Permalänk
Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag spelar en massa på min LG Oled. 1080p 120hz, HDR, hela baletten! Riktigt nice i bilsimulatorer!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Även jag spelar ibland på min LG OLED C8, 65", 1080p, 120 Hz. Och det är en fröjd för upplevelsen

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Även jag spelar ibland på min LG OLED C8, 65", 1080p, 120 Hz. Och det är en fröjd för upplevelsen

1080p på en 65" känns varken casual eller pro, vad håller du på med?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jag spelar en massa på min LG Oled. 1080p 120hz, HDR, hela baletten! Riktigt nice i bilsimulatorer!

Vad är det 1080 anger för värde för ifråga om spelmonitorer är ju 1080 passé? För att förtydliga mig; hur kan det vara både 4K och 1080 på samma gång?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

Vad är det 1080 anger för värde för ifråga om spelmonitorer är ju 1080 passé? För att förtydliga mig; hur kan det vara både 4K och 1080 på samma gång?

Panelen är 4K@120 hz men bandbredden för HDMI räcker bara till för 1080p@120hz eller 4K@60hz.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Grafikante:

Vad är det 1080 anger för värde för ifråga om spelmonitorer är ju 1080 passé? För att förtydliga mig; hur kan det vara både 4K och 1080 på samma gång?

Mitt 1070 orkar inte driva 4K i speciellt höga frekvenser, så det får bli 1080p

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

1080p på en 65" känns varken casual eller pro, vad håller du på med?

Skrivet av Grafikante:

Vad är det 1080 anger för värde för ifråga om spelmonitorer är ju 1080 passé? För att förtydliga mig; hur kan det vara både 4K och 1080 på samma gång?

Vill du driva spel i 120 fps utan att dra ner på inställningar så är 1080p fortfarande standarden idag.

Kör du 1080p på en 4K skärm eller TV så får du ändå en riktigt trevlig bild.

Permalänk

Så den stora nackdelen med OLED-TV´s och dylika är att de saknar displayport?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Grafikante:

Så den stora nackdelen med OLED-TV´s och dylika är att de saknar displayport?

Förutom en av de första UHD-modellerna från Panasonic 2013, så finns det ingen mainstream-TV som har Displayport. Ja, inte för att den modellen var mainstream när den kom, men den fungerar som undantaget som bekräftar regeln.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Förutom en av de första UHD-modellerna från Panasonic 2013, så finns det ingen mainstream-TV som har Displayport. Ja, inte för att den modellen var mainstream när den kom, men den fungerar som undantaget som bekräftar regeln.

Bedömer du att det lär komma TV-apparater med Displayport inom en överskådlig framtid i takt med att fler börjar använda dem som datorskärmar? Ifråga om spelmonitorer så börjar ju HDMI kännas lite passé.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grafikante:

Bedömer du att det lär komma TV-apparater med Displayport inom en överskådlig framtid i takt med att fler börjar använda dem som datorskärmar? Ifråga om spelmonitorer så börjar ju HDMI kännas lite passé.

Det har redan kommit tv apparater med hdmi 2.1 men det finns ännu inga grafikkretsar som har det så jag tror att det inte kommer många tv med DP men nästa generations grafikkretsar lär ha stöd för hdmi 2.1 och upp till 48 Gbps bandbredd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det har redan kommit tv apparater med hdmi 2.1 men det finns ännu inga grafikkretsar som har det så jag tror att det inte kommer många tv med DP men nästa generations grafikkretsar lär ha stöd för hdmi 2.1 och upp till 48 Gbps bandbredd.

Vad innebär 48 Gbps bandbredd ifråga om bilduppdateringshastighet?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grafikante:

Vad innebär 48 Gbps bandbredd ifråga om bilduppdateringshastighet?

Beror på upplösningen och lite annat så det finns inga absolut hårda gränser på det sättet men 120 Hz verkar ju vara ett mål kombinerat med hög upplösning men minska man upplösningen så räcker bandbredden till högre frekvenser men ingen vill väl ha lågupplös bild för att få högre uppdateringsfrekvens för det ser ju bara sämre ut, sedan är det ju så att hdr tar mer bandbredd än inte hdr och kan man också komprimera datan.
Det är väl som vanligt att man får kolla vilka funktioner apparaterna stödjer men hdmi 2.1 lär användas på nästa generation grafikkort eftersom tvarna redan har börjat få det och det kommer ju även på konsolerna.

HDMI® Specification 2.1 is the most recent update of the HDMI specification and supports a range of higher video resolutions and refresh rates including 8K60 and 4K120, and resolutions up to 10K. Dynamic HDR formats are also supported,
The specification incorporates VESA DSC 1.2a link compression, which is a visually lossless compression scheme. VESA DSC 1.2a also can be used to obtain higher resolutions than 8K60/4:2:0/10-bit color, such as 8K60 RGB, 8K120 and even 10K120. VESA DSC 1.2a also supports 4Kp50/60 with the benefit of enabling operation at much lower link rates.
https://www.hdmi.org/spec/hdmi2_1

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av improwise:

Panelen är 4K@120 hz men bandbredden för HDMI räcker bara till för 1080p@120hz eller 4K@60hz.

Det går även att köra 1440p @ 120 Hz över HDMI med dagens grafikkort. Exempelvis LG:s B9- och C9-serier stöder detta.

