Permalänk
Medlem

Inte särskilt många som tar illa upp över den där sas reklamen som vissa verkar antyda. De har ju övervakat sociala medier efter den släpptes och majoriteten av kritiken utgår från samordnade attacker med ursprung från högerextrema mediekonton (twitter etc).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Kan tycka reklamfilmen egentligen framställer skandinavien på ett bra sätt, där vi visserligen har influerats av andra under århundradena men gjort sakerna till vårt egna och gjort det bättre än originalet. Verkar mest vara en högerextrem vinkel att försöka få det att framstå som något annat än det egentligen är. Förresten så säger de väl även att ”köttbullen” ”might not be”, dvs inte direkt något som får det att framstå som fakta.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

SAS påstår ju exempelvis att köttbullen är importerad från Turkiet och framställer det som fakta, det är ju helt fel. Det finns mestadels ingen fakta här, bara populistisk propaganda, eller rättare sagt, försökte spela på den politiskt korrekta trumman. Bara för att en maträtt har en annan ursprung innebär det inte att en maträtt inte kan bli "svensk".

Men det är inte köttbullarna, lasagne eller kåldomarna som jag tror folk faktiskt blir upprörda över (jag tror allmänna folket helt sonika struntar i det). Budskapet i denna film är att man pekar ut en hel folkgrupp (Skandinavien) och säger; Ni har inte någon identitet, ingen kultur och inget arv och då finns det inte heller något att värna. Värre är också att det är ett danskt företag som har skapat filmen; Det reflekterar en form av självförakt, en form av extrem anti-nationalistisk agenda som förnekar sin egen kultur och sin egen identitet.

Folk skrattar åt oss som bor utanför "Skandinavien". Vi är ju patetiska.

Man måste ju vara extremt lättkränkt för att göra den tolkningen. Jag tolkar filmen som att vi är grymma på anamma andra kulturers fördelar, kopiera och förbättra. Dessutom finns det ju massa saker som faktiskt är svenska utöver vår förmåga att förbättra andras saker, vi har ju IKEA, Spotify, skiftnyckeln och mycket mer. Tror knappast att någon som ser detta från ett annat land ser filmen och tänker att vi är patetiska (du menar kanske ynkliga, engelskans pathetic, vilket jag inte heller tror de tänker om oss efter att ha sett filmen). Jag är oerhört stolt över allt detta som visas i filmen men tycker det är lite pinsamt när amerikaner säger "Swedish Meatballs" på frågan om vad de vet om Sverige. Våra köttbullar står sig slätt mot de olika varianter som finns på balkan och i mellanöstern. Sedan är jag stolt över att vi är extremt sekulariserade, hög tro på vetenskap, liten tro på myter, relativt bra fungerande demokrati, (förhållandevis) låg spridning av högerpopulism, extremt låg fossilanvändning i elproduktion etc. Ja vi har så sjukt mycket att vara stolta över, köttbullar hör inte dit.

Permalänk
Medlem

Jag har också sett reklamfilmen nu och den var verkligen dålig.
Speglar looser mentaliteten som sveper över vårat samhälle.
"Vi är ingenting" dra ner brallorna och böj er fram.
Vissa är verkligen naiva och tror att man kan göra såna här kampanjer utan att göra folk upprörda.
Det har inget att göra om man är vänster eller höger. Det är bara det att vänster idag är där looser mentaliteten är som värst. Så "höger" är det som fått sätta ner foten och protestera och blir direkt påhoppade för att vara nazister/rasister eller nått annat.
Förr hade inte vänster-folk accepterat nått sånt här heller. Men som sagt looser mentaliteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matt76:

Kan tycka reklamfilmen egentligen framställer skandinavien på ett bra sätt, där vi visserligen har influerats av andra under århundradena men gjort sakerna till vårt egna och gjort det bättre än originalet. Verkar mest vara en högerextrem vinkel att försöka få det att framstå som något annat än det egentligen är. Förresten så säger de väl även att ”köttbullen” ”might not be”, dvs inte direkt något som får det att framstå som fakta.

Samtidigt säger filmen också; Vad är skandinaviskt, absolut ingenting!

