Samsung avtäcker Galaxy S20, S20 Plus och S20 Ultra

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor: i pressmeddelandet kan man också läsa att 60 Hz är standardkonfigurationen, och användaren får aktivt välja att aktivera 120 Hz om det önskas. En hel del detaljer som endast fås i det finstilta här.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztomten:

Njae, inget som direkt imponerade, visst flera ghz och megapixel.
Men fortfarande edge skärmar...

Fast 5G är ju rätt nice, det ihop med geforce now blir en fin kombo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur brukar det se ut med mobilsläpp, kommer tidigare generationer gå ner mycket i pris nu?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kan nog tänka mig att köpa S20 Ultra om ett år för halva priset. Men som det ser ut nu så får min S8 Plus vara kvar ett tag till.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Försöker nu bestämma mig för vilken jag ska beställa eftersom jag lägligt ska förnya abonnemanget nu. ^^
Valet står mellan S20+ och S20 Ultra..

Dock kanske priserna minskar markant inom de kommande månaderna?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ClintBeastwood: texten uppdaterades med de sänkta priserna för Galaxy S10-telefonerna. Prissänkningen är på 150 USD för samtliga modeller, men de svenska produktsidorna reflekterar inte ändringarna (i skrivande stund).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Kommer nog att bli en iPhone då istället. Skiljer ju inte något enormt i pris precis.

Permalänk
Medlem

Jävlar va OP ULTRA:n är då, overkill också iaf för gemene man speciellt när det gäller kameran.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Jävlar va OP ULTRA:n är då, overkill också iaf för gemene man speciellt när det gäller kameran.

På samma sätt som att Intel, AMD, Nvidia bättre cpu/gpu är overkill för gemene man. Målgruppen för de som köper Galaxy S20 ultra är flera. Dels de som har en väldigt massa prylar, men det kan även vara den mer sparsamma som köper en mobil och tänker.
Denna Galaxu S20 ultra är så otroligt bra så med denna klarar jag mig utan en stillbildskamera, videokamera och surfplatta. Det blir då så otroligt mycket billigare med Samsung S20 Ultra. Visst det blir inte lika bra, men mer pengar i plånboken.
Allteftersom åren går och kamerorna blir bättre så finns det fler folk som klarar sig på preniummobilernas kameror. Och då kan de också utan att vara slösaktiga vara beredd på att betala mer för dem.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att 3,5 mm hörlursuttaget är borta? Det finns på Galaxy S9+ och Galaxy S10.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Varför håller de på och gör olika lösningar med sanpdragon och deras egna lösning ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det ser ut som att 3,5 mm hörlursuttaget är borta? Det finns på Galaxy S9+ och Galaxy S10.

japp dom har tyvärr dödat det nu sjukt att alla apar efter apple.. suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Andra mobiler har redan kommit med 108Mpix förra året, om jag förstod rätt är det inte 108RGB pixlar, utan 27Mpix av varje färg och vitt, så jag skulle kallat det för 27Mpix. Nokia på sin tid hade ’riktiga’ 42 RGB Mpix (808 och 1020 pureview)

Skickades från m.sweclockers.com

Definiera "riktig" 42 Mpix. Det är ju standard att man uppger antalet subpixlar på kamerasensorer. En 42Mpix brukar vara 21Mpix grönt och 10,5Mpix rött och blått, om det bara är RGB som gäller. En pessimist skulle säga att det då bara är 10,5Mpix med interpolation, men eftersom de olika subpixlarna är tagna vid olika positioner så kan man i många fall extrahera mer upplösning ur bilden genom sk demosaic.

