Iphone laddar bara till 80 procent - ny finess!?

Permalänk

Iphone laddar bara till 80 procent - ny finess!?

Nya IOS har en finess som kallas optimerad laddning. Det kan innebära att laddningen slutar vid 80 procent och man förstår inte varför. Man skulle få en notis, men någon sådan har jag inte sett till! Inställningen är rätt dold långt ner i menyn. Iphone har dåliga batterier som inte tål kyla och som är svåra att byta. Det är väl därför de infört denna "finess". Ide'n är inte helt dum men jag skulle dock helst slippa den smarta algoritmen som inte är så smart och själv kunna slå på/styra denna finess.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av spiderweb:

Nya IOS har en finess som kallas optimerad laddning. Det kan innebära att laddningen slutar vid 80 procent och man förstår inte varför. Man skulle få en notis, men någon sådan har jag inte sett till! Inställningen är rätt dold långt ner i menyn. Iphone har dåliga batterier som inte tål kyla och som är svåra att byta. Det är väl därför de infört denna "finess". Ide'n är inte helt dum men jag skulle dock helst slippa den smarta algoritmen som inte är så smart och själv kunna slå på/styra denna finess.

Nej, att reducera laddningsnivån är en erkänd och vanligmetod för att förlänga batterilivslängden. Lenovo har denna funktion på sina laptops.

Dock håller jag med dig om att man bör få tydliga instruktioner om hur man slår på/av denna. Dock bör den vara på om du annars klarar dig under en dag med batteriladdningen.

Att Apple inte låter kunderna bestämma över sin produkt är inget nytt.

Funktionen verkar ju dessutom smart och laddar mobilen långsammare mellan 80-100% för att mobilen ska vara helt klar, säg på morgonen när du ska lämna hemmet.

Trivs du inte med detta är det ju bara stänga av den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du stänger av funktionen under inställningar >batteri >batterihälsa > optimerad laddning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Ett litiumbatteri ska ju helst aldrig lämna intervallet 30-80% för att klara så många laddcykler som möjligt, men med dagens små batterier är det sällan möjligt i praktiken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Du fick en notis om det när du uppdaterade till den versionen av iOS.

Alla batterier har problem med kyla, Apple använder ingen speciell sort. Samma Li-ion som alla andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Tråkigt om det inte fungerar för dig.

Idén är klockren och fungerar utmärkt. Det kan jag intyga av min sambos iphone 7 och min tjänstetelefon iphone 6s som laddas varje natt samt min privata iphone 11 som laddas varannan natt. Det fungerade även bra på min iphone SE innan jag bytte ut den.

Fungerar det inte för dig så stäng av funktionen.

Apple har fått mycket skit för sina batterier men har personligen ingen erfarenhet av dessa bekymmer med att de stänger av sig etc.

Dock gör Apple en hel del för att motverka dåliga batterier. Ett exempel är just "optimerad laddning" och en annan är "kapacitet för toppbelastning" som fram tills inte så länge sedan var en dold funktion. Detta fick Apple mycket skit för där folk menade att de slöade ner deras telefoner men när de i själva verket gick med gamla batterier som behövde bytas. Att du sen i procent kan se batteriet maximala kapacitet i förhållande till när det var nytt är riktigt trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Trams i mina ögon iaf.
Andra tillverkare har inte sådant.

Har stängt av mitt. Men Iphone är knappast kända för ladda fort ändå med sub par fast charge.

Permalänk
Medlem

Du måste vara kvar i 2010. ” Iphone har dåliga batterier som inte tål kyla och som är svåra att byta ”.

De senaste generationerna av iPhones batterier klarar av kyla utan problem och är dessutom lätta att byta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Skrivet av GraffeT:

Du måste vara kvar i 2010. ” Iphone har dåliga batterier som inte tål kyla och som är svåra att byta ”.

De senaste generationerna av iPhones batterier klarar av kyla utan problem och är dessutom lätta att byta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga telefonbatterier mår bra av kyla. Många telefoner börjar varna när de blir för kalla. Testa att lägg en framme på något bord i 10 minusgrader en stund. Händer lite då och då när jag går promenader på vintern och inte har telefonen i en ficka nära kroppen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Nivity:

Trams i mina ögon iaf.
Andra tillverkare har inte sådant.

