Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Ironi att du kallar det för "Vänsterpropaganda" när de har rätt. Köttbullar, Julgranen, Kåldolmar etc. är alla importerade produkter. Köttbullar och Kåldolmar är turkiska. Julgranen är Tysk etc.

Kan du ge mig en källa som bevisar att köttbullarna och kåldomarna faktiskt är importerade från Turkiet? Vad jag kan hitta är det mest "teorier" om att Karl XII importerade det som recept när han besökte Turkiet, men detta påstående kan inte bekräftas.

Köttbullar och kåldomar har förekommit/förekommer i många länder långt bak i tiden, det är av ytterst intresse att se vilken källa som kan pinpointa exakt i historien vem som var först.

Men samtidigt är det ju också så att dessa "Maträtter" kan ha upptäckts samtidigt på olika platser i världen.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinetyTwo:

Flytta till Tyskland eller något fint land i Mellanöstern, tror du skulle passa bra där

Löjligt argument.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Andersson, Apple, Samsung, VW, Proshop, Mediamarkt, Whirlpool, HM.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

Jävligt nära att jag börjat bojkotta Felia (telia) efter att behövt besöka deras butik tre gånger och sedan ringa dom två gånger innan de ÄNTLIGEN lyckas ta bort bredbandsabonnemanget deras idiotförsäljare i butiken "lurade" på oss. Säger lurade eftersom han själv inte förstod vad han pratade om så kan nästan inte ens klandra honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har aldrig förstått hela grejen med att göra hela omvärlden införstådd om vilka varumärken (eller annat här i livet) som man bojkottat.

Jag har "bojkottat" lakrits och oliver för jag får kraftiga spyreflexer av att äta det. "Jaha, okej?"
Jag har "bojkottat" alla former av hårdrocksmusik för jag får ont i örnen av det. "Jaha, okej?"
Jag har "bojkottat" Apple men jag tänker inte ens det som så utan köper andra produkter framför deras. "Jaha, okej?"

Brukar uppfatta det som två sorters människors:
1. Människor som är överlag småsinta, typ bitter över att faster Agda inte tackade för födelsedagskortet för 10 år sen
2. Bojkottar egentligen inte företaget, väljer bara bort det för andra alternativ

Sen finns det ju några riktiga bojkottare såklart, men det är desto ovanligare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Bojkottar SAS för att dom säger att köttbullar [...] inte är Skandinaviskt är ju sjukt löjligt, dessutom har SAS helt rätt, köttbullar [...] är från Mellanöstern.

Att mala och forma kött till en boll och sedan tillaga är nog ganska universellt. Italienarna har ett recept, samma med grekerna, ryssarna, brasilianarna, kineserna, vi. Jag tror köttbullar är lite som korv, en naturlig utveckling för att ta vara på ett djur så mycket som det går och jag tror inte den kunskapen har en enstaka källa. Självklart så är skandinaviska köttbullar skandinaviska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinetyTwo:

Bevis på att köttbullar existerade i Turkiet före Sverige?

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6ttbullar

Det är allmän kännedom att vi importerat köttbullen, behöver du bevis för att lasagne inte är svenskt?

Permalänk
Medlem

Var mer för det där att bojkotta när jag var yngre och brydde mig mer - bojkottade MS totalt när de var som värst på 90-talet - men jag har några jag undviker för att det finns fullgoda alternativ.

Flygbolaget KLM, för att de är absolut värst på att tappa bort väskor och sedan är vidriga att ha att göra med när man skall fixa det (en arbetskamrat blev uppringd och utskälld för att han enligt dem checkat in en för liten väska, som de sedan tappat bort. Att han hade med sig den som handbagage och att det var personalen i gaten som tagit den brydde de sig inte om.) Ryanair går också bort för att de alltid skall ha extra betalt för allt.

Activision, för att de konstant sen 90-talet förstört spelbranschen. Bonus för att Bobby Kotick har allehanda otrevliga rykten om sig som person. EA är faktiskt ett halvt snäpp bättre, men det skall till något fantastiskt spel för att jag skall köpa något av dem.

TV4, i meningen att jag inte ens ger en annars intressant serie en chans om den går där, eftersom de hade för vana att sluta sända serier utan förvarning. Vet faktiskt inte om de gör det numer, inte brytt mig om att följa serier på linjär-TV på åratal.

GM, beroende på hur de behandlade anställda på Saab när det begav sig och hur de behandlar leverantörer än idag. Har varit i bilbranschen i många år, och även om ingen där är snäll så lyckas GM vara värst år efter år.

Konstanta bubblare: Samsung, för att deras företagsledning konstant blir fällda för olika brott i Sydkorea och sedan lyckas undvika straff genom strategiska kampanjbidrag. Dock gör de bra grejer, så jag håller inte det. För mesig numer, som sagt.

