USA: "Huawei kan avlyssna operatörer"

Permalänk
Medlem

Åh nej, de använder de integritetskränkande bakdörrar som var avsedda för oss! Fy!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

"Great Leap Forward" tog livet av mellan 18 och 45 miljoner människor. Det är enbart en sak som Kinas politiska ledning gjort mot sitt eget folk.

Spela inte ner Kinas smutsigheter, tack.

Antar hej vilt att inte särskilt många av de ändå rätt mångtaliga resterande kineserna idag är särdeles intresserade av att återgå till den gamla goda tiden innan dess.

Men kanske är de rent av lika många som de amerikaner som håller läget innan inbördeskriget som toppen på formkurvan. Men viss förståelse kan man ju ha för dem, det var ju trots allt innan "big government" började med att testa atomstrålnings inverkan på städer och annat sånt där kul.

Och utan amerikansk inblandning hade det ju inte blivit något "great leap" heller. Så på det stora hela kan man väll lika väl räkna in även det med i alla de där andra rättfärdigade offren som regimens propaganda annars deklarerar vara just det när det ska världsförbättras och befrias.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars och jag håller med om att "Kina spionerar på hela omvärlden med bakdörrar". Samtidigt måste jag säga att USA är inte långt borta från en "mångdiktatur" utifrån vad som senast hänt i deras fallerande rättsväsende. Jag skulle säga att när pressfriheten i det landet är borttaget/begränsat, (vilket lär inträffa nästa mandatperiod om nuvarande bli omvald igen), precis som i Kina, så har USA blivit en "mångdiktatur" det oxå. Inte "kommunistisk" som alla tjajar om utan bara "mångdiktatur", dvs., att ett par få personer styr och ställer istället för demokratiskt valda representanter.

Än så länge är USA ett vänland med demokrati. Men det är inte långt borta från att bli ett land likt Ryssland med institutioner som ser ut att vara seriösa men egentligen sköts allt via "(mång)diktatur". Återigen: mångdiktatur = få personer som styr och ställer även om det kan finnas rättsliga institutioner som får det att framstå demokratiskt men om alla slutgiltiga beslut bestäms av en eller ett par få personer så är det INTE "demokratiskt representativt" längre. Ajja, off-topic men det är sant att USA oxå pysslar med spionieri.

Detta år kommer att bli avgörande för huruvida USA kommer att sakta men säkert förvandlas till en "mångdiktatur" under nästa mandatperiod. Vi har redan sett exempel på detta i senaste riksrätt. Efter det så kommer USA att bli mer eller mindre lika "farligt" som Kina vad gäller politisk förföljning och så vidare. Jag är fortfarande förbluffad över de som faktiskt "äger" poltiikerna där, dvs., storföretagen, att de inte har gjort något åt saken. De behöver ju bara dra in "bidragen" för politikerna så kommer de att göra som de blir tillsagad av storföretagen? Money talks!

Jag litar mer på index som
Pressfrihetsindex
Korruptionsindex
Demokratiindex

Index som har kollat upp hur det ligger till på riktigt än spekulationer här på Sweclockers. De är nog betydligt mer erfarna än oss!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Är det inte staten som ha krav på operatören att de skall kunna avlyssna exempelvis polisen, uppfyller man inte det kravet som operatör så får man inte bygga och driva verksamheten?

Jo, och det är det jag menar. Staten har beställt en bakdörr. O sen grinar de när andra använder den. Vem kunde ana att det skulle ske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Jag litar mer på index som
Pressfrihetsindex
Korruptionsindex
Demokratiindex

Index som har kollat upp hur det ligger till på riktigt än spekulationer här på Sweclockers. De är nog betydligt mer erfarna än oss!
Skickades från m.sweclockers.com

Pressfrihet så länge du äger tillräckligt mycket för att föra ut den ideologi som stödjer och legitimerar din makt.
Vad som är och inte är korruption, utifrån dina lagar.
Demokrati där all ekonomisk makt utgår från egendomsförhållandena, och där man rullar ut tanks om folk till slut röstar fel.

Enligt vems kriterier? Vems intressen? Indexen är inte vetenskap, utan ideologi. Någon annans index reflekterar andra intressen. Ett tredje ytterligare något, etc. Frihet för vem att göra vad?

Kanske borde Assange, Manning mfl byta plats med indexförfattarna och deras beställare. Det hade varit mer demokratiskt.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Men om vi vänder på steken då; hur många amerikanska bakdörrar har kineserna tipsat allmänheten om?

