Vilket brädspel spelade ni senast?

Permalänk
Medlem

Vilket brädspel spelade ni senast?

Det finns en tråd om datorspel (konstigt vore det annars).
Men, hur är det med brädspelandet på forumet? Vad spelar ni? Vad tycker ni om för brädspel/sällskapsspel?

Jag gillar att spela brädspel med familjen eller vänner. Det är mer socialt och mycket trevligare än att sitta på varsin dator (eller konsol) även om det har sin charm det med.

Senaste jag spelade var Carcassonne, King of Tokyo, Settlers och Besserwisser. Har en dungeon crawler som väntar, Descent journeys in the dark, ska bara sätta mig in i reglarna, verkar vara lagom avancerat.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

@Tenchi:

Sist pelade vi nog Kemet. Innan det var det Scythe. Det är väl de lite större. Jag köpte Tower of Madness som vi inte provat ännu. Ska vi spela något lite enklare blir det typ Catan, Pirates Cove, Citadels eller frågesport. King of Tokyo är kul också! Sen finns det mycket småspel som är kul; Fantasy Realms, Fake Artist, Skull osv.

Största problemet jag upptäckt med brädspel/sällskapsspel är att man som gamer/nörd redan har ett visst försprång mot gemene man för att man har ett visst spelsinne och även förståelse för språket och termerna som används. Ibland när man har en blandad grupp blir det svårt för att vissa vill mest ha något att göra under tiden som vi umgås medans nästa vän tar 20 minuter på sig för att göra det bäst kalkylerade move'et.

Permalänk
Hedersmedlem

Othello spelade jag sist. Med systersönerna.
Catan var det innan detta.

Galaxy trucker hade jag mer än gärna spelat igen. Var flera år sedan sist. Har inte det själv

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ticket to ride. Gav det till lillbrorsan i julklapp.

Permalänk
Medlem

Skulle spela Gloomhaven men det blev inställt pga anledningar. Så jag och frugan rotade fram Zombicide: Black Plague. Sjukt länge sedan sist och trots sina brister så gav det ett par timmar underhållning.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Spelade senast Munchkin. Riktigt roligt spel som passar de flesta (med lite humor)

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Avstängd

Twilight Imperium, 4th ed.

Problemet är att alla andra brädspel är nu mer eller mindre ointressanta xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Lego Master

Terraforming Mars (inkl expansioner), Settler of Catan, Seven Wonders, Warrior Knights...och nåt inka-baserat som jag inte minns namnet på just nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Terraforming Mars i måndags kväll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Mysterium

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Dead of winter var det senaste jag lirade. Riktigt kul samarbetsspel som jag ska lira fler gånger och även köpa expansionen på sikt! Går ut på att överleva vintern i en zombieapokalyps, självklart slår diverse katastrofer till hela tiden och man måste lösa dem så moralen inte går i botten för då förlorar man. Detta blir lättare med fler överlevare men då krävs ju mer mat som konsekvens. Så det blir mycket strategi och samarbete för att lösa det hela. Man kan givetvis köra så det finns risk för förrädare i matchen (eller chans beroende på hur man ser det ) om man vill.

Körde jag brorsan och syrran sist. Självfallet var ju brorsan på mig direkt när jag klantade mig och var övertygad om att jag var förrädare. Gjorde ngt annat misstag senare och då var han ju helt övertygad det aset. Satt och anklagade mig hela tiden.

Vi förlorade spelet pga vi inte lyckats skrapa ihop nog med bensin inför en katastrof. Grejen var bara att vi hade nog med bensin för syrran satt ju med massvis på hand egentligen...så förrädare hade vi med i spelet men det var inte jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Inga brädspel, men Cards Against Humanity Online och Vem är jag/Who am I med post-it lappar.
Sällskapsspel behöver inte vara dyra.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Cards against humanity i förgår med 1 holländare och 3 italienskor. Gillar spelet skarpt (kanske därför man köpte det) men måste blanda in DLC-korten för nu känner jag snart igen allt.

