Vinyl eller Digital "High End"? Bäst ljud? Inköpsråd...

Permalänk

När cd:n kom var det framför allt för att det var fritt från brus, knaster och mekaniskt slitage på skivorna, i kombination med bekvämligheten att snabbt byta låt fram och tillbaka som var grejen. Helt fritt från brus var det i och för sig inte om skivan var AAD eller ADD. Då följde en del brus med ändå. DDD var det som gällde om man ville ha brusfritt.

Men ljudet från vinyl är mer levande än det digitala ljudet. Man får en värme och en rumslig kropp som det digitala saknar. Ungefär som att ljudet blir tredimensionellt istället för tvådimensionellt. Men det är verkligen inte alla som förstår att uppskatta det eftersom det kräver en mer aktiv lyssning än bara ha musik på i bakgrunden. Men uppskattar man riktigt levande och bra ljud är det vinyl som gäller.....enligt mig i alla fall.

Permalänk

Du verkar redan ha bra koll. Personligen gillar jag Rega som märke och företag, särskillt med ett fint riaa och en fin nål som du redan verkar ha kommit fram till, ditt ljudkort har analogt in vilket innebär att signalen blir analog från skivspelaren, hela vägen till dina hörlurar.

Dock skulle jag rekommendera vid känsla av att uppgradering att skaffa dig en extern förstärkare och senare en DAC detta är även lämpligt ifall du skulle vilja köra på ett framtida stereosystem, börja med förstärkaren och dra en kabel från RIAA till din ljudkort och därefter en kabel från ljudkortet ut till förstärkaren. Då har du DAC i ditt ljudkort samt hörlursförstärkare.

Dock verkar det som att den analoga utgången från ljudkortet är volymreglerad av ratten på framsidan, det vill säga att om du skaffar dig en vanlig integrerad förstärkare(med volymratt och högtalarutgångar) så bör du höja volymen till högsta på ljudkortet och därefter reglera volymen på förstärkaren. Tänk bara på att dra ner volymen på ljudkortet INNAN du pluggar in lurarna för att undivka hörselskador. Lösningen på detta kan vara att skaffa ett slutsteg(effektförstärkare) som kortfattat är en förstärakre utan volymreglering och bara en analog ingång. Då kan du reglera volymen från ditt ljudkort och därefter komplettera med ett försteg(volymkontroll, ingångsväljare) ifall du vill köra ett hörlurssystem samt ett stereosystem.

Apropå Analogt VS digitaldebatten: Nu pratar jag väldigt personligt, mitt digitala system kostar dubbelt så mycket som mitt analoga och ändå låter det analoga bättre. Men somsagt, jag tror inte man kan jämföra dem och egentligen finns det inget generellt svar på det. Börja med det du känner du vill satsa på. Du kan annars skaffa dig en enklare skivspelare till att börja med(Rega Planar 1 Plus kan vara ett alternativ, den har inbyggt RIAA) och köra med ditt redan ägda ljudkort som DAC.

Angående färger tänker jag inte ge dig råd

Det viktiga i det hela är att du har tålamod och inte lyssnar på annat än dina egna öron, besök gärna en hifibutik för att provlyssna och kanske låna hem ett demoex för att höra hur du tycker det låter.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Inaktiv

Håller med gällande vinyl, låter otroligt bra i min anläggning också, och nu när min cd spelare är såld så är vinylsidan de dyraste och enda källa jag har förutom de jag spelar från dator, men en ny cd spelare blir de jag köper härnäst, har tittat på Advance Acoustic X-CD5, vill ha med XLR utgång och de är den billigaste jag har hittat.

Permalänk

Jag skulle rekommendera att spara dig till en bättre cd spelare om du vill ha en med XLR, chansen att du märker av en skillnad på denna prisnivån ganska låg. Men somsagt, prova och se!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av madeofelias:

Jag skulle rekommendera att spara dig till en bättre cd spelare om du vill ha en med XLR, chansen att du märker av en skillnad på denna prisnivån ganska låg. Men somsagt, prova och se!

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft en Oppo BDP-95 så den är liksom en referens för mig och jag vet att en billigare cd spelare aldrig kommer låta lika bra, satt ju 32-bitars DAC i den och ljudet var sjukt bra, sålde den häromveckan, fläkt ljudet var så irriterande när man lyssnade på musik.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Har haft en Oppo BDP-95 så den är liksom en referens för mig och jag vet att en billigare cd spelare aldrig kommer låta lika bra, satt ju 32-bitars DAC i den och ljudet var sjukt bra, sålde den häromveckan, fläkt ljudet var så irriterande när man lyssnade på musik.

