sortera lista i Excel: LÖST

Permalänk
Avstängd

sortera lista i Excel: LÖST

Hej,

Sitter och sammanställer närvarorapporter för olika typer av möten på jobbet och undrar om någon vet hur jag smidigt sorterar.

Listan ser ut ungefär såhär:

Datum | Antal deltagare | Typ av träff
1/1 | 25 | A
1/2 | 37 | B
1/3 | 41 | C
1/4 | 14 | B
etc

Jag behöver kunna räkna totalt antal deltagare för respektive mötestyp enligt bokstavskod. Jag behöver också räkna ut hur många möten varje mötestyp har. Listorna finns i Excel men helt enligt upplägget jag visat ovan.

Det är inga problem att leta reda på tex alla A, men hur gör jag för att också räkna antalet som hör ihop med A?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Känns väldigt lätt att skriva en VBA-kod som utför det du letar efter, men det kanske finns något smidigare sätt utan att behöva koda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Hej,

Sitter och sammanställer närvarorapporter för olika typer av möten på jobbet och undrar om någon vet hur jag smidigt sorterar.

Listan ser ut ungefär såhär:

Datum | Antal deltagare | Typ av träff
1/1 | 25 | A
1/2 | 37 | B
1/3 | 41 | C
1/4 | 14 | B
etc

Jag behöver kunna räkna totalt antal deltagare för respektive mötestyp enligt bokstavskod. Jag behöver också räkna ut hur många möten varje mötestyp har. Listorna finns i Excel men helt enligt upplägget jag visat ovan.

Det är inga problem att leta reda på tex alla A, men hur gör jag för att också räkna antalet som hör ihop med A?

Tacksam för hjälp!

=SUMIF(Träfftypskolumnen;"Mötestypen";Deltagarkolumen)

Om datum är A1 så blir formeln såhär;

=SUMIF(C2:C4;"A";B2:B4)

edit;

Datum är alltså kolumn A, Antal deltagare B och typ av träff C

Permalänk

Skapa en pivotabell av det helt enkelt.

https://support.office.com/sv-se/article/skapa-en-pivottabell...

Det man använder för att analysera data normalt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaQue:

=SUMIF(Träfftypskolumnen;"Mötestypen";Deltagarkolumen)

Om datum är A1 så blir formeln såhär;

=SUMIF(C2:C4;"A";B2:B4)

edit;

Datum är alltså kolumn A, Antal deltagare B och typ av träff C

Jag modifierade din rad och då blir den =SUMIF(E3:E140;"A";C3:C140) men jag får fel "#NAMN?"

I kolumn E finns mötestyper enligt bokstav. I kolumn C finns antalet. Behöver jag markera vilken typ av värde som står i respektive kolumn eller gör jag något annat fel?

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Avstängd

@orig_rejser:

Jag testar och ser om jag får det att fungera.

EDIT: 5 sekunder! Tack!!!

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Jag modifierade din rad och då blir den =SUMIF(E3:E140;"A";C3:C140) men jag får fel "#NAMN?"

I kolumn E finns mötestyper enligt bokstav. I kolumn C finns antalet. Behöver jag markera vilken typ av värde som står i respektive kolumn eller gör jag något annat fel?

Det ser rätt ut. Har du svenskt eller engelskt excel?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av Måttband:

@orig_rejser:

Jag testar och ser om jag får det att fungera.

EDIT: 5 sekunder! Tack!!!

Folk komplicerar till saker ibland utan anledning. Om man hade behövt skriva långa formler för allt i excel hade inte lika många använt det. Men om man kör med pivot och rätt diagram mot i princip vilken data man vill som man kan slå mot varandra med bara klickande så blir det det starka verktyg det är.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Folk komplicerar till saker ibland utan anledning. Om man hade behövt skriva långa formler för allt i excel hade inte lika många använt det. Men om man kör med pivot och rätt diagram mot i princip vilken data man vill som man kan slå mot varandra med bara klickande så blir det det starka verktyg det är.

Givet är Pivot ett bra verktyg, under förutsättning att man har påbörjat sitt ark på rätt sätt så att säga.
Såna här småsaker är ffa roligare att skriva lite formler för

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbelbabbel:

Det ser rätt ut. Har du svenskt eller engelskt excel?

Hittade en snabb lösning via pivot-tabell men det är en svensk utgåva av Excel. Jag har tidigare stött på liknande problem när jag försökt komma på vilka formler jag ska använda och det är därför jag bett om hjälp. Nu löste sig allt mycket smidigt med pivot-funktionen. Tack ändå för hjälpen!

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa