Andreas och Jacob om när 5G släpps i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Andreas och Jacob om när 5G släpps i Sverige

Med ett officiellt datum för 5G-auktionen klart sätter sig Andreas och Jacob ned för att prata om utrullningen av de nya näten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra genomgång, har funderat på det här en del. Och grattis till 30,000 prenumeranter!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Danielkm: Tackar, och tackar!:D

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

En fundering.
5g routrar finns redan från flera seriösa tillverkare att köpa till bra pris.
Uppkopplas direkt till närliggande 5g mast med mycket goda värden. Rimligtvis borde fibergrävningarnas tid vara över i de flesta geografiska områdena inom bebyggda områdena i landet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av larlil:

En fundering.
5g routrar finns redan från flera seriösa tillverkare att köpa till bra pris.
Uppkopplas direkt till närliggande 5g mast med mycket goda värden. Rimligtvis borde fibergrävningarnas tid vara över i de flesta geografiska områdena inom bebyggda områdena i landet?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädgårdarna såg rätt bedrövliga ut på sina ställen runt där jag bor efter attacker med korp o spade, ComHem eller grävskopa, Telia.
Rätt dyrt betalt av trädgårdsägarna själva.

Permalänk
Medlem

Kan ni gå in lite djupare på Huaweis mer kompletta lösning? Vilka komponenter erbjuder de som Ericsson och Nokia inte ännu erbjuder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Archibald:

Kan ni gå in lite djupare på Huaweis mer kompletta lösning? Vilka komponenter erbjuder de som Ericsson och Nokia inte ännu erbjuder?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är det budskapet många branschrepresentanter kommunicerar vid diskussioner om 5G, men vi har inte tillräckligt djup insikt i hårdvaran för telekomnätverk för att kunna svara på den frågan just nu. Men det är absolut en fråga vi kan gräva djupare i, tack för uppslaget!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Men 5G vågornas påverkan på hjärnan då? Varför pratar ingen om det?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Men 5G vågornas påverkan på hjärnan då? Varför pratar ingen om det?

De enda som pratar om det är konspirationsteoristroende som saknar vetenskaplig grund för sina påståenden....
Det var samma sak när 3g och 4g kom, då var det världens undergång....

Sweclockers är ett seriöst forum, så vill du sprida ovetenskapliga desinformation, gör det då i någon foliehattgrupp på fb.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Om ni kör en runda till senare med operatörerna så skulle det vara intressant att höra hur de ser på fördelarna på 5G när det kommer till core sidan. Att radio delen är ny och fin är alltid trevligt men om trafiken kommer skickas land och rike runt så kommer inte latensen bli bättre än i dag. Också vad detta betyder för data planer, när man effektivare kan bryta ut Internet på flera platser så borde kostnaderna gå ner.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@varget: Tack för förslaget, det tar vi med oss till kommande intervjuer! Det jag kan svara redan nu är att latenserna kommer bli lägre med 5G, då latensen i kommunikationen mellan masten och användaren är många resor lägre än med 3G/4G (eller Wifi för den delen). Om kommunikationen efter masten är seg påverkar det så klart upplevelsen, men det gör det även med 3G/4G som dessutom lägger på den högre latensen i kommunikationen mellan användare och mast.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@Peterrrrr:

Både 3G och 4G mobilstrålning skapar oxidativ stress på biologisk nivå men denna är troligtvis så låg att den ej har några konsekvenser, strålning från rymden är högre tror jag.

På 5G har det ej bedrivits någon forskingstudie på människor än som bekräftat att det medför faror, man kan ej dra slutsats att det är potentiellt farligt eller ej.

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

På 5G har det ej bedrivits någon forskingstudie på människor än som bekräftat att det medför faror, man kan ej dra slutsats att det är potentiellt farligt eller ej.

Det finns inte en enda peer-review att det skulle vara farligt.....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Tur man slipper vänta hade 4 g dock var det så begränsat att det vart löjligt . Hade 50 gb i månaden innan . Det som jag gillar med fiber har 500 ner och 100 upp nu och vill jag streama i 4 k så spelar det ingen som helst roll då det är obegränsat . 50 gb låter mycket men i ett hus och en familj är det inte mycket .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Archibald:

Kan ni gå in lite djupare på Huaweis mer kompletta lösning? Vilka komponenter erbjuder de som Ericsson och Nokia inte ännu erbjuder?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog bara andra ord för "lägre priser". Har själv inte sett att de skulle ha varken en mer komplett eller mer färdig lösning.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

5G är bara ett buzzword ... Det handlar om betydligt viktigare saker än så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@varget: Tack för förslaget, det tar vi med oss till kommande intervjuer! Det jag kan svara redan nu är att latenserna kommer bli lägre med 5G, då latensen i kommunikationen mellan masten och användaren är många resor lägre än med 3G/4G (eller Wifi för den delen). Om kommunikationen efter masten är seg påverkar det så klart upplevelsen, men det gör det även med 3G/4G som dessutom lägger på den högre latensen i kommunikationen mellan användare och mast.