Att du hänger dig på "might not be" som en bortförklaring hänger väldigt löst, då jag tror de flesta inte skulle uppfatta det så. Jag tycker hela budskapet (vad nu budskapet egentligen är) i SAS inte riktigt når ut i sådana fall, utan är öppen för många tolkningar, vilket är FAIL i sig kan jag tycka.

Att det är högerextrema krafter, eller någon form av dirigerad attack, kan diskuteras. Hur trolig den källan är som kommer med detta påstående är också intressant, kanske det rent av är helt påhittad av SAS själva?

Sedan är det ju så lätt att sätta epiteter på varandra, har man åsikten att SAS bedriver vänsterpropaganda eller allmänt PK-inriktade, så är man "högerextrem" (jag själv gör det, men jobbar på det). Verkar vara svårt att acceptera att man helt enkelt har olika åsikter utan att för den delen vara "Högerextrem" eller "Vänsterpajjas".

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Man måste ju vara extremt lättkränkt för att göra den tolkningen. Jag tolkar filmen som att vi är grymma på anamma andra kulturers fördelar, kopiera och förbättra. Dessutom finns det ju massa saker som faktiskt är svenska utöver vår förmåga att förbättra andras saker, vi har ju IKEA, Spotify, skiftnyckeln och mycket mer. Tror knappast att någon som ser detta från ett annat land ser filmen och tänker att vi är patetiska (du menar kanske ynkliga, engelskans pathetic, vilket jag inte heller tror de tänker om oss efter att ha sett filmen). Jag är oerhört stolt över allt detta som visas i filmen men tycker det är lite pinsamt när amerikaner säger "Swedish Meatballs" på frågan om vad de vet om Sverige. Våra köttbullar står sig slätt mot de olika varianter som finns på balkan och i mellanöstern. Sedan är jag stolt över att vi är extremt sekulariserade, hög tro på vetenskap, liten tro på myter, relativt bra fungerande demokrati, (förhållandevis) låg spridning av högerpopulism, extremt låg fossilanvändning i elproduktion etc. Ja vi har så sjukt mycket att vara stolta över, köttbullar hör inte dit.

Haha, nä då, jag är inte "kränkt", utan jag har bara en helt annan åsikt än vad du har.

Tvärtemot dig, så skäms jag över att kalla mig för svensk idag, med tanke på utvecklingen i dagens samhälle (du kanske har missat alla skjutningar (min bästa vän blev knivhuggen förra veckan), vårdkaoset, mesigheten e.t.c?).

Men kalla mig för högerextrem, kränkt, you name it.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Uppmaning

Försök att hålla er till ämnet utan en massa politiksnack eller diagnoser etc!

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Haha, nä då, jag är inte "kränkt", utan jag har bara en helt annan åsikt än vad du har.

Tvärtemot dig, så skäms jag över att kalla mig för svensk idag, med tanke på utvecklingen i dagens samhälle (du kanske har missat alla skjutningar (min bästa vän blev knivhuggen förra veckan), vårdkaoset, mesigheten e.t.c?).

Men kalla mig för högerextrem, kränkt, you name it.

Vilka länder har lägre andel dödligt våld? Bättre vård? Mesigheten får vi nog lägga under en mer subjektiv kategori. Låter som du ogillar det svenska kynnet. Vet du ens vad det dödliga våldet var under 70, 80 och 90-talet? Vet du hur stor andel av våldsoffer som är kriminella? Jag tror knappast att du är högerextrem om du tycker vi har ett vårdkaos eftersom det skapades av en högervriden politik som sålde ut den svenska välfärden för en spottstyver till vinstdrivande företag. Var du mer arg än kränkt över SAS reklamfilm? Och herregud, filmen har ju humor, den är ju gjord med glimten i ögat. Sedan kalla SAS för vänstervridet är ju helt tokigt, tror knappast ett vinstdrivande företag vill se något annat än en kapitalistisk politik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Försök att hålla er till ämnet utan en massa politiksnack eller diagnoser etc!

