Geforce Now förlorar Activision Blizzards spelbibliotek

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Håller en sån klausul i EU-lagstiftning?
Jag bör få spela mitt spel på min hårdvara oavsett vilken form den tar förutsatt att det är kompatibelt förstås.
Det här med "Spel som tjänst" skulle jag välkomna lite reglering kring.

De här tankarna slog mig med. Frågan är om det spelar någon roll i praktiken, det lär ju dröja år innan EU satt ner foten. Samt att även om Nvidia kan ignorera EULAn inom EU så lär actiblizz försöka "ge igen" vid varje tillfälle som ges (kanske på andra marknader, eller bygga in tekniska begränsningar för att sabotera streambarheten)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså, launchers bryr jag mig inte så mycket om. Men de kan ju fetglömma att jag ska prenumerera på 4+ strömningstjänster för att spela. Då kommer det att bli till att bara spela ett spel i taget, eller kanske "Pirat-strömning" kommer bli en grej?
Tur att det är frivilligt än så länge, hoppas strömmande spel aldrig blir standard om det ska vara så här.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Alltså, launchers bryr jag mig inte så mycket om. Men de kan ju fetglömma att jag ska prenumerera på 4+ strömningstjänster för att spela. Då kommer det att bli till att bara spela ett spel i taget, eller kanske "Pirat-strömning" kommer bli en grej?
Tur att det är frivilligt än så länge, hoppas strömmande spel aldrig blir standard om det ska vara så här.

Hoppas kan ju folk alltid göra på att det aldrig blir standard men vem vet, jag tror ju dock att det lär bli standard en dag.
Den dagen det händer så lär jag gå över till Mac helt och hållet för då behövs det ingen GAMING dator längre för att kunna spela.
Men både Stadia och Geforce Now flyter på riktigt bra enligt mig dock föredrar jag stadia, lättare att starta spelen och bättre bild kvalitet men inte mycket till spel på stadia...
Men men den som lever får se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Eller spelköps sidorna där alla tillverkare ska ha en egen butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, lika drygt det! Var så skönt när allt var samlat på Steam typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Alltså, launchers bryr jag mig inte så mycket om. Men de kan ju fetglömma att jag ska prenumerera på 4+ strömningstjänster för att spela. Då kommer det att bli till att bara spela ett spel i taget, eller kanske "Pirat-strömning" kommer bli en grej?
Tur att det är frivilligt än så länge, hoppas strömmande spel aldrig blir standard om det ska vara så här.

Kollar man på det från ren effektivitet ser man ganska snabbt att om uppkopplingarna räcker så behövs det extremt mycket lägre antal grafikkort och sånt om alla fanns i molnet och delades. Samma som med bilar till exempel, de står ju parkerade mer än 23 timmar per dygn...

Så framtiden är det tyvärr, det betyder dock inte att man behöver följa med. Men kommer vara svårare att hålla emot när komponentpriserna skenar och streaming blir billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klart Blizzard vill ha de 49 kr i månaden GFN får på premium.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Alltså jag har inget emot strömmande spel i sig, bara det fungerar låter det ju super.
Problemet är om varje utgivare ska ha sin egen tjänst? Om det bara är ett par stycket är det ju ok, men det känns som att det är påväg att urarta redan. Får ju launcher/exklusivitets diskussionen att verka fjantig. Ska jag alltså (nångång kanske) behöva prenumerera på en (flera) tjänst(er) för att köpa spel?............som nån 90-tals bokklubb......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Eller spelköps sidorna där alla tillverkare ska ha en egen butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej!

En unik plattform FÖR VARJE SPEL!

1000 klienter installerade på datorn.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kollar man på det från ren effektivitet ser man ganska snabbt att om uppkopplingarna räcker så behövs det extremt mycket lägre antal grafikkort och sånt om alla fanns i molnet och delades. Samma som med bilar till exempel, de står ju parkerade mer än 23 timmar per dygn...