Sannolikt ny: Epic, efter att man köpte upp Rocket League och tog bort funktioner folk betalt för. Har bara inte haft anledning att köpa något där så det har inte kommit upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Att mala och forma kött till en boll och sedan tillaga är nog ganska universellt. Italienarna har ett recept, samma med grekerna, ryssarna, brasilianarna, kineserna, vi. Jag tror köttbullar är lite som korv, en naturlig utveckling för att ta vara på ett djur så mycket som det går och jag tror inte den kunskapen har en enstaka källa. Självklart så är skandinaviska köttbullar skandinaviska.

Skulle inte rekommendera att du tittar var Ikea får sina "Skandinaviska köttbullar" ifrån.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

Komplett.se - Hade ett katastrofalt returärende gällande ett defekt nvidia 8800gt, kortet testades i 2-3 datorer med samma grafikbuggar som enligt Komplett var felfritt(?) Än idag undrar jag om dem ens testade kortet som dem sa eller om det bara var bullshit.
Apple - Mest pga skyhöga priser för det man får
Audi - aldrig ägt en Audi men...har arbetskollegor som köpt allt från beg till fabriksnya som var konstant strul med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6ttbullar

Det är allmän kännedom att vi importerat köttbullen, behöver du bevis för att lasagne inte är svenskt?

Vart på wikipedian nämns beviset att köttbullen är importerat från Turkiet? Låt mig citera:

Svenska institutets twitterkonto hävdade 2018 att svenska köttbullar baseras på recept som kung Karl XII skulle ha tagit med sig från Turkiet till Sverige under tidigt 1700-tal.[14][15] Uttalandet innehöll texten "Låt oss hålla oss till fakta!", vilket framställde det som en sanning

Detta motargumenteras dock av en mathistoriker:

Mathistorikern Richard Tellström framhöll att det inte finns några historiska belägg som styrker påståendet

Ytterliggare ett påstående:

Däremot finns sedan tidigare en publicerad teori om att Karl XII förde nya matvanor från Osmanska riket till Sverige.[16] Litteraturforskaren Annie Mattson vid Uppsala universitet har 2018 bekräftat att det finns en teori om att Karl XII, efter ett nederlag mot Ryssland, flydde till nuvarande Moldavien i det dåvarande Osmanska riket och att han därifrån hämtade med sig köttbullar, kaffebönor och kåldolmar till Sverige

Däremot anser historikern Dick Harrison om denna teori såhär:

Historikern Dick Harrison anser det osannolikt att just Karl XII eller någon i hans omgivning var ansvarig för den kulinariska importen, men har inte kunnat avfärda det helt

Jag trodde Sweclockers-användarna var någorlunda källkritiska och inte nyttiga idioter.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Skulle inte rekommendera att du tittar var Ikea får sina "Skandinaviska köttbullar ifrån".

"skandinaviska" menar väl mer vilken typ av recept det är? Eller blir min farfars köttbullar av thailändsk typ bara för att han skulle få för sig att göra dom när han är på semester där?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Kan inte säga att jag direkt bojkottar något men jag tycker illa om det här att ha reklam på isen (SHL hockey, NHL har liknande men sköter det mycket snyggare) eller på planen (handboll, innebandy).

Rejält fult och väldigt mycket in-your-face. I fallet hockey blir det också svårare att följa pucken. Tittar inte längre, går inte på matcher. Slutar dom med den värsta reklamen så kommer jag dock gärna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har aldrig förstått hela grejen med att göra hela omvärlden införstådd om vilka varumärken (eller annat här i livet) som man bojkottat.

Jag har "bojkottat" lakrits och oliver för jag får kraftiga spyreflexer av att äta det. "Jaha, okej?"
Jag har "bojkottat" alla former av hårdrocksmusik för jag får ont i örnen av det. "Jaha, okej?"
Jag har "bojkottat" Apple men jag tänker inte ens det som så utan köper andra produkter framför deras. "Jaha, okej?"

Bojkottar något gör du ju för att ta ställning mot något du anser de gör fel, och använder din konsumentkraft för att få dem att ändra sig. Exempelvis kan man bojkotta vissa märken för att de har fabriker med usla rättigheter i låglöneländer, eller bolag som släpper ut miljöfarliga ämnen, eller företag som proppar i dåliga saker i sina produkter som sedan hamnar hos barn, eller bara några som har värdelös kundservice eller liknande. Och den där konsumentkraften är inte mycket om man inte får med andra på tåget. Så då är det klart man vill sprida sitt budskap så att säga.

