Permalänk
Medlem

@MrtechAnt:
Låt mig veta om du hittar några snabbare minne i super low profile.
Jag hittade inga heller. För spel är det absolut inte värt det att köra på så långsamma minnen.
https://www.youtube.com/watch?v=VElMNPXJtuA
Enorm skillnad med snabba minnen men om man kollar benchmarks där man jämför benchmarks mellan tex 9900ks i 5ghz med 9900k i 4.7ghz är det ganska liten skillnad i spel.

Är nöjd med mina CPU inställningar nu. Bara minnet kvar att överklocka. Tog bort AVX offset då den känns onödig när jag har begränsad power limit.
Bättre den får gå lite snabbare så länge som det finns utrymme inom kraft/värme budgeten.

Multicore boost till 4.7ghz
Core voltage offset 0.030w
140w long duration power limit.
155w long duration power limit.

OCCS klarar den galant med ~15w till godo.

Efter att ha läst den här testet är jag mycket nöjd med det.
https://www.sweclockers.com/test/26771-snabbtest-fem-processo...

Prime 95 med small FFTs var det ju värre med som sagt.
Den slukade trots undervolten över 170w när den fick springa fritt och det var mer än vad den här kylaren mäktar med.
Med min power limit klockar den ner sig till 4.25ghz vid 140w i prime95 men bättre det än att den vämrethrottlar.
Har inte sett den dra så mycket effekt i några spel eller benchmarks jag testat hittills men å andra sidan har jag inte hunnit testa så många spel ännu.
Cinebench r20 och r15 är inga problem i 4.7ghz.
P95 med small FFTs är verkligen brutal.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Skrivet av cchriss:

@Anteer:
Låt mig veta om du hittar några snabbare minne i super low profile.
Jag hittade inga heller. För spel är det absolut inte värt det att köra på så långsamma minnen.
https://www.youtube.com/watch?v=VElMNPXJtuA
Enorm skillnad med snabba minnen men om man kollar benchmarks där man jämför benchmarks mellan tex 9900ks i 5ghz med 9900k i 4.7ghz är det ganska liten skillnad i spel.

Är nöjd med mina CPU inställningar nu. Bara minnet kvar att överklocka. Tog bort AVX offset då den känns onödig när jag har begränsad power limit.
Bättre den får gå lite snabbare så länge som det finns utrymme inom kraft/värme budgeten.

Multicore boost till 4.7ghz
Core voltage offset 0.030w
140w long duration power limit.
155w long duration power limit.

OCCS klarar den galant med ~15w till godo.
https://i.imgur.com/HaXuZsH.png
Efter att ha läst den här testet är jag mycket nöjd med det.
https://www.sweclockers.com/test/26771-snabbtest-fem-processo...

Prime 95 med small FFTs var det ju värre med som sagt.
Den slukade trots undervolten över 170w när den fick springa fritt och det var mer än vad den här kylaren mäktar med.
Med min power limit klockar den ner sig till 4.25ghz vid 140w i prime95 men bättre det än att den vämrethrottlar.
Har inte sett den dra så mycket effekt i några spel eller benchmarks jag testat hittills men å andra sidan har jag inte hunnit testa så många spel ännu.
Cinebench r20 och r15 är inga problem i 4.7ghz.
P95 med small FFTs är verkligen brutal.
https://i.imgur.com/D3zsvJf.png

Jag har skaffat mig Kingston VLP 2666Mhz CL19 16Gb minnen. Kör dessa stabilt på 3600Mhz CL18-20-20-38 på 1.35v
Har och 16Gb G.skill Trident z 3200Mhz CL14 1.35v som jag kört med tills nu. I benchmarktest är VLP minnet snabbare i både läs och skrivhastighet

Ett extra plus att Alpenföhn Black Ridge kylaren med 2st NF-A12x15 passar som handen i handsken

Permalänk
Medlem

Kan nu kalla mig stolt ägare av ett Louqe Ghost S1 med ett unikt innandömme. Optimerad Louqe Ghost S1

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Skrivet av Tobi the Dobi:

