Billig, begagnad iPhone 11? Scam?

Permalänk
Medlem

Billig, begagnad iPhone 11? Scam?

Har hittat en iPhone 11 Pro till salu för 8500kr i närtrakten. Personen har använt telefonen i två dagar med ska sälja då han ska byta till en 11 Pro Max. Han har kvitto från Apple, kartong, tillbehör etc. Vi ska ses och göra affär. Vad är haken?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

@Infiniti:

Mitt råd är att du kollar några Youtube-videor om iPhone kopior, så du vet vad du bör kolla efter när du har telefonen i hand.

Som jag förstår det så finns det mycket välgjorda och relativt dyra kopior som är lätta att lura folk med.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Avstängd

Är det kvitto med IMEI-nummer som stämmer med telefonen?

Öppnad förpackning känns i alla fall mer seriöst än de som ska sälja oöppnade telefoner, så är det en kinakopia när du kommer hem

Det enda dyra jag köpt begagnat var en systemkamera, och första annonsen jag hittade var scam men lyckades lista ut det som tur var.

Personligen hade jag inte köpt en telefon begagnad, om det inte var en äldre modell och vettigt att den var billig.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

@Infiniti:

Mitt råd är att du kollar några Youtube-videor om iPhone kopior, så du vet vad du bör kolla efter när du har telefonen i hand.

Som jag förstår det så finns det mycket välgjorda och relativt dyra kopior som är lätta att lura folk med.

Lär man inte se om det är en kopia när man startar telefonen och t.ex. öppnar App Store?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är det kvitto med IMEI-nummer som stämmer med telefonen?

Öppnad förpackning känns i alla fall mer seriöst än de som ska sälja oöppnade telefoner, så är det en kinakopia när du kommer hem

Det enda dyra jag köpt begagnat var en systemkamera, och första annonsen jag hittade var scam men lyckades lista ut det som tur var.

Personligen hade jag inte köpt en telefon begagnad, om det inte var en äldre modell och vettigt att den var billig.

Han nämnde själv att IMEI står på kvittot och att jag kan jämföra med det i telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Om du på plats stoppar i sim-kort samt registrerar den på Apple så ska det vara lugnt! Annars träffas på Apple Store eller annat ställe där man kan verifiera IMEI nummer m.m!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd

Träffas i en apple-butik lär ju vara bästa alternativet ja.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

8500 låter väl inte orimligt billigt, en ny kostar ju typ runt 10 papp om du köper den utanför sveriges gränser, vem säger att det inte är en import telefon från tyskland eller liknande?

https://www.amazon.de/Apple-iPhone-11-Pro-64-GB/dp/B07XRRNYWK...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Om du på plats stoppar i sim-kort samt registrerar den på Apple så ska det vara lugnt! Annars träffas på Apple Store eller annat ställe där man kan verifiera IMEI nummer m.m!

Skrivet av Lagerlöf:

Träffas i en apple-butik lär ju vara bästa alternativet ja.

Har ingen sådan flashig butik här ute på vischan hehe...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Har ingen sådan flashig butik här ute på vischan hehe...

Skickades från m.sweclockers.com

1. Skaffar om du inte redan har Apple-ID
2. Stoppa ett sim-kort i telefonen
3. Logga in på ditt Apple account
4. Laddar ner nån app från app-store.
5. Checka IMEI numret på lådan + kvittot + telefonen.

om inget av ovan strejkar då är det lugnt! 😉

Permalänk
Medlem

@Infiniti: Ett tips kan också vara att kika på kvittot så att den faktiskt är betald i sen helhet, och inte bara upphängd som avbetalning på ett telefonabbonemang. För i det sistnämnda fallet lär operatören(dvs ägaren) kunna kräva tillbaka telefonen då det troligen är dennes egendom till full betalning har erlagts. Finns ju mer än en som blivit tvingad till att ta ut telefoner på avbetalning som andra säljer.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Hittade den här siten där man kan validera IMEI: https://www.imei.info/
Lyckades få fram att min telefon är en iPhone X t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

8500 låter väl inte orimligt billigt, en ny kostar ju typ runt 10 papp om du köper den utanför sveriges gränser, vem säger att det inte är en import telefon från tyskland eller liknande?

https://www.amazon.de/Apple-iPhone-11-Pro-64-GB/dp/B07XRRNYWK...

Du har nog rätt. Kanske inte är så galet pris ändå. Kändes ändå rätt bra jämfört med 12000kr som telefonen kostar i butik här i Sverige!

Skrivet av jensvo:

1. Skaffar om du inte redan har Apple-ID
2. Stoppa ett sim-kort i telefonen
3. Logga in på ditt Apple account
4. Laddar ner nån app från app-store.
5. Checka IMEI numret på lådan + kvittot + telefonen.

om inget av ovan strejkar då är det lugnt! 😉

Skrivet av zyberzero:

@Infiniti: Ett tips kan också vara att kika på kvittot så att den faktiskt är betald i sen helhet, och inte bara upphängd som avbetalning på ett telefonabbonemang. För i det sistnämnda fallet lär operatören(dvs ägaren) kunna kräva tillbaka telefonen då det troligen är dennes egendom till full betalning har erlagts. Finns ju mer än en som blivit tvingad till att ta ut telefoner på avbetalning som andra säljer.

Skrivet av toobypls:

Hittade den här siten där man kan validera IMEI: https://www.imei.info/
Lyckades få fram att min telefon är en iPhone X t.ex.

Tack för alla tips! Blir ett köp nästa vecka om säljaren inte drar sig ur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Rekordmedlem

Om den kör Android med nått Äppelskal är det väl bara ett stort plus ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det inte kvitto på kontantköp av telefonen ska du dra dig ur illa kvickt, har varit med om folk som köpt telefoner som haft bindingstid kvar som blivit anmälda stulna och blivit låsta en liten stund efter de köpt telefonen...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hmm... Är det bara jag som tycker det är lite suspect att sälja den efter två dagar?

Apple har väl 14 dagars returrätt ("kvitto från Apple" låter ju som han köpt den från dom och inte nån annan telebutik), så att han bara kan lämna tillbaka och byta mot den 11 pro max han ville ha istället? Varför skulle man då sälja som beg för mindre värde? Men jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om den kör Android med nått Äppelskal är det väl bara ett stort plus ?

Haha! Så kan man också resonera. Vet inte om 8,5k är rätt pris i det fallet dock

Skrivet av murklor:

Hmm... Är det bara jag som tycker det är lite suspect att sälja den efter två dagar?

Apple har väl 14 dagars returrätt ("kvitto från Apple" låter ju som han köpt den från dom och inte nån annan telebutik), så att han bara kan lämna tillbaka och byta mot den 11 pro max han ville ha istället? Varför skulle man då sälja som beg för mindre värde? Men jag vet inte.

Jo, det är väldigt skumt. Får se... annonsen är borta nu så det kanske inte blir nåt köp. Får leta vidare... 12k för en iPhone kommer jag inte lägga ut i alla fall

Update: Dealen verkar vara on fortfarande. Kan tycka att det är gott tecken? Hade jag varit ute efter att lura folk hade jag nog haft flera på kroken och låtit annonsen nappa på så många som möjligt. *Spekulerar vilt*.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

@Infiniti: Ett tips kan också vara att kika på kvittot så att den faktiskt är betald i sen helhet, och inte bara upphängd som avbetalning på ett telefonabbonemang. För i det sistnämnda fallet lär operatören(dvs ägaren) kunna kräva tillbaka telefonen då det troligen är dennes egendom till full betalning har erlagts. Finns ju mer än en som blivit tvingad till att ta ut telefoner på avbetalning som andra säljer.

Nej, så fungerar det inte.
Operatören kommer kräva in skulden från den som tecknat abbonnemanget/delbetalningen, inte telefonen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Allt gick bra, schysst snubbe och riktigt fin telefon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1