Vilka grafikkort kan man modda fläktarna på?

Permalänk
Medlem

Vilka grafikkort kan man modda fläktarna på?

Hej,

Har ett loque ghost som låter förjävligt oavsett grafikkort. Saknar någon form av ljuddämpning och tar dessutom bara 2-slot kylare.
Mitt andra alternativ som jag hört gott om är att skruva bort hela shrouden och koppla bort fläktarna där. Sen på med egna Noctua 12x15 mm plus buntband. Har redan skaffat 2st adaptrar för GPU till PWM fläktadaptrar.

Nu är frågan vilka grafikkort jag kan göra detta på? Som jag förstått det så är EVGA enda tillverkaren som man faktiskt för plocka bort kylaren på utan att förlora garanti. Men jag tänker att jag kanske köper ett begagnat, helst 1080ti ändå..
De få googlingar jag lyckats göra har hittat EVGA kort man moddat men aldrig andra tillverkares kort. DOck är det väldigt få exempel jag hittat på denna mod...

Det jag tror är att det måste vara 2 slot kylarkort. Den större frågan är om det är tillräckligt lätt att skruva bort fläktar och shroud på kortet samt hur det kan gå med att koppla andra fläktar dirket på grafikkortet pga skillnader i spänning? eller PWM hastigheter etc..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Låter som att det är risk att det blir tjockt. Sen så tror jag inte att två 120mm kommer lösa ditt problem om det nu låter förjävligt med alla grafikkort, då vissa eftermarknadskylare och egen fläktkurva brukar göra ett okej jobb.

Om du nu ska göra det så ska du alltså göra det på en modell med axiella fläktar (ej radiella)

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Blir inte för tjock med 15mm tjocka fläktar på EVGA varje fall..

"axiella fläktar (ej radiella)" ? Vad är detta

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

För 2080ti EVGA BLACK, som jag har gäller följande:
Nästan helt valfria PWM fläktar + nedan två tillbehör, och sedan använda zipties för att fästa, alternativt någon form av bracket.

https://www.arctic.ac/eu_en/nv-14-pin-adapter.html
https://www.amazon.de/gp/product/B075LKL5DH/ref=ox_sc_act_tit...

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Skrotnisse92: Blir inte för tjock med 15mm tjocka fläktar på EVGA varje fall..

"axiella fläktar (ej radiella)" ? Vad är detta

Axiella fläktar blåser i axiell riktning. Radiella fläktar blåser i radiell riktning, dvs vanligen en stockkylare med utblås på baksidan.

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: måste erkännan att jag inte blev mycket klokare där.
Noctua 12x15 fläktarna är bra för ändamålet eller inte?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Skrotnisse92: måste erkännan att jag inte blev mycket klokare där.
Noctua 12x15 fläktarna är bra för ändamålet eller inte?

Alltså problemet är inte fläktarna, utan själva kylflänsen. Du vill ha en kylfläns som är gjord för att luftflödet går i samma riktning som tidigare (dvs fläktarna sitter på samma sätt som orginalfläkten) Tex den här kylaren: https://www.inet.se/produkt/5403319/evga-geforce-gtx-1080-ti-...

Permalänk
Medlem

Ju större kylare desto bättre, men du får problem att hitta fläktar att sätta på som är mindre än orginalen på GPU'n.

Kall luft in är ju knappast problemet i ghost s1, så går GPU'n varm och är högljudd kanske lösningen är att lägga till fläktar och hoppas att GPU'n blir kallare och kan jobba på tystare: https://www.thingiverse.com/thing:3969438

Det bästa hade nog varit ännu större fläktar i botten eller toppen för luftflöde rakt igenom, kanske har något testat.

Permalänk
Medlem

@pacc: Jag har satt en fläkt i toppen som exhaust (vänt på chassit). en 12x25 noctua fläkt.
Men mitt problem är ljudnivån snarare än att få ner temps. Tycker ljudnivån varit extrem på de 5 olika GPU jag testat i ghosten nu. Så är mycket sugen på att sätta på noctua fläktar.

