Permalänk
Medlem

Köpråd kamera ca 10k

Vill jättegärna börja fotografera, speciellt min son, och söker därför en kamera. Jag var ganska såld på en Sony RX100V-a men ju mer jag läste om kameror desto mindre var den ett alternativ. Jag har efter mycket research kommit fram till följande kameror och undrar vad ni tycker. Jag är nybörjare i detta och har mest läst recensioner, youtube m.m.

Fujifilm X-T30 + 18-55/2,8-4,0 R LM OIS för ca 10 500 kronor efter cashback
Sony CyberShot DSC-RX100 V-a för ca 7 500 kronor efter cashback
Sony Alpha A7 II + 28-70/3,5-5,6 OSS för ca 8 290 kronor efter cashback

Begagnade alternativ
Fujifilm X-T3 + 18-55/2,8-4,0 R LM OIS för ca 12 000 kronor (vet inte om det är möjligt för det priset, ca 10k exp som mest?)
Fujifilm FinePix X100F för ca 7 000-8 000 kronor kanske?
Sony A6400 + objektiv ca 11 000-12 000 kronor beroende på objektiv alternativt lite mer för en ny?

Är någon kamera bättre än den andra? Någon ni rekommenderar mer? Jag är öppen för allt så släng allt ni har på mig! Tusen tack för hjälpen.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad som gör att RX100 ter sig som ett sämre alternativ efter lite research?

En uppenbar nackdel är ju att det inte är en systemkamera, så man kan ju inte byta objektiv eller sätta på massor av tillbehör osv.
Detta är ju dock även en fördel på sätt och vis. Kameran har redan en bra och ljusstark optik och den har en blixt man kan vinkla så att man kan studsa den i taket.
Det är en kompetent kamera, utan tvekan. Jag har MkIII och tycker den är kanon. MkV är ju snabbare och har bättre AF osv men objektiv och sensor är annars tämligen lika.
Sedan ska väl sägas att jag har den som komplement till en Nikon D750, men jag har åas även lagt avsevärt mer pengar på min fotoutrutsning än du har budgeterat med här.

Tittar man på de andra alternativen du listat så har dessa ljussvagare objektiv som äter upp mycket av fördelen med att ha större sensor. Det är väl eg bara A7:an som kommer de en liten fördel tack vare den större sensorn, även med det ljussvagare objektivet (jag har dock inte riktigt koll på hur bra det objektivet är vad gäller skärpa och sånt.
Du kan, såklart, skaffa fler och/eller ljusstarkare objektiv vid ett senare tillfälle till dessa kameror och även köpa till en extern blixt för att riktigt kunna dra nytta av dem men för att få samma funktionalitet som med RX100 så går det inte att komma undan att det blir en hel del dyrare.

Bra att tänka på ang. X100F är att den har en relativt vidvinklig optik. Den är hyfsat allround men lämpar sig inte super på porträtt, tex. Miljöporträtt av vuxna i helkropp kan funka bra men ska man ta tex huvud/axlar på ett barn så kommer perspektivet inte att bli lika smickrande.

Så eg kokar det ner till om du tänker dig att lägga mer pengar på objektiv och andra tillbehör i framtiden eller om du tänker att du kommer att köpa ett kit i stil med ovanstående och sedan köra på med det.
Ser du inte dig själv köpa massa mer grejer är RX100 definitivt en stark kandidat, IMO. Annars skulle kan nog främst kolla på A7II. Fast jag skulle nog hellre valt ett 50/1.8 som objektiv om det primära ändamålet är att fota din son, lite beroende på hur gammal han är och vilka eventuella intressen han har, förstås.

Permalänk
Inaktiv

Vill du ha spegellöst eller kan du tänka dig en dslr? Jag kör själv en Canon 5D IV, men precis som @dumbo skriver så är en 5D III inte långt efter. En begagnad 5D III med något objektiv och minneskort borde gå att få för runt 10k

Permalänk
Medlem

Som första säger, A7ii + 50 1.8 extra ryms inom budget.

rx100 är mycket smidigare, men då jag inte övervägt någon modell över 5000:-
äger vi en i och en iii.

