Ljuduppsättningar - råd och hjälp

Permalänk
Medlem

Ljuduppsättningar - råd och hjälp

Hej Sweclockers! Det är så här att jag har fått en skivspelare (kör DIN 5pin kontakt. Har tyvärr ingen bild på den) samt 2 st luxor 90-tals högtalare från min släktning(LÄNK). Förstärkaren när det testades verkade dock sönder (tror också den är luxor, har tyvärr ingen bild), då en av kanalerna är sönder.

Notera att högtalarna har någon konstig kontakt. Se bild. Det här visade jag också för en ljudaffär som sa att det är bara att klippa av?

Det jag behöver råd för är hur jag ska sköta min ljudsetup. Ska också påpeka att för nuvarande har jag ett par aktiva Audio Pro T8 med en Magic 8" Sub koppladed via single link mono.

Det jag funderar på är

Alt1:
- Koppla skivspelare till mina monitorer/Sub med någon form av ljudkort/DAC/förstärkare.
- Minst koppling då monitorer och sub är redan ditsatta och kabeldragning är gjord
- Bra med valmöjligheter då jag kan köra vanlig musik också (utan skivspelaren)
- Estetiskt snyggt i lägenhetern (det blir redigt snygg så som jag har inrett den nu+

Alt2: Koppla allt till en förstärkare/DAC/Ljudkort
- Smidigt att ha allt på ett ställe
- Kanske overkill
- Blir knepigt att få till snygg design i lägenheten med 4 högtalare på samma plats (vill också helst slippa dra högtalarkabel genom allt)

Alt3: Spara ena högtalarparet (antigen montitorer eller luxorhögtalarna) för ett framtida ljudsystem
- Har en dröm om ett atmos system, separat från "musikbänken"
- X antal månader fram i tiden
- Fungerar estetiskt in i lägenheten med högtalare brevid tv-bänk.
- Ingen aning om mina grejer kan användas till detta.

Sista frågan är också vad behöver man lägga på ett ljudkort/DAC/förstärkare (vet att denna frågan är som att svara på hur långt ett snöre är)? Jag är nog beredd att lägga mellan 5-10k SEK beroende på vad jag får för något.

Trevlig kväll

/N0iZE

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en vanlig högtalar-DIN-kontakt du visar, inte speciellt svårt att få tag på om du vill, finn både hane och hona på tex Kjell https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
Högtalarna är nog snarare från 70 än 90 talet, Luxor sh 835 ?

Förstår inte riktigt vad du fråga om med dina alternativ men ska du ansluta en skivspelare behöver du en riaadel och med tanke på att du har aktiva högtalare som inte har riaa eller särskilt gott om ingångar tror jag att du skulle behöva ett försteg för att koppla ihop det på smidigaste sätt, en hel del men absolut inte alla integrerade förstärkare kan också fungera som försteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en vanlig högtalar-DIN-kontakt du visar, inte speciellt svårt att få tag på om du vill, finn både hane och hona på tex Kjell https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
Högtalarna är nog snarare från 70 än 90 talet, Luxor sh 835 ?

Förstår inte riktigt vad du fråga om med dina alternativ men ska du ansluta en skivspelare behöver du en riaadel och med tanke på att du har aktiva högtalare som inte har riaa eller särskilt gott om ingångar tror jag att du skulle behöva ett försteg för att koppla ihop det på smidigaste sätt, en hel del men absolut inte alla integrerade förstärkare kan också fungera som försteg.

Tanken med alternativen är mina förslag på "setup" som jag behöver hjälp med att reda ut om någon av tankarna är tokiga.

Så om jag förstår dig rätt så behöver jag RIAA- och försteg för att koppla ihop skivspelaren med mina högtalare?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av N0iZE:

Tanken med alternativen är mina förslag på "setup" som jag behöver hjälp med att reda ut om någon av tankarna är tokiga.

Så om jag förstår dig rätt så behöver jag RIAA- och försteg för att koppla ihop skivspelaren med mina högtalare?

Ja det blir bekvämast så men tänk på att riaa sitter i många försteg så det är inte alltid det behövs ett separat riaasteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kanske behöver en sån till skivspelaren.

Adapter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det blir bekvämast så men tänk på att riaa sitter i många försteg så det är inte alltid det behövs ett separat riaasteg.

Har du något förslag på sådan? Känns som du är duktigt på att navigera i denna djungel

Skrivet av MCRJ:

Du kanske behöver en sån till skivspelaren.