Som sagt behöver bara ta reda på vilka GPU som funkar bäst med noctua fläktar. Än så länge har jag bara fått fram EVGA kort och verkar som de som har ICX - individuell fläktstyrning funkar bäst. Som nämnt ovan också så kanske man skulle välja de som riktar orginalfläktar för inblås direkt eftersom det är det jag ska ha på ghosten.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur förändras ljudet om du tar bort sidoplåten?
Att ha något som roterar nära en plåt med hål är ett bra sätt att skapa ljud,

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort shrouden med tre fläktar på mitt Asus Strix 1080 och satt dit 2x Noctua NF-A12x15 istället i mitt Ghost S1.

Tycker det fungerar mycket bra. Lägre ljudnivå och temps.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett EVGA 2070 super black med L tophat och 240mm AIO som har två noctua NF-F12, har ändrat fläktkurvan och undervoltat lite och gpu går ej över 78 grader med väldigt låg ljudnivå. AIO ovanför suger ut all varmluft och gpun suger in kall luft genom sidan. Så om du har möjlighet att få mer fläktar än en som kan suga ut luften från din CPU också, det är lätt att varmluft fastnar i chassit och gör stor skillnad på gpu temps.

Negativt tryck är också en stor höjdare och rekommenderas att man har en fläkt där nere också som suger ut luft, inte in. Bevisat att du kan få ner temperaturerna med några grader. Finns små 40mm noctua fläktar som kanske borde hjälpa då dom inte tar så mycket plats.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Mitt 2080ti gick varmt som fan! Men jag testade att undervolta och låsa kortet på 900 mV och 1935 mhz. Och nu ligger kortet stadigt på 50-60° under full load. Med 150-300 fps på ultra beroende på spel. 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ett MSI RTX 2080 Ventus v2 där jag plockade av shroud samt fläktar. Ersatte de med två stycken NF-A12x15 PWM som jag kopplade till fläktportarna på grafikkortet. Passade häromdagen på att undervolta mitt kort med och herregud vilken skillnad det blev. Runt 65 grader celsius i 3D Mark timespy med fläktarna på ~35%. Allt detta i ett Ghost S1.

Permalänk
Medlem

@Nima2001: om inte tempen är problem kan du ju bara leka med fläktkurvan i till exempel Aftertuner...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

fan hade ju fått massa svar här.. Men såg bara nu när någon citerat mig..

Gött att höra att så många lyckats snappa på fläktar direkt på kortet utan problem.. Trodde bara det skulle funka på EVGA kort...
Jag kanske får tag i ett asus 1080ti kingpin så det bör ju fungera fint där med tycker man..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Klocka ner och undervolta kanske är en lösning?

Permalänk
Medlem

@gabriel15: nej . Gillar inte det konceptet göre modda och fixa

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

EVGA har bäst garanti men de är inte ensamma om att man får plocka isär grafikkortet utan att garantin försvinner.

Skrivet av Nima2001:

fan hade ju fått massa svar här.. Men såg bara nu när någon citerat mig..

Gött att höra att så många lyckats snappa på fläktar direkt på kortet utan problem.. Trodde bara det skulle funka på EVGA kort...
Jag kanske får tag i ett asus 1080ti kingpin så det bör ju fungera fint där med tycker man..

EVGA 1080 Ti kingpin får inte plats i chassit utan att modda kylaren eller chassit. Jayz2cent hade problem med det.

Skrivet av Nima2001:

@gabriel15: nej . Gillar inte det konceptet göre modda och fixa

Undervolta är ingen dum idé, många bäckar små.

https://www.sweclockers.com/artikel/28052-guide-sankt-spannin...
Fungerar på flera serier och inte bara 20-serien.

Jag byte fläktarna på mitt Gigabyte 2060 windforce OC (2 fläktar) och fick ner ljudnivån en hel del men höll fortfarande samma temperatur med 2st ML120, kan dock inte få ner ena sidopanelen på min ghost Styr fläktarna via moderkortet eftersom fläktkurvan på kortet är skit.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

EVGA har bäst garanti men de är inte ensamma om att man får plocka isär grafikkortet utan att garantin försvinner.

