Ubiquiti EgeMAX med UNMS lokalt. SOHO LAN frågor?

Permalänk
Medlem

Ubiquiti EgeMAX med UNMS lokalt. SOHO LAN frågor?

Jag är en förmodat lycklig ägare till sprillans ny Ubiquiti EdgeMAX Router 6P samt en Lite 24p switch till den och en AP i samma serie till dessa för WiFi. Min sprallans nya nätverksinstallation föregicks av en del vånda och krypande med nya cat6 UTP i husets diverse kryputrymmen och loft, satt upp kvalitetsgrejor från Schneider-Electric, uttag, keystones, patchpanel. Pågående arbete, skall koppla lite till, bland annat till TV-telefon och servrar.

Så får man paketen från Ubiquiti, monterar in det. Kopplar allt via patchpanel, allt är snyggt och prydligt (ja någon kabel var kanske lite kort, men inte så att man var tvungen att byta ut) och allt ser hyfsat proffsigt ut för att vara hemma och på budget. Har till om med köpt extra skruvar i rätt färg (svart) så det blir snyggare...kanske.

Så kom den stora dagen då man skall sjösätta driften och man vet ju att det krävs en del pill för att konfigurera ett lan på en Router. Jag förväntade mig att det skulle ta en stund, att nätverket skulle hoppa upp och ner lite och att det skulle krävas en del justeringar. Sagt och gjort så plockar jag fram den utprintade manualen för båda ovan namngivna produkterna, EdgeOS skall ju vara hyvens, och börar trixa.

Ambitionen är låg, en lan inom 10 för allt. !0.1.1.1/24 som jag använt utan problem med min Asus AC87U wifi router. No sweat. Inga fasta adresser, allt DHCP, två, kanske tre, statiska mappningar mot MAC.
Ok, men hur? På port eller som vlan? Pendlar fram och tillbaka mellan olika försök, tiden går och svetten lackar. Får inte ihop det. Routern tar eth0 på Wan/Internet och DHCP, men när jag skall försöka göra ett 10* lan på det att mata switchen med, börjar det krångla. Skall man lägga IP på port eller som vlan? Kör vilse i gränsnittet 15 gånger i minuten, men lär mig hitta så småningom...

Får inte ihop det. När jag konfar 10 på port hittar inte switchen det, när jag gör ett vlan vill nån AI att det skall vara två DHCP helt i onödan, varav en till Switch.

Gjorde en total återställning på rubbet och konfade minimalt, bara eth0 till WAN och inget annat. Kopplade ihop, på 192.168.1.1/24 som är default factroy, det funkar, men när jag kopplade switchen igen så skapade det två DHCP igen (!?) och jag begriper inte varför. Men det funkar.

Har hört mig för på UI.com, det har ett bra forum, men svaren motsvarar inte det jag är ute efter. Vad är best practice? Hur är det tänkt att man skall göra? Steg för steg. WiFi AP'n ligger kvar i kartongen så länge, kan iofs testa att koppla den mot Router med (den måste kopplas mot router om jag skall ha någon nytta av PoE), men den kanske skapar ännu en dhcp på 192.168.3.1/24, vad vet jag?

Nej, jag har ingen Cert i Network Topology, så svårt skall det inte behöva vara. Förste klantskalle som nämner Unifi åker på stryk, det är medvetet bortvalt av olika skäl.

///
Till skillnad mot ovan gick det busenkelt att dra in UNMS lokalt via Docker på Kubuntu.

//
Edit, gjorde rubriken lite snällare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag är en förmodat lycklig ägare till sprillans ny Ubiquiti EdgeMAX Router 6P samt en Lite 24p switch till den och en AP i samma serie till dessa för WiFi. Min sprallans nya nätverksinstallation föregicks av en del vånda och krypande med nya cat6 UTP i husets diverse kryputrymmen och loft, satt upp kvalitetsgrejor från Schneider-Electric, uttag, keystones, patchpanel. Pågående arbete, skall koppla lite till, bland annat till TV-telefon och servrar.

