Geforce Now förlorar Activision Blizzards spelbibliotek

Permalänk
Melding Plague

Geforce Now förlorar Activision Blizzards spelbibliotek

Kort efter Nvidia öppnade portarna för strömmande speltjänsten Geforce Now tappar den Activision Blizzards stora spelutbud.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord är det dags att invänta en ny streamingtjänst från Activision/Blizzard?

Permalänk

Haha jepp, det var så jag tolka det också 😄. Vi får väl se hur lång tid det tar innan dem också är med i leken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Så med andra ord är det dags att invänta en ny streamingtjänst från Activision/Blizzard?

Blir väl som på filmsidan. Plötsligt ska "alla" ha en egen plattform att strömma från.

Permalänk
Medlem

Tänk va tråkigt det måste vara att tjäna lite extra pengar från folk som inte kunnat spela deras spel förut pga potatis datorer eller att dem bara äger telefoner/mac

Permalänk
Medlem

Activision Blizzard har en deal med Nvidia detta är som att se 2 bovar göra affärer .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Hela poängen med gfn var väl att typ hela pc-plattformen skulle fungera? Nu finns det ju ingen anledning alls med strömmande spel om vi ska ha fler tjänster än vi har för tv...

Tack för den! Tillbakagången till piratebay allt närmare för min del om marknaden fortsätter i den här riktningen. Kommer inte vilja lägga tusentals kronor på att hyra spel, film och tv som jag inte kan behålla till senare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ingen förlust precis:)

Permalänk
Medlem

Sjukt tråkigt, jag provade faktiskt Geforce Now för några dagar sedan på Laptopen och då lirade jag även Diablo. Skapade en ny gubbe och lyckades nå lvl 70 på den. Så det fungerade väldigt bra, faktiskt oväntat bra. Det är rätt bekvämt att slippa installera spelen, dessutom kunde jag lira i soffan på min laptop som annars är i tröttaste laget för att klara spel (Ryzen 2200u)

Så för min egna del så är detta väldigt tråkiga nyheter.

Vilka är ny kvar på GFN är det bara Steam eller är det någon mer?
För något jag saknar är ju tex tillgång till mitt Gamepass bibliotek, fast av förståeliga skäl så tror jag inte Microsoft kommer att släppa på tillgång till de spelen till GFN. De har nog fullt upp att utveckla en egen tjänst.

GFN ställer dock höga krav på hur bra Internet man har. För jag märkte en enorm skillnad från mitt fiber till syrrans som kör någon comhem lösning utan fiber med en comhemrouter, och hos henne fungerade det väldigt dåligt, laggigt och hackigt medan det flöt på bra hemma hos mig.

Skrivet av GamerGertzy:

Blir väl som på filmsidan. Plötsligt ska "alla" ha en egen plattform att strömma från.

Inte så konstigt, en ny marknad med en enorm tillväxtpotential.
Så det är ju inte så märkligt att det väcker ett stort intresse hos riskkapitalisterna.

Permalänk
Medlem

Två av spelvärldens största girigbukar. Konstigt att de inte kan komma överens. 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så sjukt typiskt speldistributörer/publishers.

De är aldrig ute efter nya möjligheter, snarare går de istället "all-in" på att begränsa möjligheter till nya marknader/tekniker. Allt för exklusivitetens skull!

Nej, jag försöker gynna dessa muppar så lite som möjligt.
Detta var annars ett snyggt koncept från nVidias sida, det får jag erkänna.

-Återstår gör dock att övertyga folk att det här är det bästa sättet att tillgodogöra sig underhållningen.
Där är jag inte lika övertygad ännu, men jag är beredd att imponeras av någon av de många streamingtjänsterna som vankas framöver.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Activision Blizzards, oh dear!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så med andra ord är det dags att invänta en ny streamingtjänst från Activision/Blizzard?

Alltså det som Battle net är eller något helt nytt?

Ugh.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

-Återstår gör dock att övertyga folk att det här är det bästa sättet att tillgodogöra sig underhållningen.

Det måste inte vara det bästa sättet för att det skall bli populärt.
Tänk tex på alla barnfamiljer som endast har en halvdassig laptop eller surfplatta. Detta gör ju att även dessa barn till familjer vars intresse inte är alltför tekniskt intresserade för att investera i ny hårdvara får tillgång och möjlighet att lira Fortnite eller andra spel.
Det jag menar är att streama spel behöver inte vara det bästa sättet att konsumera för att lyckas, det räcker helt enkelt med att det är bekvämt, ekonomiskt försvarbart osv för att lyckas, utifrån konsumentsynvinkel då.

Skrivet av ZothOmmog:

Alltså det som Battle net är eller något helt nytt?

Ugh.

Kan man streama där? Det var längesedan jag använde battle net, förutom då jag loggade in på det för att lira Diablo via GFN då.

Permalänk
Medlem

Så vi har gått från en tjänst med alla spel till 10-15 spel biblioteks tjänster till att nu få 30 stream tjänster med samma syfte...
Progress....

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hur fungerar ett sådant avstängande rent tekniskt? Om jag förstått Nvidias lösning rätt är det väl ’bara’ en VM i molnet. Finns väl inget i någon eula som säger att jag måste köra ett spel på lokal hårdvara? Ingen stor skillnad på det här och köra windows i en vm lokalt likt vad LTT gjorde för ’many gamers one cpu’ serien?

GFN är väl mer av en ’hyr vår hårdvara’ tjänst än en faktiskt spel-streaming-tjänst? Jag skulle vilja ha det så i alla fall, mycket mer intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur fungerar ett sådant avstängande rent tekniskt? Om jag förstått Nvidias lösning rätt är det väl ’bara’ en VM i molnet. Finns väl inget i någon eula som säger att jag måste köra ett spel på lokal hårdvara? Ingen stor skillnad på det här och köra windows i en vm lokalt likt vad LTT gjorde för ’many gamers one cpu’ serien?

GFN är väl mer av en ’hyr vår hårdvara’ tjänst än en faktiskt spel-streaming-tjänst? Jag skulle vilja ha det så i alla fall, mycket mer intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Jovisst, men nu verkar Nvidia vilja vara tillmötesgående:

Citat:

Per their request, please be advised Activision Blizzard games will be removed from the service.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Hur fungerar ett sådant avstängande rent tekniskt? Om jag förstått Nvidias lösning rätt är det väl ’bara’ en VM i molnet. Finns väl inget i någon eula som säger att jag måste köra ett spel på lokal hårdvara? Ingen stor skillnad på det här och köra windows i en vm lokalt likt vad LTT gjorde för ’many gamers one cpu’ serien?

GFN är väl mer av en ’hyr vår hårdvara’ tjänst än en faktiskt spel-streaming-tjänst? Jag skulle vilja ha det så i alla fall, mycket mer intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog vilja påstå att Blizzard tänkt på det här ändå. @NordhNet har nyligen upplyst mig om läget här ;).

License Limitations. Blizzard may suspend or revoke your license to use the Platform, or parts, components and/or single features thereof, if you violate, or assist others in violating, the license limitations set forth below. You agree that you will not, in whole or in part or under any circumstances, do the following:

i.
ii.
iii.
iv.
v. Cloud Computing: Use the Platform, including a Game, in connection with any unauthorized third-party “cloud computing” services, “cloud gaming” services, or any software or service designed to enable the unauthorized streaming or transmission of Game content from a third-party server to any device.

Det finns i sin helhet här:
https://www.blizzard.com/en-us/legal/fba4d00f-c7e4-4883-b8b9-...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Skulle nog vilja påstå att Blizzard tänkt på det här ändå. @NordhNet har nyligen upplyst mig om läget här ;).

License Limitations. Blizzard may suspend or revoke your license to use the Platform, or parts, components and/or single features thereof, if you violate, or assist others in violating, the license limitations set forth below. You agree that you will not, in whole or in part or under any circumstances, do the following:

i.
ii.
iii.
iv.
v. Cloud Computing: Use the Platform, including a Game, in connection with any unauthorized third-party “cloud computing” services, “cloud gaming” services, or any software or service designed to enable the unauthorized streaming or transmission of Game content from a third-party server to any device.

Det finns i sin helhet här:
https://www.blizzard.com/en-us/legal/fba4d00f-c7e4-4883-b8b9-...