Att ta bilder seriöst med mobilen funkar med när man inte har något annat,

Sedan är det ju lite olika typer av bilder man tar med alla ändå och
när barnet får spring i benen kanske man ska fokusera på AF och zoom istället för porträtt.
Kanske ryms en 2.8 zoom lättare i budget med ett billigare kamerahus.

Permalänk
Avstängd

A7ii är bra kamera med goda uppgraderingsmöjligheter, dvs., objektiv då det är dyrare än kamerahuset om du vill ha skarpa bilder över hela bländaröppningen vid större bländaröppningar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@arganis: Kan tipsa om Canon EOS M50. Med den får man det bästa av två världar. Smidig, enkel och kompakt, med alla funktionaliteter av en systemkamera.

https://www.fotokungen.com/canon/digital-system/canon-eos-m50...

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av solhasse:

@arganis: Kan tipsa om Canon EOS M50. Med den får man det bästa av två världar. Smidig, enkel och kompakt, med alla funktionaliteter av en systemkamera.

https://www.fotokungen.com/canon/digital-system/canon-eos-m50...

Nackdelen med den är väl att objektivutbudet är lite skralt. Vill man ha annat är ljussvaga objektiv får man, med enstaka undantag, antingen ta till en EF-adapter eller manuella objektiv från Samyang eller liknande.
Med tanke på att systemet funnits i 8 år kan man ju tänka att Canon bode hunnit med att släppa lite fler kul objektiv... En lite mer prisvärd normal än 32/1.4, tex.

Annars är det en trevlig kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Får man fråga vad som gör att RX100 ter sig som ett sämre alternativ efter lite research?

En uppenbar nackdel är ju att det inte är en systemkamera, så man kan ju inte byta objektiv eller sätta på massor av tillbehör osv.
Detta är ju dock även en fördel på sätt och vis. Kameran har redan en bra och ljusstark optik och den har en blixt man kan vinkla så att man kan studsa den i taket.
Det är en kompetent kamera, utan tvekan. Jag har MkIII och tycker den är kanon. MkV är ju snabbare och har bättre AF osv men objektiv och sensor är annars tämligen lika.
Sedan ska väl sägas att jag har den som komplement till en Nikon D750, men jag har åas även lagt avsevärt mer pengar på min fotoutrutsning än du har budgeterat med här.

Tittar man på de andra alternativen du listat så har dessa ljussvagare objektiv som äter upp mycket av fördelen med att ha större sensor. Det är väl eg bara A7:an som kommer de en liten fördel tack vare den större sensorn, även med det ljussvagare objektivet (jag har dock inte riktigt koll på hur bra det objektivet är vad gäller skärpa och sånt.
Du kan, såklart, skaffa fler och/eller ljusstarkare objektiv vid ett senare tillfälle till dessa kameror och även köpa till en extern blixt för att riktigt kunna dra nytta av dem men för att få samma funktionalitet som med RX100 så går det inte att komma undan att det blir en hel del dyrare.

Bra att tänka på ang. X100F är att den har en relativt vidvinklig optik. Den är hyfsat allround men lämpar sig inte super på porträtt, tex. Miljöporträtt av vuxna i helkropp kan funka bra men ska man ta tex huvud/axlar på ett barn så kommer perspektivet inte att bli lika smickrande.

Så eg kokar det ner till om du tänker dig att lägga mer pengar på objektiv och andra tillbehör i framtiden eller om du tänker att du kommer att köpa ett kit i stil med ovanstående och sedan köra på med det.
Ser du inte dig själv köpa massa mer grejer är RX100 definitivt en stark kandidat, IMO. Annars skulle kan nog främst kolla på A7II. Fast jag skulle nog hellre valt ett 50/1.8 som objektiv om det primära ändamålet är att fota din son, lite beroende på hur gammal han är och vilka eventuella intressen han har, förstås.

Det känns som att många recensenter gillar kameran men tycker att 80% av bilderna blir lika bra med en mobil, därav att jag fick kalla fötter. Dessutom kostar den cirka 8 500 kronor och för något mer får jag en bättre kamera, men också något jag kan bygga vidare på med objektiv längre fram. Annars är jag såld som sagt. Det har också ganska bra andrahandsvärde så kände att det inte var lönt. Har tittat på A7 II men tyckte att den var något klumpig så blir antagligen en X-T3 eller X-T30, om inte jag hittar en billig RX100 V-a eller nyare andrahand.

Skrivet av anon265474:

Vill du ha spegellöst eller kan du tänka dig en dslr? Jag kör själv en Canon 5D IV, men precis som @dumbo skriver så är en 5D III inte långt efter. En begagnad 5D III med något objektiv och minneskort borde gå att få för runt 10k

Har inte övervägt Canon alls, ska kolla upp dessa modeller, tack!

Skrivet av pacc:

Som första säger, A7ii + 50 1.8 extra ryms inom budget.

rx100 är mycket smidigare, men då jag inte övervägt någon modell över 5000:-
äger vi en i och en iii.

Att ta bilder seriöst med mobilen funkar med när man inte har något annat,

Sedan är det ju lite olika typer av bilder man tar med alla ändå och
när barnet får spring i benen kanske man ska fokusera på AF och zoom istället för porträtt.
Kanske ryms en 2.8 zoom lättare i budget med ett billigare kamerahus.

Som jag nämnde ovan, tyckte A7 II var något klumpig och objektiven var ganska mycket dyrare än t.ex. hos Fuji så blir nog en X-T3 eller X-T30. Men missade precis deras "dubbel cashback" grej så avvaktar lite..

Skrivet av AplAy:

A7ii är bra kamera med goda uppgraderingsmöjligheter, dvs., objektiv då det är dyrare än kamerahuset om du vill ha skarpa bilder över hela bländaröppningen vid större bländaröppningar.

Mm, A7 II föll ut pga Sony's dyra objektiv, även varför jag inte tittar på deras A6x00 serie.

Skrivet av solhasse:

@arganis: Kan tipsa om Canon EOS M50. Med den får man det bästa av två världar. Smidig, enkel och kompakt, med alla funktionaliteter av en systemkamera.

https://www.fotokungen.com/canon/digital-system/canon-eos-m50...

Skrivet av dumbo:

Nackdelen med den är väl att objektivutbudet är lite skralt. Vill man ha annat är ljussvaga objektiv får man, med enstaka undantag, antingen ta till en EF-adapter eller manuella objektiv från Samyang eller liknande.
Med tanke på att systemet funnits i 8 år kan man ju tänka att Canon bode hunnit med att släppa lite fler kul objektiv... En lite mer prisvärd normal än 32/1.4, tex.

Annars är det en trevlig kamera.

Har inte tittat något på Canon eller Nikon m.m. då de inte låg högt upp på review-sidor. Ska kolla upp den men just nu lutar det mot en X-T3 eller X-T30!

Tusen tack för alla kommentarer, glömde bort tråden helt och tydligen följer man inte sina egna trådar längre.. får hålla bättre koll från och med nu

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig att köpa rx100va, har en själv ( och en rx100mk2 ) låg nyss på amazon för 7300.
Eye-Focus på dom nya Sony kamerorna är riktigt bra, och guld värt när man fotar barn.
Plus att den kameran man alltid har med sig, är den bästa.. Visserligen är telefonen helt okey
många gånger, men RX100an är betydligt bättre mestadels, både på video & foto, Sen sätta den på
en gimbal = väldigt trevlig att filma med.. (dock max 5min med rx100va)

Skulle inte rekomendera en A7II, Autofokusen är för slö. ( haft en, har även en A7RII)
Din budget begränsar dyrare kameror, dock kan du få en beggad A7RII som har rätt bra Eye-AF
för ca 10papp.. vilket är ett mkt bra köp, dock en större kamera och du hamnar lätt i objektivträsket

RX10an mk4 kunde man köpa för 13 i Julas (dubbel cashback), den är värd varenda krona. Dock lite dyrare.
men snabb och enorm zoom.