Kan nu kalla mig stolt ägare av ett Louqe Ghost S1 med ett unikt innandömme. Optimerad Louqe Ghost S1

https://i.imgur.com/BiotLYY.jpg

Ser otroligt snyggt ut! Bra jobbat. Är imponerad av din hemmalösning för strömkabeln till grafikkortet. Är ute efter något liknande då min topp buktar lite. Funderade du något över att köra chassit upp och ner? Ett par här kör ju så för att optimera kylningen ytterligare. Jag är sugen på att testa också men orkar inte vända på cpukylaren nu (vill ha heatpipes åt rätt håll) plus att det känns lite obekvämt att lägga hela datorns vikt på den där strömkabeln till grafikkortet innan jag fått till en bättre (vinklad) lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av växteffekt:

Ser otroligt snyggt ut! Bra jobbat. Är imponerad av din hemmalösning för strömkabeln till grafikkortet. Är ute efter något liknande då min topp buktar lite. Funderade du något över att köra chassit upp och ner? Ett par här kör ju så för att optimera kylningen ytterligare. Jag är sugen på att testa också men orkar inte vända på cpukylaren nu (vill ha heatpipes åt rätt håll) plus att det känns lite obekvämt att lägga hela datorns vikt på den där strömkabeln till grafikkortet innan jag fått till en bättre (vinklad) lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gjorde ett snabbt test tidigare där jag vände hela datorn upp och ner samt använde några legobitar som tillfälliga fötter. Jag såg ingen skillnad i temperatur. Dock så är ju kylaren då monterad med heatpipes åt fel håll. Jag är osäker på om det går att montera den vänd. När jag provade runt innan montering så märkte jag att dess heatpipes slår i täckplåten på SSDn. Nu kör jag med den omonterad så det kan finnas möjlighet att göra så.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av växteffekt:

Ser otroligt snyggt ut! Bra jobbat. Är imponerad av din hemmalösning för strömkabeln till grafikkortet. Är ute efter något liknande då min topp buktar lite. Funderade du något över att köra chassit upp och ner? Ett par här kör ju så för att optimera kylningen ytterligare. Jag är sugen på att testa också men orkar inte vända på cpukylaren nu (vill ha heatpipes åt rätt håll) plus att det känns lite obekvämt att lägga hela datorns vikt på den där strömkabeln till grafikkortet innan jag fått till en bättre (vinklad) lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kikade på en video. Länk nedan.
Slutsatsen är att riktningen inte gör märkbar skillnad. Dom påpekar även att noctua säger att kylare inte ska monteras ”upp och ner”.

Kika på den. Jag vill påstå att det applicerbart även i fallet med Alpenföhn BR eller NH-L12-diton.

Hardware Nexus - heatpipes och riktning

Redigerade för jag skriver som en jävla kråka. Kräks över mitt slarviga skriftspråk.
Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hej,
Tack för intressant tråd.

Hade först tänkt bygga min nya HTPC i ett FD Node 304 men inser att den inte skulle gå in i TV-bänken. Louqe Ghost S1 känns nu som det mest attraktiva valet. Har inte så mkt erfarenhet av att bygga smått och tyst, har tidigare bara byggt arbetsstationer för 3D produktion. Har lite funderingar kring hur jag löser kylningen bäst och hur man bör planera för att få bygget så tyst som möjligt. Kommer främst använda datorn till 4K (h265) uppspelning och lättare spel.

Valet av komponenter ser just nu ut som följande:

Chassi: Louqe Ghost S1 Ash
CPU: Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB
GPU: MSI GeForce GTX 1660 Ti 6GB VENTUS XS OC
Mobo: MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC
RAM:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX
SSD: Samsung 970 PRO 512GB
CPU Kylare: Cryorig C7
PSU: Corsair SF600 600W 80+ Gold

Tacksam för input! Blir det väldigt trångt? Vad väljer jag för chassifläktar? Bör jag lägga till en TopHat för att få plats med fler fläktar? Ska jag byta ut någon komponent? Främst orolig för att den kommer låta under filmuppspelning. Under gameing spelar det mindre roll om den låter en del.

Tack på förhand!
// C

Permalänk
Medlem
Skrivet av cathorr:

Hej,
Tack för intressant tråd.