Skickades från m.sweclockers.com

Inga liksom de flesta andra länder? De verkar inte ha en agenda för att förstöra ömsesidig spionage länder sinsemellan verkar det som. Enda landet som verkar ha det är USA märkligt nog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philip320:

Jag litar mer på index som
Pressfrihetsindex
Korruptionsindex
Demokratiindex

Index som har kollat upp hur det ligger till på riktigt än spekulationer här på Sweclockers. De är nog betydligt mer erfarna än oss!
Skickades från m.sweclockers.com

Helt sant. Observera samtidigt att det möjligen kan bli sämre i USA för dessa index i samband med fraser som, "The media is the enemy of the people", "Fake news" och liknande om att journalister borde fängslas, förföljas, eller straffas på andra sätt. Förståeligt dock eftersom nuvarande mandat har Ryssland som mentor.

Inga journalister har ännu mött samma öde i USA som i Ryssland. Frågan är om detta är mycket tack vare bättre skydd av journalister i USA eller om följeslagarna för nuvarande mandat, som har mer vapen kombinerat än vad som finns i hela Sverige, inte ännu har fått någon tillräcklig direkt "uppmaning" från deras "stabila kultledare till geni".

Än så länge är det frid och fröjd med pressfriheten i USA. Frågan är när pressfrihetslagen kommer att tas upp för avskaffande, vilket känns som en snar framtid om samma mandat sitter kvar nästa år.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Djhg2000:

Nu ser det ju lyckligtvis ut som att det dröjer en mandatperiod till innan det händer.

Dock är "impeachment" inte riktigt samma sak som att stå inför dom av riksrätt, vilket tyvärr är en felöversättning som hänger i sig. Impeachment är en process som närmare (men knappast perfekt) motsvarar en öppen åklagarutredning om att gå vidare med att väcka åtal. I fallet mot Trump skulle det alltså ungefär motsvara att åklagarmyndigheten lägger ner fallet för att bevisen var undermåliga. På sätt och vis är det nog ändå ganska trevligt att det är en mer öppen process än när åtal väcks mot vanliga amerikanska medborgare.

Trenden där borta med ett stort system som de facto är ett "social credit" genom Facebook och Twitter som är domare, jury och bödel ser jag ändå som mer allvarligt hot mot demokratin än DNC. Ännu mer oroande är hur den trenden läcker över hit, som bevisat av smutskastande hashtags både höger och vänster.

Hur som helst, om det är något Trump är svår att träffa med är det ju genom pengar. Han har redan så det räcker och blir över (och har dessutom sänkt sin egen lön till $1 per år) så vad ska han med mer pengar till? Han kastar ju också ut en del korrupta skummisar från statsapparaten så attackytan mot nästkommande president minskar ju lite där också.

TL;DR: USA må ha lika stort intresse som vanligt av att plantera bakdörrar, men än så länge är det inte där de stora problemen med USA ligger. I det stora hela ska vi ändå vara tacksamma att det är just USA som tar smällen i kampen mot Kinas hybris, de är ändå tillräckligt stora och maktfulla för att ha en chans att lyckas.

Det där håller jag med till fullo om. Att företag bejakar (vilket yttrar sig när företag sparkar folk pga. falska anklagelser bara för att framstå i god dager) "Social credit" på sociala medier är en mycket tragisk och skrämmande utveckling. Jag ser en ännu värre utveckling när deepfakes i video och ljud börjar bli lika lätt för folk att använda sig som att photoshoppa.

Tänk random-klipp där folk säger saker de aldrig sagt vilket skapar en falskgrundad häxjakt och vips så har de fått sparken och sina liv förstörda pga. en deepfake. Ännu mer tragiskt är att det verkar vara yngre generationen, "zoomers", som går på dagens nya teknik som deepfakes när de borde vara de som kan "vilda västern av internet" bäst av alla. Sociala medier är, imho, ett misslyckat socialt experiment som lett till mer skada än nytta.

Deepfakes som är lika lätta att skapa som att rita i mspaint har allvarligare implikationer för framtidens internet än huruvida Huawei eller USA kan avlyssna en. Tänk när de skapar falska data om en som de sedan spelar upp som om det vore "avlyssnat". Hm. Här ser vi farlig användning av AI, och det är inte ens "Skynet"-tramset.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det brukar ta ett tag för konfidentiell information att bli publikt. Så räkna inte med bevis inom de kommande 50 åren. Men om du inte tror att Kina liksom USA har bakdörrar i nätverksutrustning så vet jag inte vad jag ska säga.