En 108Mpix har precis samma problem, att det byggs upp av subpixlar. I detta fall skulle jag t.o.m. säga att man prioriterat bättre och bytt ut varannan grön mot vit, jämfört med "riktiga RGB" som du nu håller så högt. Upplösningen på grönt blir aningen sämre (fortfarande bättre än hos 42Mpix), upplösningen på de andra färgerna blir aningen bättre, och viktigast av allt, man får in mer ljus per pixel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Andra mobiler har redan kommit med 108Mpix förra året, om jag förstod rätt är det inte 108RGB pixlar, utan 27Mpix av varje färg och vitt, så jag skulle kallat det för 27Mpix. Nokia på sin tid hade ’riktiga’ 42 RGB Mpix (808 och 1020 pureview)

Skickades från m.sweclockers.com

Tvärtom helt normalt sätt för kamerasensorer, mer förvånad att vi inte sett tekniken i fler bildskärmar (känner bara till surface som har subpixelrendering).

Permalänk
Medlem

Kanske blir en när mitt kontrakt på S9+ går ut. Men bara om det blir bra deal på kontrakt. Skulle aldrig betala 10k för en telefon. S9+ kostade 4800kr eller 200kr gånger 24. 5k är max jag betalar för en mobil. Lär bli Xiaomi annars om jah ska köpa kontant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Varför håller de på och gör olika lösningar med sanpdragon och deras egna lösning ?

Skickades från m.sweclockers.com

Olika modem och frekvensbandoptimeringar. Säger de. EU har mer optimerat för GSM och LTE (Exynos), medan Snapdragon har stöd för CDMA och något fler frekvenser. Fast tycker de borde vara ikapp nu.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Olika modem och frekvensbandoptimeringar. Säger de. EU har mer optimerat för GSM och LTE (Exynos), medan Snapdragon har stöd för CDMA och något fler frekvenser. Fast tycker de borde vara ikapp nu.

Fast det där kan väl inte stämma? Med det resonemanget då har alla andra tillverkare som kör med Snapdragon sämre mottagning. Nä, jag tror att man kör Exynos i Europa för att de ska få mer av kakan. Snapdragon kör de i USA för att inte bli stämda för patentintrång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yay för större batterier, nay för prislappen. Annars kändes det mesta av det de visade väldigt gimmicky.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Infiniti:

Yay för större batterier, nay för prislappen. Annars kändes det mesta av det de visade väldigt gimmicky.

Skickades från m.sweclockers.com

Sales pitch deluxe för 5G, men det var bara Ultra som hade millimetervågor. Den svaga kronan slår verkligen igenom. Copyswedeskatten för lagring gör förmodligen att 512GB versionen blir svindyr om den ens kommer till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Men det viktigaste - har de skippat de äckliga böjda skärmkanterna?

Och det är i kanterna som telefoner tar mest smällar. Jättesmart att ha glas på kanterna då.
Jag har hört flera fall där Samsung-telefoner spruckit just där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Definiera "riktig" 42 Mpix. Det är ju standard att man uppger antalet subpixlar på kamerasensorer. En 42Mpix brukar vara 21Mpix grönt och 10,5Mpix rött och blått, om det bara är RGB som gäller. En pessimist skulle säga att det då bara är 10,5Mpix med interpolation, men eftersom de olika subpixlarna är tagna vid olika positioner så kan man i många fall extrahera mer upplösning ur bilden genom sk demosaic.

En 108Mpix har precis samma problem, att det byggs upp av subpixlar. I detta fall skulle jag t.o.m. säga att man prioriterat bättre och bytt ut varannan grön mot vit, jämfört med "riktiga RGB" som du nu håller så högt. Upplösningen på grönt blir aningen sämre (fortfarande bättre än hos 42Mpix), upplösningen på de andra färgerna blir aningen bättre, och viktigast av allt, man får in mer ljus per pixel.

Det var inte fallet med nokia vad jag kan minnas, men kan också ha fel. Man kunde få ut bilder i full upplösning i all fall, men de kan såklart ha processerats för demosaic utan att jag tänkte på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt att dom envisas med att göra telefonerna mer och mer långsmala.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var inte fallet med nokia vad jag kan minnas, men kan också ha fel. Man kunde få ut bilder i full upplösning i all fall, men de kan såklart ha processerats för demosaic utan att jag tänkte på det

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inga kamerasensorer där man gör något annat. Demosaic händer i bakgrunden i alla - precis alla - digitala kameror som tar färgbilder. Och ja, man får alltid ut "fulla upplösningen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det ser ut som att 3,5 mm hörlursuttaget är borta? Det finns på Galaxy S9+ och Galaxy S10.

