Intel Core i7-10700K "Comet Lake" går i upp till 5,3 GHz

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-10700K "Comet Lake" går i upp till 5,3 GHz

Med Comet Lake skruvar Intel upp klockfrekvenserna till aldrig tidigare skådade nivåer, vilket även gäller den åttakärniga modellen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant CPU, men frågan är om den blir märkbart snabbare än min nuvarande 9700K som jag kör i 4.3Ghz och 4.7Ghz boost över alla kärnorna, och detta utan problem med standard vattenkylning. Visst, man får de extra kärnorna, men det ger inte mycket praktisk hastighetsökning då de flesta applikationer och spel inte kan ta vara på det. Man är ju intresserad av grundhastigheten per kärna, inte totala hastigheten över alla kärnor då man sällan kan nyttja processorn fullt ut där det gör mest nytta...

Känns som Intel har nått en vägg de inte kan komma över, där varje ny "generation" bara är en minimal iteration av föregående och sällan om aldrig är värd kostnaden i uppgradering. Nej, ska nog vänta på en "Zen" från Intel där prestandan tar ett jättehopp och inte snigelkrypet de håller på med nu.

Tror nästa uppgradering blir AMD. Om jag ändå måste byta moderkort och allt så är det lika bra att gå till en plattform som inte bara är billigare men också har framtiden för sig med bättre och märkbart ökande prestanda. Har kört Intel sedan den gamla trogna Athlon64'an men det är nog dags att gå över till det röda laget snart.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant det här! Frågan är vad nya MK kommer kosta.. Många nya processorer blir billigare men moderkorten dyra. Z370/Z390 har ju funnits som både billiga och dyra brädor.

Ska bli kul när de officiella testerna kommer ut!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Intressant CPU, men frågan är om den blir märkbart snabbare än min nuvarande 9700K som jag kör i 4.3Ghz och 4.7Ghz boost över alla kärnorna, och detta utan problem med standard vattenkylning. Visst, man får de extra kärnorna, men det ger inte mycket praktisk hastighetsökning då de flesta applikationer och spel inte kan ta vara på det. Man är ju intresserad av grundhastigheten per kärna, inte totala hastigheten över alla kärnor då man sällan kan nyttja processorn fullt ut där det gör mest nytta...

Känns som Intel har nått en vägg de inte kan komma över, där varje ny "generation" bara är en minimal iteration av föregående och sällan om aldrig är värd kostnaden i uppgradering. Nej, ska nog vänta på en "Zen" från Intel där prestandan tar ett jättehopp och inte snigelkrypet de håller på med nu.

Tror nästa uppgradering blir AMD. Om jag ändå måste byta moderkort och allt så är det lika bra att gå till en plattform som inte bara är billigare men också har framtiden för sig med bättre och märkbart ökande prestanda. Har kört Intel sedan den gamla trogna Athlon64'an men det är nog dags att gå över till det röda laget snart.

Bara fler trådar eller?

Men nej, är väl sällan värt att uppgradera mellan en generation till nästa om du inte även går upp en eller två prisnivåer. Dock kan jag tänka mig att denna tar nya sweetspot för rena FPS-byggen, åtminstone för de som är villiga att bygga en rigg med plats för rejäl kylning så de kan utnyttja denna "Thermal Velocity Boost"

Var jag minsta missnöjd med min nuvarande hade jag varit väldigt frestad att skaffa en sådan här och testa lite när den nu kommer.

Det är verkligen dags för intel att få ut dessa processorer på marknaden nu dock.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Kollade på en video från Hardware Unboxed här om dagen där de gick igenom sina affiliate försäljningar. Det var typ 75% AMD totalt och den enda processorn som Intel sålde okej mängder av var just 9900K. Så om de sänker priset ner till i7 kategorin kommer de säkerligen sälja lite mer av den.

Jag spelar i för hög upplösning för att jaga FPS så det blir en Ryzen 4600 eller 4700X till hösten

Permalänk
Medlem

Ryzen 3700 och x kommer vara fortsatt prisvärdigare.

Även om klockfrekvenserna är högre så köper det inte skulle jag tro majoriteten idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

4,9GhZ på på alla 10 kärnor är ändå rätt okey.
Kommer ju bli en riktig desktop/gaming mästare även om bra kylning kommer att krävas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra! Nu kanske AMD verkligen får en anledning att få ordning på PBO och Auto-OC, så att de UEFI som gäller för Zen2 vid testtillfället presterar lite bättre

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag kommer högst troligt uppgradera min 6700k till denna. Det blir en fin boost.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Att Intel endast kan jaga frekvens på Skylake är nog inte så bra. 10nm kommer ta flera år att komma ikapp i frekvens om ens alls. 10% ökning av IPC når bara så långt. En 5+ GHz Skylake kommer nog sitta i topp ett bra tag till eftersom det är så mogen arkitektur och tillverkningsprocess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Känns som prestandan hos dessa kommer bli väldigt kylningsberoende; kan bli riktigt bra om man sitter på vattenkylning men begränsat med en halvdan luftkylare i ett dåligt ventilerat chassi.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

jävlar vilka freqs, nice

Permalänk
Sötast

Intel har 2020 ett enda kort kvar.
"Vi gör världens snabbaste gaming CPUer"

AMD sopar mattan på precis allt utom gaming, tro fan att intel kommer slåss "tooth and nail" för att
hålla uppe boost prestandan. (Ge det ett halvår-år så byts namnet ut mot gaming mode, mega mode, game intensive eller något annat hemskt)

Oavsett, jag hejar på AMD och Intel, desto mer de slåss desto större upgrade får jag, till lägre pris, när det är dags för mig att byta!

