Vad tror ni om switchen Zyxel XGS1210-12?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om switchen Zyxel XGS1210-12?

Klicka för mer information
Visa mer

Funderar på att uppgradera det trådade nätverket hemma till att bli kapabelt till 10Gb. Har hittills mest fokuserat på MikroTik när jag kollat efter switch då på deras billiga fläktlösa switch-modeller med 4st resp. 8 SFP+ portar. Nu såg jag dock att Zyxel har en modell som verkar lovande i Zyxel XGS1210-12. Den är fläktlös, har 12 portar (2st SFP+ 10Gb, 2 st RJ45 2.5Gb och 8st RJ45 1Gb) och det skall gå att använda Link Aggregation via lite konfiguration. Dessutom har den på Webhallen ett helt okej pris - 1600 SEK.

Tycker att den enligt sina specifikationer har bra funktioner som även ger en möjlighet att uppgradera sitt nätverk i omgångar om man så önskar - från 1Gb till 2.5Gb med RJ45-kablar och sedan längre fram 10Gb när man känner sig redo att ta sig an SFP+ anslutningarna.

Vad tror ni om den?

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk

Intressant men fel hos webbhallen

Tycker det verkar vara en intressant switch till ett lagom pris.

Verkar dock lite oklart vilken modell det är webhallen har i sin lista.
Det står 1210 i rubriken men tittar man in specifikationerna så står det att den är Unmanged.
Och under tillverkarens artikelnr står det xgs1010 vilket är just den omangerbara.

Så troligvis är den XGS1010-12 de har och på den kan man nog inte göra LinkAggregation och fw uppdateringa osv...

Men det är ju ett rätt bra pris för en kompetent switch ändå.
Det finns t.ex. SFP+ moduler till Ethernet, så man kan köra vanlig kopparkabel om man vill.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick precis hem en sådan switch, samt Zyxels egna SFP+ nätverkskort. Kan skriva här när jag testat det. Som uppgraderingspaket till 10 gigabit är det iaf väldigt prisvärt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

om den "bara" har två portar som är 10Gbit varför inte köra PtP mellan de två enheterna ni vill köra lite snabbare på?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@kamelarne: Tack för att du uppmärksammade mig om att artikelnummret ledde till en annan switch. Det blev till att avbeställa då jag vill ha stöd för link aggregation. Passade dock på att ställa en fråga till Webhallen på deras produktsida för att få definitivt besked om hur det ligger till.

Min plan är att stoppa in ett "Asus XG-C100C"-nätverkskort jag har liggande hemma i huvuddatorn och till en början använda befintligt Cat5A-kablage för att köra 2.5Gb. Min NAS har 4st 1Gb portar som stödjer Link Aggregation så om det kunde användas i switchen hoppas jag att jag kan få högre fart innan jag uppgraderar till en NAS med 10Gb stöd. När det sker kan jag även se över koppling anslutning från dator till switch och hoppa på SFP+ tåget med LC-LC MM kabel och nytt nätverkskort.

Kanske blir det till att köra på en MikroTik CRS309-1G-8S+IN istället och hoppa på SFP+ direkt. Bara att RJ45-moduler med 10Gb-stöd kostar en del. Fibermoduler med LC koppling är bra mycket billigare.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

I min FreeNAS har jag köpt 2st dual av dessa 10Gbit korten och sen ett singel kort i varje ESXi-host för att på ett billigt sätt köra 10Gbit, men då utan switch

https://www.ebay.com/itm/10G-Kit-Mellanox-ConnectX-2-PCIe-x8-...

En backupserver kör Windows för att ta VM-backup på det hela, så korten fungerar fin fint till Windows också

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

@kamelarne: Tack för att du uppmärksammade mig om att artikelnummret ledde till en annan switch. Det blev till att avbeställa då jag vill ha stöd för link aggregation. Passade dock på att ställa en fråga till Webhallen på deras produktsida för att få definitivt besked om hur det ligger till.
...

FYI, jag fick svar från Webhallen och de skriver där att switchen är en "XGS1210-12" och att det var artikelnumret som blivit fel på sidan.

Edit: Ser ut som om de ändrat sig igen då produktsidan på Webhallen nu tydligt säger "XGS1010-12".
Tycker att svaret jag fick via mail var rätt tydligt, men det blev väl en miss någonstans.

Skrivet av webhallen:

Hej! Det var vi som skrivit in fel artikelnr från tillverkaren, detta är en XGS1210-12.

kompletterade med mer info då verkligheten inte motsvarar innehåll i svar från Webhallen
Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+