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Det känns som att många recensenter gillar kameran men tycker att 80% av bilderna blir lika bra med en mobil, därav att jag fick kalla fötter. Dessutom kostar den cirka 8 500 kronor och för något mer får jag en bättre kamera, men också något jag kan bygga vidare på med objektiv längre fram. Annars är jag såld som sagt. Det har också ganska bra andrahandsvärde så kände att det inte var lönt. Har tittat på A7 II men tyckte att den var något klumpig så blir antagligen en X-T3 eller X-T30, om inte jag hittar en billig RX100 V-a eller nyare andrahand.

Ang. om bilderna blir "bättre" beror det ju på en hel del saker och är inte en jätteenkel fråga eg.
Om man tar bilder i dagsljus utomhus så blir ju bilder från en telefon ganska bra. Detaljgranskar man kommer man att se att mobilbilden i de flesta fall har mer utsmetade detaljer pga brusreducering.
Tar man bilder i svagt ljus (läs inomhus, särskilt om det inte är gassande sol ute) är skillnaden betydligt större med väldigt mycket utsmetade detaljer, sämre färger och dynamiskt omfång på mobilbilden.
Om detta spelar någon roll beror ju lite på vad man ämnar göra med bilderna. Ska de postas på facebook och beskådas på en liten mobilskärm kommer man inte att se så stor skillnad i de flesta fall. Vill man göra en förstoring och sätta i en ram och hänga på väggen kommer det sannoikt att synas stor skillnad.
De flesta mobiler har ju inte heller optisk zoom. Många lite bättre mobilkameror har ju objektiv med olika brännvidder och många pixlar och kan på så sätt till viss del väga upp för detta men det är fortfarande digital zoom, som gör att kvaliteten mycket snabbare blir sämre.
Mobiler kan inte heller få till bakgrundsokärpa på ett snyggt eller övertygande sätt. Deras fejkade korta skärpedjup ser som bäst mediokert ut.
Åter igen: om man bara tittar på bilderna på en mobilskärm märker man inte lika stor skillnad som om man gör en lite större kopia på papper.

Så beroende på omständigheter så kan en mobilkamera definitivt ge i princip lika bra bilder. Under andra omständigheter är skillnaden i regel stor.

Citat:

Som jag nämnde ovan, tyckte A7 II var något klumpig och objektiven var ganska mycket dyrare än t.ex. hos Fuji så blir nog en X-T3 eller X-T30. Men missade precis deras "dubbel cashback" grej så avvaktar lite..

En sak som du behvöver ta med i beräkningen när du jämför priset på objektiven är sensorstorleken. Om du vill kunna ta "samma bild" med en Fuji behöver du ett objektiv med kortare brännvidd och högre ljusstyrka än med en A7II, tex.
På Sonyn kan du sätta på ett Sony FE 50/1.8 för 2700kr medan du på en Fuji behöver något i stil med Fujinon XF 35/1.4 R för 5900kr, för att få samma motsvarande bildvinkel och ljusstyrka.
Vill man ha en ljusstark normalzoom kan man köpa en Fujinon XF 16-55/2.8 R LM WR för 11k till Fuji medan man klarar sig med en Sony FE 24-70/4.0 ZA OSS för 8k, för att uppnå samma möjligheter/resultat.
"Kitobjektivet" som följer med A7II i din länk motsvaras ju närmast av Fujinon XF 18-55/2.8-4 R LM OIS för 5-6k, och då har A7II fortfarande lite fördel.