Skrivet av Grafikante:

Vad innebär 48 Gbps bandbredd ifråga om bilduppdateringshastighet?

Går inte att ge ett kort svar på det, men 4K i 120 Hz med full färgupplösning är inga som helst problem iallafall; det kräver bara ca 30 Gbit/s (med all overhead inräknat, vilket är den siffra som ska jämföras med 48 Gbit/s).

Klicka för mer information

Får fram 30 Gbit/s genom att multiplicera följande:

  • 3 840 × 2 160 pixlar per bildruta

  • 24 bitar per pixel (vid full färgupplösning)

  • 120 bildrutor per sekund

  • 18/16 bitar signal per bit data (16b/18b-kodning i HDMI 2.1)

Sedan har jag tagit höjd för blanking och dylikt med ett schablontillägg om 10 % och landar därmed på ganska så exakt 30 Gbit/s.

Visa mer
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@mrqaffe:

Tack för ditt utförliga svar men eftersom 4K x 120 Hz redan finns hos vissa TV-modeller idag så undrar jag varför HDMI 2.1 skulle vara så revolutionerande när det kommer? Enligt specsen du visade så är det ju också begränsat till 120 Hz.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

Bedömer du att det lär komma TV-apparater med Displayport inom en överskådlig framtid i takt med att fler börjar använda dem som datorskärmar? Ifråga om spelmonitorer så börjar ju HDMI kännas lite passé.

HDMI har väl aldrig varit något som det satsats på gällande spelmonitorer, titta bara på GSync skärmar där HDMI porten ofta varit ett sorgebarn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Grafikante:

@mrqaffe:

Tack för ditt utförliga svar men eftersom 4K x 120 Hz redan finns hos vissa TV-modeller idag så undrar jag varför HDMI 2.1 skulle vara så revolutionerande när det kommer? Enligt specsen du visade så är det ju också begränsat till 120 Hz.

4K @ 120 Hz är en av de signaler som nämns i HDMI 2.1 (ett dokument som beskriver massvis med funktioner och tekniska implementationsdetaljer), men det finns idag inga HDMI-källor som har stöd för 48 Gbit/s (en av de funktioner som beskrivs i HDMI 2.1). Det finns således ännu inget sätt att mata en LG C9 med 4K @ 120 Hz.

När det däremot kommer grafikkort med stöd för 48 Gbit/s (inte ”HDMI 2.1”, för det kan inte ett grafikkort ”ha”) kommer vi faktiskt kunna nyttja den kapacitet för 4K @ 120 Hz som våra TV-apparater tros ha, vilket dock ingen oberoende aktör ännu kunnat verifiera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det går även att köra 1440p @ 120 Hz över HDMI med dagens grafikkort. Exempelvis LG:s B9- och C9-serier stöder detta.

Fast det är väl via olika tricks som komprimering, subsampling osv? Dvs man har eg inte ökat bandbredden utan minskat informationen. HDMI 2.1 finns väl bara i teorin är så länge, dvs svårt köra i praktiken även om vissa TV apparater har stöd för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av improwise:

Fast det är väl via olika tricks som komprimering, subsampling osv? Dvs man har eg inte ökat bandbredden utan minskat informationen.

Nä, 1440p @ 120 Hz med full färgupplösning kräver mindre bandbredd än 4K @ 60 Hz med full färgupplösning.

Citat:

HDMI 2.1 finns väl bara i teorin är så länge, dvs svårt köra i praktiken även om vissa TV apparater har stöd för det.

HDMI 2.1 har inget med just detta att göra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grafikante:

@mrqaffe:

Tack för ditt utförliga svar men eftersom 4K x 120 Hz redan finns hos vissa TV-modeller idag så undrar jag varför HDMI 2.1 skulle vara så revolutionerande när det kommer? Enligt specsen du visade så är det ju också begränsat till 120 Hz.

Det ger möjlighet till full färgupplösning, det går idag inte att ansluta en monitor/tv till en dator med 4k 60Hz HDR utan att reducera färginnehållet via hdmi, hdmi har slått i taket för bandbredd men DP klarar precis av det och inga grafikkort på marknaden har stöd för hdmi 2.1 så idag är man tvungen att använda DP för att kunna ansluta en 4k 60Hz hdr monitor eller tv om man inte ska behöva reducera färginformationen från datorn.
En del Tvar har som sagt redan fått hdmi 2.1 stöd och när det kommer till film så använder man inte full färgupplösning så där gör det inget att man inte klarat bandbredden så hdmi 2.0 har hittills funkat för det men det duger inte för de ökade kraven när man vill ansluta en dator utan att behöva reducera bilddatan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Tackar, då vet jag detta och det verkar ju som att man får vänta ganska länge på TV-modeller som klarar av samma prestandanivåer för PC-spel som dagens monitorer gör.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nä, 1440p @ 120 Hz med full färgupplösning kräver mindre bandbredd än 4K @ 60 Hz med full färgupplösning.

HDMI 2.1 har inget med just detta att göra.

Borde inte ha svarat när jag knappt hade tid att läsa ditt inlägg Det jag menade var att 4k@120hz kräver HDMI 2.1 för att köra med full färgrymd osv. och därför går det inte att köra LGs senaste OLEDs i 4K@120hz via extern signal trots att panelen klarar av det vad jag vet.