Vilka komponenter till Ryzen5-bygge? Ca 12kkr

Permalänk
Viking

Det ska ingå kylpasta med processorn och kylaren, och sen är väl esd-armband att rekommendera.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric66:

Kylpasta? Vad är det och behöver jag köpa till det för detta bygget?

Kylpasta fyller ut de mikroskopiska hålen på kylaren och processorn för att förbättra kontakten och därmed värmeöverföringen. Det medföljer i stort sett alltid kylpasta när man köper en kylare, på just kylaren du valt är den dessutom förapplicerad så att det bara är att montera den.

Skrivet av Eric66:

Behöver jag köpa något mer än dessa komponenter?

Nej, alla kablar och sånt du behöver följer med.

Skrivet av Eric66:

är det viktigt att ha ett esd armband?
behövs det matta och arm
band eller bara armband, eller inget alls?

Ja, minst ett armband bör du ha. Matta är till för att du ska kunna lägga ifrån dig komponenter på den och samtidigt behålla samma potential, men är inte direkt nödvändig om du bara ska bygga en dator.

Se även Sweclockers datorbyggarguide, videon går igenom bl.a. ESD-skydd i början.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Eric66:

Kylpasta? Vad är det och behöver jag köpa till det för detta bygget?
Behöver jag köpa något mer än dessa komponenter?

är det viktigt att ha ett esd armband?
behövs det matta och arm
band eller bara armband, eller inget alls?

Sluta skapa nya trådar på forumet hela tiden. Du har redan fyra för den här datorn...
Spännande att du frågar hur man kan få det att bli billigare men sen inte ändrar någonting för att få det billigare...

De komponenterna räcker, det är allt som behövs till en dator. Du kanske vill köpa Windows dock, finns billigt på Ebay.

ESD armband är inte viktigt, men det är att rekommendera.
Matta behövs inte om du har armband.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Hedersmedlem

@Eric66 *Trådar sammanfogade*

Jag har sammanfogat dina trådar då vi, av rättviseskäl, inte tillåter flera trådar om samma ämne. Detta då vi vill att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Eric66: Kylpasta brukar följa med el redan vara applicerad på, när man köper en eftermarknads kylare, så det är inget att tänka på. Skulle det inte finnas, finns säkert en datorbutik i stan/byn du kan köpa en tub av för 50-100:-

Jag har inget negativt att säga om armband el mattor, men i min värld är det "verktyg" för såna som bygger dagarna i ända, och inte ett system till sig själva. Det har funkat i alla år för mig att bara gå och pilla på elementet innan ja börjar

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R