Så får man paketen från Ubiquiti, monterar in det. Kopplar allt via patchpanel, allt är snyggt och prydligt (ja någon kabel var kanske lite kort, men inte så att man var tvungen att byta ut) och allt ser hyfsat proffsigt ut för att vara hemma och på budget. Har till om med köpt extra skruvar i rätt färg (svart) så det blir snyggare...kanske.

https://www.conram.com/images/patchlocker.jpg

Så kom den stora dagen då man skall sjösätta driften och man vet ju att det krävs en del pill för att konfigurera ett lan på en Router. Jag förväntade mig att det skulle ta en stund, att nätverket skulle hoppa upp och ner lite och att det skulle krävas en del justeringar. Sagt och gjort så plockar jag fram den utprintade manualen för båda ovan namngivna produkterna, EdgeOS skall ju vara hyvens, och börar trixa.

Ambitionen är låg, en lan inom 10 för allt. !0.1.1.1/24 som jag använt utan problem med min Asus AC87U wifi router. No sweat. Inga fasta adresser, allt DHCP, två, kanske tre, statiska mappningar mot MAC.
Ok, men hur? På port eller som vlan? Pendlar fram och tillbaka mellan olika försök, tiden går och svetten lackar. Får inte ihop det. Routern tar eth0 på Wan/Internet och DHCP, men när jag skall försöka göra ett 10* lan på det att mata switchen med, börjar det krångla. Skall man lägga IP på port eller som vlan? Kör vilse i gränsnittet 15 gånger i minuten, men lär mig hitta så småningom...

Får inte ihop det. När jag konfar 10 på port hittar inte switchen det, när jag gör ett vlan vill nån AI att det skall vara två DHCP helt i onödan, varav en till Switch.

Gjorde en total återställning på rubbet och konfade minimalt, bara eth0 till WAN och inget annat. Kopplade ihop, på 192.168.1.1/24 som är default factroy, det funkar, men när jag kopplade switchen igen så skapade det två DHCP igen (!?) och jag begriper inte varför. Men det funkar.

https://www.conram.com/images/9b534471.png

Har hört mig för på UI.com, det har ett bra forum, men svaren motsvarar inte det jag är ute efter. Vad är best practice? Hur är det tänkt att man skall göra? Steg för steg. WiFi AP'n ligger kvar i kartongen så länge, kan iofs testa att koppla den mot Router med (den måste kopplas mot router om jag skall ha någon nytta av PoE), men den kanske skapar ännu en dhcp på 192.168.3.1/24, vad vet jag?

Nej, jag har ingen Cert i Network Topology, så svårt skall det inte behöva vara. Förste klantskalle som nämner Unifi åker på stryk, det är medvetet bortvalt av olika skäl.

///
Till skillnad mot ovan gick det busenkelt att dra in UNMS lokalt via Docker på Kubuntu.

Vill man det ska vara enkelt så använder man unifi Edge-serien kräver lite mer now-how än unifi. Men som belöning så kan du göra mycket mer med dem.

Är lite osäker på vad det är du vill. När du konfar allt "enkelt och standard" så fungerar det som tänkt tills du kopplar in edgeswitchen? När du säger att det skapas en till dhcp-server menar du i routern eller agerar switchen dhcp-server?

Det jag har gjort är att skapa vlan och tillhörande dhcp-server. Alla portar kan som standard hantera alla vlan, när du skapar vlanet så anger du vilket interface.
I ett ex som jag har så kör jag övervakning (G3 kameror) på vlan 60. Skapar då vlan 60 till interface eth3, vlanet får du "porten" eth3.60. Med andra ord skickas vlan 60 ut på eth3. Sen i switchen måste du ange "uplinkporten" som trunk/all (osäker vad det heter på switchen) men en port som hanterar alla vlan. Sedan om du vill ha port 2-4 inom vlan 60 så får du tilldela portarna vlanet. Och du agerar portarna 2-4 endast på vlan 60 om du kör det som native.
Vill du sedan kunna prata med utomstående portar/nät så går trafiken tillbaka till din router som känner till alla vlan du vill använda. och sedan skickar ut trafiken på rätt vlan om du inte spärrat. Sedan som steg 3 så anger du ett nativ och ett taggat nät som skickas till APn om du vill ha ett LAN och ett guest-lan som ex.