Jo förståeligt! Dock ska man inte kika så mycket på specifikationer då det inte är 32bitarsdacen ensamt som ansvarar för kvaliteten. Utan är ju andra delar också såsom transportenheten, digital filtrering samt analog del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av madeofelias:

Jo förståeligt! Dock ska man inte kika så mycket på specifikationer då det inte är 32bitarsdacen ensamt som ansvarar för kvaliteten. Utan är ju andra delar också såsom transportenheten, digital filtrering samt analog del.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, men som sagt 2st 32-bitars Dac, en när man såg på film och en separat som gick via XLR i ett dedikerat musik läge då alla bildkretsar slogs av och den blev en renodlad cd spelare.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Sant, men som sagt 2st 32-bitars Dac, en när man såg på film och en separat som gick via XLR i ett dedikerat musik läge då alla bildkretsar slogs av och den blev en renodlad cd spelare.

Vill du ha det bästa är det bara att köpa följande, det kommer att kosta. Det viktiga är mekaniken och läsningen utav skivan och sist en fin DAC som överför signalen. Idag är TI, AKM, Sabre som används mest. Sedan har du även CS och Analouge Devices De låter alla olika, det är inte lätt att höra skillnaden eftersom de kör på en sådan nivå att rent mänskligt är det svårt att utse vilken DAC chip som sitter i en maskin.

Bel Canto CD3t
Luxman DA250 / T+A DAC 8 DSD

C.E.C CD5

Svensk/Dansk
Primare CD35

Marantz SA10S1

Audio Resarch CD6 (om du har en jäkla hög med pengar)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Vill du ha det bästa är det bara att köpa följande, det kommer att kosta. Det viktiga är mekaniken och läsningen utav skivan och sist en fin DAC som överför signalen. Idag är TI, AKM, Sabre som används mest. Sedan har du även CS och Analouge Devices De låter alla olika, det är inte lätt att höra skillnaden eftersom de kör på en sådan nivå att rent mänskligt är det svårt att utse vilken DAC chip som sitter i en maskin.

Bel Canto CD3t
Luxman DA250 / T+A DAC 8 DSD

C.E.C CD5

Svensk/Dansk
Primare CD35

Marantz SA10S1

Audio Resarch CD6 (om du har en jäkla hög med pengar)

Skickades från m.sweclockers.com

DAC chippet har ingenting med ljudkvaliteten att göra, vad som är det bästa beror helt på smak, alla har sitt bästa. Dvs det finns inget spelare som är bäst generellt.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Vill du ha det bästa är det bara att köpa följande, det kommer att kosta. Det viktiga är mekaniken och läsningen utav skivan och sist en fin DAC som överför signalen. Idag är TI, AKM, Sabre som används mest. Sedan har du även CS och Analouge Devices De låter alla olika, det är inte lätt att höra skillnaden eftersom de kör på en sådan nivå att rent mänskligt är det svårt att utse vilken DAC chip som sitter i en maskin.

Bel Canto CD3t
Luxman DA250 / T+A DAC 8 DSD

C.E.C CD5

Svensk/Dansk
Primare CD35

Marantz SA10S1

Audio Resarch CD6 (om du har en jäkla hög med pengar)

Skickades från m.sweclockers.com

Hegels cd spelare är nog också bra.
Fast 35 tusen är mycket pengar för en cd spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Hegels cd spelare är nog också bra.
Fast 35 tusen är mycket pengar för en cd spelare.

Jag kör med en Pioneer PD70. Väldigt bra imho.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vinylknastret är svårt att återskapa digitalt samtidigt som det ger samma känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Hegels cd spelare är nog också bra.
Fast 35 tusen är mycket pengar för en cd spelare.

Är det Indianen du tänker på Mohican.

Efter 10k gränsen är det mest egna preferenser som gäller. För min del är Hegel lite mer mid hifi. I jämförelse mot till exempel T+A och att priserna på Hegel är helt upp mot väggen. Som sagt för de 35k finns det många andra konkurrenter. Som jag försöker nämna att det är många andra delar som är viktiga att se över så att man verkligen betalar för en bra spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Är det Indianen du tänker på Mohican.

Efter 10k gränsen är det mest egna preferenser som gäller. För min del är Hegel lite mer mid hifi. I jämförelse mot till exempel T+A och att priserna på Hegel är helt upp mot väggen. Som sagt för de 35k finns det många andra konkurrenter. Som jag försöker nämna att det är många andra delar som är viktiga att se över så att man verkligen betalar för en bra spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo de är den jag tänker på men är på tok för dyrt, då lägger jag hellre samma peng på någon av deras förstärkare eftersom jag gillar dom, har H80 och den är jag mycket nöjd med.