EU backar från förslag om förbud mot ansiktsavläsning

Permalänk
Melding Plague

EU backar från förslag om förbud mot ansiktsavläsning

Istället för ett genomgripande förbud överlåter EU beslut om förbud mot ansiktsavläsning till medlemsländerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fan nåt bra ska vi la ha av att vara med i eu ...

Permalänk
Avstängd

@Tralle: Ska vi se det som något bra när EU inte kör över oss?

Permalänk
Medlem

Jaha så när EU gör nåt bra som att förbjuda ansiktsavläsning så skiter dom på sig och ger upp för att några organisationer inte gillar lagen?

Svenska politiker har säkert lobbat emot lagen så ja i Sverige blir det väl övervakning överallt, så typiskt.

Om alla länder får göra som dom vill så kommer vi ju snabbt se vilka länder som är fria och demokratiska och vilka som hellre vill övervaka och sätta invånarna på plats.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, hoppades på detta..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Man kan inte göra annat än att citera en gammal amerikansk president "the one that sacrifice freedom for safety deserves neither"
Trist att det blev så här, får hoppas att regler mot massövervakning blir en gemensam regel så fra försvinner.

Har svårt att förstå dom som försvarar ett typ gestapo samhälle.Som vi är på väg emot, George Orwells skräckroman 1984 känns snart som ett samhälle att fördra mot massövervakningen vi har nu, inte verkar det finnas många som kämpar för individens rättigheter heller (kontra stat/företag) utan idag skrämmer man upp folk med brottslighet & terrorism ett känt & väl brukat knep för att stärka statens kontroll över populationen. Det sorgliga e väl att folk vaknar för sent & fattar vart det brakar hän.

Rättelse
citat av Benjamin franklin inte president (one of the founding fathers of united states)
https://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Franklin

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Pathetic. For a moment there, I had started to think the EU were more useful than I had given them credit for.

Permalänk
Medlem

@Ase: Hmm ja, jag tänker även på Edmund Burke!

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Moskva satsar hårt på detta och har väldigt snabbt kunnat få fast rånare och andra kriminella. Tyvärr men kameror och ansiktsigenkänning är nödvändigt idag. På sikt slipper man dessutom krångla med diverse kort när man handlar eller åker kollektivt. Och givetvis behöver man inga nycklar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte alls...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Moskva satsar hårt på detta och har väldigt snabbt kunnat få fast rånare och andra kriminella. Tyvärr men kameror och ansiktsigenkänning är nödvändigt idag. På sikt slipper man dessutom krångla med diverse kort när man handlar eller åker kollektivt. Och givetvis behöver man inga nycklar!

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som i Kina då

Fast alla hatar ju Kina i sverige har jag hört.

Fun fact, Kina kallar sitt system för Skynet, skaparen är ett fan av Terminator filmerna.

Personligen ser jag mest Pest och Kolera från alla stormakter, och att sverige som alltid ska apa efter hatar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Moskva satsar hårt på detta och har väldigt snabbt kunnat få fast rånare och andra kriminella. Tyvärr men kameror och ansiktsigenkänning är nödvändigt idag. På sikt slipper man dessutom krångla med diverse kort när man handlar eller åker kollektivt. Och givetvis behöver man inga nycklar!

Skickades från m.sweclockers.com

Brottsligheten har ökat något på sistone, men fortfarande långt ifrån att rättfärdiga något så extremt som AI + kameror i allmänheten. Hade vi levt i Gotham, eller Mexiko kanske jag hade hållt med dig, men kom igen, miljontals människor i Sverige åker till jobbet och kommer hem dagligen utan att något sker.

Sen att du slipper "krångla med diverse kort"... Om det är ett problem som du vill lösa med massövervakning så ja.. vet inte riktigt vad jag ska säga.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Brottsligheten har ökat något på sistone, men fortfarande långt ifrån att rättfärdiga något så extremt som AI + kameror i allmänheten. Hade vi levt i Gotham, eller Mexiko kanske jag hade hållt med dig, men kom igen, miljontals människor i Sverige åker till jobbet och kommer hem dagligen utan att något sker.

Sen att du slipper "krångla med diverse kort"... Om det är ett problem som du vill lösa med massövervakning så ja.. vet inte riktigt vad jag ska säga.