Många elbilar har samma funktion.
Förlänger livslängden på batteriet markant!
Att andra tillverkare inte har sådant betyder ju bara att de ligger efter Apple i batterihantering.
Det här kommer från en Android användare som är nöjd med Doze men tycker att Google borde kunna göra mer.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Trams i mina ögon iaf.
Andra tillverkare har inte sådant.

Har stängt av mitt. Men Iphone är knappast kända för ladda fort ändå med sub par fast charge.

Normalt brukar man gnälla över planned obsolescence på det här forumet, du verkar ha intagit en motsatt position i o m att du kritiserar en tillverkare för att försöka förlänga livslängden på sina produkter. Så konträrt av dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

@medbor: Om man ska hålla batteriet mellan 30 och 80 procentenheter så måste man ju ladda dubbelt så ofta. Halveras livstiden verkligen om man inte håller mellan dessa nivåer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@medbor: Om man ska hålla batteriet mellan 30 och 80 procentenheter så måste man ju ladda dubbelt så ofta. Halveras livstiden verkligen om man inte håller mellan dessa nivåer?

Det är en fallande skala såklart, håller du 20-85% så håller säkert batteriet ganska länge också. El-färjan mellan helsingborg-helsingör är extremt exempel men jag har för mig att de bara rör sig inom det optimala spannet på ca 27% eller något liknande.

Problemet med fulla laddcykler är att batteriet expanderar vid hög laddning och krymper under urladdning, detta skapar fysiska problem inom cellen. Det går att ladda batterier till över 100% också vissa till och med 110%, men risken för gasutveckling ökar markant ju mer du laddar. Historiskt sett har li-ion haft 3,6V som nominell spänning, men nu för tiden är ’överladdade’ 3,8V vanliga. Detta är möjligt för bättre toleranser vid tillverkningen, men också ny kemi, men sanningen är att det är överladdade celler som ligger på gränsen (kolla Galaxy Note 7 om du har glömt).

Varje cykel som kör 100% -> 0% sliter ca 0.x% av batteriets totala kapacitet (promillen per cykel), en cykel på 90-10% sliter mindre och en cykel 80-30 sliter extremt lite, kanske 0.0x% eller mindre.

Personligen skulle jag vilja ha en mobil med 8000mah för att kunna köra ’fullday’ och inte gå utanför ett bra spann, men så ser inte marknaden ut idag. Att ladda telefonen ofta och inte för mycket är väldigt bra för batteriet. Bästa spannet är ca 50-60% har jag för mig.

Klipp om elfärjan: (laddningsprocent pratas om ca 10:30 in i klippet)
https://www.youtube.com/watch?v=rE_M1n-ClOA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är en fallande skala såklart, håller du 20-85% så håller säkert batteriet ganska länge också. El-färjan mellan helsingborg-helsingör är extremt exempel men jag har för mig att de bara rör sig inom det optimala spannet på ca 27% eller något liknande.

Problemet med fulla laddcykler är att batteriet expanderar vid hög laddning och krymper under urladdning, detta skapar fysiska problem inom cellen. Det går att ladda batterier till över 100% också vissa till och med 110%, men risken för gasutveckling ökar markant ju mer du laddar. Historiskt sett har li-ion haft 3,6V som nominell spänning, men nu för tiden är ’överladdade’ 3,8V vanliga. Detta är möjligt för bättre toleranser vid tillverkningen, men också ny kemi, men sanningen är att det är överladdade celler som ligger på gränsen (kolla Galaxy Note 7 om du har glömt).

Varje cykel som kör 100% -> 0% sliter ca 0.x% av batteriets totala kapacitet (promillen per cykel), en cykel på 90-10% sliter mindre och en cykel 80-30 sliter extremt lite, kanske 0.0x% eller mindre.

Personligen skulle jag vilja ha en mobil med 8000mah för att kunna köra ’fullday’ och inte gå utanför ett bra spann, men så ser inte marknaden ut idag. Att ladda telefonen ofta och inte för mycket är väldigt bra för batteriet. Bästa spannet är ca 50-60% har jag för mig.

