USA: "Huawei kan avlyssna operatörer"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakan78:

Om en Huawei är en säkerhetsrisk, vad är då tex Facebook och andra stora plattformar där dom samlar in och säljer information till företag? Vem är det som avgör att USA är de goda i historien? De har lika många mörka baksidor bägge två.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är rimlig.
Jag tänker direkt på Noam Chomskys bok - Skurkstater
(hint hint - USA hamnar högt på listan tillsammans med andra skurkstater)
https://www.adlibris.com/se/bok/skurkstater-den-starkares-rat...
Visst är det så.

Samtidigt är USA en demokrati medan Kina inte är det. USA liknar mer våra värderingsgrunder än Kinas totalitära styre. Staten fängslar inte journalister i USA för att de är kritiska mot styret. Så är det däremot i Kina. Kina har koncentrationsläger för folkgrupper de "tycker är svåra". Även i dagsläget.
Häri finns ideologiska skillnader som gör att det är lättare att känna samhörighet till USA. Därför är de väl mer att lita på vill jag påstå.
Så hur lika vi är ideologiskt spelar in.
Det är också relevant hur det militära samarbetet ser ut. Vår militär tränar med NATO medan vi inte tränar med Kinas militär på samma sätt. Vi står under USAs kärnvapenparaply vilket vi inte gör med kinas.

Det är komplicerat det här. Och man kan ha olika åsikter på området såklart.
Klart är iaf som du säger att USA inte heller är nå vidare trevliga i många sammanhang. Mänskliga rättigheter hamnar inte högst upp på USAs lista heller när det kommer till hur de agerar i andra länder och även USA har kvar kemiska stridsmedel i sin vapenarsenal (fosforgranater). Och ja - de har en gedigen historia med både agent orange och napalm. Och att använda uran i tankskott i Irakkriget. Dirty ammunition...

Aja. USA är inte trevliga. Men lika oss. Kina är inte heller trevliga. Men de är också olika oss. Det är antagligen grunden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdx873v:

I USA kanske man torskar om man är terrorist eller något liknande. Finns säkert något sett att driva det rättsligt om det skulle bli fel. I Kina däremot kan man ju torska om man kritiserar det kommunistiska partiet, och så blir det fängelse sen, eller ett väldigt besvärligt liv. Lycka till att driva det rättsligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Som individ är du extremt utsatt i Kina. Du har hårt kontrollerade rättigheter. Men om du kollar vad respektive land har gjort genom tiderna så har USA betydligt mer smuts i bägaren än Kina. Mycket på grund av makten och oljans drivkraft. USA har skapat många av de terrorister som finns med sina egna pengar. Muhajjdin, PKK, Talibanerna, Al-Quiada för att nämna några exempel på rörelser som fått både pengar och vapen av USA.
USA har spridit mer skit omkring sig än Kina någonsin har gjort.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Flera här i tråden hamnar rätt konstigt när de ska försvara USA. De verkar inte kunna förstå att en svart-vit syn på världen inte fungerar. Jag tror de flesta av oss är överens om att Kina är en diktatur. Detta faktum bevisar inte att USA har rätt. För att en sida är svart behöver inte den andra vara vit.

Jag tycker inte det är intressant att få läsa att någon för mig okänd person är övertygad om att kineserna gör på ena eller andra sättet. Jag vill ha mer substans.

En sak som tappas bort är att Kina och USA inte är de enda aktörerna på detta område. Det finns ett antal länder som har teknisk kompetens att genomföra avlyssning. Förutom Ryssland så har vi länder som Israel och Iran. Om det kanske känns OK att bli avlyssnad av USA, känns det lika OK att bli avlyssnad av Iran?

Att man så mycket fokuserar på Huawei innebär att ett antal andra tvivelaktiga aktörer kan arbeta i det tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Som individ är du extremt utsatt i Kina. Du har hårt kontrollerade rättigheter. Men om du kollar vad respektive land har gjort genom tiderna så har USA betydligt mer smuts i bägaren än Kina. Mycket på grund av makten och oljans drivkraft. USA har skapat många av de terrorister som finns med sina egna pengar. Muhajjdin, PKK, Talibanerna, Al-Quiada för att nämna några exempel på rörelser som fått både pengar och vapen av USA.
USA har spridit mer skit omkring sig än Kina någonsin har gjort.

