Vilket brädspel spelade ni senast?

Permalänk
Medlem

Agricola. Min dotter som var 8 år när vi spelade det sist klarade det förvånansvärt bra. Fast då kör vi utan occupationkort.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Vet inte om det räknas som "brädspel" då det är mer ett kortspel. Men spelade "Boss Monster" med två polare i söndags. Lagomt ansträngande söndag 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Räknas!

Kul spel. Har det inte, men spelat det hos en kompis några gånger.

Dominion är ett annat spel som ju saknar "bräde" och egentligen bara har olika kort, men det är ju spelmekaniskt som vilket brädspel som helst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Mattecoach

Gloomhaven. Vet inte riktigt hur länge vi har spelat, men kanske 20 gånger totalt (en heldag per gång). Klarade huvudkampanjen sist, får se hur länge vi fortsätter med sidouppdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Pandemic. Alla spelar mot spelet där man ska utplåna virus från att sprida sig i världen.

Vanliga Pandemic eller Legacy? Funderat på att skaffa det då jag sett en video och det verkar riktigt kul.

Skrivet av C4B12:

Jag älskar det, ett av få strategi-brädspel jag testat som faktiskt är roligt att spela bara på två med. Big Box kan rekommenderas, skaffade den själv, går att styra tiden rätt bra med dom olika expansionerna, vill man köra en snabb runda så kör man utan, vill man köra ett längre så lägger man bara till.

Såld, skaffade big box 6 (senaste big box från 2017). Kommer troligtvis köra med åtminstonne exp 1-2 då de verkar vara obligatoriska och lägga på mer eller mindre som man känner för det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Spel 4 av 12 av Charterstone. Ett Legacy-builder-placement-spel (tänk Lords of Waterdeep, men man uppgraderar permanent byggnaderna).

7/10 tycker jag. Kul, gillar att det är så relativt enkla regler och att varje tur går fort (och hela spelet tar bara 90-120 minuter för 4 personer att spela, även när man tar sin tid och tänker mycket). Däremot tycker jag det är väldigt svårt att veta vilken taktik det är som är bäst.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Spelade en massa under julen, familjen försökte spela igenom alla brädspel vi hade, men det blev inte av. Men Steka ägg, finans, lidingöspelet, monopol junior, barn finans, patchwork, terraforming mars, forbidden island, bezzerwizzer. Har nog glömt några...

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

RISK är mitt favorit brädspel , sen spelar jag mycket barnspel med barnen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

RISK är mitt favorit brädspel , sen spelar jag mycket barnspel med barnen.

Original-Risk är lite till åren kommet och lider av de problem äldre brädspel brukar ha: Potentiellt obegränsad speltid, spelareliminiering (i kombination med punkt ett kan det betyda att någon åker ut i början och sedan får vänta i timmar på att de andra spelar klart), och sedan innehåller spelet mycket slump.

Därför vill jag tipsa om mer moderna, Risk-liknande spel. Det finns t ex ett par vidareutvecklingar av Risk som fått markant högre betyg än originalet:

* Risk Europe
* Risk Legacy (Ett legacy-spel, så spelet förändras permanent från spel till spel.)

Därtill finns det många andra populära moderna areakontrollspel. Några exempel är:

* Small World
* 878 Vikings
* Inis
* Battle for Rokugan
* Blood Rage
* Kemet (Kommer i en ny och förbättrad utgåva under året.)

Jag får erkänna att alla ovanstående spel är åtminstone en aning mer komplicerade än original-Risk, men de är samtidigt inte ohyggligt komplexa och det svåraste av dem kan spelas av en intresserad tolvåring (om man ska tro på vad spelarna på boardgamegeek.com säger).

Permalänk
Medlem

Vi var några som hade ledigt och spelade då:
Gloomhaven - premiär. Hann bara spela en omgång. Fyfan vad mycket man måste lära sig.

Risk Legacy

Carcassonne - given favorit för en tråkig vardagskväll efter middagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

Pandemic. Alla spelar mot spelet där man ska utplåna virus från att sprida sig i världen.