Tråkigt att de ska spara några futtiga kronor med att ta bort hörlursuttag på en mobil för 10000 kr. Jag menar folk använder ju hörlurar. Adaptrar och bluetooth krånglar bara till det och gör det dyrare för användaren.

Permalänk
Avstängd

Sjuka priser som vanligt.....

Skrivet av anon2110:

Sales pitch deluxe för 5G, men det var bara Ultra som hade millimetervågor. Den svaga kronan slår verkligen igenom. Copyswedeskatten för lagring gör förmodligen att 512GB versionen blir svindyr om den ens kommer till Sverige.

Hade vart intressant att jämföra vad mobilen skulle ha kostat när kronan var stark och jämföra det mot våran svaga krona.

Skrivet av ronnylov:

Tråkigt att de ska spara några futtiga kronor med att ta bort hörlursuttag på en mobil för 10000 kr. Jag menar folk använder ju hörlurar. Adaptrar och bluetooth krånglar bara till det och gör det dyrare för användaren.

Dom tjänar massa pengar på detta därför dom nog gör det, då kan dom sälja trådlösa hörlur och ser till att man inte kan använda andra hörlur med 3,5 mm uttag om man inte använder adapter.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Som någon annan sa, sjukt besviken att Buds + inte ingår om man förbokar i Sverige.
Och sjukt konstigt att 16gb/512GB modellen inte säljs här heller.

Är själv ute efter ett par in ear och buds+ vore nice som förbokning då mossan ska köpa S20an.
Kunde jag köpt loss dom lite billigare och hon får en billigare mobil.

Men robbed

Nog lika bra skulle jag säga
Nuvarande Budsen är helt värdelösa, Rekommenderar starkt t.ex Jabra Elite 75t istället

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Att den saknar 3.5mm kommer helt klart påverka mitt val om vilken telefon jag kommer att välja eller eventuellt att jag bara stannar kvar på min befintliga istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då tappades intresset rättså hårt. Vem vill köra uppskalat? Förstår dock batteriimpact med de frekvenserna på den upplösningen

Skickades från m.sweclockers.com

Min telefon på 6.2" har 1440 skärm men jag kör ändå 1080 på den trots att båda lägena är 60hz. Jag ser typ ingen skillnad så kan lika gärna ta eventuell bättre flyt/batteritid istället.

Tror även att telefonen kom med 1080 förinställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Sales pitch deluxe för 5G, men det var bara Ultra som hade millimetervågor. Den svaga kronan slår verkligen igenom. Copyswedeskatten för lagring gör förmodligen att 512GB versionen blir svindyr om den ens kommer till Sverige.

Nope, fetpass på denna lur. Sverige får ENBART 128GB... Är väl alla jävla roliga skatter och tillägg som kukar ur det för oss.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Lego Master

Man blir ju vansinnessugen på S20 Ultra, men priset alltså...speciellt för den "lilla" versionen vi får tillgång till.
Hörlursuttaget har jag också varit skeptisk till att man skippar, men såhär i efterhand har jag nog inte använt det en enda gång på min 1½ år gamla S9a. Jag ser inte vad jag tappar om en ny telefon inte skulle ha 3,5mm. Alla enheter jag använder för ljud kör bluetooth.

Kameran låter ju som en gimmick, man vill gärna testa själv först för att se hur bra det blir "på riktigt", men telefoto och makro är nåt jag har saknat hittills.

Jag avvaktar till nuvarande abonnemang går att binda om (eller går ut helt, vi får se), så kanske Samsung har tagit sitt förnuft till fånga och släppt 16gb/512gb-versionen här med.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield