Permalänk
Medlem

I princip de flesta produkter som finns likvärdig eller bättre lokalt producerad. Tex Ben & Jerry som tillverkas i Nederländerna med inköp från hela världen och påstår att de medverkar att förhindra den globala uppvärmningen. Hur kan alla transporter till och från Sverige medverka till mindre utsläpp? Dessutom om den glassen skulle ha tillverkats i Sverige hade vår el gjort det mesta av produktionen koldioxidfri.
Vissa produkter går inte att få tag i men när det gäller mat så kan man anpassa sig mycket efter säsong för att minska klimatpåverkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Alla företag som bedriver politisk propaganda att skattepengar ska gå till det ena och det andra.

Angående Apple som vissa bojkottar så gör jag inte det. Det är bara det att de Applesakerna som uppfyller mina krav som inte alls är höga ändå blir svindyra.
Billigaste vettiga Apple telefonen för mig: ca 16 000kr.
Billigaste vettiga Macbook telefonen för mig: nästan 50 000kr.

Som sagt ingen bojkott, men jag har ej råd.

Permalänk

Själv bojkottar jag inget företag rakt av. Men bojkottar tjänsten steam. Sämsta skiten till kundservice jag vart med om. Totalt ovilliga att hjälpa till. Krävs att du som kund offrar tid å själ för att ev kunna få hjälp av dom. Nej finns ett spel endast på steam så spelar jag något annat eller sätter mig i soffan och kollar nån film/serie istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många skriver Apple, undrar varför, ett av världens mest granskade företag med starka etiska och miljöetiska regler jämfört med sina konkurrenter.

Bojkott gör man väl av ett poltitiskt ställningstagande tex att man är emot apartheid eller ockupation av ett område? Barnarbete och arbetsmiljö, miljö och rättvisa är andra exempel. Att bojkotta ett företag för att det är emot rasism eller fascism är ju helt barrockt.

Bojkottar dessa personer elbilar för att de är bra för miljön också, dvs ett politiskt ställningstagande av Volkswagen att avveckla förbränningsmotorn?

Permalänk
Föredetting

Det är en kall dag i helvetet innan mina egna pengar går till Appleprodukter (har ägt/brukat några, gett Mac OS en chans, etc, etc), och Tradera ser heller inte en krona från mig efter att ha helt rationaliserat bort kundtjänst.

Ingetdera är däremot bojkott, bara företag jag inte vill ha att göra med efter att ha dealat med dem.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Mondelez

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Eldorado, Ica Basic, Coop X-tra och budget.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Samsung.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Arla, för att dom saknar allt vad moral heter.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Om man bojkottar någonting så tycker jag också att man i så fall skulle avstå även om företaget gav dig deras tjänst/produkt gratis. Typ en vegan skulle ju inte ta emot gratis kött.

Jag har inga så pass starka åsikter, men det närmsta för mig är nog Mediamarkt. Spontanköpte en pryl på deras butiksöppning i Sthlm när jag var förbi, frågade i den butiken ifall öppet köp gällde hela landet. Det gjorde det sa killen. Jag bad han skriva det på kvittot.

Valde att lämna tillbaka varan då den inte var rätt för mig efter lite research. Gick in i den lokala MM (inte sthlm) och sa att jag ville returnera varan. Först kollade han hela lådan riktigt noga för att se att det inte var någon bruten tejp någonstans. Väntade nästan på att han skulle hämta förstoringsglaset. När han inte hittade något gick han vidare till kvittot och påpekade att 30 dagar hade passerat.
- Ja det har passerat mer än 30 dagar, det stämmer. Vad har det med saken att göra?
Det är ju 30 dagars öppet köp så vi kan inte ta tillbaka denna varan.
- Det är ju intressant, eftersom ni erbjuder förlängt öppet köp i och med Jul till den 24:e Jan. Med tanke på att det är den 10:e Jan så ser jag inte problemet

Killen muttrat lite tyst, sedan lyser hans ansikte upp. Nu har han till slut hittat ett sätt att inte ta emot varan tänker han!
- Ahhh ha! Den är ju köpt i Stockholm så då får du åka och lämna tillbaka varan där!
Jaså är det på det viset? Vänd på kvittot "ler"

Varan kan returneras i hela Sverige /Torbjörn Varuhuschef Butik X Stockholm

Med tanke på denna sjukt dåliga kundvård så ska det mycket till för att jag ska handla där igen. Men jag skulle inte säga nej till gratis prylar ifall de ville ge bort dem

Permalänk
Hedersmedlem

Egentligen inga men en del finns med på listan över företag som jag är allmänt trött på.

Gäller främst företag som haft bra produkter men som genom utveckling/inveckling och prestigejakt inte längre har något som lockar längre. Eller där kvalitetsnivån gått rakt åt skogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Eldorado, Ica Basic, Coop X-tra och budget.

+1
Fruktansvärt dåliga och äckliga produkter. Där kan vi snacka om slaktrester som inte ens grisarna vill ha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Asus. Överhypad dynga ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Lego Master

Jag har ingen aktiv bojkott mot något företag, vad jag vet. Men det finns ju definitivt saker jag hellre köper från andra, och ibland även aktivt varnar för om någon ber om min åsikt.

Norton Antivirus, pga deras stört omöjliga avinstallationsprocesser är nog det enda jag kommer på såhär på rak arm.
Jag köper hellre Intel än AMD, men jag har inget emot AMD för det. Samma med Logitech, jag köper hellre deras grejjor än tex. Razer, men har inget emot dem.
Köper hellre Skånemejerier än annat, mest för det "känns" lokalproducerat (det är det förmodligen inte längre, men ändå).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Hmmm...

Läs varför ni bojkottar ett visst företag och tro att oavsett anledning att just dom är dumma

Ex, SAS hade en dålig reklam (många blev kränkta för vad?) .., HM, dåliga arbetsvillkor(köp direkt på nätet eller annan valfri klädbutik så slipper man riskera sånt, not) mm mm
Att beskriva vem som är dummast blir för det mesta löjligt

Lite ledsen i ögat blir man

Hur många här kollar upp hur arbetsvillkor, ledning, löner gäller hos leverantören när det ska köpas en pryl?
Inte sällan beställs väl varor tom direkt från utländska butiker? Som rundar alla våra Svenska handlare samt skatteinkomster för att tjäna en hundring privat. Vad tror ni företagen gör?

Lägg av och hyckla

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tre
Findus

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Allt som är ekologiskt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@Tacoman: Aperlsinerna? Varför då om man får fråga?

Från ockuperade Palestina. Bojkottar Sodastream av liknande skäl

Permalänk

@M_X_E_Q:

Bara för att du och din släkt inte innehar någon kultur betyder det inte att andra skandinaviska personer är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Om man bojkottar någonting så tycker jag också att man i så fall skulle avstå även om företaget gav dig deras tjänst/produkt gratis. Typ en vegan skulle ju inte ta emot gratis kött.

Jag har inga så pass starka åsikter, men det närmsta för mig är nog Mediamarkt. Spontanköpte en pryl på deras butiksöppning i Sthlm när jag var förbi, frågade i den butiken ifall öppet köp gällde hela landet. Det gjorde det sa killen. Jag bad han skriva det på kvittot.

Valde att lämna tillbaka varan då den inte var rätt för mig efter lite research. Gick in i den lokala MM (inte sthlm) och sa att jag ville returnera varan. Först kollade han hela lådan riktigt noga för att se att det inte var någon bruten tejp någonstans. Väntade nästan på att han skulle hämta förstoringsglaset. När han inte hittade något gick han vidare till kvittot och påpekade att 30 dagar hade passerat.
- Ja det har passerat mer än 30 dagar, det stämmer. Vad har det med saken att göra?
Det är ju 30 dagars öppet köp så vi kan inte ta tillbaka denna varan.
- Det är ju intressant, eftersom ni erbjuder förlängt öppet köp i och med Jul till den 24:e Jan. Med tanke på att det är den 10:e Jan så ser jag inte problemet

Killen muttrat lite tyst, sedan lyser hans ansikte upp. Nu har han till slut hittat ett sätt att inte ta emot varan tänker han!
- Ahhh ha! Den är ju köpt i Stockholm så då får du åka och lämna tillbaka varan där!
Jaså är det på det viset? Vänd på kvittot "ler"

Varan kan returneras i hela Sverige /Torbjörn Varuhuschef Butik X Stockholm

Med tanke på denna sjukt dåliga kundvård så ska det mycket till för att jag ska handla där igen. Men jag skulle inte säga nej till gratis prylar ifall de ville ge bort dem

Det låter som att killen i som skulle ta emot din retur helt enkelt var oruttad alternativt hade glömt att de körde med förlängt öppet köp. Hittar inget efter en snabb titt på deras hemsida, men det kan mycket väl vara så att de normalt inte tar emot returer i andra butiker, även om jag tycker det är konstigt. Nu gillar jag inte MediaMarkt av olika anledningar, men att sluta handla hos en kedja endast pga det du skrev är bara barnsligt.

Permalänk
Medlem

Många företag man undviker, men den enda företaget jag aktivt bojkottar är Google. Med det sagt är inte Google det värsta företaget på jorden, men man måste välja sina strider.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

SAS, Ben n Jerrys. Skulle helst bojkotta Telia efter all skit de kastat på konsumenterna genom att sälja personuppgifter m.m. men det skulle sabba för mycket för mig med mottagning på landstället.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

+1
Fruktansvärt dåliga och äckliga produkter. Där kan vi snacka om slaktrester som inte ens grisarna vill ha

Skickades från m.sweclockers.com

Är uppvuxen på skiten så när jag började tjäna mina egna pengar så blev det att prioritera så man slapp köpa den skiten igen

bojkottar ben & jerrys också pga deras politiska utspel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Bojkottar inte direkt något varumärke, men brukar undvika ekologiska produkter så gott jag kan eftersom de blir dåliga så snabbt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trigger:

Hmmm...