Klipp om elfärjan: (laddningsprocent pratas om ca 10:30 in i klippet)
https://www.youtube.com/watch?v=rE_M1n-ClOA

Skickades från m.sweclockers.com

Dom pratar alltså om 17000x2 laddningar per år och räknar med 5 års drift på batterierna. Är varje i snitt på ca 30% laddar man alltså totalt ca 51000 fulla cykler (5.1 miljoner procent av full laddning). Vanliga cykler av litium batterier brukar räknas till ca 500 om man kör hela spannet, lite skillnad med 100x längre livstid. Nu är såklart kylning och andra faktorer viktiga också, men laddningsintervallet är jätteviktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Normalt brukar man gnälla över planned obsolescence på det här forumet, du verkar ha intagit en motsatt position i o m att du kritiserar en tillverkare för att försöka förlänga livslängden på sina produkter. Så konträrt av dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag föredrar snabbare laddning ja.
Och batteritiden är inte problem för en hel del mobiler heller som har betydligt snabbare laddning.

När konkurrenterna har bättre batteritid och BETYDLIGT snabbare laddning så finns det en orsak att påpeka detta för mig.

Får jag klaga på hur icke transparent Apple varit på detta med deras batterier/prestanda då?
Eller försvarar du Apple på denna punkten också?

Permalänk
Medlem

Har funderat på en finess till mina batteridrivna verktyg (skruvdragare, gräsklippare osv.) att man skulle ha en knapp på laddaren om man vill ha full laddning annars om den inte är tryckt så får man ~75% av full laddning. Oftast använder jag verktygen sporadiskt och om jag någon gång skulle behöva full laddning så vet jag det.
Det är även någonting som jag skulle vilja ha på mobilen, typ att man skulle behöva godkänna för full laddning. De gånger jag laddar min OP6 fullt är för att jag har glömt att ta den från laddaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Har funderat på en finess till mina batteridrivna verktyg (skruvdragare, gräsklippare osv.) att man skulle ha en knapp på laddaren om man vill ha full laddning annars om den inte är tryckt så får man ~75% av full laddning. Oftast använder jag verktygen sporadiskt och om jag någon gång skulle behöva full laddning så vet jag det.
Det är även någonting som jag skulle vilja ha på mobilen, typ att man skulle behöva godkänna för full laddning. De gånger jag laddar min OP6 fullt är för att jag har glömt att ta den från laddaren...

Samma med avtryckaren ska sluta fungera vid 20% och kräva något extra för att köra vidare (typ om man har 2 skruvar kvar eller så)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

litiumbatteri är ju lite speciella.
Dom sista ca 10% tar ungefär lika lång tid att ladda som dom första 90% så man sparar faktiskt tid om man laddar upp ett batteri till ca 80-90% bara och dessutom livslängd så överlag är det smart OAVSETT vad batteriet sitter i att inte ladda fullt, likaså inte ladda ur helt heller.

Folk som kör elbilar vad jag förstått det som laddar ofta inte fullt och "toppar" upp mer då det gör att en laddning kanske tar samma tid som en fika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

litiumbatteri är ju lite speciella.
Dom sista ca 10% tar ungefär lika lång tid att ladda som dom första 90% så man sparar faktiskt tid om man laddar upp ett batteri till ca 80-90% bara och dessutom livslängd så överlag är det smart OAVSETT vad batteriet sitter i att inte ladda fullt, likaså inte ladda ur helt heller.

Folk som kör elbilar vad jag förstått det som laddar ofta inte fullt och "toppar" upp mer då det gör att en laddning kanske tar samma tid som en fika.

Nu tror jag den andra personen pratade om Apples medföljande sega laddare till iphone på 5W när många konkurrenter ger laddare på 15-45w nu för tiden. Apples laddare kan nog ge full effekt hela vägen eftersom den är så seg, så jag tror inte svaret här är att de vill spara tid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vad jag saknar är en enkel möjlighet att säga till när batteriet ska vara laddat. Som det är nu kopplar man (jag) in telefonen typ läggdags varpå den hetsladdas upp till runt 100% på ett par timmar, vilket inte är bra för livslängd och så, sen ligger den i ett gäng timmar till och toppas upp till 100% igen med regelbundna mellanrum. Om jag hade kunnat säga att jag behöver ha telefonen laddad klockan sju så kunde den laddas lagom snabbt. Sen, om man behövde snabbladdning någon gång, så ska man förstås kunna välja att tryck i så mycket som möjligt så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag saknar är en enkel möjlighet att säga till när batteriet ska vara laddat. Som det är nu kopplar man (jag) in telefonen typ läggdags varpå den hetsladdas upp till runt 100% på ett par timmar, vilket inte är bra för livslängd och så, sen ligger den i ett gäng timmar till och toppas upp till 100% igen med regelbundna mellanrum. Om jag hade kunnat säga att jag behöver ha telefonen laddad klockan sju så kunde den laddas lagom snabbt. Sen, om man behövde snabbladdning någon gång, så ska man förstås kunna välja att tryck i så mycket som möjligt så snabbt som möjligt.