Såg att ett startup i england hade kommit så långt att de behövde inte ens se ditt ansikte utan de kunde se på dina kläder, kroppsgång osv De kunde utan problem följa dig..

Det är fruktansvärt om det är sant och ännu värre om myndigheter/staten ser det som ett alternativ. Mycket läskigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Man kan inte göra annat än att citera en gammal amerikansk president "the one that sacrifice freedom for safety deserves neither"

Benjamin Franklin, och han var aldrig president. Han skrev det dessutom långt innan USA fanns - om vi nu skall vara petiga.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@mpat: OK tackar

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Såg att ett startup i england hade kommit så långt att de behövde inte ens se ditt ansikte utan de kunde se på dina kläder, kroppsgång osv De kunde utan problem följa dig..

Det är fruktansvärt om det är sant och ännu värre om myndigheter/staten ser det som ett alternativ. Mycket läskigt.

Kinas system fungerar vitt jag vet redan så.
Sedan första gången jag såg ett sådant här system var i en dokumentär från England säkert 10+ år sedan där dom påstod att dom var först med att spåra ansikten från kamera till kamera ute på offentliga platser.

Som jag ser det har Kina mer eller mindre kopierat och accelererat införandet av teknik utvecklad i väst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Svenska politiker har säkert lobbat emot lagen så ja i Sverige blir det väl övervakning överallt, så typiskt.

Har man rent mjöl i påsen så gör väl inte övervakning något? Har du någonsin i hela ditt liv blivit påverkad av en kamera när du gått på en gata eller i en affär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har man rent mjöl i påsen så gör väl inte övervakning något? Har du någonsin i hela ditt liv blivit påverkad av en kamera när du gått på en gata eller i en affär?

Precis detta jag ville skriva.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@Tralle: Ska vi se det som något bra när EU inte kör över oss?

EU inte kör över oss? EU är medlemsländerna som gemensamt bestämmer om gemensamma regler. Det är inte att köra över, det är i princip som vilket medlemskap som helst.

Om du bor i en bostadsrätt och du har som förslag att alla skall få spela högsta volym dygnet runt och detta röstas ner för andra är överens om att de vill sova, kör de då över dig eller tas ett gemensamt beslut i föreningen du är medlem i?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Har man rent mjöl i påsen så gör väl inte övervakning något? Har du någonsin i hela ditt liv blivit påverkad av en kamera när du gått på en gata eller i en affär?

"Those who fail to learn from history are condemned to repeat it."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har man rent mjöl i påsen så gör väl inte övervakning något? Har du någonsin i hela ditt liv blivit påverkad av en kamera när du gått på en gata eller i en affär?

Skrivet av r0ad:

Precis detta jag ville skriva.

Kamerorna idag är inte anslutna till ett AI. Videoströmmarna idag analyseras knappt.

Dessutom får ni båda gärna ta av alla era kläder och presentera ert mjöl till en auktoriserad jury som får granska exakt hur rent ert mjöl är enligt paragraf 117.332 och har varit under tiden den varit under er ägodel. Har ni inte kvittens för ert mjöl så kommer detta att räknas som stöld.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

"Those who fail to learn from history are condemned to repeat it."

Precis & eftersom det inte finns något civilkurage samt moralen är låg i samhället så får myndigheter förlita sig på teknologi - eller det var inte det du syftade på?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har man rent mjöl i påsen så gör väl inte övervakning något? Har du någonsin i hela ditt liv blivit påverkad av en kamera när du gått på en gata eller i en affär?

ja en olustkänsla, har aldrig gjort något olagligt. men det är inte det som detta handlar om, vad blir nästa steg. En kamera i hemmet så polisen kan kolla så du inte får inbrott, räcker det inte med att operatörer är tvungna att hålla,data om internet, epost, telefonsamtal?
Själv ser jag detta som riktigt skrämmande framförallt i dessa tider där totalitära partier extremhöger eller vänsterdiktaturer kan utnyttja detta övervaka sina medborgare rensa ut oliktänkande de som inte följer ideologin, inte passar in det är detta som är skrämmande
Visst att gå in i en affär e ok men man måste tänka längre. citat Benjamin Franklin "the one that sacrifice freedom for safety deserves neither"

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Många missar att en kamera kan faktiskt fälla någon för ett brott den begått, men den kan faktiskt även fria en från en brottsmisstanke. Icke att förglömma i denna anda av domedags förutsägelser!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