EVGA 1080 Ti kingpin får inte plats i chassit utan att modda kylaren eller chassit. Jayz2cent hade problem med det.

Undervolta är ingen dum idé, många bäckar små.

https://www.sweclockers.com/artikel/28052-guide-sankt-spannin...
Fungerar på flera serier och inte bara 20-serien.

Jag byte fläktarna på mitt Gigabyte 2060 windforce OC (2 fläktar) och fick ner ljudnivån en hel del men höll fortfarande samma temperatur med 2st ML120, kan dock inte få ner ena sidopanelen på min ghost Styr fläktarna via moderkortet eftersom fläktkurvan på kortet är skit.

Jag inser att jag skrev fel här. Det är inte kingpin jag pratar om utan:
ASUS ROG Poseidon GTX 1080 Ti
Har också möjlighet på ett MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming

Oavsett om de passar eller inte i ghosten så kommer jag vilja modda fläktarna då ljudnivån blir mycket bättre med noctuafläktar oavsett.
Men sen finns säkert en poäng med att sänka spänningen lite grand. Kanske blir en kombination som du säger.
Men det jag vill är att ha möjlighet att bara koppla fläktarna direkt på grafikkortets uttag för att de ska styras där igenom. Frågan är vilka man har möjlighet att göra det med utan problem.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag inser att jag skrev fel här. Det är inte kingpin jag pratar om utan:
ASUS ROG Poseidon GTX 1080 Ti
Har också möjlighet på ett MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming

Oavsett om de passar eller inte i ghosten så kommer jag vilja modda fläktarna då ljudnivån blir mycket bättre med noctuafläktar oavsett.
Men sen finns säkert en poäng med att sänka spänningen lite grand. Kanske blir en kombination som du säger.
Men det jag vill är att ha möjlighet att bara koppla fläktarna direkt på grafikkortets uttag för att de ska styras där igenom. Frågan är vilka man har möjlighet att göra det med utan problem.

Finns inga grafikkort som jag känner till med vanlig 4pin till fläktarna. Kan gå med en adapter men då får du nog löda själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: Adapter har jag! Men beroende på orginalfläktarnas spänning osv kan det bli problem ändå med vissa grafikkort/fläktar..
EVGA har jag sett flertal sätta egna noctua fläktar på så det anta rjag fungerar bra.. Frågan är de andra tillverkarna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av medbor:

Finns inga grafikkort som jag känner till med vanlig 4pin till fläktarna. Kan gå med en adapter men då får du nog löda själv.

Asus har det på sina strixkort och TS kort har också det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Asus har det på sina strixkort och TS kort har också det.

https://i.imgur.com/0vCJnok.png

4pin ja, men en vanlig chassifläkt passar väl inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av medbor:

4pin ja, men en vanlig chassifläkt passar väl inte?

Varför inte? Ser ut som en vanlig 4 pin för fläktar. ROGs kanal nämner specific chassi fläktar. https://www.youtube.com/watch?v=rcbAzGRTd7w

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Varför inte? Ser ut som en vanlig 4 pin för fläktar. ROGs kanal nämner specific chassi fläktar. https://www.youtube.com/watch?v=rcbAzGRTd7w

Härligt, the more you know!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag buntbandade två Noctua NF-F12 på mitt Palit 1080Ti Super Jetstream för att få ner temps och ljudnivå. Temps gick ju inte ner direkt, men något tystare blev det med en något högre boost. Grafikkortets egen stock-fläktkurva funkar helt OK.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så här kan man ju göra också, så har man lite mer frihet i val av kylare.

https://www.reddit.com/r/Louqe/comments/c1gtus/how_did_this_g...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@FL3JM: haha.. härligt.
Dock inte jätte praktiskt.. Då föredrar jag ta av shrouden och buntbanda noctua fläktar...

Visa signatur

Citera för svar!