Så framtiden är det tyvärr, det betyder dock inte att man behöver följa med. Men kommer vara svårare att hålla emot när komponentpriserna skenar och streaming blir billigt

Skickades från m.sweclockers.com

23timmars argumentet går att dra på nästan varenda pryl i hela ditt hem. Men inte är det någon som tänker på kollektiva kalsonger eller smörknivar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Håller en sån klausul i EU-lagstiftning?
Jag bör få spela mitt spel på min hårdvara oavsett vilken form den tar förutsatt att det är kompatibelt förstås.
Det här med "Spel som tjänst" skulle jag välkomna lite reglering kring.

Kanske, kanske inte. Men det verkar som att Nvidia inte var så sugna på att "testa" så att säga. Risk att fällas för Copyright brott (dyrt om det görs kommersiellt), och skulle kunna kosta en massa pengar att driva i domstol + eventuella problem utanför EU (där EULA är starkare). Vem vet, har de stor framgång med tjänsten så kommer de kanske vilja utmana det i framtiden.

Permalänk
Medlem

Rätt retarded att Blizzard ens har något att säga till om. Nvidia säljer inte spelet, du har själv köpt och betalat för det. Varför skall Blizzard ha makt att efter köp bestämma hur och från vilken maskin du får köra ditt spel?

Det handlar ju förmodligen om att Blizzard har mer makt och kan tycka mera i USA. Hade detta prövats inom EU, som faktiskt är väldigt aktiva att se till konsumenters bästa, så hade detta nog inte hållit. Men det dröjer nog innan vi ser en rättslig prövning av detta här.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Nej!

En unik plattform FÖR VARJE SPEL!

1000 klienter installerade på datorn.

Hoppas alla pushar för det. Alla spel förtjänar sin egen plattform. Alla som ogillar det är bara haters 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hoppas alla pushar för det. Alla spel förtjänar sin egen plattform. Alla som ogillar det är bara haters 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det blir ju smidigare så!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av henkiii:

23timmars argumentet går att dra på nästan varenda pryl i hela ditt hem. Men inte är det någon som tänker på kollektiva kalsonger eller smörknivar....

Finns de som delar smörknivar då de delar kök.
De som bor i kollektiv och vissa studentkorridorer till exempel.
Beräkningskapacitet är dock lättare att dela då samma grafikkort kan användas av flera användare på olika platser samtidigt, medan man kanske inte vill stoppa ner smörkniven i jordnötssmöret efter att någon annan haft den i smöret.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det måste inte vara det bästa sättet för att det skall bli populärt.
Tänk tex på alla barnfamiljer som endast har en halvdassig laptop eller surfplatta. Detta gör ju att även dessa barn till familjer vars intresse inte är alltför tekniskt intresserade för att investera i ny hårdvara får tillgång och möjlighet att lira Fortnite eller andra spel.
Det jag menar är att streama spel behöver inte vara det bästa sättet att konsumera för att lyckas, det räcker helt enkelt med att det är bekvämt, ekonomiskt försvarbart osv för att lyckas, utifrån konsumentsynvinkel då.

Håller med dig i ditt inlägg, jag menade utifrån mitt eget perspektiv samt att konceptet är relativt nytt (OnLive och föregående tjänster räknar jag inte in här då de i princip varit dömda att misslyckas då de var ute för tidigt.)

Jag vill bara passa på att lägga till samt understryka ett extra ord där du skrev "osv" nämligen: tillgängligt

Just tillgängligheten känns det spontant som att många distributörer/publishers helt missat själva poängen med.

Vi har idag folk som sitter på olika plattformar, inte bara utifrån OS perspektiv utan även underkategorier, så som olika butiks/distributionsplattformar.

Vågar påstå att de flesta åtminstone sitter på ett par st. konton hos olika distributionsplattformar men många publishers tycker att det räcker med att bara finnas tillgänglig på en, max två av dessa plattformar. Det är helt fel kan jag tycka...