Detta spelar såklart inte så stor roll för alla typer av bilder/fotografering men tar jag bilder på mina barn vill jag ha hög ljusstyrka, både för att det behövs för att få kortare slutartider och för att kunna få till kort skärpedjup.
Sedan ska väl tilläggas att jag inte jämfört objektiven ovan i detalj vad gäller ALLA optiska egenskaper så någon kan vara skarpare än något annat osv men jag ville bara poängtera att det finns en faktor som du inte verkar ha tagit med i beräkningen.

Sedan tycker jag nog eg att både Fuji och Sony har rätt dyra objektiv. Jämför man bara brännvidd och ljusstyrka rakt av så kostar ju ett Canon 85/1.8 ca 4200kr, ett Nikon AF-S 85/1.8G ca 4600kr, ett Sony 85/1.8 kostar 5700kr och närmaste matchingen för Fuji är 90/2 för 10k (det finns ett billigare 85/1.8 från tredje part dock). Då har Fuji mindre sensor och borde kunna tillverka ett billigare objektiv tack vare det.
Ska man ha motsvarande bildvinkel och ljusstyrka på Fuji är det ett 56/1.2 för dryga 12k man får punga ut med.
Fuji fanboys brukar i detta läge påpeka hur viktigt det är med känslan av metall och att Fujis objektiv har mer metall ffa i höjet än vad de andra har. Frågan är om man ska sitta hemma och smeka objektivet eller vara ute och ta bilder med det...

Citat:

Har inte tittat något på Canon eller Nikon m.m. då de inte låg högt upp på review-sidor. Ska kolla upp den men just nu lutar det mot en X-T3 eller X-T30!

Både Canon och Nikon har väldigt kompetenta kameror. I den prisklassen du är ute efter är man dock i princip begränsad till deras spegelreflexer om man ska ha ett vettigt objektivutbud åxå. Så själva kamerahuset blir ju lite större. Skillnaden blir emellertid inte så stor när man räknar in objektivet åxå, om man inte har ett pannkaksobjektiv på den spegellösa kameran.

Permalänk
Medlem

Jag har själv gått från Canon till Sony till Fuji och imo är Fujin överlägsen på framför allt en, helt avgörande, punkt: den är rolig att fotografera med!

Visst, tekniskt sätt ger fullformatskamerorna några tekniska fördelar, men blir de liggande i skåpet på grund av trasslet - framför allt min mk3s storlek - kan den vara hur bra som helst utan att det hjälper.

Fuji är också duktiga på firmwareuppdateringar och släpper massor med features kontinuerligt som faktiskt på riktigt förbättrar produkten du redan köpt.

Fördelen med ett spegellöst hus är också att du kan adaptera massa gamla vintageobjektiv. Då blir det kul på riktigt (med varning för gravt beroendeframkallande).

Det finns som redan nämnts även massa tredjepartsobjektiv. Jag har nyss köpt det manuella 7artisans 35mm f/1.2 (!) för 1500kr (!) nytt (!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det finns som redan nämnts även massa tredjepartsobjektiv. Jag har nyss köpt det manuella 7artisans 35mm f/1.2 (!) för 1500kr (!) nytt (!).

Nu kan det ju vara så att detta objektiv har andra optiska egenskaper som ger bilderna en särskild karaktär men skulle man köpa en kamera med småbildssensor istället (tex en A7 i någon variant), motsvaras detta i princip av ett 50/1.8 och då finns det en hel uppsjö varianter, nya eller begagnade i alla möjliga fattningar (du propagerar ju själv för gamla manuella gluggar) och 1500kr är inte så sensationellt. Det finns ju till och med AF-varianter från Yongnuo till åtminstone Canon och Nikon. för 700-800kr (nya) inkl. frakt, moms och postnords straffavgift.

Men, visst, sitter man redan på ett APS-C-hus är det ju trevligt med ljusstarka gluggar till vettigt pris som ger möjlighet någorlunda kort skärpedjup och så, såklart.