Canon EOS M100 - Månadens kamera

Permalänk
Medlem

Canon EOS M100 - Månadens kamera

Det måste väl ändå vara på sin plats med en tråd specifikt för Canon EOS M*** användare när Elgiganten slumpar ut dessa kameror för 2000 spänn inkl. objektiv.

Jag köpte en EOS M för 6 år sedan och trots att jag hade en Sony Nex-6 med en del objektiv har den lilla Canon-kameran alltid tagit dom bästa bilderna tillsammans med ett EOS-M 22mm 2.0 STM objektiv. Nu fick jag möjlighet att uppgradera till M100 som hade nästan allt jag saknade med min EOS M förutom modernare USB-anslutning.

Älskar också möjligheten att använda EF och EF-S tillsammans med adapter. Nu ska vi bara se om detta blir tillräckligt för att lyfta tillbaka mitt utdöende fotointresse. Inte alltid säkert att man tar bättre bilder än med sin mobiltelefon..

Permalänk
Föredetting

Min M100 ligger hos lokala uthämtningsstället, men jag såg att den saknar mikrofoningång. Tror ärligt talat jag får skippa en uppdatering från EOS M på grund av det.

Hade egentligen tänkt landa någonstans runt A7 II eller något, men impulsbeställde M100 på grund av 60FPS 1080P-video och 15-45-objektivet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Min M100 ligger hos lokala uthämtningsstället, men jag såg att den saknar mikrofoningång. Tror ärligt talat jag får skippa en uppdatering från EOS M på grund av det.

Hade egentligen tänkt landa någonstans runt A7 II eller något, men impulsbeställde M100 på grund av 60FPS 1080P-video och 15-45-objektivet.

Man får väl ha lite överseende när man tittar på priset. Jag har aldrig använt mikrofoningången på min EOS M så det är inget jag kommer sakna. A7 II ligger ju i en helt annan prisklass plus att objektiven är svindyra.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av dblade:

Man får väl ha lite överseende när man tittar på priset. Jag har aldrig använt mikrofoningången på min EOS M så det är inget jag kommer sakna. A7 II ligger ju i en helt annan prisklass plus att objektiven är svindyra.

Jo, men i och med att jag till största delen ändå använt min M till att filma saker med ljud via mikrofoningången blir M100 ett nerköp. Tvivlar på att bilderna blir speciellt mycket bättre.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@dblade: Fick hem min igår! Inte hunnit testa den än dock men ska nog göra det efter jobbet idag är tanken.

Har en EOS 7D med några bra objektiv men den har blivit liggande ett tag nu och tänkte precis som du att man kanske kan återväcka fotointresset igen med denna.
Hade egentligen tankar på en av dom bättre spegellösa men priset gjorde att jag totalt sket i det och köpte den. X)

Permalänk
Inaktiv

Sugen på ett köp även jag men frågan är hur stort lyft det är från min Samsung NX2000 jag har idag bara. Någon som har någon form av uppskattning?

https://www.samsung.com/se/support/model/EV-NX2000BABSE/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, köpte precis en och ska testa lite.. Har en D7100 hemma men används extremt sällan!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa denna till tjejen som pysslar med make-up för att komma igång med fotografering och ev. inspelning för instagram/youtube. Alltså, detaljerade close-ups, skarpa ansiktsbilder, rika färger osv.
Är denna kamera vettig som en första "ordentlig" kamera som ersättare till iPhone 8? Samt, skulle man behöva köpa något ytterligare objektiv/lins eller klarar man sig på "out of the box" för sånt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sugen på ett köp även jag men frågan är hur stort lyft det är från min Samsung NX2000 jag har idag bara. Någon som har någon form av uppskattning?

https://www.samsung.com/se/support/model/EV-NX2000BABSE/

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte en Samsung NX210 för åtta år sedan. Jag lämnade tillbaka den för jag tyckte man fick mer för pengarna med Canon 1100D..