Om möjligt så rita gärna liten enkel skiss hur du vill det ska se ut så är det lite lättare att förklara.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Rita... för h-e...

Internet > eth0 på Router
|
Router > eth1 -> Switch eth1 - > LAN portar i huset på övriga ethN.

Router > eth2 -> AP med PoE och Wi-Fi -> trådlösa enheter.

Switchen har överhuvudtaget ingen konfiguration alls.

Serru, jag var oxå inne på vlan på port, men när jag kopplar factory default så skapar den ändå 2 dhcp. Just nu törs jag inte pilla för mycket, familjen slår ihjäl mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På den sidan ser det rätt och riktigt ut (du är väl på "dashboard-tabben?).
Hur ser det ut på fliken "Services"?

Ta gärna en bild på "details" för den DHCP-server du har skapat så vi kan se.

Permalänk
Medlem

Hur du ska konfigurera det beror på hur du vill ha nätverket. Om du bara vill ha ett enkelt nätverk så behöver du inte bry dig om vlan. Använd guiden i edgeroutern och ange det subnätet du vill ha (10.1.1.1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

På den sidan ser det rätt och riktigt ut (du är väl på "dashboard-tabben?).
Hur ser det ut på fliken "Services"?

Ta gärna en bild på "details" för den DHCP-server du har skapat så vi kan se.

Där är 2 DHCP, jag har inte "skapat" någon av dem, det är Routern själv som skapat. Den första Lan1, skapades vid första conf av Router, som var bokstavligt talat ingenting, bara att eth0 är Internet/WAN.

Den andra Lan2, skapades i samma ögonblick jag kopplade in Switchen på eth1. Det knasiga är att den inte ens är aktiv och har inga leases på den. Jag borde därför kunna ta bort den, men avvaktar... vill inte riskera att sabba något förrän jag kan lägga tid på att fixa det igen, alltså i helgen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur du ska konfigurera det beror på hur du vill ha nätverket. Om du bara vill ha ett enkelt nätverk så behöver du inte bry dig om vlan. Använd guiden i edgeroutern och ange det subnätet du vill ha (10.1.1.1)

Jepp, det var där jag började, men sedan skulle jag få AP att snacka med samma subnät via eth2 och det var där jag började fråga runt hos UI...utan vettigt resultat vad jag begriper... brygga eth2 med eth1, jag, men hur?

Är det här? Hur? (Detta är för senare, när jag fått rätt på grunden)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör Basic Setup-guiden under Wizards-fliken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jepp, det var där jag började, men sedan skulle jag få AP att snacka med samma subnät via eth2 och det var där jag började fråga runt hos UI...utan vettigt resultat vad jag begriper... brygga eth2 med eth1, jag, men hur?

Är det här? Hur? (Detta är för senare, när jag fått rätt på grunden)

https://www.conram.com/images/static-brygga.png

Det du visar på bilden är en statisk route. Vilket inte är en brygga. Rent teoretiskt så kan du köra accesspunkten på ett eget subnät eftersom det är en router så routar den automatiskt mellan dina subnät.

Jag vet inte hur du bryggar portarna i edgeroutern. Jag har bara satt upp de modellerna som har switch eller bara varit i behov av en port till en switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Kör Basic Setup-guiden under Wizards-fliken.

Gjort. Flera gånger. Detta är en utveckling efter jag kört den. Funkar bara till viss del i detta sammanhang. Du tror månne jag ignorerar självklara skrivna instruktioner som medföljer förpackning, manual, etc...? Skulle kanske läst den italienska versionen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Du tror månne jag ignorerar självklara skrivna instruktioner som medföljer förpackning, manual, etc...?

Finns ingen anledning att gissa sig till vad någon har försökt med när de ber om hjälp, så nej, jag utesluter inte möjligheten att du har ignorerat detta.

Så du har kört guiden med de här inställningarna? Förutsatt att din guide ser likadan ut.