"Great Leap Forward" tog livet av mellan 18 och 45 miljoner människor. Det är enbart en sak som Kinas politiska ledning gjort mot sitt eget folk.

Spela inte ner Kinas smutsigheter, tack.

Permalänk
Medlem

Sverige var rätt duktiga på detta med avlyssning redan under 2:a värdskriget, hur många tror att vi tappat den förmågan?
https://www.idg.se/2.1085/1.72029/sa-knackte-svenskarna-hitle...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Musikälskare

Inget nytt under solen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vem avlyssnade inte en vis Merkel?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseT1:

Alltid kul när alla säger: Men USA då?
Jag tror att de flesta av oss, om vi får välja, hellre väljer att avlyssnas av USA.
Men det är ju bara en "killgissning". Fast tycker man det är bättre med Kina, så kan jag rekommendera serien "Det perfekta Kina" som man kan lyssna på från Sveriges Radio. De har en hel del program om hur det landet agerar i Sverige.

Håller med. Vet inte var hatet mot USA kommer egentligen men det är roligt att läsa alla tramsiga kommentarer ändå

Säga vad man vill om USA men än så länge har befolkningen i det landet gott om rättigheter och deras stat har inte våldsmonopol heller, det kan vi själva inte ens mäkta med. Detsamma kan inte sägas om Kina direkt. Driv öppet med presidenten (diktatorn) kan det vara det sista du gör där ju.

Hade Sverige bytt plats med USA hade vi sett till att ha samma globala inflytande, om det nu är den biten man har svårt för.

Men iaf, absurt att man i det läget ska behöva se trams som "men USA då? ". Ja..."insert random land i världen då?" är mitt svar på det...alla sysslar ju med det, även FRA har historiskt sett vart jävligt bra på det i Sverige...så vart vill man komma? Fokus tycker jag ska vara länder som är hot mot sin egen befolkning och Kina klassar i allra högsta grad in här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philip320:

Ser här så många som vill förneka sånt här, inse bara att Kina spionerar på oss via Huawei och så är det bara. Och sen komma och säga "Men USA gör ju så varför ska inte Kina få göra det" som vissa kommer o säger är bara bs. Låt oss inse att Kina är en kommunistisk diktatur medans USA är ett vänland till Sverige, en demokrati som vi har nära samarbete med. Nu har jag ingen aning om vad USA spionerar på, det är bara kinafantaster här på SC som påstår det men jag är hellre spionerad av USA än Kina alla dagar i veckan. USA förföljer iallafall inte politiska motstånder, jag tycker kineser som är emot regimen som är i Sverige/andra länder inte ska behöva oroa sig. Har ni något liknande exempel för USA?

Jovars och jag håller med om att "Kina spionerar på hela omvärlden med bakdörrar". Samtidigt måste jag säga att USA är inte långt borta från en "mångdiktatur" utifrån vad som senast hänt i deras fallerande rättsväsende. Jag skulle säga att när pressfriheten i det landet är borttaget/begränsat, (vilket lär inträffa nästa mandatperiod om nuvarande bli omvald igen), precis som i Kina, så har USA blivit en "mångdiktatur" det oxå. Inte "kommunistisk" som alla tjajar om utan bara "mångdiktatur", dvs., att ett par få personer styr och ställer istället för demokratiskt valda representanter.

Än så länge är USA ett vänland med demokrati. Men det är inte långt borta från att bli ett land likt Ryssland med institutioner som ser ut att vara seriösa men egentligen sköts allt via "(mång)diktatur". Återigen: mångdiktatur = få personer som styr och ställer även om det kan finnas rättsliga institutioner som får det att framstå demokratiskt men om alla slutgiltiga beslut bestäms av en eller ett par få personer så är det INTE "demokratiskt representativt" längre. Ajja, off-topic men det är sant att USA oxå pysslar med spionieri.