Annars Gloomhaven med 4 spelare (jag tjejen och 2 vänner) som vi försöker köra så ofta vi kan vilket blir ganska sällan tyvärr. Kört ca 10 gånger kanske.
Och innan dess var det Terraforming Mars med tjejen, hon leder med 2-1 över mig så revansch-suget är stort.

Jag har väl ca 10 brädspel just nu men har strax över 10 till på väg via direktköp samt Kickstarters. Införskaffade mitt första för bara ca 4-5 månader sedan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hoppar över spel som redan nämnts. Jag rekommenderar kortspelet Bohnanza där det går ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt på att planter och skörda bönor. Det krävs även stor interaktion med motspelarna i form av byten och mutor.
Även spelet Stone age, där man har en viss mängd människor och antalet människor bestämmer hur många saker man kan göra per runda. Två människor kan skapa en tredje till nästa runda, men har du tillräckligt med mat för att göda alla?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Senast blev det det lite mer casual spelet Sequence med tjejen som inte är nån van spelare direkt. Har precis köpt Patchwork som jag tänkte ska bli nästa vi testar.

Annars senast jag spelade i grupp så var det Mansions of Madness 2nd ed vilket jag gillar väldigt mycket. Och innan det var det Dark Souls, nu har ju alla addons och strech goals från kickstartern rullat in till det så nästa gång blir det nog att man testar nått av det kanske.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

som vi försöker köra så ofta vi kan vilket blir ganska sällan tyvärr. Kört ca 10 gånger kanske.

Önskar att jag levde i den världen där 10ggr anses vara lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Önskar att jag levde i den världen där 10ggr anses vara lite.

Går förbi spelet och hade gärna kört 3-5 timmar per dag varje dag tills man klarat av en kampanj. Men tyvärr så är det max 1 gång i veckan vi har möjlighet pga jobb och annat. Nu har vi inte kört på 4 veckor men troligtvis blir det nästa helg igen.
10 gånger där vi knappt kommit nån vart då vi förlorat en del scenarion flera gånger. Men nu när vi lärt oss så rullar det på mycket bättre.

Jag och tjejen kan ju spela när vi vill nästan men svårare med de andra två vännerna som jobbar oregelbundna dagar och tider. Alla vardagar är uteslutna och då har man två dagar i veckan. Oftast har någon planer och vi kör inte bara 2 utan 3 eller 4 spelare gäller.

Jag har tex Etherfields med fullt paket och Oathsworn med fullt paket beställt. Etherfields kommer jag nog spela solo alternativt med tjejen om hon är sugen. Gick all in på det spelet, älskade atmosfären och spelsättet. Handmålade figurer för baspaket och stretchgoals blev det också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Finns redan en tråd, om än inte så aktiv:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1096625-bradspelstrade...

Senaste jag spelade var nog ticket to ride.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vi körde Mansion Of Madness förra helgen. Var riktigt underhållande.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Vi kör Gloomhaven en gång i månaden, rankat #1 på BGG. Har spelat i ett år ungefär och kanske klarat 10-20%.

https://boardgamegeek.com/boardgame/174430/gloomhaven

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Vi kör Gloomhaven en gång i månaden, rankat #1 på BGG. Har spelat i ett år ungefär och kanske klarat 10-20%.

Så om sju år kan ni börja med expansionen Gloomhaven: Forgotten Circles, och sedan uppföljaren Frosthaven? Så har ni underhållning för omkring tjugo år.

Permalänk
Medlem

Fia med knuff för väldigt länge sedan.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Så om sju år kan ni börja med expansionen Gloomhaven: Forgotten Circles, och sedan uppföljaren Frosthaven? Så har ni underhållning för omkring tjugo år.

Hehe ja, även om spelet är dyrt så får man väldigt mycket spel för pengarna! Det är rätt svårt att hitta heldagar när alla kan; två jobbar som läkare och har märkliga arbetstider, tyvärr.