Permalänk
Avstängd

Här snackar vi om ett företag som verkligen vet hur man gör bra processorer! Heja Intel!

Permalänk
Medlem

Det är ju det enda Intel har just nu så självklart gör de allt för att få upp klockfrekvenser så mycket de kan. Nackdelen är dock att de har nått en punkt där det för det första kostar en massa effekt och värme... Men viktigast av allt så ger inte den ökade frekvensen så mycket mer i faktiskt ökad prestanda i, som Intel säger, "real world scenarios".

Tester mellan stock Ryzen 3000 CPU:er och i9 9900K överklockade till 5.3GHz har tydligt visat detta.

Så ja, det blir en större siffra på paketet men det blir inte så mycket faktisk förbättring i prestanda. De som köpt en Intel CPU de senaste åren har i princip noll anledning att uppgradera.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Intel har 2020 ett enda kort kvar.
"Vi gör världens snabbaste gaming CPUer"

AMD sopar mattan på precis allt utom gaming, tro fan att intel kommer slåss "tooth and nail" för att
hålla uppe boost prestandan. (Ge det ett halvår-år så byts namnet ut mot gaming mode, mega mode, game intensive eller något annat hemskt)

Oavsett, jag hejar på AMD och Intel, desto mer de slåss desto större upgrade får jag, till lägre pris, när det är dags för mig att byta!

Heja heja 🙂👍

Permalänk
Medlem

Varför väljer intel inte stöd för 3600 MHz minnen nu när de släpper en ny sockel. 2933Mhz känns inte som något som släpps nytt 2020

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Varför väljer intel inte stöd för 3600 MHz minnen nu när de släpper en ny sockel. 2933Mhz känns inte som något som släpps nytt 2020

Skickades från m.sweclockers.com

Då får de nöja sig med sämre yield antar jag - färre sålda cpuer.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer: Det finns inte heller någon officiell spec från JEDEC för snabbare än DDR4-3200 vilket skulle vara max hastighet du kan validera support för, Intel tycker väl helt enkelt inte att det är värt besväret att gå högre än 2933 i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Här snackar vi om ett företag som verkligen vet hur man gör bra processorer! Heja Intel!

Visst, om man väljer att ignorera deras säkerhetsbrister som ständigt uppkommer, att de fortfarande är kvar på 14nm.

Dessa CPUs kommer förmodligen bli galet varma.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

10700K 5.3 GHz kan uppnås med hjälp av högre TDP värde och bara om temperaturen tillåter det.
Vilket monster till kylare kommer man behöva för att få 5.3 GHz då?
Känns som den kommer bli galet varm.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att det inte blir en ny papperslansering.

Intel Core i9-10980XE fortfarande 0st i lager när man tittar på prisjakt. Snacka om papperslansering över två månad har gått och fortfarande finns det inte några att köpa. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5220191

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

125W tdp lul

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vi får hoppas att det inte blir en ny papperslansering.

Intel Core i9-10980XE fortfarande 0st i lager när man tittar på prisjakt. Snacka om papperslansering över två månad har gått och fortfarande finns det inte några att köpa. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5220191

Skickades från m.sweclockers.com

Kan till viss del ursäktas med sådana high-end delar, men i7 runt 4000kr (om det är där den hamnar) måste ju vara betydligt bättre lagerförd. De som "behöver" en i9-10980XE lär väl veta det och väntar either way, om vad man behöver är en CPU runt 4k med bra spelprestanda så finns det ju definitivt andra alternativ.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när 10 kärnor va EXTREME med 6950X.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

0700K 5.3 GHz kan uppnås med hjälp av högre TDP värde och bara om temperaturen tillåter det.
Vilket monster till kylare kommer man behöva för att få 5.3 GHz då?
Känns som den kommer bli galet varm.

Skrivet av femkantig:

125W tdp lul

Finns många kylare idag som klarar det så vet inte vad ni pratar om.
Ta bara NH-D15 som klarar upp till 220.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2604157

Permalänk
Medlem

Finns verkligen behov av glödheta CPUer längre?
Kommer grafikkorten inte vidareutvecklas och ta över CPU-belastningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Här snackar vi om ett företag som verkligen vet hur man gör bra processorer! Heja Intel!

Undra vad de verkligen hamnar på efter alla säkerhetsfixar är på plats för att täppa till div. svagheter =).

Permalänk
Medlem

För den som inte känner till vad TVB är: TVB har funnits på processorer för bärbara ett tag - alla i9 från 2018 och framåt har det. TVB är...(drumroll please...) att Intel höjer processorns max-turbo med 200 MHz om Tjunction är under 50C. Inget mer än så - ingen ändring av strömgränsen eller något annat. Således kommer max-turbo bara att vara 5.3GHz när Tjunction är under 50C, annars är den något lägre. Naturligtvis kan effekten av TVB vara större än 200 MHz - det återstår att se hur Intel gör här - men det är inget annat än att maxfrekvensen för turbo varierar med temperaturen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Finns många kylare idag som klarar det så vet inte vad ni pratar om.
Ta bara NH-D15 som klarar upp till 220.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2604157

Klart den klarar det men om man vill ha max boosten till 5.3 GHz o med den TDPn så kommer fläkten inte vara tyst precis. Så det är lite fail.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X