@inquam: Så om dom röstar att alla ska få spela på hösta volym hela natten så att man inte kan sova så ska det gå igenom? Handlar det om länders och medborgares säkerhet så tycker jag att dom ska kunna bestämma själv. Sedan så tycker jag väl även att EU ska köra över länder om dom kommer med heltokiga förslag, t.ex. om säkerhetsbälte skulle tas bort. Om Sverige tycker det är nödvändigt med övervakning för att stoppa händelser som terrordådet på Drottninggatan så är det fine med mig. Då ska EU inte komma och säga nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har man rent mjöl i påsen så gör väl inte övervakning något? Har du någonsin i hela ditt liv blivit påverkad av en kamera när du gått på en gata eller i en affär?

Detta måste förmodligen vara det dummaste argumentet i världshistorien för övervakning. Det enda du/ni vill med ett sådant påstående är att pressa igenom en lag som egentligen är helt sjuk för annars ”har man något att dölja” och det insinueras att man är kriminell.

Att folk har blivit så nonchalanta på Sweclockers av alla ställe är skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har man rent mjöl i påsen så gör väl inte övervakning något? Har du någonsin i hela ditt liv blivit påverkad av en kamera när du gått på en gata eller i en affär?

Skrivet av r0ad:

Precis detta jag ville skriva.

Gör er själva en tjänst och läs 1984 eller kanske den svenska klassikern Kallocain och kom tillbaka sen.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@inquam: Så om dom röstar att alla ska få spela på hösta volym hela natten så att man inte kan sova så ska det gå igenom?

Handlar inte så mycket om vad jag "tycker". Om de som förening röstar igenom något och det inte går mot en uppenbar lag eller regel så är det ju rimligt att anta att minoriteten för finna sig i majoritetens önskemål. Säg att en majoritet vill införa kodlås in till gården men två vill inte. Skulle det då hindra föreningen från att anta förslaget? Hade ju slutat med att ingen kunde göra något.

Skrivet av Kossamu:

Sedan så tycker jag väl även att EU ska köra över länder om dom kommer med heltokiga förslag, t.ex. om säkerhetsbälte skulle tas bort.

Ja, det kan jag också tycka är en av styrkorna med att ha en sammanslutning, eller ett fack eller liknande. Men det betyder också att man ibland får finna sig i att just ens egna preferens inte alltid är den med mest stöd. Men om EU tex gemensamt enats om regler kring pressfrihet och ett medlemsland sedan får en auktoritär regering som vill släcka ner och kontrollera medier så är det rimligt att kollektivet steppar in och ser till att medborgarna har kvar rätten till fria medier.

Skrivet av Kossamu:

Om Sverige tycker det är nödvändigt med övervakning för att stoppa händelser som terrordådet på Drottninggatan så är det fine med mig. Då ska EU inte komma och säga nej.

De flesta beslut är rätt öppna och har tolkningsmöjligheter för medlemmarna. Dock så kan man tex införa konsumenträttigheter som man inte sedan hur lätt som helst skall kunna vifta bort i ett givet land. Alla länder har då varit med och tagit fram förslaget, debatterat det och röstat om det. I de flesta frågor har alla medlemmar även vetorätt. Så det är inte så att någon fristående makt tar beslut som sedan pushas på de stackars länderna i EU. Det är de själva som ansvarar för hela processen.

Om något beslut inte finns så bör inte EU eller någon annan kunna komma och säga att man gör fel. Men om man tex varit med och röstat, och kanske till och med röstat ja, till att parkering på föreningens mark skall kosta 200kr/mån och man sedan får en p-bot för att man parkerat utan att betala så kan man inte bli förvånad eller skylla på att föreningen gjort fel.

Reglerna kring medlemskap i de flesta sammanslutningar är kända när man väljer gå med och man är sedan en lika stor del som andra i att eventuellt ändra dem under tid.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@Tralle: Ska vi se det som något bra när EU inte kör över oss?

Öh, ja? Eller vad menar du? Självklart är det väl bra när EU inte kör över oss?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

@Mithras: Jo jag förstod att inlägget skulle förvirra någon. Det jag menar implicit är varför vi ska vara glada över att dom inte kör över oss. Ungefär som att tacka en mördare för att han inte mördar oss.