Telefonen drivs väl av inkommande spänningen från laddaren när den blivit fulladdad, den ligger inte och laddar mer än en gång till 100% i alla fall.

Nackdelen med snabbladdning är att allt blir så varmt. Cellerna i en telefon är optimerade för energidensitet, vill man ladda snabbt ska man ha celler optimerade för strömstyrka. Inte bra för livslängden att ladda snabbt, framförallt inte över 70%.

I batteridrivna verktyg är skillnaden mer uppenbar. Vanliga batterier med 5 celler ger ca 18V och 1.5Ah, så kallade små eller standard batterier. De batterier som istället har 10 celler är parallellkopplade och därmed samma spänning (18V) men lägre strömkrav på varje cell, då kan laddningen gå upp till 5Ah eller 2.5Ah per cell, vilket är 66% högre bara för att de inte behöver samma peak-ström. Så troligen är batterier med snabbladdning antigen sämre kapacitet eller blir onödigt varma. Båda dessa alternativ leder dock till kortare livslängd pga temperatur eller fler cykler...

Dagens batterier suger om man ska sammanfatta allting kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Jag föredrar snabbare laddning ja.
Och batteritiden är inte problem för en hel del mobiler heller som har betydligt snabbare laddning.

När konkurrenterna har bättre batteritid och BETYDLIGT snabbare laddning så finns det en orsak att påpeka detta för mig.

Får jag klaga på hur icke transparent Apple varit på detta med deras batterier/prestanda då?
Eller försvarar du Apple på denna punkten också?

Det är inte en fråga om Apple vs andra tillverkare, batteritekniken är densamma. Snabbladdning, fulladdning och 0% laddning sliter snabbare på lithiumjon-batterier oavsett vilken telefon det sitter i och oavsett hur du prioriterar.

Klaga på vad du vill, men gör det gärna på någon slags saklig grund. Jag har hanterat tillräckligt många telefoner med svullna batterier och utbuktande skärmar för att förstå varför man inför en sådan funktion. Om andra tillverkare inte gör det är det inget som talar till deras fördel, Apple ger åtminstone användaren ett val i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ett litiumbatteri ska ju helst aldrig lämna intervallet 30-80% för att klara så många laddcykler som möjligt, men med dagens små batterier är det sällan möjligt i praktiken

Skickades från m.sweclockers.com

4200 maH på min P30 Pro.
Fungerar ypperligt att lämna den på 80%, håller 48h med 10h screen on time på 100%.
Helt sjukt bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Trams i mina ögon iaf.
Andra tillverkare har inte sådant.

Har stängt av mitt. Men Iphone är knappast kända för ladda fort ändå med sub par fast charge.

Sony har väl haft det länge? Att den typ laddar till 80% och lär sig när du vaknar och laddar resterande lite innan typ.

Sen skulle man ju kunna säga att alla har det på ett litet annat sätt då telefonerna laddas fort till typ 80% för att sedan sakta ner.

Skrivet av Aphex:

Alla batterier har problem med kyla, Apple använder ingen speciell sort. Samma Li-ion som alla andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Förut då iphone 5 var populär var det ju makalöst många som stängde av sig så fort de fick lite kyla på sig, löste sig efter batteribyte. Så något gör ju apple annorlunda iaf. Med tanke på att de klockade ner telefonerna så de inte skulle stänga av sig låter ju som något vill ha oerhört mycket ström av batteriet, kanske bara för ett kort ögonblick tex om cpun vill ha så mycket kräm och batteriet inte kan leverera det?
Hur som helst så har ju andra tillverkare inte dessa typer av problem. Även innan iphone 5 så testades telefoner i kyla och där kom iphone ohotat sist.