Vi har faktiskt redan köpt köpt expansionen

Permalänk
Proffsmoddare

Carcassonne. Favoritspelet tillsammans med Smallworld.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Hehe ja, även om spelet är dyrt så får man väldigt mycket spel för pengarna! Det är rätt svårt att hitta heldagar när alla kan; två jobbar som läkare och har märkliga arbetstider, tyvärr.

Vi har faktiskt redan köpt köpt expansionen

Då har ni gjort precis som jag. Expansionen står på hyllan fortfarande inplastad men har kanske 4-12 månader kvar till dess.
Frosthaven kommer köpas när den kommer på Kickstarter, troligtvis i slutet av Mars enligt prognoser. Man kommer även kunna importera vissa items och liknande från Gloomhaven om jag förstått det korrekt! Mycket spännande.

Skrivet av C4B12:

Carcassonne. Favoritspelet tillsammans med Smallworld.

Bara spelat Carcassonne en gång på tabletop simulator med 4 vänner. Superkul. Funderade på att plocka upp big box när jag såg den.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sista jag spelade blev det Clans of Caledonia (https://boardgamegeek.com/boardgame/216132/clans-caledonia). Trevligt spel om man gillar resurshantering och eurogames. Annars är min absoluta favorit A Feast for Odin (https://boardgamegeek.com/boardgame/177736/feast-odin)!

Jag har spelat igenom Gloomhaven och Forgotten Circles med två kompisar. Det tog nästan 2 år med i snitt en träff i veckan med 1-2 scenarior per gång. Det är sjukt mycket value i den boxen! Jag tycker att det är förtjänt av sin plats som #1 på BGG, men jag tycker också att det kräver att man har tid att spela det typ en gång i veckan eller mer (vilket nog är svårt för de flesta) för att komma till sin rätt. Efter Forgotten Circles så var vi dock rätt överens om att vi inte behöver spela Gloomhaven på ett bra tag. Förmodligen kommer vi inte backa Frosthaven till vårens kickstarter om det inte är väldigt mycket nyheter på mekanik eller kampanjfronten... 200+ timmar på ett spel är väldigt mycket även om det är ett väldigt bra spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Då har ni gjort precis som jag. Expansionen står på hyllan fortfarande inplastad men har kanske 4-12 månader kvar till dess.
Frosthaven kommer köpas när den kommer på Kickstarter, troligtvis i slutet av Mars enligt prognoser. Man kommer även kunna importera vissa items och liknande från Gloomhaven om jag förstått det korrekt! Mycket spännande.

Bara spelat Carcassonne en gång på tabletop simulator med 4 vänner. Superkul. Funderade på att plocka upp big box när jag såg den.

Ah coolt, får hålla koll på Frosthaven!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om det räknas som "brädspel" då det är mer ett kortspel. Men spelade "Boss Monster" med två polare i söndags. Lagomt ansträngande söndag 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Då har ni gjort precis som jag. Expansionen står på hyllan fortfarande inplastad men har kanske 4-12 månader kvar till dess.
Frosthaven kommer köpas när den kommer på Kickstarter, troligtvis i slutet av Mars enligt prognoser. Man kommer även kunna importera vissa items och liknande från Gloomhaven om jag förstått det korrekt! Mycket spännande.

Bara spelat Carcassonne en gång på tabletop simulator med 4 vänner. Superkul. Funderade på att plocka upp big box när jag såg den.

Jag älskar det, ett av få strategi-brädspel jag testat som faktiskt är roligt att spela bara på två med. Big Box kan rekommenderas, skaffade den själv, går att styra tiden rätt bra med dom olika expansionerna, vill man köra en snabb runda så kör man utan, vill man köra ett längre så lägger man bara till.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Pandemic. Alla spelar mot spelet där man ska utplåna virus från att sprida sig i världen.

Permalänk
Medlem

Schack

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x