Huawei erkänner ju till och med i och med detta uttalande:
"En representant för företaget nämner att bakdörrar i nätverkshårdvara är strikt reglerade och endast kan hanteras av certifierad personal hos operatören. Eventuella Huawei-representanter som söker åtkomst till dessa måste först godkännas."

Skrivet av m0s:

Inte direkt, det passar faktiskt in ganska bra på definitionen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Backdoor_(computing)

Detta är extremt vanligt, även bland Svenska operatörer. Tro inte att Telias router du får med ditt abonnemang inte innehåller en bakdörr, finns många anledningar till att dom är låsta till en egen firmware. Bakdörr, är en av dom

Det är ingen bakdörr när en behörig användare loggar in i utrustning. @m0s: Läs artikeln du länkar!

Det Huawei syftar på är något de enligt lag måste ha i exempelvis Västeuropa, alltså funktioner för myndigheter att avlyssna och dessa kan behöriga användare hos operatörerna använda sig av. Huawei har inte implementerat något system för att gå runt säkerheten, om de är hemska kinesiska kommunistspioner så behöver de inte några sådana system utan skulle kunna använda betrodd personal med fysisk åtkomst till utrustningen och istället inte lämna några spår, precis som vilken annan betrodd personal från vilket bolag och land som helst kan göra.

Permalänk

Oppinionsspridningen sker vilt här i denna tråd, men jag lutar mig tillbaka på SÄPO's uttalande för 4 veckor sen:
https://youtu.be/-N4rZuSUF8w?t=95

...Ja... är det just detta som utspelar sig i denna tråd nu?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Oppinionsspridningen sker vilt här i denna tråd, men jag lutar mig tillbaka på SÄPO's uttalande för 4 veckor sen:
https://youtu.be/-N4rZuSUF8w?t=95

...Ja... är det just detta som utspelar sig i denna tråd nu?

Det man också ska tänka på är att saker och ting inte alltid är det de verkar vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Inga liksom de flesta andra länder? De verkar inte ha en agenda för att förstöra ömsesidig spionage länder sinsemellan verkar det som. Enda landet som verkar ha det är USA märkligt nog.

Så du tycker inte att USA ska hjälpa sina allierade stater offentligt för att... ingen annan gör det? Ser inte riktigt hur du får ihop det till att "förstöra ömsesidig spionage" heller, spioneriet Huawei/Kina anklagas för är ju tämligen ensidigt?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det där håller jag med till fullo om. Att företag bejakar (vilket yttrar sig när företag sparkar folk pga. falska anklagelser bara för att framstå i god dager) "Social credit" på sociala medier är en mycket tragisk och skrämmande utveckling. Jag ser en ännu värre utveckling när deepfakes i video och ljud börjar bli lika lätt för folk att använda sig som att photoshoppa.

Tänk random-klipp där folk säger saker de aldrig sagt vilket skapar en falskgrundad häxjakt och vips så har de fått sparken och sina liv förstörda pga. en deepfake. Ännu mer tragiskt är att det verkar vara yngre generationen, "zoomers", som går på dagens nya teknik som deepfakes när de borde vara de som kan "vilda västern av internet" bäst av alla. Sociala medier är, imho, ett misslyckat socialt experiment som lett till mer skada än nytta.

Deepfakes som är lika lätta att skapa som att rita i mspaint har allvarligare implikationer för framtidens internet än huruvida Huawei eller USA kan avlyssna en. Tänk när de skapar falska data om en som de sedan spelar upp som om det vore "avlyssnat". Hm. Här ser vi farlig användning av AI, och det är inte ens "Skynet"-tramset.

Falska anklagelser har blivit ett enormt växande problem eftersom principen med "oskyldig tills motsatsen bevisas" verkar anses ineffektiv. Av någon anledning prioriteras det högre att bli av med de skyldiga än att värna om de oskyldiga. Det är lite som att skvallerblaskorna blev en mall för övriga traditionella medier, vilket i sin tur färgar av sig på sociala medier.

Jag skyller nog mest på systemet med "likes". Ett helt värdelöst mått på det faktiska värdet av en kommentar men samtidigt används det som en validering av att innehållet är betydelsefullt. Det finns ju massor av dumheter som flyter runt i inlägg och så länge inlägget får många "likes" tror folk på det. Endimensionella mätvärden är fantastiskt bra för algoritmer men egentligen ganska dåligt för människor. Inget illa menat om SC men vi har egentligen samma system här med "Bra inlägg"-knappen.

Vi får helt enkelt fortsätta (eller i fallet med "zoomers"; börja) träffa varandra i person. Konsten att kommunicera med varandra "på riktigt" är helt klart döende i dagsläget. De som bara kommunicerar via internet vet inte ens vad de missar.