Mvh

Tiamat/Moderator

Ja sorry, helt rätt, jag stör mig väl på att folk inte förstår vad ordet bojkott betyder och vad det har för historisk laddning. Bojkott är per definition en politisk handling.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bojkott

Permalänk
Medlem

HP
Apple
ComHem
Boxer
Telenor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Mordekai:

Ja sorry, helt rätt, jag stör mig väl på att folk inte förstår vad ordet bojkott betyder och vad det har för historisk laddning. Bojkott är per definition en politisk handling.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bojkott

Nu var det inte det jag syftade på. Trådens ämne är: Vilka varumärken bojkottar ni?
Vi behöver varken essäer eller betydelse i politisk agenda som är off-topic. Det finns många ord jag stör på mig i svenskan som inte är korrekt översatta eller betyder korrekt. Men det är en annan historia.

Själv bojkottar jag företag som lurar och bedrar sina kunder. Har inget med politisk agenda utan att man inte är transparent.

Permalänk
Medlem

Apple
Comhem
Volvo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Oneplus efter ladies first kampanjen.
Proshop för de skickat fel vara 3ggr även att jag önskar att det skulle gå att handla där.
Telenor/bredbandsbolaget dock minns jag inte längre varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeRetta:

ASUS. Har levererat enbart skit till mig. 3 trasiga moderkort. Dåliga routrar. En gaminglaptop som var defekt från start men aldrig erkändes som reklamationsberättigad.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, kundservicen skall vi inte ens nämna.

Men för min del har det varit 5 moderkort 7 grafikkort 2 routrar 1 laptop som alla har krånglat för att sedan gå sönder, det har tagit allt från någon vecka till något halvår.

Nu för tiden när jag köper komponenter så är det MSI så långt det bara går för min del.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Dessa ploppar upp nu när jag tänker på det och försöker undvika in i det längsta

Arla
Samsung
Apple
Microsoft
Dlink

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk

aTT rulla ihop en mald köttfärs till en boll, kan nog komma från vilken del av världen som helst, men att servera den med mormors gräddsås, kokt härlig potatis och lingonsylt,
ja där kvarstår inget tvivel i mig, från vilken del av universum den härstammar ifrån.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd

Bojkottar och bojkottar men det ska mycket till innan jag köper något från Apple igen. Sitter just nu och väntar på att mitt företag ska uppdatera vilka telefoner man kan välja som jobbtelefon för min Iphone 6S jag fick när jag började är så fruktansvärt kass.

Oatly ligger heller inte högt på min lista. Jag bryr mig inte så mycket att de hånar mjölk i sina kampanjer, även om det känns lite taffligt, men 20 kronor för en liter vatten med någon procent havre och en skvätt olja. Sen att havremjölk smakar skit är förstås en annan fråga, men det är sjukt irriterande när någon "välmenande" fyller på kaffemaskinen på jobbet med havredryck. Jag håller just på att designa en stor "NO OAT"-skylt att sätta på den.

HP ger jag inte mycket för heller, men det var länge sedan jag använde någon av deras produkter (utöver skärmar) och de börjar ju se ganska trevliga ut nu. Fortfarande litar jag inte på deras kvalitet men om jag skulle få en Elitebook eller Spectre X360 billigt så kanske det hade varit något ändå.

Annars är nog det närmaste jag kommer en personlig bojkott Ford. Jag hade en Focus som var extremt kass på alla sätt och vis, kvaliteten var katastrof och reparationerna dyra. Sen var jag på Volvo när de tog över och såg skillnaden mellan de gamla bilarna och de utvecklade under Ford. Således köper jag ingen VOlvo från denna tiden heller.

Permalänk
Skrivet av Tibor:

Magnum glass, aldrig ens smakat. Hatade reklamen de hade när den kom (typ på 80 talet)

Skickades från m.sweclockers.com

Då har du gått miste om något, Magnum mandel är livets glass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

aTT rulla ihop en mald köttfärs till en boll, kan nog komma från vilken del av världen som helst, men att servera den med mormors gräddsås, kokt härlig potatis och lingonsylt,
ja där kvarstår inget tvivel i mig, från vilken del av universum den härstammar ifrån.

Svaret ÄR Tellus!

Permalänk
Skrivet av matt76:

Inte särskilt många som tar illa upp över den där sas reklamen som vissa verkar antyda. De har ju övervakat sociala medier efter den släpptes och majoriteten av kritiken utgår från samordnade attacker med ursprung från högerextrema mediekonton (twitter etc).