Detta år kommer att bli avgörande för huruvida USA kommer att sakta men säkert förvandlas till en "mångdiktatur" under nästa mandatperiod. Vi har redan sett exempel på detta i senaste riksrätt. Efter det så kommer USA att bli mer eller mindre lika "farligt" som Kina vad gäller politisk förföljning och så vidare. Jag är fortfarande förbluffad över de som faktiskt "äger" poltiikerna där, dvs., storföretagen, att de inte har gjort något åt saken. De behöver ju bara dra in "bidragen" för politikerna så kommer de att göra som de blir tillsagad av storföretagen? Money talks!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

NSA i apple google windows hårddiskar nätverksprodukter säger en del, tycker artikeln säger bekymret själv, bakdörrar för myndigheter & rättsväsendet! .varför ska det vara skillnad på avlyssning om det är kinesiska staten USA eller Sverige (FRA) lika förkastligt med övervakning av privatpersoner i vilket fall som hellst (Som inte begått något brott) en eloge till microsoft & Apple som gick ut med att nsa övervakade folk & att dessa bolag sa stop.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0s:

För dom som inte förstår, så är det OPERATÖREN som kräver bakdörrar, Huawei/tillverkaren har inte så mycket val om dom vill ha avtal med operatören om serietillverkning/OEM tillverkning.

Detta är inget unikt för Huawei

Det är inte unikt att operatören begär bakdörrar för eget bruk, så att de som kan bistå polis och underrättelsetjänst i jakten på kriminella om lagen (ex FRA-lagen) säger att de måste. Däremot så är det unikt att tillverkaren, i det här fallet Huawei, har tillgång till dessa bakdörrar. Bakdörrar är något som operatören Vodafone ska ha påpekat för Huawei redan 2011, där Huawei ska ha lovat att bakdörren ska ha åtgärdats, något som visade sig vara en lögn när Vodafone året därpå gjorde en ny kontroll.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

helt sjukt

Permalänk
Medlem

Som jag uppfattar det är problemet att Kina vid krig eller kallt krig kan avlyssna och även kontrollera kommunikationen i 5G-nätet vilket är mycket allvarligt. Att dessa bakdörrar finns framgår i artikeln och stat står över företag speciellt i krig.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Avstängd

@Dizzö: Behövs inte. Att Kina spionerar är ett axiom. Som att ett naturligt tal plus ett naturligt tal resulterar i ett naturligt tal.

Permalänk
Avstängd

Om de har tillgång till operatörers nätverk, hur påverkar detta / gynnar det Huawei?

Visa signatur

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Permalänk
Medlem

Vet USA vad jag kan göra då?
Jag kan sätta ett glas mot väggen och avlyssna min granne.
Just saying.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

"Great Leap Forward" tog livet av mellan 18 och 45 miljoner människor. Det är enbart en sak som Kinas politiska ledning gjort mot sitt eget folk.

Spela inte ner Kinas smutsigheter, tack.

Det gör jag inte. Det jag vill poängtera är att USA är definitivt inte "de goda".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@Dizzö: Behövs inte. Att Kina spionerar är ett axiom. Som att ett naturligt tal plus ett naturligt tal resulterar i ett naturligt tal.

Det gör ju USA med o tycker det är ironin o det hela att de går ut med detta medan de själva kanske spionierar ännu mer. Ingen är bättre än den andra.

Och vi får väl inte vara så naiva att vi inte tror Sverige spionerar heller?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Vet USA vad jag kan göra då?
Jag kan sätta ett glas mot väggen och avlyssna min granne.
Just saying.

Hur är det ens relevant här? Fattar inte.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoK:

Om de har tillgång till operatörers nätverk, hur påverkar detta / gynnar det Huawei?

Klart att det gynnar dem på ett eller annat sätt. De flesta företagen kommunicerar i det mobila nätet. Telefoner, laptops, surfplattor och andra enheter som är uppkopplade mot Huaweis teknik riskerar att bli avlyssnade av Huawei. Kort och gott så kan Huawei komma över känslig information om sina konkurrenter och deras produkter, och Huawei kan i sin tur använda detta för att ta fram en liknande produkt och kanske till och med vara snabbare ut på marknaden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hur är det ens relevant här? Fattar inte.

Bara så less på USA och deras häxjakt på Kina hela tiden.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Tycker sverige är snarare en vasallstat till oligarkerna i USA. Men politik åsido, det är hyckleriet från jänkarna som är stötande. Bägge parter är lika fula men den ena framställer sig själv som ett helgon.

Men om vi vänder på steken då; hur många amerikanska bakdörrar har kineserna tipsat allmänheten om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Nätverk, internet, bakdörrar den nya oljan där det finns massa pengar + ett perfekt sätt för en stat att kontrollera sina medborgare, Hej Orwell

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Har inte varje router tillverkad i USA bakdörrar..