Men vi börjar komma ganska långt bort från ämnet nu. Diskuterar gärna vidare i dedikerad tråd om du vill.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Låter som att USA precis erkände massavlyssning!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Så du tycker inte att USA ska hjälpa sina allierade stater offentligt för att... ingen annan gör det? Ser inte riktigt hur du får ihop det till att "förstöra ömsesidig spionage" heller, spioneriet Huawei/Kina anklagas för är ju tämligen ensidigt?

Man kan tolka det som att de "hjälper" andra eller att de bara vill smutskasta Kina. Ja jag tror det är ömsesidig spionage, amerikanska myndigheter sitter troligen på ofantliga mängder användardata de kan få tillgång till. Det finns flera exempel på bakdörrar till NSA/FBI/CSI hos flera amerikanska teknikföretag.

Om allt det här är sant, vilket jag inte betvivlar, så är det i sig positivt men jag ser igenom skenheligheten och tänker inte hylla USA för något de gör för deras egna syften.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av keyser:

De har ju precis klubbat igenom en lag om att elektroniska prylar i Ryssland måste levereras med installerad mjukvara som värnar ryska värderingar, vad det nu innebär. Misstänker att det innebär en vidöppen bakdörr i alla enheter.

"Värnar ryska värderingar" ser ut att vara en dålig översättning eller en vidaretolkning av hur nya lagar skulle kunna tillämpas. Utgångspunkten är försvar. Ryssland har sedan hundratals år, och hit kan vi även räkna den Sovjetiska "annekteringen" av Ryssland, levt med känslan av att ständigt vara under attack. Kanske inte så konstigt med tanke på att mongoler, tatarer, Sverige, Polsk-Litauiska samväldet, Frankrike, Tyskland osv. gjort upprepade räder eller försökt inta delar av Ryssland.

Om vi frånser den psykologiska faktorn handlar Rysslands cyberförsvar om att:
- ha ett oberoende fungerande Internet ifall de skulle hamna under attack
- undvika risken för bakdörrar och intrång genom att inte använda importerad elektronik

Diskussionerna om Huawei handlar därför officiellt (inofficiellt för det finns säkert också ekonomiska skäl) om samma sak som i Ryssland, bara att Ryssland försöker gå hela vägen.

Hur i hela världen de ska lyckas med den sistnämnda av punkterna vet jag inte. Ryssland var redan innan revolutionen på efterkälken då Tsarväldet bromsat industrialiseringen. Sedan Ryssland återigen blev självständigt har vi knappast sett en resa typ Sydkoreas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen bakdörr när en behörig användare loggar in i utrustning. @m0s: Läs artikeln du länkar!

Hur menar du nu? Så ett skräddarsytt paket som öppnar upp SSH/Telnet och kan ge vem som helst (behörig som obehörig) tillgång till hela ditt nätverk är ingen bakdörr? Detta är något som Telia självmant har lagt till i sin firmware och som inte är dokumenterat utanför deras interna rutiner. Du kanske borde kolla upp definitionen av bakdörr...

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0s:

Hur menar du nu? Så ett skräddarsytt paket som öppnar upp SSH/Telnet och kan ge vem som helst (behörig som obehörig) tillgång till hela ditt nätverk är ingen bakdörr? Detta är något som Telia självmant har lagt till i sin firmware och som inte är dokumenterat utanför deras interna rutiner. Du kanske borde kolla upp definitionen av bakdörr...

Dålig säkert är inte samma sak som en bakdörr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

När utrustningen väl står hos kund/operatören i deras hallar går det såklart inte för Huawei att komma åt dessa. Inte direkt så att dessa bakdörrar finns tillgängliga på internet

Skickades från m.sweclockers.com

Du är naiv är ju deras mjukvara som rullar på hårdvaran. Vissa delar körs i molnet. Kan säkert ändras direkt att skicka till annat moln eventuellt skicka till ett annat för att logga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

Du är naiv är ju deras mjukvara som rullar på hårdvaran. Vissa delar körs i molnet. Kan säkert ändras direkt att skicka till annat moln eventuellt skicka till ett annat för att logga.

Nu tror jag nog det är tvärt om. Admin interface på sådana här saker är i det närmaste air-gapped och sitter på helt separata nät kopplade långt från vanligt internet. Molnet är bara en serverhall och inga delar av ett ’nät’ körs utanför egna serverhallar eller kontroll. Tveksamt att det ens finns vpn på den här nivån, troligen bara dedikerad fiber direkt till myndigheter i den mån det behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Dålig säkert är inte samma sak som en bakdörr.

