Tips på snabb filserver

Permalänk

Tips på snabb filserver

Jag har ställts inför ett litet dilemma och söker en filserver för att lagra filer på.

Jag använder mig idag av en VPN lösning till en extern server och det blir alldeles för många flaskhalsar och går segt när jag ska spara filer m.m. Ritar i AutoCad så kravet är att det ska vara riktigt bra responstid. Speglade diskar med ett utrymme på 4-8TB. Vi är 3-4 användare som jobbar mot den samtidigt så det är ingen överdriven trafik.

Har tittat åt NAS hållet men sett att vissa klagar på responstider för dessa.

Tittat lite på servrar med windows server osv men det drar iväg snabbt i pris där. Finns det någon enkel maskin som löser mina behov till en bra peng. Vad ska man ha för hårdvara, diskar m.m. Jag har ingen erfarenhet när det gäller servrar utan hoppades på att någon kunde assistera mig lite här.

Vore smutt om man kunde koppla upp den med vpn tunnel klient till min externa server idag och backa datan.

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Förslag, DS10190+ som har plats för fem diskar. En SSD för axet och fyra i SHR för datat.
https://www.dustin.se/product/5011126649/disk-station-ds1019

Den kan både agera VPN-server och vara VPN-klient. Marknadens absolut bästa grafiska interface för att sätta upp dess funktionalitet. Det första du gör är att stänga av "HDD Hibernation".

<edit>Se till att jobba mot ett versionhanteringssystem som t.ex. SVN eller GIT så att ni jobbar mot en lokal arbetskopia och att ni checkar in det som är ändrat vid dagens slut. Synology DSM har både SVN och GIT.</edit>

Permalänk
Avstängd

@antefjante:

Vad har du för budget?

Om du bara ha 1 gigabit nätverk då kommer du inte upp mer än max 120MB/s och påverka det internet om du har 1000/1000 mbit internet så kommer du aldrig få upp allt.

Så om man ska använda sin filserver mycket så rekommenderar att man använder sig av minst 10 gigabit mellan filserver och dom dator som ska använda, då påverka det inte ditt internet samt du lär komma upp högre än 120MB/s då är det mer värt att ha en filserver.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Jag har siktat in mig på 10-15 000 helst runt 10 om det är möjligt.
Sett att det finns billigare tornservrar. Behöver sen kompletteras med operativsystem och diskar...

Servern kommer stå i samma rum alternativ bredvid så LAN är inte uppsatt än. Det blir nog 1 gigabit nätverk iallafall.

Även sett att Autodesk (autocad) inte gillar nåt annat än Microsoft filsystem så kan man ha det så vore det toppen. Fungerar säkert med annat men har ingen aning själv förutom det jag eftersökt på nätet.

Skrivet av superegg:

@antefjante:

Vad har du för budget?

Om du bara ha 1 gigabit nätverk då kommer du inte upp mer än max 120MB/s och påverka det internet om du har 1000/1000 mbit internet så kommer du aldrig få upp allt.

Så om man ska använda sin filserver mycket så rekommenderar att man använder sig av minst 10 gigabit mellan filserver och dom dator som ska använda, då påverka det inte ditt internet samt du lär komma upp högre än 120MB/s då är det mer värt att ha en filserver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@hasenfrasen
Varför är det viktigt att köra mot ett verisionshanteringssystem förutom att ha koll på verisionerna? Är det något i nasen som kräver det? Vad innebär HDD hibernation?

Skrivet av hasenfrasen:

Förslag, DS10190+ som har plats för fem diskar. En SSD för axet och fyra i SHR för datat.
https://www.dustin.se/product/5011126649/disk-station-ds1019

Den kan både agera VPN-server och vara VPN-klient. Marknadens absolut bästa grafiska interface för att sätta upp dess funktionalitet. Det första du gör är att stänga av "HDD Hibernation".

<edit>Se till att jobba mot ett versionhanteringssystem som t.ex. SVN eller GIT så att ni jobbar mot en lokal arbetskopia och att ni checkar in det som är ändrat vid dagens slut. Synology DSM har både SVN och GIT.</edit>

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Läs lite om SVN och GIT och vad man kan använda det till. Det är användbart om man är fler än en person som jobbar mot samma filer. Man kan t.ex. undvika "krockar" om andra har ändrat i filen samtidigt som du samt har möjlighet att backa tillbaks och veta vem som gjort "dumheter".

Att inte tillåta diskarna att "vila/hibernation" gör att NAS'en alltid känns snabb.