Är det lätt att lära sig? Fick det i present i höstas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Är det lätt att lära sig? Fick det i present i höstas.

Det är inte särskilt komplicerat – enligt Boardgamegeek är det bara en aning mer komplicerat än (Settlers from) Catan – och med samarbetsspel så räcker det ofta med att en person kan alla reglerna, medan övriga spelare bara behöver ha koll på vad de personligen kan göra. Här finns en lista på de vanligaste misstagen folk gör i spelet; läs igenom den, så kommer ni bara göra ovanliga misstag.

Permalänk
Medlem

@downup: tog ca 20-30min att lära sig och många timmar att behärska speliden. Vi hann spela 5 omgångar utan att lyckas vinna på easy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

@downup: tog ca 20-30min att lära sig och många timmar att behärska speliden. Vi hann spela 5 omgångar utan att lyckas vinna på easy.

Som kontrast vill jag säga att jag spelat det en gång och den gången vann vi. Då hade vi iofs erfarenhet av mer komplicerade samarbetsspel innan (typ Spirit Island) samt att det ändå är mycket slump i Pandemic – har man extrem otur kan man tydligen förlora på första draget, och omvänt är det möjligt att vi hade tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Original-Risk är lite till åren kommet och lider av de problem äldre brädspel brukar ha: Potentiellt obegränsad speltid, spelareliminiering (i kombination med punkt ett kan det betyda att någon åker ut i början och sedan får vänta i timmar på att de andra spelar klart), och sedan innehåller spelet mycket slump.

Därför vill jag tipsa om mer moderna, Risk-liknande spel. Det finns t ex ett par vidareutvecklingar av Risk som fått markant högre betyg än originalet:

* Risk Europe
* Risk Legacy (Ett legacy-spel, så spelet förändras permanent från spel till spel.)

Därtill finns det många andra populära moderna areakontrollspel. Några exempel är:

* Small World
* 878 Vikings
* Inis
* Battle for Rokugan
* Blood Rage
* Kemet (Kommer i en ny och förbättrad utgåva under året.)

Jag får erkänna att alla ovanstående spel är åtminstone en aning mer komplicerade än original-Risk, men de är samtidigt inte ohyggligt komplexa och det svåraste av dem kan spelas av en intresserad tolvåring (om man ska tro på vad spelarna på boardgamegeek.com säger).

Finna tips!
Risk: Star Wars körde vi ett tag men återvände alltid till original spelet.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Väcker liv i tråden Har kommit igång med brädspelandet då jag kände jag behövde ett bryt ifrån datorspeleande och speciellt när man jobbar hemma, Disney Villainous går varmt hemma, riktigt kul action point spel ifall man gillar Disney, får en expansion ikväll och två andra spel imorgon så helgen är räddad!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Kört en hel del Terraforming mars med tjejen 1v1. (ca 30 omgångar).
Kört ett par rundor av Ticket to Ride Europe med tjej+vänner. Roligast som 4 pers även om 3 funkar.
Maxi yahtzee ett par gånger, kanske inte räknas som brädspel dock.

Brädspelen fyller nu en hel 3x4 Kallaxhylla från IKEA och fler på väg från diverse ställen. Dock slutat med inköpen pga har tillräckligt med spel nu.
Det enda på intresselistan är eventuellt Expansion till Ticket to Ride Europe.
Efter att man tröttnar på spel så säljs dem och kommer bytas ut i framtiden istället för att addera.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tomb Raider.
Väntar på https://www.kickstarter.com/projects/antler-games/shadow-tact...
Har datorspelet på Steam så ser verkligen fram emot detta. (Backade såklart maximalt så allt ska vara inkluderat) (Samurai, inte 1500 )

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Tomb Raider.
Väntar på https://www.kickstarter.com/projects/antler-games/shadow-tact...
Har datorspelet på Steam så ser verkligen fram emot detta. (Backade såklart maximalt så allt ska vara inkluderat)

Pledge €1,500 or more
Oof.
Nä men gissar att du tog Samurai tier på den.