Tyvärr verkar Blizzard/Activision bara cementera det påståendet ännu mer nu i.o.m. deras ställningstagande, när de istället borde se till att anpassa sina villkor och bereda väg för fler spelare att ta del av deras utbud, precis som du skrev i ditt inlägg, när man saknar hårdvara och istället kan hyra den.
Det är ju fortfarande samma av t.ex. Blizzard köpta "licens" av spelet som används, dock via en annan väg/hårdvara.
Men Blizzard/Activision ser väl helst att man måste köpa spelet igen om man skall lira det via en partner. Typ som med Stadia...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Håller med dig i ditt inlägg, jag menade utifrån mitt eget perspektiv samt att konceptet är relativt nytt (OnLive och föregående tjänster räknar jag inte in här då de i princip varit dömda att misslyckas då de var ute för tidigt.)

Jag vill bara passa på att lägga till samt understryka ett extra ord där du skrev "osv" nämligen: tillgängligt

Just tillgängligheten känns det spontant som att många distributörer/publishers helt missat själva poängen med.

Vi har idag folk som sitter på olika plattformar, inte bara utifrån OS perspektiv utan även underkategorier, så som olika butiks/distributionsplattformar.

Vågar påstå att de flesta åtminstone sitter på ett par st. konton hos olika distributionsplattformar men många publishers tycker att det räcker med att bara finnas tillgänglig på en, max två av dessa plattformar. Det är helt fel kan jag tycka...

Tyvärr verkar Blizzard/Activision bara cementera det påståendet ännu mer nu i.o.m. deras ställningstagande, när de istället borde se till att anpassa sina villkor och bereda väg för fler spelare att ta del av deras utbud, precis som du skrev i ditt inlägg, när man saknar hårdvara och istället kan hyra den.
Det är ju fortfarande samma av t.ex. Blizzard köpta "licens" av spelet som används, dock via en annan väg/hårdvara.
Men Blizzard/Activision ser väl helst att man måste köpa spelet igen om man skall lira det via en partner. Typ som med Stadia...

Där är ju Geforce Now fina eftersom de iaf försöker ena alla under samma system. Jag kikade idag och försökte se vilka olika tjänster de är kopplade till, steam finns ju såklart och verkar vara den största men sedan såg jag även något spel från uplay, Fortnite vet jag inte vilken tjänst de går igenom, epic games finns med, minecraft java från microsoft. Sen finns det kanske lite flera så de verkar iaf ha gjort ett försök att plocka in så mycket som möjligt och kanske främst att få med de största titlarna. Jag kikade idag efter Wolcen från Steam men det finns ej med (ännu). Det släpptes idag och det vore inte fel om de la till det spelet så kan man varva lite med att sitta vid datorn eller ligga i sängen eller sitta i soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

23timmars argumentet går att dra på nästan varenda pryl i hela ditt hem. Men inte är det någon som tänker på kollektiva kalsonger eller smörknivar....

Kan tillägga att 23-timmarsargumentet håller dessutom bara när fördelningen är slumpartad. Hos de flesta bilister så är den 24:e timmen förpassad till klockan 7/16 och då behövs det många bilar i beredskap iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Finns de som delar smörknivar då de delar kök.
De som bor i kollektiv och vissa studentkorridorer till exempel.
Beräkningskapacitet är dock lättare att dela då samma grafikkort kan användas av flera användare på olika platser samtidigt, medan man kanske inte vill stoppa ner smörkniven i jordnötssmöret efter att någon annan haft den i smöret.

Man tar väl bilexenplet för att det är inne att hata bilar, men samtidigt åker vi mer än någonsin.
Kul f.ö. att du drar "äckelfaktorn" med jordnötssmörkniven som lätt skulle kunna översättas på bilsäten med.