Det jag mena är att lägga core bitar längre ut i nätet. I dag så har operatörer ofta GGSN/PGW väldigt centralt. Detta kan ändras och hamna närmare radio, och i sin tur medföra lägre latens.

Detta var nått man markant snabbare upp med 4G när eNodeB går direkt mot SGW/MME och inte via MSC längre. Lite på samma sätt som 3G direct tunneling gjorde det snabbare för 3G. Men nu tar man det ännu längre och flytta UPF närmare radio. Men detta kräver att det finns infrastruktur för att detta ska ha nån effekt. Så jag undrar hur våra operatörer ser på detta.

Permalänk
Medlem

Apropå buzzwords

Skrivet av uPipe:

5G är bara ett buzzword ... Det handlar om betydligt viktigare saker än så...

https://www.youtube.com/watch?v=WhAqFzOPEJk

Skickades från m.sweclockers.com

ganska mycket pengar o forskning satsas just nu på 6 g. Har ni noterat det?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har vi inte grävt färdigt snart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men 5G vågornas påverkan på hjärnan då? Varför pratar ingen om det?

Du menar strålningen som har en värdelös penetrering och som stoppas av allt från glas till vår egen hud? Tror inte du behöver vara orolig för det :).

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Jacob

Frågan är säkert besvarad förut... var är hyllorna köpta som sitter på väggen?
Tänkte göra nåt liknande med några nördprylar som ligger här hemma och väntar på uppmärksamhet

I övrigt, ni lär er ”framför kameran” jobben hela tiden, gött o se!

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Trigger:

@Jacob

Frågan är säkert besvarad förut... var är hyllorna köpta som sitter på väggen?
Tänkte göra nåt liknande med några nördprylar som ligger här hemma och väntar på uppmärksamhet

I övrigt, ni lär er ”framför kameran” jobben hela tiden, gött o se!

Tjena! Det är stringhyllor! Googla "stringhylla" så får du upp en väldans massa alternativ. De kostar en slant men väl värt det om man gillar looken.

Tack så mycket, då är känslan att det går bättre också riktig. Det är alltid svårt när man sitter med någon man inte är van vid, men med tiden bör dynamiken mellan mig och @loevet bli finfin.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Trigger: Kolla Mio och Åhlens. De har en del hyfsat billiga string-isch-hyllor.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Archibald: De har inte en mer komplett lösning. Det som avses är att operatörer som redan rullat ut Huawei 4G nät skulle få det lättare om de tog 5G från samma leverantör - det går att uppgradera existerande utrustning och 5G kan manageras på samma sätt. Om man måste ta in en ny leverantör, eller ännu värra slänga ut Huawei, behöver operatören spendera mer pengar, och med given budget/år så tar det då längre tid...

Permalänk
Medlem

Jag tror starkt på 5G och kanske inte bara för det är framtiden, men också för att det har en hastighet av över 500.000/Tps (Tumörer per sekund)

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av varget:

Det jag mena är att lägga core bitar längre ut i nätet. I dag så har operatörer ofta GGSN/PGW väldigt centralt. Detta kan ändras och hamna närmare radio, och i sin tur medföra lägre latens.

Detta var nått man markant snabbare upp med 4G när eNodeB går direkt mot SGW/MME och inte via MSC längre. Lite på samma sätt som 3G direct tunneling gjorde det snabbare för 3G. Men nu tar man det ännu längre och flytta UPF närmare radio. Men detta kräver att det finns infrastruktur för att detta ska ha nån effekt. Så jag undrar hur våra operatörer ser på detta.

Nu tror jag att du har missuppfattat något. MSC användes i 3G för Circuit Switched d.v.s. röstsamtal. Det som gjorde att man i LTE kunde nå mycket högre hastigheter är att man slog ihop RNC och RBS i ett och samma eNB. MSC:n används fortfarande idag om man inte har VoLTE support i sitt nät och man gör en CS-fallback. Det finns också en länk mellan MSC och MME förstås.

När det kommer till att Ericsson inte skulle ha alla bitar på plats eller inte har kommit så långt som Huawei så är det också fel. Jag vet inte riktigt var den informationen kommer ifrån, skulle gärna vilja se en källa på det.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av varget:

Det jag mena är att lägga core bitar längre ut i nätet. I dag så har operatörer ofta GGSN/PGW väldigt centralt. Detta kan ändras och hamna närmare radio, och i sin tur medföra lägre latens.

Detta var nått man markant snabbare upp med 4G när eNodeB går direkt mot SGW/MME och inte via MSC längre. Lite på samma sätt som 3G direct tunneling gjorde det snabbare för 3G. Men nu tar man det ännu längre och flytta UPF närmare radio. Men detta kräver att det finns infrastruktur för att detta ska ha nån effekt. Så jag undrar hur våra operatörer ser på detta.

Många förkortningar där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ch1llone:

Jag tror starkt på 5G och kanske inte bara för det är framtiden, men också för att det har en hastighet av över 500.000/Tps (Tumörer per sekund)

Snälla, sluta sprida falsk information.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Snälla, sluta sprida falsk information.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha. Det var ett skämt...

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U