Har en hel del kickstarters, tycker man betalar väldigt mycket för plasten och mängden text i många spel och inte så mycket för "gameplay" som är ganska varierande kvalitet på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Tomb Raider.
Väntar på https://www.kickstarter.com/projects/antler-games/shadow-tact...
Har datorspelet på Steam så ser verkligen fram emot detta. (Backade såklart maximalt så allt ska vara inkluderat)

Satfläsk det är dedikerat! Hoppas det uppföljer dina förväntingar

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Wingspan. Det var riktigt bra!

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Oops såg att maximalt innebär megabucks. Jag körde på nivån strax under det (Samurai). Hade varit fint med målad Shogun dock

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Hjälpsam

Aliens: Another Glorious Day in the Corps

Reenact klassiska scener ur Aliens... Oftast dör man LOL. 1-4 spelare CO-OP mot aliens. Uppdrag som Rädda Newt, fly horder, rädda kamrater etc. Enkel stridsmekanik och bra tempo.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Satfläsk det är dedikerat! Hoppas det uppföljer dina förväntingar

Skrivet av Fluf:

Aliens: Another Glorious Day in the Corps

Reenact klassiska scener ur Aliens... Oftast dör man LOL. 1-4 spelare CO-OP mot aliens. Uppdrag som Rädda Newt, fly horder, rädda kamrater etc. Enkel stridsmekanik och bra tempo.

Har sett att detta finns men vill spela Nemesis först, vi kände inte till detta förrän efter beställning av Nemesis. Blir att skaffa det också sen.

De 3 absolut dyraste spelen jag äger är:
1. Etherfields (maxad edition med handmålade figurer, ingår även dublett med "omålade" figurer).
Fokus på Story vilket jag älskar och "art" är amazing.
https://boardgamegeek.com/boardgame/280794/etherfields

2. Too Many Bones (Totalt maxxad edition med alla extrafigurer och packs. Dock ej limited edition promo).
Fokus på gameplay, skulle passa oss helt perfekt.
https://boardgamegeek.com/boardgame/192135/too-many-bones

3. Nemesis + Nemesis lockdown (Collectors edition med allt lull-lull, dock ej handmålade figurer).
Både jag och sambon älskar Alienfilmerna och detta är basicly Alien the board game ish. Dock ej officiellt så det Fluf skrev ovan är det som gäller om man vill ha korrekta namn m.m.
https://boardgamegeek.com/boardgame/167355/nemesis
https://boardgamegeek.com/boardgame/310100/nemesis-lockdown

Ni kan såklart kolla upp summan på spelen, men dem är dyra i dessa pack. Rimligt pris för basspel dock.
Roligast av allt? Jag har enbart precis hunnit på hem Etherfields men ej spelat och ej fått Nemesis / TMB även om de kommer nu Q1/Q2.
Så fort jag och sambon har lite tid och plats (Lite stökigt osv hemma från att hon flyttat in) så ska vi påbörja spelandet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Pledge €1,500 or more
Oof.
Nä men gissar att du tog Samurai tier på den.

Har en hel del kickstarters, tycker man betalar väldigt mycket för plasten och mängden text i många spel och inte så mycket för "gameplay" som är ganska varierande kvalitet på.

Det verkar som om de speltestat reglerna noga här. Finns några videos där de provspelar tillsammans med dev killen och tjejen.
Trixigaste verkar vara att man inte får diskutera taktik när man väl bestämt sitt drag. Det simulerar nog att varje ninja sitter avskild i varsin buske och hoppas alla kommer ihåg sin del av planen

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

schack... Jag vet inte varför. Jag hatar liret så förbannat

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Sugen på att börja spela brädspel och då gärna i Västerås då sambon är rätt ointresserad av denna typ av aktivitet.
Är 47 år, har spelat en hel del rollspel i mina unga år och kan vara sugen på det igen men brädspel ser också kul ut. Har spelat Talisman för länge sen också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sugen på att börja spela brädspel och då gärna i Västerås då sambon är rätt ointresserad av denna typ av aktivitet.
Är 47 år, har spelat en hel del rollspel i mina unga år och kan vara sugen på det igen men brädspel ser också kul ut. Har spelat Talisman för länge sen också.