Hade först tänkt bygga min nya HTPC i ett FD Node 304 men inser att den inte skulle gå in i TV-bänken. Louqe Ghost S1 känns nu som det mest attraktiva valet. Har inte så mkt erfarenhet av att bygga smått och tyst, har tidigare bara byggt arbetsstationer för 3D produktion. Har lite funderingar kring hur jag löser kylningen bäst och hur man bör planera för att få bygget så tyst som möjligt. Kommer främst använda datorn till 4K (h265) uppspelning och lättare spel.

Valet av komponenter ser just nu ut som följande:

Chassi: Louqe Ghost S1 Ash
CPU: Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB
GPU: MSI GeForce GTX 1660 Ti 6GB VENTUS XS OC
Mobo: MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC
RAM:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX
SSD: Samsung 970 PRO 512GB
CPU Kylare: Cryorig C7
PSU: Corsair SF600 600W 80+ Gold

Tacksam för input! Blir det väldigt trångt? Vad väljer jag för chassifläktar? Bör jag lägga till en TopHat för att få plats med fler fläktar? Ska jag byta ut någon komponent? Främst orolig för att den kommer låta under filmuppspelning. Under gameing spelar det mindre roll om den låter en del.

Tack på förhand!
// C

Jag för ex. kör som tidigare sagt o tråden med i7 9700k o h 2080 rtx..
Vill du ha ett tyst bygge med de komponenterna du valt så skulle jag testa utan tophat och extrafläktar först

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cathorr:

Hej,
Tack för intressant tråd.

Hade först tänkt bygga min nya HTPC i ett FD Node 304 men inser att den inte skulle gå in i TV-bänken. Louqe Ghost S1 känns nu som det mest attraktiva valet. Har inte så mkt erfarenhet av att bygga smått och tyst, har tidigare bara byggt arbetsstationer för 3D produktion. Har lite funderingar kring hur jag löser kylningen bäst och hur man bör planera för att få bygget så tyst som möjligt. Kommer främst använda datorn till 4K (h265) uppspelning och lättare spel.

Valet av komponenter ser just nu ut som följande:

Chassi: Louqe Ghost S1 Ash
CPU: Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB
GPU: MSI GeForce GTX 1660 Ti 6GB VENTUS XS OC
Mobo: MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC
RAM:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX
SSD: Samsung 970 PRO 512GB
CPU Kylare: Cryorig C7
PSU: Corsair SF600 600W 80+ Gold

Tacksam för input! Blir det väldigt trångt? Vad väljer jag för chassifläktar? Bör jag lägga till en TopHat för att få plats med fler fläktar? Ska jag byta ut någon komponent? Främst orolig för att den kommer låta under filmuppspelning. Under gameing spelar det mindre roll om den låter en del.

Tack på förhand!
// C

Skulle inte räkna med att kunna ställa den i TV-bänken med de komponenterna. Kommer gå varm som ett as där inne och köra fläkten för fullt, förmodligen throttla under hög last. Behöver friskluft. I övrigt kommer den nog gå att få hyggligt tyst för filmtittande etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Alumax: Tjena.
Nu har jag planerat allt och inköp gjorda.
3st Noctua fläktar a12x15 och ett EVGA 2080 XC + dom där PWM GPu fläkt adaptrarna du rekommenderade.
Får det om några dagar på posten.. Då blir det tuta och köra.
Du har inga problem med strömadaptrar som slår i med ditt EVGA kort?

Funderar även på att skaffa en small tophat för att köra 2 fläktar med utblås i toppen och fläkten i botten som inblås.
Sen ska väl fläktarna på CPU köra inblås på grafikkortet antar jag..?

Kommer nog inte palla vända mitt chassi så det är lite därför jag tänkte S-tophat och fläktar. Annars går det inte riktigt få utblås på det.
Några sista tips till mig?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Slog till och inhandlade detta case efter att ha suktat i nästan ett år. Ibland blir "vill ha"-begären för stora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Alumax: Tjena.
Nu har jag planerat allt och inköp gjorda.
3st Noctua fläktar a12x15 och ett EVGA 2080 XC + dom där PWM GPu fläkt adaptrarna du rekommenderade.
Får det om några dagar på posten.. Då blir det tuta och köra.
Du har inga problem med strömadaptrar som slår i med ditt EVGA kort?

Funderar även på att skaffa en small tophat för att köra 2 fläktar med utblås i toppen och fläkten i botten som inblås.
Sen ska väl fläktarna på CPU köra inblås på grafikkortet antar jag..?

Kommer nog inte palla vända mitt chassi så det är lite därför jag tänkte S-tophat och fläktar. Annars går det inte riktigt få utblås på det.
Några sista tips till mig?

Jag skulle köra alla Noctua fläktarna på UTBLÅS, cpu+gpu på INSUG.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cathorr:

Hej,
Tack för intressant tråd.

Hade först tänkt bygga min nya HTPC i ett FD Node 304 men inser att den inte skulle gå in i TV-bänken. Louqe Ghost S1 känns nu som det mest attraktiva valet. Har inte så mkt erfarenhet av att bygga smått och tyst, har tidigare bara byggt arbetsstationer för 3D produktion. Har lite funderingar kring hur jag löser kylningen bäst och hur man bör planera för att få bygget så tyst som möjligt. Kommer främst använda datorn till 4K (h265) uppspelning och lättare spel.

Valet av komponenter ser just nu ut som följande:

Chassi: Louqe Ghost S1 Ash
CPU: Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB
GPU: MSI GeForce GTX 1660 Ti 6GB VENTUS XS OC
Mobo: MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC
RAM:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX
SSD: Samsung 970 PRO 512GB
CPU Kylare: Cryorig C7
PSU: Corsair SF600 600W 80+ Gold

Tacksam för input! Blir det väldigt trångt? Vad väljer jag för chassifläktar? Bör jag lägga till en TopHat för att få plats med fler fläktar? Ska jag byta ut någon komponent? Främst orolig för att den kommer låta under filmuppspelning. Under gameing spelar det mindre roll om den låter en del.

Tack på förhand!
// C

Har liknande komponenter och har den i min tv bänk,
Kör utan tophats då det inte gav något, så har inga fläktar förutom dom 3 på grafikkortet och 2 på cpu kylaren(alpenföhn black ridge)

Msi z390i MPG Gaming Edge AC
9600k @ 4.7
16g ddr4 3000mhz
Samsung 860
Corsair sf 600
Gigabyte Geforce GTX 1660 Ti Gaming OC 6G

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Alumax: Tjena.
Nu har jag planerat allt och inköp gjorda.
3st Noctua fläktar a12x15 och ett EVGA 2080 XC + dom där PWM GPu fläkt adaptrarna du rekommenderade.
Får det om några dagar på posten.. Då blir det tuta och köra.
Du har inga problem med strömadaptrar som slår i med ditt EVGA kort?

Funderar även på att skaffa en small tophat för att köra 2 fläktar med utblås i toppen och fläkten i botten som inblås.
Sen ska väl fläktarna på CPU köra inblås på grafikkortet antar jag..?

Kommer nog inte palla vända mitt chassi så det är lite därför jag tänkte S-tophat och fläktar. Annars går det inte riktigt få utblås på det.
Några sista tips till mig?

Grattis! Du kommer vara så nöjd när du fått till alla fläktkurvor och bara sitter där och tittar på det lilla chassit.

Inga problem med strömkontakten på GPU. Har hyfsat gott om utrymme om jag minns rätt.

Alltså det är inte många skruvar du behöver greja med för att vända det. Det är att skruva loss botten och sätta upptill istället och sedan ställa chassit upp och ner, alltså på sina fötter. Testa det först och se vad du får för resultat. Och om det verkligen är kass eller att du är nyfiken, då vänder du på den igen och kör tophat. Jag tycker chassit ser oändligt mycket bättre ut utan tophats...

Men ja, hur du än gör, utblås på alla chassifläktar är vad internet verkar rekommendera. Blir intag på PSU, GPU och CPU.

Tja, sista tips är väl att vara riktigt jävla petig och kreativ med kabeldragning. Mycket buntband.
- Sätt psu så långt ner du kan om du kör fläkt ovanför (eller tvärtom om du har chassit åt ”rätt” håll)
- Göm så mycket kabel du kan mellan psu och chassits ”ryggrad” (bakom) och mellan psu och chassits framsida. Det finns en del luft där man kan stoppa undan kabel eller 2,5”-diskar.

Lycka till

Sorry om jag slarvar med språk och ord men plitar från telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Jag har nu googlat runt utan riktigt kommit fram till något vettigt.
Efter att ha kört mitt chassi utan tophat i 1,5 år så känner jag för att dumpa min nas och slänga in min Seagate IronWolf ST10000VN0004 256MB 10TB i en tophat. Jag valde detta chassi för det är litet, så det vore fint att köra på en medium tophat istället för large, men jag undrar om det verkligen fungerar?

"The M TopHat extends your GHOST S1 height with 26 mm making it suitable for extra 3.5" HDDs" säger hemsidan. Men går jag in och kollar storleken på min, och andra liknande diskar, så är höjden 26.1mm. Är jag körd då eller har jag missat något?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem

@Alumax: Tack

Får se om jag verkligen får mitt grafikkort snart eller om jag blivit blåst på marknaden :S
Hur som helst har jag beställt tillräckligt med fläktar så jag skall kunna experimentera med chassifläkt - för utblås som du rekommenderar.
Enda problemet jag ser med att vända på chassit är att grafikkortet hamnar på andra sidan av mitt chassi. Jag skiftar konstant HDMI kabeln mellan min TV och en extern monitor som jag jobbar med, vilket blir jobbigt om HDMI porten är på fel sida pga min möblering av chassit.

Har du testat att köra din setup utan den extra chssifläkten för utblås i toppen? Nyfiken på hur mycket effekt den gör och om det funkar bra nog att skippa den helt och köra ghosten i standard utförande - Fast med noctua fläktarna på grafikkortet alltså.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Jag har nu googlat runt utan riktigt kommit fram till något vettigt.
Efter att ha kört mitt chassi utan tophat i 1,5 år så känner jag för att dumpa min nas och slänga in min Seagate IronWolf ST10000VN0004 256MB 10TB i en tophat. Jag valde detta chassi för det är litet, så det vore fint att köra på en medium tophat istället för large, men jag undrar om det verkligen fungerar?

"The M TopHat extends your GHOST S1 height with 26 mm making it suitable for extra 3.5" HDDs" säger hemsidan. Men går jag in och kollar storleken på min, och andra liknande diskar, så är höjden 26.1mm. Är jag körd då eller har jag missat något?

Beror nog på om du har har tophatten där nere eller uppe. Har du den där nere så kommer det gå då det finns ett större mellanrum mellan chassit och tophatten som ger god marginal. Har du den där uppe så kommer den gå emot grillen.

3.5 tums hårddiskar kan ligga mellan 19.9 till 26.1mm, diskar med större lagring brukar ligga åt det högre hållet, speciellt om det är NAS diskar.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Beror nog på om du har har tophatten där nere eller uppe. Har du den där nere så kommer det gå då det finns ett större mellanrum mellan chassit och tophatten som ger god marginal. Har du den där uppe så kommer den gå emot grillen.

3.5 tums hårddiskar kan ligga mellan 19.9 till 26.1mm, diskar med större lagring brukar ligga åt det högre hållet, speciellt om det är NAS diskar.

Tack! Då hajjar jag.. det ser ju finare ut att ha den där nere. Får fundera på om det är värt med en dubbelt så stor eller ej.

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Tack! Då hajjar jag.. det ser ju finare ut att ha den där nere. Får fundera på om det är värt med en dubbelt så stor eller ej.

Du tappar ytterligare några mm eftersom grillen är nedsänkt i top haten. Räkna med 25mm innermått i en M top hat.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Alumax: Tack

Får se om jag verkligen får mitt grafikkort snart eller om jag blivit blåst på marknaden :S
Hur som helst har jag beställt tillräckligt med fläktar så jag skall kunna experimentera med chassifläkt - för utblås som du rekommenderar.
Enda problemet jag ser med att vända på chassit är att grafikkortet hamnar på andra sidan av mitt chassi. Jag skiftar konstant HDMI kabeln mellan min TV och en extern monitor som jag jobbar med, vilket blir jobbigt om HDMI porten är på fel sida pga min möblering av chassit.

Har du testat att köra din setup utan den extra chssifläkten för utblås i toppen? Nyfiken på hur mycket effekt den gör och om det funkar bra nog att skippa den helt och köra ghosten i standard utförande - Fast med noctua fläktarna på grafikkortet alltså.

Ja det kanske är lite otympligt att nå grafikkort på fel sida men chassit är ganska smalt. Du får testa helt enkelt

Ja och nej. Jag har kört utan någon fläkt och tyckte att chassit blev otroligt varmt. Snudd på brännhett men å andra sidan blir ju chassit i sig en form av kylfläns och det stör egentligen ingenting att det är varmt så länge man inte tar på det eller tänker på det. Jag gjorde aldrig någon kontroll eller test på varken temperaturer eller prestanda med samma fläktkurvor så jag vet inte vad resultatet blir. Jag minns att grafikkortet passerade 86 grader och fick throttla, men sen tweakade jag spänning och fläktkurvor efter att jag installerat fläkt. Äpplen och päron alltså.

På forumet finns det folk som säger att fläkt i botten fungerar tillräckligt bra för dom men det borde vara effektivare att ha den uppåt. Typ så. Känner inte till någon som testat vetenskapligt. Rätta mig om jag har fel nu, ni där ute.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Är det bara karva bort lite gummi på monteringsplattan till L12 när man kombinerar med Asrock Z390 Phantom? Med 92mm-fläkten så skall väl inte kylflänsen för VRM behöva moddas heller?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Är det bara karva bort lite gummi på monteringsplattan till L12 när man kombinerar med Asrock Z390 Phantom? Med 92mm-fläkten så skall väl inte kylflänsen för VRM behöva moddas heller?

För att undvika komponenter på baksidan va moderkortet? Isf ja!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

För att undvika komponenter på baksidan va moderkortet? Isf ja!

Jo precis! Tack.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som hände med early bird-överraskningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Någon som vet vad som hände med early bird-överraskningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning, men man tycker ju att de borde tagit tag i det nu när de är inne på Batch 4 av chassit...

Jag tröttnade i alla fall att vänta på dammfilter och beställde direkt från Demcifilter som har tagit fram det till Ghost S1.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

@Reiker: du har inte fått det än eller?
Nyfiken på hur bra det fungerar och hur det der ut etc.. har du någon bra länk du sparat med nån review eller något?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Reiker: du har inte fått det än eller?
Nyfiken på hur bra det fungerar och hur det der ut etc.. har du någon bra länk du sparat med nån review eller något?

Jag har det installerat i mitt Ghost S1. Jag köpte sidofilter i vit färg då jag har Limestone-chassi och köpte bottenfilter i svart. Skippad topfiltret helt. Tycker inte bottenfiltret har jättebra passform då det blir en liten glipa i hörnen, men sidofilter kan jag rekommendera.

Jag ska gå över till att ha frånluft både i botten och toppen och då kommer jag plocka bort bottenfiltret och bara köra sidofilter på tilluft.

Här är länk till deras hemsida: DEMCIfilter till Ghost S1

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

@Reiker: sweet tack

@alumax
Och andra som har koll..

Grafikkortsmoddar för ghosten där man tar av shrouden och fläktar för att sätta noctua fläktar med buntband.
Jag kan ha gjort en stor tabbe... inpulsköpte på marknaden ett aorus 1080ti

https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N108TAORUS-X-11GD/g...

Det jag tänkte var att det utan shrouden blir en 2slot för shrouden är enorm.
Men glömde ju att fläktarna tar 1.5 cm bredd med? Såna smala noctua 120mm x 15mm

Tror ni det går in i ghosten på detta kort med såna fläktar på?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

@Reiker: sweet tack

@alumax
Och andra som har koll..

Grafikkortsmoddar för ghosten där man tar av shrouden och fläktar för att sätta noctua fläktar med buntband.
Jag kan ha gjort en stor tabbe... inpulsköpte på marknaden ett aorus 1080ti

https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N108TAORUS-X-11GD/g...

Det jag tänkte var att det utan shrouden blir en 2slot för shrouden är enorm.
Men glömde ju att fläktarna tar 1.5 cm bredd med? Såna smala noctua 120mm x 15mm

Tror ni det går in i ghosten på detta kort med såna fläktar på?

Så länge bredden inte är mer än 45mm bred som enligt Ghost ska vara det bredaste man kan ha i chassit. Gigabyte kortet du har köpt är 55mm.. Ska du köra utan sidopanel så är det iofs en annan femma :).

Mått från Ghost hemsida: 144 (Höjd) x 45 (bredd) x 305 (längd) mm