Att du avstår från lakrits eller hårdrock skulle inte jag kalla bojkott iaf. Synonymer till bojkott är exempelvis svartlistning och utfrysning.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av AppleMuffin:

Eldorado fryst vitlökbröd är the shit, betydligt bättre än Däfgårds även om man köper det nygräddat. Give it a try. Håller med om att 90% av alla produkter är skräp dock.

Lol. Har du någon källa på det?

Edit: Googlade det och det var bara någon gubbe som bara svarade att han gillar familjer med en mamma och en pappa. Bah, förväntade mig något mycket roligare.

https://www.qx.se/samhalle/24808/homosexuella-kan-kopa-annan-...

Gubben är en av ägarna, Guido Barilla. Finns bättre pasta ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Oooo, allt som tydligt är brandat att det kommer från Israel. Är dock osäker på min skylake, det är då den sak jag har i huset som kommer från Israel. Kan bli AMD nästa vända om de får snurr på utvecklingen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Gillete, inte för deras korkade reklam men för deras priser.
Gått över till säkerhetshyvel, mycket mer prisvärt och skönare rakning.

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Medlem

HP: fortsättningsvis pga missnöje med support och deras produkter

Apple: tills de börjar komma med nya saker istället för att kalla subtraktion för innovation

Huawei: EMUI, behöver jag säga mer?

Gilette: överprisat, vid en butiksstöld är rakbladen från dem värda mer än pengarna i kassan

Hoppar även kött från danmark, exempelvis märken som Tulip.

Att bojkotta en cpu-tillverkare känns högst obegåvat i min mening. Kommer att fortsätta att köpa det som är mest prisvärt och bäst till mina ändamål. Med det sagt får det gärna vara AMD, gillar inte Intels fuskande som har förekommit i olika former.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Bojkottar något gör du ju för att ta ställning mot något du anser de gör fel, och använder din konsumentkraft för att få dem att ändra sig. Exempelvis kan man bojkotta vissa märken för att de har fabriker med usla rättigheter i låglöneländer, eller bolag som släpper ut miljöfarliga ämnen, eller företag som proppar i dåliga saker i sina produkter som sedan hamnar hos barn, eller bara några som har värdelös kundservice eller liknande. Och den där konsumentkraften är inte mycket om man inte får med andra på tåget. Så då är det klart man vill sprida sitt budskap så att säga.

Att du avstår från lakrits eller hårdrock skulle inte jag kalla bojkott iaf. Synonymer till bojkott är exempelvis svartlistning och utfrysning.

Håller med här. Bojkott är mer ’Greta’ än ’undvika köp’

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

https://www.qx.se/samhalle/24808/homosexuella-kan-kopa-annan-...

Gubben är en av ägarna, Guido Barilla. Finns bättre pasta ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Klassiskt exempel där man försöker dölja sin homofobi bakom floskel som "Kärnfamiljen". Ganska vanligt hos extremkonservativa och högreligiösa kretsar.

Skrivet av The Kristoffer:

Oooo, allt som tydligt är brandat att det kommer från Israel. Är dock osäker på min skylake, det är då den sak jag har i huset som kommer från Israel. Kan bli AMD nästa vända om de får snurr på utvecklingen!

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har fabs på fyra olika platser i Israel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Klassiskt exempel där man försöker dölja sin homofobi bakom floskel som "Kärnfamiljen". Ganska vanligt hos extremkonservativa och högreligiösa kretsar.

Intel har fabs på fyra olika platser i Israel.

De har ju det, och, det kan vara som så att just min skylake är därifrån. Kommer ihåg en släng av skam vid inköpet tror jag, så den kommer säkerligen därifrån.

Edit; yes, utvecklad och fabbad i Israel... :/

Skylake's development, as with processors such as Banias, Dothan, Conroe, Sandy Bridge and Ivy Bridge, was primarily undertaken by Intel Israel[17] at its engineering research center in Haifa, Israel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag bojkottar egentligen inget företag. Visst kan jag bli vansinnig ibland och vilja bojkotta ett företag, men mitt i allt så står man där och missar ett bra erbjudande bara för att man är tjurskallig.

Företag ändrar sig också över tid.

Permalänk
Medlem

ASUS. Har levererat enbart skit till mig. 3 trasiga moderkort. Dåliga routrar. En gaminglaptop som var defekt från start men aldrig erkändes som reklamationsberättigad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte produkt varumärke men Wish och Aliexpress undviker jag och försöker stötta svenska tillverkare eller nordeuropiska

Jag undvek VAG i ett tag efter deras dieselgate. Jag undrar varför Mercedes-Benz inte blivit uppmärksammad på samma sätt då dom även fuskat med något sånt också, blue efficency? (år 2016-2017??)