Yes! Uppe på min lista, tack

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av N0iZE:

Har du något förslag på sådan? Känns som du är duktigt på att navigera i denna djungel

Yes! Uppe på min lista, tack

Jag hade börjat med att kolla den lokala begmarknaden, det går ju också att använda nån integrerad med förstegsutgång, det viktiga är att apparaten har riaadel, sedan hänger det lite på om du har nått krav på design eller funktioner i övrigt för förstagsfunktion går att få från nån hundring och uppåt, en integrerade förstärkare med förstegsutgång är troligen det billigaste man hittar och rean försteg är oftast lite dyrare
du kan ju även börja med en integrerad med förstegsutgång så kan du senare bygga vidare från den med bättre högtalare, exakt vad man ska välja beror på så mycket att det är jättesvårt att ge tips på specifika apparater utan att veta vart man vill ta vägen med anläggningen.
Men tex https://hifitorget.se/visa_annons.php/forsteg_dac_90598.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/luxman_a_353_92027.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/nad_1020_2140_90630.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/nad_3020_series_20_8500...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Högtalarkontakterna är troligtvis bara att klippa av, skaffa dig en förstärkare med phonosteg som fungerar(rehifi.se är ett rekommenderat ställe att handla ifrån), felsökningstips för nuvarande kan vara följande:

- Checka andra högtalaren mot den kanalen som är sönder, ex: vänster högtalare i höger förstärkarkanal. Detta då vissa förstärkare stänger av kanalen ifall impedansen(motståndet) sviktar för mycket, kan antingen bero på kabeln som blivit dålig med tiden eller på högtalaren, svårt att svara på såhär via forum.

Hursomhelst, du behöver skaffa dig en DIN-RCA adapter för att kunna koppla ihop skivspelaren med utrustningen. Fungerar din förstärkare som den ska i slutändan skulle jag köra med den ut till högtalarna, om du vill köra "vanlig" musik kan du antingen köra en 3,5mm-RCA adapter till förstärkaren från dator/telefon, eller vid önskemål om bättre prestanda köra en DAC, vad som är värt att lägga beror helt på dina krav och resten av din utrustning. Nu har jag inte lyssnat på din anläggning så kan inte svara på hur den är rent prestandamässigt, det kan bara du själv göra. Finns DACar 2000 kronor att få tag på som spelar väldigt fint för pengen.

Fungerar den fortfarande inte och du vill köra med dina aktiva som i ditt första alternativ så skulle jag köra med ett via RIAA steg rätt in i högtalarna, förutsätt att högtalarna har volymkontroll, har de inte det skulle jag skaffa mig ett försteg eller liknande där du kan reglera volymen, notera att många försteg har ett RIAA inbyggt så det är något att ta hänsyn till. Kolla bara så de har ett RIAAsteg eller analog ingång. Finns många produkter som agerar DAC/försteg fast då är enbart tänkta som volymkontroll för DACen.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade börjat med att kolla den lokala begmarknaden, det går ju också att använda nån integrerad med förstegsutgång, det viktiga är att apparaten har riaadel, sedan hänger det lite på om du har nått krav på design eller funktioner i övrigt för förstagsfunktion går att få från nån hundring och uppåt, en integrerade förstärkare med förstegsutgång är troligen det billigaste man hittar och rean försteg är oftast lite dyrare
du kan ju även börja med en integrerad med förstegsutgång så kan du senare bygga vidare från den med bättre högtalare, exakt vad man ska välja beror på så mycket att det är jättesvårt att ge tips på specifika apparater utan att veta vart man vill ta vägen med anläggningen.
Men tex https://hifitorget.se/visa_annons.php/forsteg_dac_90598.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/luxman_a_353_92027.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/nad_1020_2140_90630.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/nad_3020_series_20_8500...

Superschysst, tack ska kika och återkomma!

Skrivet av madeofelias:

Högtalarkontakterna är troligtvis bara att klippa av, skaffa dig en förstärkare med phonosteg som fungerar(rehifi.se är ett rekommenderat ställe att handla ifrån), felsökningstips för nuvarande kan vara följande:

- Checka andra högtalaren mot den kanalen som är sönder, ex: vänster högtalare i höger förstärkarkanal. Detta då vissa förstärkare stänger av kanalen ifall impedansen(motståndet) sviktar för mycket, kan antingen bero på kabeln som blivit dålig med tiden eller på högtalaren, svårt att svara på såhär via forum.