Jag bryr mig inte så mycket men den är ju bra osmaklig.

Ponera att man gör samma reklam men byter ut Skandinavien mot Afrika el Israel. Vilket liv det hade blivit, ojojoj.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag känner hur hela min identitet börjar upplösas nu när jag nåtts av vetskapen att köttbullarna eventuellt inte är svenskt. Det kommer bli svårt att se min anime-flickvän-kudde i ögonen framöver...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Samma här, kundservicen skall vi inte ens nämna.

Men för min del har det varit 5 moderkort 7 grafikkort 2 routrar 1 laptop som alla har krånglat för att sedan gå sönder, det har tagit allt från någon vecka till något halvår.

Nu för tiden när jag köper komponenter så är det MSI så långt det bara går för min del.

/Lifooz

Haha exakt samma här. MSI är det som gäller nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag bryr mig inte så mycket men den är ju bra osmaklig.

Ponera att man gör samma reklam men byter ut Skandinavien mot Afrika el Israel. Vilket liv det hade blivit, ojojoj.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle SAS lyfta fram Afrika eller Israel i en reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Nu var det inte det jag syftade på. Trådens ämne är: Vilka varumärken bojkottar ni?
Vi behöver varken essäer eller betydelse i politisk agenda som är off-topic. Det finns många ord jag stör på mig i svenskan som inte är korrekt översatta eller betyder korrekt. Men det är en annan historia.

Själv bojkottar jag företag som lurar och bedrar sina kunder. Har inget med politisk agenda utan att man inte är transparent.

Ja då ska du nog inte använda ordet bojkott som syftar till en gruppaktion för att påverka. Om du på kammaren utan samordning med andra bestämmer dig för att inte köpa saker från HP är det ingen bojkott. Och när vi är inne på det, menar du verkligen varumärken och inte företag? Så man vägrar inte köpa Dell Lattitude, men Dell Inspiron vägrar man köpa? Att svenska språket används fel betyder inte att språket har brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeRetta:

Haha exakt samma här. MSI är det som gäller nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får vi gratulera varandra till att vi har insett sanningen och har god smak nu.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Apple, rights to repair (de går år efter år i hårdare attack emot reparationer, miljömedvetenheten hos Apple och deras kunder är skrämmande dålig, även om jag gillar min iPhone så är det en tjänsteföremån)
Gillette, barnarbete
Nestlé, barnarbete
Nvidia, behöver man förklara något så självklart?
Intel, behöver man förklara något så självklart?

Permalänk
Medlem

nVidia

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Inte särskilt många som tar illa upp över den där sas reklamen som vissa verkar antyda. De har ju övervakat sociala medier efter den släpptes och majoriteten av kritiken utgår från samordnade attacker med ursprung från högerextrema mediekonton (twitter etc).

Det är fejk news.

Skrivet av keyser:

Varför skulle SAS lyfta fram Afrika eller Israel i en reklam?

Det är inte vad han föreslog. Varför är du så intellekuellt ohederlig och försöker finta istället för att svara på hans fråga? Sluta vara en hal ål och pröva lite ärlighet.

OnT: SAS, Gilette, Mercedes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det är inte vad han föreslog. Varför är du så intellekuellt ohederlig och försöker finta istället för att svara på hans fråga? Sluta vara en hal ål och pröva lite ärlighet.

OnT: SAS, Gilette, Mercedes

Ok, jag tog det lite för bokstavligt.
Han menar om t.ex Africa Air(?) skulle göra en reklamfilm och lyfta olika influenser i den "Afrikanska" kulturen?
Tror det hade funkat rätt bra.

(Det skänker mig otroligt mycket glädje att se er implodera över en reklamfilm.)

Permalänk
Medlem

Saltå kvarn eftersom det drivs av antroposoferna i Järna. När jag köper mjöl och bönor vill jag helst nte att pengarna ska gå till homeopatiska kliniker och desinformationskampanjer om vaccin. Sedan är jag inte vegan själv men jag tycker att Saltå kvarns och alla andra biodynamiskt odlade produkter borde märkas tydligt så att veganer lättare kan undvika dem.