Det var ju spännande, men känns också främmande och konstigt. Inget med GFN begränsar ju deras chans att tjäna pengar, samma köp och avtal som att jag spelar lokalt, men med fördelen att jag kan spela alls när min dator är för gammal... tror dom kommer behöva backa här för de kommer förlora spelare. Det är inte så lätt som de tror att bygga en egen sån tjänst, det har ju tagit Nvidia nästan ett decennium...

’unauthorized’ i den texten är inte helt uppenbart hur det ska tolkas. Vem har listan med godkända aktörer?

Rent a powerful pc är ju inte ’cloud gaming’ nödvändigtvis heller, kan vara en mycket mer generell tjänst i teorin i alla fall (inte gfn specifikt då, men andra liknande som skulle kunna startas)

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: dropbox skulle kunna starta en tjänst för bearbetning av data i molnet, till exempel videoredigering streamat med all data man har lagrad hos dom, är det då cloud gaming om jag kör steam i en sån tjänst?

Permalänk
Medlem

Blä och usch för dessa strömmande och spam skapande speldistributörer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så med andra ord är det dags att invänta en ny streamingtjänst från Activision/Blizzard?

Nej skulle mer tro att Blizzard Activision vill ha mer pengar för att ha sina spel där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

ingen större förlust.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Blir väl som på filmsidan. Plötsligt ska "alla" ha en egen plattform att strömma från.

Eller spelköps sidorna där alla tillverkare ska ha en egen butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Skulle nog vilja påstå att Blizzard tänkt på det här ändå. @NordhNet har nyligen upplyst mig om läget här ;).

License Limitations. Blizzard may suspend or revoke your license to use the Platform, or parts, components and/or single features thereof, if you violate, or assist others in violating, the license limitations set forth below. You agree that you will not, in whole or in part or under any circumstances, do the following:

i.
ii.
iii.
iv.
v. Cloud Computing: Use the Platform, including a Game, in connection with any unauthorized third-party “cloud computing” services, “cloud gaming” services, or any software or service designed to enable the unauthorized streaming or transmission of Game content from a third-party server to any device.

Det finns i sin helhet här:
https://www.blizzard.com/en-us/legal/fba4d00f-c7e4-4883-b8b9-...

Håller en sån klausul i EU-lagstiftning?
Jag bör få spela mitt spel på min hårdvara oavsett vilken form den tar förutsatt att det är kompatibelt förstås.
Det här med "Spel som tjänst" skulle jag välkomna lite reglering kring.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det måste inte vara det bästa sättet för att det skall bli populärt.
Tänk tex på alla barnfamiljer som endast har en halvdassig laptop eller surfplatta. Detta gör ju att även dessa barn till familjer vars intresse inte är alltför tekniskt intresserade för att investera i ny hårdvara får tillgång och möjlighet att lira Fortnite eller andra spel.
Det jag menar är att streama spel behöver inte vara det bästa sättet att konsumera för att lyckas, det räcker helt enkelt med att det är bekvämt, ekonomiskt försvarbart osv för att lyckas, utifrån konsumentsynvinkel då.

Kan man streama där? Det var längesedan jag använde battle net, förutom då jag loggade in på det för att lira Diablo via GFN då.

Tänkte fel, tänkte mera på att det redan finns så otroligt många tjänster för att köpa och köra spel via klienter och tänkte stön/suck inte en till. Fast o andra sidan så blir det ännu en till för streaming.

More is less?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Tråkigt.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Bara en tidsfråga innan spel är exklusiva för respektive streamingtjänst.

Slutet är nära.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Allt gnäll om olika launchers och så ska alla ha egna strömningstjänster också. Kommer bli kul att läsa nyheter framöver.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

De som har sett mig kommentera om Stadia vet att jag nöjd användare och positiv till tjänsten.

En av fördelarna med Stadia är att spelföretagen är med från början och får en del av kakan, till skillnad från GFN.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelbolagen får ju hela kakan via GFN? Du måste ju köpa spelen som vanligt på steam eller epic för att kunna köra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spelbolagen får ju hela kakan via GFN? Du måste ju köpa spelen som vanligt på steam eller epic för att kunna köra...

Ja, vette fan hur jag tänkte där...

Skickades från m.sweclockers.com