Hursomhelst, du behöver skaffa dig en DIN-RCA adapter för att kunna koppla ihop skivspelaren med utrustningen. Fungerar din förstärkare som den ska i slutändan skulle jag köra med den ut till högtalarna, om du vill köra "vanlig" musik kan du antingen köra en 3,5mm-RCA adapter till förstärkaren från dator/telefon, eller vid önskemål om bättre prestanda köra en DAC, vad som är värt att lägga beror helt på dina krav och resten av din utrustning. Nu har jag inte lyssnat på din anläggning så kan inte svara på hur den är rent prestandamässigt, det kan bara du själv göra. Finns DACar 2000 kronor att få tag på som spelar väldigt fint för pengen.

Fungerar den fortfarande inte och du vill köra med dina aktiva som i ditt första alternativ så skulle jag köra med ett via RIAA steg rätt in i högtalarna, förutsätt att högtalarna har volymkontroll, har de inte det skulle jag skaffa mig ett försteg eller liknande där du kan reglera volymen, notera att många försteg har ett RIAA inbyggt så det är något att ta hänsyn till. Kolla bara så de har ett RIAAsteg eller analog ingång. Finns många produkter som agerar DAC/försteg fast då är enbart tänkta som volymkontroll för DACen.

Tack för hjälp. Nu står förstärkaren och allt hos mina föräldrar. Men när vi testade så körde vi först båda högtalarna i var sin kanal. Sen när vi märkte att de inte fick ljud ur ena högtalaren körde vi högtalarna var för sig i varsin kanal. Ena kanalen var helt tyst medan andra kanelen fungerade med båda högtalarna enskilt. Ska se om jag kan felsöka förstärkaren ytterligare.

Mina högtalare har volymreglage via en fjärrkontroll jag har. Eventuellet dum fråga, men är inte försteg och DAC samma sak?

Kommer nog om jag behöver köpa, börja med RIAA steg för att sedan bygga på med försteg/DAC.

Finns det något man bör akta sig för när en köper grejer?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

Superschysst, tack ska kika och återkomma!

Tack för hjälp. Nu står förstärkaren och allt hos mina föräldrar. Men när vi testade så körde vi först båda högtalarna i var sin kanal. Sen när vi märkte att de inte fick ljud ur ena högtalaren körde vi högtalarna var för sig i varsin kanal. Ena kanalen var helt tyst medan andra kanelen fungerade med båda högtalarna enskilt. Ska se om jag kan felsöka förstärkaren ytterligare.

Mina högtalare har volymreglage via en fjärrkontroll jag har. Eventuellet dum fråga, men är inte försteg och DAC samma sak?

Kommer nog om jag behöver köpa, börja med RIAA steg för att sedan bygga på med försteg/DAC.

Finns det något man bör akta sig för när en köper grejer?

DAC och försteg är inte samma sak, finns dock produkter som har båda inbyggt, försteg är helt enkelt där du kan reglera volymen, en DAC konverterar en digital signal till en analog.

Akta dig för att läsa för mycket specifikationer då de säger väldigt lite om produktens faktiska prestanda. Gå till en etablerad hifibutik och få möjlighet att prova produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av N0iZE:

Superschysst, tack ska kika och återkomma!

Tack för hjälp. Nu står förstärkaren och allt hos mina föräldrar. Men när vi testade så körde vi först båda högtalarna i var sin kanal. Sen när vi märkte att de inte fick ljud ur ena högtalaren körde vi högtalarna var för sig i varsin kanal. Ena kanalen var helt tyst medan andra kanelen fungerade med båda högtalarna enskilt. Ska se om jag kan felsöka förstärkaren ytterligare.

Mina högtalare har volymreglage via en fjärrkontroll jag har. Eventuellet dum fråga, men är inte försteg och DAC samma sak?

Kommer nog om jag behöver köpa, börja med RIAA steg för att sedan bygga på med försteg/DAC.

Finns det något man bör akta sig för när en köper grejer?

Försteg är förstärkaren som sitter föra slutsteget, försteget brukar ha alla typer av reglage som ingångsväljare och volym osv...
En dac omvandlar en digital signal till analog och är en krets som används på många andra ställen än i musiksystem, tex i grafikkort finns det en dac om du har vga utgång men dacar används på många andra ställen också på ställen där man vill omvandla nått digital till en analog storhet för att styra något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.