Läs varför ni bojkottar ett visst företag och tro att oavsett anledning att just dom är dumma

Ex, SAS hade en dålig reklam (många blev kränkta för vad?) .., HM, dåliga arbetsvillkor(köp direkt på nätet eller annan valfri klädbutik så slipper man riskera sånt, not) mm mm
Att beskriva vem som är dummast blir för det mesta löjligt

Lite ledsen i ögat blir man

Hur många här kollar upp hur arbetsvillkor, ledning, löner gäller hos leverantören när det ska köpas en pryl?
Inte sällan beställs väl varor tom direkt från utländska butiker? Som rundar alla våra Svenska handlare samt skatteinkomster för att tjäna en hundring privat. Vad tror ni företagen gör?

Lägg av och hyckla

Man behöver väl inte bli kränkt för man tycker det var en dålig reklamfilm. Det hör till nutiden att företag driver vänsterpropaganda, dom har fått för sig att människor gillar det.
Som att SAS eller nått annat företag bryr sig om mångfald eller toxic masculinity etc. Det är bara tomma ord utan substans, precis som vänster själva är.
Jag har fullt förståelse varför man väljer bort det.

Btw du får gärna dela med dig av företagets namn som hade schyssta arbetsvillkor på den mobil/dator du skrev inlägget med så ska jag ha det i tanken nästa gång jag beställer.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Ekman Buss.

Skickades från m.sweclockers.com

Flexibussitet!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Barilla! Homofober. Är själv hetero men valde bojkott på grund av något riktigt risigt uttalande om att bögar kan äta annan pasta än Barilla typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Inaktiv

Sedan nått år APPLE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Brukar med vanligt säga de gånger jag svarar (när de ringer från ett nytt mobilnummer) att jag är lite upptagen just nu men att de kan ringa igen om en timme eller så, (vilket de gärna gör) sedan blockar jag numret i telefonen och allt är frid och fröjd.

Skrivet av friskybob:

Sammanfattat så är det bästa sättet att bli av med en telefonförsäljare att svara och vänligt med bestämt säga att du inte är intresserad och att de jättegärna får ta bort ditt nummer ur deras system.

Vissa företag är däremot lite fula och trycker på ring-om-två-år-knappen även fast man ber om att de ska ta bort numret från listan.

Något som däremot fungerar mycket bra är att säga att mobilnumret numera tillhör en minderårig, då tas numret bort från listan jävligt snabbt så länge företaget är någorlunda seriöst.

Skrivet av Mordekai:

Bojkott gör man väl av ett poltitiskt ställningstagande tex att man är emot apartheid eller ockupation av ett område? Barnarbete och arbetsmiljö, miljö och rättvisa är andra exempel. Att bojkotta ett företag för att det är emot rasism eller fascism är ju helt barrockt.

Mm, det vore logiskt men istället verkar många bete sig som högstadieelever och bojkottar allt som man inte är fanboy av. Apple är ett utmärkt exempel...

När jag växte upp så bojkottade man företag som Nestle, Shell och HM. Säga vad man vill om det men argumenten till att göra det var i alla fall solida.

Så, för att svara på frågan, vad bojkottar jag? Egentligen ingenting men däremot väljer jag bort vissa produkter ifall jag enkelt kan få tag på en liknande och ifall jag vet om att företaget bakom är mindre snällt. T.ex. väljer jag bort Nestle om det finns en liknande vara precis bredvid. Men samtidigt så ska jag erkänna att burken som står bredvid säkert även den tillhör nestle, de äger fan allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Det låter som att killen i som skulle ta emot din retur helt enkelt var oruttad alternativt hade glömt att de körde med förlängt öppet köp. Hittar inget efter en snabb titt på deras hemsida, men det kan mycket väl vara så att de normalt inte tar emot returer i andra butiker, även om jag tycker det är konstigt. Nu gillar jag inte MediaMarkt av olika anledningar, men att sluta handla hos en kedja endast pga det du skrev är bara barnsligt.

I detta fallet var det väldigt klart att det inte gällde att han var orutinerad utan det var tydligt att han verkligen inte ville ta tillbaka varan. Detta är också ett av många exempel på liknande problem folk jag känner har haft med just MediaMarkt. Men som jag skrev tidigare så har jag inte bojkottat MM. Men även om de är billigare än t.ex Elgiganten åker jag hellre till Elgiganten och använder deras prisgaranti. Då får jag handla i en butik jag litar på och för samma pris, så det finns näst intill ingen anledning för mig att handla på MediaMarkt.