Detta är inte riktat enbart mot dig utan mer generellt.
Annars så får man göra som du hitta en grupp eller bjuda in vänner.

Mitt tips är att kolla https://boardgamegeek.com/browse/boardgame Det finns även olika genrer du kan speca där.
Om du går in på ett spel så står det antal spelare, tid för en spelomgång och Weight. Lägg märke till Weight när du ska börja spela något. Ju högre siffra ju svårare att komma in i reglerna med mera.
Vill du börja spela så satsa på så nära 2-2.5 som möjligt eller lägre. Ska du spela med fler som kanske aldrig kört brädspel så är detta också en bra nivå att börja på. Det finns spel som även din sambo troligtvis hade tyckt om i den lägre nivån här.
Satsa på COOP spel där ni kör tillsammans och inte mot varandra.

När man börjar vänja sig vid hur brädspel fungerar och har lite lättare att komma in i regler så kan man gå upp mot 3-3.5 weight.
Och när man spelat ett-ett par år kanske hela rangen upp mot 5 är rimligt.

7 Wonders, Dominion och Wingspan är ett par åt det enklare hållet kortbaserade spel som är lättare att lära sig. Jag har dock inte spelat alla dessa och kan inte säga närmare info.
Ticket to Ride Europe, Azul, och Carcasonne är också bra enklare spel att börja på.
Small world är lite mer komplicerat att komma in i (måste lära sig raserna) men när det väl är gjort finns mycket randomness och replayability med.

Listan är endless men top 100 som jag länkade ovan är aldrig fel oavsett genre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Detta är inte riktat enbart mot dig utan mer generellt.
Annars så får man göra som du hitta en grupp eller bjuda in vänner.

Mitt tips är att kolla https://boardgamegeek.com/browse/boardgame Det finns även olika genrer du kan speca där.
Om du går in på ett spel så står det antal spelare, tid för en spelomgång och Weight. Lägg märke till Weight när du ska börja spela något. Ju högre siffra ju svårare att komma in i reglerna med mera.
Vill du börja spela så satsa på så nära 2-2.5 som möjligt eller lägre. Ska du spela med fler som kanske aldrig kört brädspel så är detta också en bra nivå att börja på. Det finns spel som även din sambo troligtvis hade tyckt om i den lägre nivån här.
Satsa på COOP spel där ni kör tillsammans och inte mot varandra.

När man börjar vänja sig vid hur brädspel fungerar och har lite lättare att komma in i regler så kan man gå upp mot 3-3.5 weight.
Och när man spelat ett-ett par år kanske hela rangen upp mot 5 är rimligt.

7 Wonders, Dominion och Wingspan är ett par åt det enklare hållet kortbaserade spel som är lättare att lära sig. Jag har dock inte spelat alla dessa och kan inte säga närmare info.
Ticket to Ride Europe, Azul, och Carcasonne är också bra enklare spel att börja på.
Small world är lite mer komplicerat att komma in i (måste lära sig raserna) men när det väl är gjort finns mycket randomness och replayability med.

Listan är endless men top 100 som jag länkade ovan är aldrig fel oavsett genre.

Tackar för detta inlägg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Othello och vem där

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sugen på att börja spela brädspel och då gärna i Västerås då sambon är rätt ointresserad av denna typ av aktivitet.
Är 47 år, har spelat en hel del rollspel i mina unga år och kan vara sugen på det igen men brädspel ser också kul ut. Har spelat Talisman för länge sen också.

Mitt tips är att kika på lite reviews på youtube kanalen dice towers, de testar spel och ger en liten overview, verkar det kul, visa det för sambon om hon kanske också skulle gilla det! Jag har gjort så med min och tagit med henne i träsket även om hon inte gillar för avancerade spel

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2