Skickades från m.sweclockers.com

? Dom har ju satt den där av en anledning, att komma åt din enhet/nätverk vilket även kan göras utan din vetskap via en funktion som inte finns specifierad någonstans. Detta är en bakdörr, punkt

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0s:

? Dom har ju satt den där av en anledning, att komma åt din enhet/nätverk vilket även kan göras utan din vetskap via en funktion som inte finns specifierad någonstans. Detta är en bakdörr, punkt

Skillnaden här är ju att myndigheterna har bett om detta och operatören i sin tur sätter upp dedikerade linor in till utrustningen för att denna separata port ska kunna användas. Ingenting är oklart här förutom möjligen för oss slutkunder. SÄPO/FRA eller vilka som nu har ansvaret måste kunna ändra nätens inställningar och inspektera dem i kristider, det är så det alltid varit. Absolut inget ’utan vetskap’ här. Det var exakt det som Huawei också sa i sitt svar om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0s:

? Dom har ju satt den där av en anledning, att komma åt din enhet/nätverk vilket även kan göras utan din vetskap via en funktion som inte finns specifierad någonstans. Detta är en bakdörr, punkt

Det är ju deras utrustning? Du vet väl att de kontrollerar programvaran så väl som inställningarna och kan logga in? Den enda routern de säljer idag är en Netgear R6220, och där kontrollerar de varken programvaran eller kan logga in utan att du skapar ett konto åt dem.

Permalänk
Medlem

@medbor: De inbyggda funktionerna är tämligen värdelösa för övervakning/avlyssning, de används för diagnostik och för att hjälpa kunderna med grundläggande inställningar. Alternativet är en routern från handeln där kunden inte ens kommer ut på internet om de inte konfigurerar routern först. Ofta går det att stänga av att leverantören ska kunna nå routern också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@medbor: De inbyggda funktionerna är tämligen värdelösa för övervakning/avlyssning, de används för diagnostik och för att hjälpa kunderna med grundläggande inställningar. Alternativet är en routern från handeln där kunden inte ens kommer ut på internet om de inte konfigurerar routern först. Ofta går det att stänga av att leverantören ska kunna nå routern också.

Blandade ihop trådarna i tråden ser det ut som, jag pratade om huaweis utrustning i telekomnät, inget om hemmarouters, men gissar att det var klart i det jag skrev. Förlåt för missförståndet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Huawei erkänner ju till och med i och med detta uttalande:
"En representant för företaget nämner att bakdörrar i nätverkshårdvara är strikt reglerade och endast kan hanteras av certifierad personal hos operatören. Eventuella Huawei-representanter som söker åtkomst till dessa måste först godkännas."

Riktigt klart och tydligt. Eventuella representanter från CCP kommer garanterat att godkännas utan problem om de så önskar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

De har ju precis klubbat igenom en lag om att elektroniska prylar i Ryssland måste levereras med installerad mjukvara som värnar ryska värderingar, vad det nu innebär. Misstänker att det innebär en vidöppen bakdörr i alla enheter.

Exakt. Mycket likt de lagar som CCP inför i Kina (förmodligen har Putin mer eller mindre tagit efter de).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0s:

För dom som inte förstår, så är det OPERATÖREN som kräver bakdörrar, Huawei/tillverkaren har inte så mycket val om dom vill ha avtal med operatören om serietillverkning/OEM tillverkning.

CCP kräver det av alla kinesiska bolag. Inget unikt för Huawei.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Riktigt klart och tydligt. Eventuella representanter från CCP kommer garanterat att godkännas utan problem om de så önskar.

Står ju klart och tydligt att operatören är i kontroll och behöver godkänna och släpp in externa personer? Inget av detta har med Kina att göra. Den delen som kan ha med Kina att göra är om denna hårdvara kan, utan att bli upptäckta, ringa hem och fråga efter order från huawei. Detta skulle då vara inbyggt i firmware eller liknande och köras automatiskt på system som i normala fall har väldigt förutsägbara beteenden. Mycket skeptisk känner jag mig, men mer avancerade saker har också skett... inget av detta har dock med den ovanstående diagnostikingången att göra, detta skulle vara på en helt annan nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Flera här i tråden hamnar rätt konstigt när de ska försvara USA.

Nej. Det är skillnad, och gradskillnad (inte svart/vitt som du påstår).

Även många demokratiska och europeiska länder, inklusive Sverige driver med avlyssning (inget unikt för demokrati som USA).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/