Det är som allt dom säger om andra länder är vad dom gör själva, det är så sjukt tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Bara så less på USA och deras häxjakt på Kina hela tiden.

Aa samma men det är ren politik.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Detta år kommer att bli avgörande för huruvida USA kommer att sakta men säkert förvandlas till en "mångdiktatur" under nästa mandatperiod. Vi har redan sett exempel på detta i senaste riksrätt. Efter det så kommer USA att bli mer eller mindre lika "farligt" som Kina vad gäller politisk förföljning och så vidare. Jag är fortfarande förbluffad över de som faktiskt "äger" poltiikerna där, dvs., storföretagen, att de inte har gjort något åt saken. De behöver ju bara dra in "bidragen" för politikerna så kommer de att göra som de blir tillsagad av storföretagen? Money talks!

Nu ser det ju lyckligtvis ut som att det dröjer en mandatperiod till innan det händer.

Dock är "impeachment" inte riktigt samma sak som att stå inför dom av riksrätt, vilket tyvärr är en felöversättning som hänger i sig. Impeachment är en process som närmare (men knappast perfekt) motsvarar en öppen åklagarutredning om att gå vidare med att väcka åtal. I fallet mot Trump skulle det alltså ungefär motsvara att åklagarmyndigheten lägger ner fallet för att bevisen var undermåliga. På sätt och vis är det nog ändå ganska trevligt att det är en mer öppen process än när åtal väcks mot vanliga amerikanska medborgare.

Trenden där borta med ett stort system som de facto är ett "social credit" genom Facebook och Twitter som är domare, jury och bödel ser jag ändå som mer allvarligt hot mot demokratin än DNC. Ännu mer oroande är hur den trenden läcker över hit, som bevisat av smutskastande hashtags både höger och vänster.

Hur som helst, om det är något Trump är svår att träffa med är det ju genom pengar. Han har redan så det räcker och blir över (och har dessutom sänkt sin egen lön till $1 per år) så vad ska han med mer pengar till? Han kastar ju också ut en del korrupta skummisar från statsapparaten så attackytan mot nästkommande president minskar ju lite där också.

TL;DR: USA må ha lika stort intresse som vanligt av att plantera bakdörrar, men än så länge är det inte där de stora problemen med USA ligger. I det stora hela ska vi ändå vara tacksamma att det är just USA som tar smällen i kampen mot Kinas hybris, de är ändå tillräckligt stora och maktfulla för att ha en chans att lyckas.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Ser absolut inte att det är konstigt att Huawei har tillgång till dessa bakdörrar som myndigheterna tvingar de att bygga in.
Menar hur ska de inte då det är de själva som tillverkar enheterna och skriver firmware till de?
Med den retoriken hur kan vi då veta att Eriksson eller Nokia inte avlyssnar via bakdörrarna som de bygger in i sina enheter av samma anledning.
Först kräva att det ska finnas bakdörrar och sen försöka utsluta de för att de finns där.
Problematiken ligger nog snarare i att de rillverkas i ett land och av ett företag de har svårare för att utöva påtryckningar mot.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Det är ju lätt löst att slippa bakdörrar i importerade infrastrukturella mojänger. Belägg dem bara med samma krav som all annan för rikets säkerhet upphandlad utrustning. Full insyn i minsta krets och rutin.

Det är liksom vad vartenda land som handlat JAS har fått.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

"Great Leap Forward" tog livet av mellan 18 och 45 miljoner människor. Det är enbart en sak som Kinas politiska ledning gjort mot sitt eget folk.

Spela inte ner Kinas smutsigheter, tack.

Undrar hur många miljoner det dog på grund av "Manifest Destiny"?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Ser absolut inte att det är konstigt att Huawei har tillgång till dessa bakdörrar som myndigheterna tvingar de att bygga in.
Menar hur ska de inte då det är de själva som tillverkar enheterna och skriver firmware till de?
Med den retoriken hur kan vi då veta att Eriksson eller Nokia inte avlyssnar via bakdörrarna som de bygger in i sina enheter av samma anledning.
Först kräva att det ska finnas bakdörrar och sen försöka utsluta de för att de finns där.
Problematiken ligger nog snarare i att de rillverkas i ett land och av ett företag de har svårare för att utöva påtryckningar mot.

självklart så har även de bakdörrar där både NSA & Säpo får direkt tillgång

Visa signatur

Arne Berg