Telia..... Sämst på allting förutom täckningen ute i skogen.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

SAS-reklamen är missvisande som bäst. "Truly Scandinavian" torde ju syfta på kulturellt ingrodda fenomen och inte nödvändigtvis deras ursprung. Så de antyder ju att det antingen inte existerar någon typisk skandinavisk kultur, eller att ingenting har uppfunnits i Skandinavien.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Aftonbladet, Expressen, ockuperade Palestina och Ricoh. Köpte en kamera från Ricoh för längesen. Bilderna var suddiga, och efter lite sökande så visade det sig att hela den serien av kameror var defekta. Som ersättning kunde man få en kamera av en sämre serie, inget mer, inga pengar tillbaka.

Vill dock passa på att nämna ett företag jag blivit väldigt väl behandlad av. Western Digital! För många år sedan hade jag äntligen lyckats spara ihop till att köpa en WD Raptor hdd. Kort tid efter köpet lyckas jag bryta sönder kontakten, och efter lite sökning så visade det sig att fler gjort samma sak. WD gjorde ett offentligt uttalande att de skulle göra kontakten mer hållbar. När jag reklamerade skickade de en ny hdd till mig först, så att jag kunde flytta över vad jag hade på min defekta hdd. Den fungerade ibland, efter lite pill, nämligen. Dock skickade WD inte en Raptor hdd, utan deras bättre modell Velociraptor. Jag var grymt nöjd!

Permalänk
Medlem

Apple - Gillar inte deras anti lobby mot "the right to repair", skulle väl vara bra för världen om man kunde laga sakerna man köpt istället för att bara slänga det.

Traxxas - Rc bils märke, har en tendens att ta patent på saker som funnits i flera år för att sedan stämma andra företag som använder liknande teknik (t.ex liggande stötdämpare). Har nästan dödat andra företag med detta.

Horizon Hobby - Rc producent/distributör, duktiga på att köpa upp mindre konkurrenter för att sedan fasa ut konkurrentens produkter inklusive support, för att sedan pusha sina egna saker.

Allt som har med Israel att göra undviker jag som pesten.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6ttbullar

Det är allmän kännedom att vi importerat köttbullen, behöver du bevis för att lasagne inte är svenskt?

Läste du ens wikisidan du länkade?
Behöver jag bevis för att lasagne inte är svenskt?

Hur mycket schizofreni har du som ställer en sådan märklig fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinetyTwo:

Läste du ens wikisidan du länkade?
Behöver jag bevis för att lasagne inte är svenskt?

Hur mycket schizofreni har du som ställer en sådan märklig fråga?

Ja du förstod uppenbarligen inte. Man kan inte bevisa var vi fått köttbullen för, det finns inte tillräcklig information men man kan bevisa att köttbullar tillagades i andra delar av världen långt före Sverige. På samma sätt kan man inte bevisa att lasagne kommer från Italien men man kan bevisa att den inte kommer från Sverige. SAS film är faktamässigt korrekt och har inget med politisk riktning att göra, den visar på en del myter om vad som vi tror är genuint Svensk har andra ursprung.

Undvik att spekulera i folks mentala hälsa utifrån vad de skriver på ett forum för att du inte förstår eller håller med om vad de försöker säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Ja du förstod uppenbarligen inte. Man kan inte bevisa var vi fått köttbullen för, det finns inte tillräcklig information men man kan bevisa att köttbullar tillagades i andra delar av världen långt före Sverige. På samma sätt kan man inte bevisa att lasagne kommer från Italien men man kan bevisa att den inte kommer från Sverige. SAS film är faktamässigt korrekt och har inget med politisk riktning att göra, den visar på en del myter om vad som vi tror är genuint Svensk har andra ursprung.

Undvik att spekulera i folks mentala hälsa utifrån vad de skriver på ett forum för att du inte förstår eller håller med om vad de försöker säga.

SAS påstår ju exempelvis att köttbullen är importerad från Turkiet och framställer det som fakta, det är ju helt fel. Det finns mestadels ingen fakta här, bara populistisk propaganda, eller rättare sagt, försökte spela på den politiskt korrekta trumman. Bara för att en maträtt har en annan ursprung innebär det inte att en maträtt inte kan bli "svensk".

Men det är inte köttbullarna, lasagne eller kåldomarna som jag tror folk faktiskt blir upprörda över (jag tror allmänna folket helt sonika struntar i det). Budskapet i denna film är att man pekar ut en hel folkgrupp (Skandinavien) och säger; Ni har inte någon identitet, ingen kultur och inget arv och då finns det inte heller något att värna. Värre är också att det är ett danskt företag som har skapat filmen; Det reflekterar en form av självförakt, en form av extrem anti-nationalistisk agenda som förnekar sin egen kultur och sin egen identitet.

Folk skrattar åt oss som bor utanför "Skandinavien". Vi är ju patetiska.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2