Denna artikel torde fungera i annat fall:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205223350-EdgeRouter-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

@L'ombra:

Ja, inledningsvis och ett par gånger. Som jag försökte förtydliga så är det EFTER guiden, när jag utökar funktionaliteten som det blir strul.

Vad gäller din länk så har jag varit där men fick iskalla fötter när jag läste: Generally, it is not recommended to bridge ports as it will greatly reduce the performance.

För att inte tala om min allergi för CLI eller vad det nu heter...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får du inget switch-gränssnitt efter inledande konfiguration? Så här ser min ut:

Verkar ju dock som att din router inte har stöd för hårdvaruswitching, så det kan nog stämma att prestandan kommer påverkas. Så vitt jag vet är bryggning ditt enda alternativ för att få alla portar på samma subnät. Annars får du köra ett separat trådlöst nät, vilket torde fungera för det mesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

@L'ombra:

Ok, ingen brygga då, separat. Det förstår jag.

Switch finns med i min skärmdump i mitt första inlägg, men upprepar.

och då är vi tillbaka till det jag försökte med först.

Nu är ju två olika 192* nätverk konfat på eth1 samt eth2 så om jag vill ändra IP adresserna borde jag bara behöva gå in i egenskaper för respektive port och sätta olika adresser, en 10.1.1.0/24 och sedan en 10.1.2.0/24.

Eller skall jag skapa ett / två vlan först på respektive port och ta bort den fasta sedan... känns lite rörigt detta. Måste ju göras i rätt ordning. Den lilla reset knappen börjar bli sliten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ser ingen switch där. Du har gränssnitt eth0 till eth5, medan jag har eth0 till eth4 + switch0, där eth1 till eth4 ingår. För att förtydliga så syftar jag på det logiska gränssnittet av typ switch, inte den switch du har inkopplad i routern.

Ja, du borde bara kunna ändra adress på varje port, och sedan uppdatera respektive DHCP-server med rätt inställningar. Du kommer behöva två DHCP-servar eftersom du kommer ha två olika LAN. VLAN ska du inte behöva tänka på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

@L'ombra:
bara för att reda ut begreppen, vad har du för hårdvara, för ditt tal om switch0 är lite förvirrande

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en EdgeRouter X, vilken har fem Ethernet-portar. switch0 är bara ett virtuellt gränssnitt som lär skapas när man konfigurerar en brygga. Min brygga skapades så vitt jag minns när jag körde Basic setup, men jag antar att din router inte gör det eftersom den inte har stöd för hårdvaruswitching. Så om du inte vill använda brygga kan du ignorera detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

ER-6P har inte switchade portar, så om du bryggar eth1-5 så kommer trafik mellan dom köras genom cpu och inte offloadas.

Men ska du bara ha låg-bandbreddsenheter, säg en accesspunkt, så spelar det mindre roll. Faktiskt vet jag inte ens om gigabitt mellan två portar kommer påverka den, då cpun i den är ganska snabb relativt sett.

Så du kan ju testa med att brygga dom och se vad prestandan ligger på, flesta kommer nog inte märka någon skillad.

Permalänk

Själv använder jag min Edgerouter som internetaccess och låter switcharna göra resten.
Eftersom routern inte har switchade portar tappar man en del prestanda om man bryggar.

Jag nyttjar bara en port i routern och separerar sedan enheterna via VLAN isolation i routern - se guiden https://www.youtube.com/watch?v=baj3747yfos

Då kan jag aktivera alla typer av HW Offload i routern och får fullt flås i grejerna samtidigt som jag lätt kan styra tilldelningen till de olika VLANen via switchportarna samt WLAN.

(Jag försökte också via routerns portar i början men det blev aldrig bra så jag satte upp det enligt ovan och det har aldrig strulat)

Permalänk
Medlem

@Homdax:
Hur går det för dig? Gör du några framsteg?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwold .. och ni andra
Har inte hunnit bita tag i detta riktigt ännu. Inte färdig med kablaget och har möblerat om / flyttat patchskåpet lite. Men så fort nätet dyker för att jag tryckt på fel knapp i gränsnittet så får ni reda på det

Visa signatur