Det är ju roligare att äga en kamera som fortfarande underhålls? Annars är det väl lite samma typ av kamera som NX2000, men jag gissar att M100 är bättre på samtliga punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Funderar på att köpa denna till tjejen som pysslar med make-up för att komma igång med fotografering och ev. inspelning för instagram/youtube. Alltså, detaljerade close-ups, skarpa ansiktsbilder, rika färger osv.
Är denna kamera vettig som en första "ordentlig" kamera som ersättare till iPhone 8? Samt, skulle man behöva köpa något ytterligare objektiv/lins eller klarar man sig på "out of the box" för sånt här?

Skulle gissa att denna kameran är perfekt för just detta.

+ Selfieskärm
+ 15mm vidvinkel
+ Snabb autofokus
+ Relativt smidig överföring av bilder/videosekvenser till telefon med Wifi..
+ Billigare än begagnade likvärdiga kameror!

- Förmodligen den största nackdelen är att det saknas ingång för extern mic. som nämnts av @Meantek.

Permalänk
Proffsmoddare

Oh man blev ju sugen. Sitter på en EOS M själv fortfarande, men lyckades precis vinna en EOS M50 för 3000kr på auktion, så väntar tills jag fått den och se hur skicket är på den först.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, beställde precis.
Till det priset var det svårt att hålla emot

Permalänk
Föredetting

Nu är min uthämtad och i oöppnad kartong. Om någon i södra Stockholm vill ha en och inte vill betala för eller vänta på frakt kan ni plocka min till självkostnadspris i Tullinge. Slipper helst hålla på med ångerrätt och liknande.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

@dblade: Fick hem min igår! Inte hunnit testa den än dock men ska nog göra det efter jobbet idag är tanken.

Har en EOS 7D med några bra objektiv men den har blivit liggande ett tag nu och tänkte precis som du att man kanske kan återväcka fotointresset igen med denna.
Hade egentligen tankar på en av dom bättre spegellösa men priset gjorde att jag totalt sket i det och köpte den. X)

Skrivet av Maxizor:

Tack för tipset, köpte precis en och ska testa lite.. Har en D7100 hemma men används extremt sällan!

Skrivet av mwi:

Tack för tipset, beställde precis.
Till det priset var det svårt att hålla emot

Har ni haft möjlighet att testa kameran? Jag hade ju en del objektiv med EF-adapter liggandes som passar kameran. Såg dock att det kommit ett "nytt" 50mm 1.8 STM som man kanske skulle byta ut sitt äldre 50mm plastobjektiv mot.

Tror autofokus-hastigheten inte riktigt har samma kaliber som Sony's motsvarande kameror, men den är bra mycket bättre än min EOS M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Har ni haft möjlighet att testa kameran?...

Jag har tyvärr inte fått min ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Har ni haft möjlighet att testa kameran? Jag hade ju en del objektiv med EF-adapter liggandes som passar kameran. Såg dock att det kommit ett "nytt" 50mm 1.8 STM som man kanske skulle byta ut sitt äldre 50mm plastobjektiv mot.

Tror autofokus-hastigheten inte riktigt har samma kaliber som Sony's motsvarande kameror, men den är bra mycket bättre än min EOS M.

Nej har tyvärr inte hunnit testa den överdrivet mycket än. Är så dåligt väder ute och har så dåligt ljus i lägenheten men ska se om det ljusar upp lite sen. Har du hunnit testa din?

Har kollat på adapter för att kunna använda mina andra objektiv men tänker att jag ska vänta faktiskt.

Permalänk
Medlem

Den ser onekligen trevlig ut för sitt pris, men jag har inget canon sen tidigare men fundera på om den kan funka som en mindre kamera som jag faktiskt har med mig. Hur tycker ni att den funkar som en vardaglig kamera? Jag fundera då på att komplettera med Canon EF-M 22mm ganska omgående om jag trivs med den.

Eller lever jag i en bubbla om att den kommer kunna fylla en funktion som den inte är gjort för?

Mina Nikon kameror samlar mest damm och får se lite ljus nån enstaka gång om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Har ni haft möjlighet att testa kameran?

