Permalänk

Min dator brann bokstavligen igår.

Min dator stängde plötsligt av sig själv. Blev stendöd. Jag tittade på nätagget, men kunde inte så nåt yttre fel. Men ingen respons alls när jag försökte starta den. Tänkte att det kanske berodde på glapp i själva startknappen, så jag öppnade chassit (fractal design define r6) och pillade lite runt kopplingarna där.

Då startade den men stängde ner sig själv efter 2 sek igen. Ok så startknappen verkar glapp. Startade igen. Då blir det en gnista och sen börjar det brinna rätt rejält. Luktade som fan i lägenheten.

Är det här nåt känt problem för den här modellen?

Permalänk
Medlem

Vilken modell? Var det i nätagget det började brinna? Vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem

@Technocore: Det har nog inget med chassit att göra så du måste nog skriva vad för komponenter du har. Nätagget är ju första gissningen precis som föregående inlägg skrev.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Vilken modell? Var det i nätagget det började brinna? Vad har du för nätagg?

Alltså jag tror inte att det var nätagget det brann i. Snarare nånstans uppe vid startknappen tror jag. För jag såg lågan högt uppe i chassit, och nätagget är placerat i botten på Fractal design Define R6.

Jag måste demontera den och titta noggrannare... jag var tvungen att ställa ut den, det luktade så fruktansvärt.
Jag återkommer

Permalänk
Skrivet av Ssargon:

@Technocore: Det har nog inget med chassit att göra så du måste nog skriva vad för komponenter du har. Nätagget är ju första gissningen precis som föregående inlägg skrev.

Jag återkommer ska plocka isär den... kommer inte ihåg på rak arm vilka komponenter den inehåller.. byggde ihop den 2016.

Permalänk
Medlem

Varför trodde du att det var glapp i kontakten till startknappen? Tror aldrig jag stött på ett sådant problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Rekordmedlem

Även om det är glapp i startknappen så är det inte problemet, det går en svag signal via startknappen och den kommer inte att kunna bränna nått. Felet beror troligen på att nån kondensator gått sönder och endera har säkerhetsventilen löst ut på den eller så har den påverkat nått annat för den kan tex ha blivit kortsluten och överbelastat nånting i strömförsörjningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Startknappen är ju bara en förlängd brygga ner till Mobot, kan inte brinna, isåfall en usbport eller nån liten liten diod som blev sur.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technocore:

Alltså jag tror inte att det var nätagget det brann i. Snarare nånstans uppe vid startknappen tror jag. För jag såg lågan högt uppe i chassit, och nätagget är placerat i botten på Fractal design Define R6.

Jag måste demontera den och titta noggrannare... jag var tvungen att ställa ut den, det luktade så fruktansvärt.
Jag återkommer

Om du är säker att det är något på chassit front panel kanske det är ok att vänta. I vanliga fall bruka man skynda sig att ta ut delarna och lukta sig till vad som bränts för det är mycket svårare att hitta orsaken om man väntat tills lukten försvunnit.

Edit:
Det skulle nog vara bättre om du åtminstone kopplade ur alla kablar som går från chassit till moderkortet mm. Isolera det du tror är orsaken mm från resten av datorn.

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

Varför trodde du att det var glapp i kontakten till startknappen? Tror aldrig jag stött på ett sådant problem.

Skickades från m.sweclockers.com

I ren desperation så googlade jag chassit och nån post kom upp om att startknappen hade gått sönder på en define R6.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Även om det är glapp i startknappen så är det inte problemet, det går en svag signal via startknappen och den kommer inte att kunna bränna nått. Felet beror troligen på att nån kondensator gått sönder och endera har säkerhetsventilen löst ut på den eller så har den påverkat nått annat för den kan tex ha blivit kortsluten och överbelastat nånting i strömförsörjningen.

Ja det låter ju rimligt förstås.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Om du är säker att det är något på chassit front panel kanske det är ok att vänta. I vanliga fall bruka man skynda sig att ta ut delarna och lukta sig till vad som bränts för det är mycket svårare att hitta orsaken om man väntat tills lukten försvunnit.

Edit:
Det skulle nog vara bättre om du åtminstone kopplade ur alla kablar som går från chassit till moderkortet mm. Isolera det du tror är orsaken mm från resten av datorn.

Tack för tipset, jag ska göra det när jag kommer hem!

Permalänk

Plockade isär datorn. Kunde inte se vart det brann någonstans, eller lukta mig till det.

Bytte nätagget till ett nytt och testade att starta, men den vägrade.

Tog bort grafikkortet (EVGA GTX 980 Ti) och då startade den!

Så det var grafikkortet som var boven.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min startknapp var trasig på mitt chassi och fick ny utbytes av fractal design utan problem

Men tror knappast det kan orsaka en brand så ja det brukar vara kondensatorer någonstans som ställer till det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technocore:

Plockade isär datorn. Kunde inte se vart det brann någonstans, eller lukta mig till det.

Bytte nätagget till ett nytt och testade att starta, men den vägrade.

Tog bort grafikkortet (EVGA GTX 980 Ti) och då startade den!

Så det var grafikkortet som var boven.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så var det nätaggregatet som gick sönder och tog med sig grafikkortet i fallet.
Det råkar inte vara ett Corsair CX?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Eller så var det nätaggregatet som gick sönder och tog med sig grafikkortet i fallet.
Det råkar inte vara ett Corsair CX?

Ja kanske... Nätagget var ett Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold - Svart

Jag testade aldrig det gamla nätagget med ett annat grafikkort. Så jag vet inte... ska titta om jag kan testa nätagget på nåt annat sätt.