Hur som helst. Samma grafikkort kan inte användas på flera ställen samtidigt utan att båda användarna får uppenbart sämre upplevelse.
Det kan användas på olika ställen vid OLIKA tidpunkter... Men med dussinet olika streaming leverantörer och ett användningsmönster som i huvudsak är efter jobb/skola (kväll) så ser jag utmaningar med att underboka det totala antalet grafikkort allt för mycket utan att upplevelsen blir lidande.

Det är väl kärnan av vad jag är "rädd" för. Vi går till att hyra allt och betala fler månadsavgifter än vad vi samtidigt kan nyttja, bara för att hamna i köer under peak hour när vi vill nyttja tjänsten som mesr, och den bittra bismaken är att kvaliten blir sämre än innan...

@Balconette Det stämmer.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Skulle nog vilja påstå att Blizzard tänkt på det här ändå. @NordhNet har nyligen upplyst mig om läget här ;).

License Limitations. Blizzard may suspend or revoke your license to use the Platform, or parts, components and/or single features thereof, if you violate, or assist others in violating, the license limitations set forth below. You agree that you will not, in whole or in part or under any circumstances, do the following:

i.
ii.
iii.
iv.
v. Cloud Computing: Use the Platform, including a Game, in connection with any unauthorized third-party “cloud computing” services, “cloud gaming” services, or any software or service designed to enable the unauthorized streaming or transmission of Game content from a third-party server to any device.

Det finns i sin helhet här:
https://www.blizzard.com/en-us/legal/fba4d00f-c7e4-4883-b8b9-...

Undra om det är rättsligt hållbart. Här är ju iaf något EU kan/borde fixa annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Kan tillägga att 23-timmarsargumentet håller dessutom bara när fördelningen är slumpartad. Hos de flesta bilister så är den 24:e timmen förpassad till klockan 7/16 och då behövs det många bilar i beredskap iallafall.

Många, ja, men långt ifrån lika många som finns nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fan ta Activision/Blizzard, dom sjunker bara lägre och lägre i mina ögon.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av henkiii:

Man tar väl bilexenplet för att det är inne att hata bilar, men samtidigt åker vi mer än någonsin.
Kul f.ö. att du drar "äckelfaktorn" med jordnötssmörkniven som lätt skulle kunna översättas på bilsäten med.

Jag slickar av min jordnötssmörskniv, men inte mitt bilsäte. Bilsäten går dessutom, precis som smörknivar, att rengöra.
Båda är dock begränsade till ett fåtal samtida användere på en och samma fysiska plats.

Skrivet av henkiii:

Hur som helst. Samma grafikkort kan inte användas på flera ställen samtidigt utan att båda användarna får uppenbart sämre upplevelse.
Det kan användas på olika ställen vid OLIKA tidpunkter...

Nvidia RTX T10-8 används till flera strömmar i företagets Geforce Now tjänst...
Så länge grafikkortet är tillräckligt kraftfullt för att hantera flera samtida användare och är byggt på ett sätt som skall stödja det så går det utmärkt.

Skrivet av henkiii:

Men med dussinet olika streaming leverantörer och ett användningsmönster som i huvudsak är efter jobb/skola (kväll) så ser jag utmaningar med att underboka det totala antalet grafikkort allt för mycket utan att upplevelsen blir lidande.

Finns många olika arbetstider. Man kan använda beräkningskraft i molnet på jobbet också inom vissa brancher. Typ som renderingsserver.

Skrivet av henkiii:

Det är väl kärnan av vad jag är "rädd" för. Vi går till att hyra allt och betala fler månadsavgifter än vad vi samtidigt kan nyttja, bara för att hamna i köer under peak hour när vi vill nyttja tjänsten som mesr, och den bittra bismaken är att kvaliten blir sämre än innan...

Både Google Stadia, Geforce Now, Spotify och Plex finns i gratis variant.
Det är så fördelaktigt att dela ressurser så att det kommer att komma.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Men för FA, fler launchers är väl acceptabelt, men ska man behöva prenumerera på 5 olika streaming tjänster med? Nej tack!

Skickades från m.sweclockers.com