Fått min nu, inte testat speciellt mycket men verkar helt klart vara ett bra köp för 2000:-

Den är ju dock helt klart mer inriktad på instagrammare och turister än fotografer. Tex finns ett färdigt mat filter för när du ska instagramma din middag

Plus:
Perfekt för ovana fotografer som bara ha nåt som är bättre än mobilen men också superenkel att använda. (Allting är auto)
Perfekt som extra kamera, när man inte vill släpa runt på någonting stort. (Dock är mobilen ännu mindre)

Minus:
De flesta proffs / normala inställningarna är ett eller tre steg ner i menyn istället för tillgängliga direkt.
Sen så är den väldigt liten, bra för att bära med sig men svårt att få ett bra grepp om den.

Får återkomma när jag använt den mer. Men till detta priset skulle jag säga den är riktigt, riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Minus:
De flesta proffs / normala inställningarna är ett eller tre steg ner i menyn istället för tillgängliga direkt.
Sen så är den väldigt liten, bra för att bära med sig men svårt att få ett bra grepp om den.

Den här typen av kameror tycker jag man bör hålla i maghöjd med skärmen utfälld. Alternativt kan man hålla den i backhand-fattning med tummen på avtryckaren. Man kan då inte se skärmen men det går rätt snabbt att ta vidvinkelbilder i farten

Kör kameran oftast i A-läge alternativt full Auto. Dessa två lägen kan man ju snabbt välja mellan med top-ratten. Vid behov kan du köra skärmen i ett läge så du kan komma åt väldigt många inställningar med ett-två tryck på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Den ser onekligen trevlig ut för sitt pris, men jag har inget canon sen tidigare men fundera på om den kan funka som en mindre kamera som jag faktiskt har med mig. Hur tycker ni att den funkar som en vardaglig kamera? Jag fundera då på att komplettera med Canon EF-M 22mm ganska omgående om jag trivs med den.

Med 22mm objektivet kan du faktiskt ha kameran i en lite större bakficka! Med just detta objektiv kan man ta fantastiska bilder. Med f2.0 och upp till ca ISO 3200 får du kanonbilder även i dåligt ljus. Bra bokeh även för porträtt om du kryper nära inpå. Behöver man ännu bättre porträtt-optik kan man köpa en EF-M adapter och köpa ett beg. 50mm f1.8 för en femhundring och sätta på kameran.

Permalänk
Medlem

@dblade: Tack för feedback, beställde en igår och ska försöka återkoppla vad jag tycker om den sen.

Permalänk
Medlem

Fått hem min M100 nu, helt klart en trevlig kamera för 2k. Synd bara att Canon har fragmenterat sina målgrupper med icke kompatibla system, får en att tänka till innan man investerar för mycket i EF-M. Får se om den håller mitt fotointresse vid liv ett tag nu.

Permalänk
Medlem

För er som köpte M100 förra månande så ställer https://www.rajalaproshop.se/canon-ef-m-22-2-0-stm upp med bra pris på 22mm objektivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

För er som köpte M100 förra månande så ställer https://www.rajalaproshop.se/canon-ef-m-22-2-0-stm upp med bra pris på 22mm objektivet

Någon som har erfarenhet av att handla av Rajala pro shop? Dom har väldigt dåligt betyg på prisjakt.
Det priset är billigare än Amazon (de och uk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mwi:

Någon som har erfarenhet av att handla av Rajala pro shop? Dom har väldigt dåligt betyg på prisjakt.
Det priset är billigare än Amazon (de och uk)

Har handlat där flera gånger, snabba leveranser, ingen aning om support.

Permalänk
Medlem

Känns som jag bara gör reklam för en viss återförsäljare, men de säljer 55-200 till nedsatt pris

https://www.rajalaproshop.se/canon-ef-m-55-200-4-5-6-3-is-stm

Inget super objektiv men helt klart ett användbart sett till dess vikt.
https://www.kenrockwell.com/canon/eos-m/55-200mm.htm