Hur använder jag gamla högtalare till modern teknik?

Permalänk

Blir lite avundsjuk att du har kommit över sådana spännande högtalare. Det du behöver är framför allt en förstärkare som du kan koppla högtalarna samt TV:n och din telefon till.

Det kan var så att dina högtalare är värda en riktigt fin/dyr förstärkare, men förslagsvis börjar du med någon billig hemmabioreceiver och byter upp dig senare i livet. Får du tag i en begagnad hemmabioreceiver för en tusing så kör på det. Då har du garanterat någon ingång på förstärkaren som du kan koppla din tv till. Mobilen kan du sedan koppla upp via Bluetooth med hjälp av en sådan här mottagare som du kopplar in i receivern. Jag har själv två stycken.

Även om en sådan receiver inte kommer att spela upp högtalarens hela potential, så räcker det säkert för de allra flesta utom hifi-nördarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Blir lite avundsjuk att du har kommit över sådana spännande högtalare. Det du behöver är framför allt en förstärkare som du kan koppla högtalarna samt TV:n och din telefon till.

Det kan var så att dina högtalare är värda en riktigt fin/dyr förstärkare, men förslagsvis börjar du med någon billig hemmabioreceiver och byter upp dig senare i livet. Får du tag i en begagnad hemmabioreceiver för en tusing så kör på det. Då har du garanterat någon ingång på förstärkaren som du kan koppla din tv till. Mobilen kan du sedan koppla upp via Bluetooth med hjälp av en sådan här mottagare som du kopplar in i receivern. Jag har själv två stycken.

Även om en sådan receiver inte kommer att spela upp högtalarens hela potential, så räcker det säkert för de allra flesta utom hifi-nördarna.

Tjena! Tack för ditt svar (:

Ja jag tänkte börja med något enklare. Hur vet jag vilken som är en hemmabio förstärkare? Är det bara att den har rätt uttag, tex en HDMI?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snuwset:

Tjena! Tack för ditt svar (:

Ja jag tänkte börja med något enklare. Hur vet jag vilken som är en hemmabio förstärkare? Är det bara att den har rätt uttag, tex en HDMI?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, rätt uttag är korrekt men hdmi betyder inte något ensamt för hdmi finns också på andra förstärkare än de för hemio och det finns hembiomaskiner som inte har hdmi.
Letar man prisvärda prylar som ska användas som förstärkare är det kanske så att de bästa är de som inte har hdmi för det gör dem generellt sett billigare.
Det viktigaste är att ha analoga ingångar och helst många av dem, hembiomaskiner har också för det mesta digitala ingångar (coax och optiska) för ljud men för ljudbruk så är det ointressant vilka video in och utgångar apparaterna har, det är i det läget mycket mer intressant om apparaten har delbara för och slutsteg eller tex går att bryggkoppla.
Det brukar gå att hitta hembiomaskiner för under 1000 kr som har bra förstärkare, folk dumpar dem billigt just för att de inte har hdmi eller inte stödjer 4k osv...
Dvs de blir ofta väldigt prisvärda om man bara ska använda dem som en stereoförstärkare.

Du har väl förresten inte angett nån budget, 1000, 3000 över 5000 kr vad kan du tänka dig att satsa ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du vill koppla in ett par högtalare till TV, Mobil,dator, etc om jag förstått dig rätt.

Som några redan föreslagit så skulle jag köra på en hembioreciever eller steroförstärkare med digital ingång(optisk) för TVn, finns nya att köpa där du hittar både streaming, bluetooth. Gå till t.ex hifiklubben och be dem rekommendera en förstärkare åt dig och låta dig provlyssna, bättre än att sitta här på forum och få ena eller andra svaret och inte veta vilket man ska välja.

Har snackats mycket om watt, etc på högtalarna. Kortfattat kan man säga att alla förstärkare fungerar med alla högtalare i form av att det kommer ljud från dem. De flesta av de förstärkare du hittar idag levererar den effekten som krävs för att driva även de mest svårdrivna högtalare, vissa högtalare har märkta t.ex "MAX 120W", detta är mest ett riktmärke på vad högtalaren är beräknad att klara av. Dock så varierar antalet watt som förstärkaren spottar ut beroende på volymen, mer vid högre volym. Dvs om du köper dig en 3w, 100w eller 500w förstärkare så kommer den inte alltid leverera det angivna wattantalet sålänge du inte maxar volymen.

Gå till en dealer och låt han eller hon rekommendera en förstärkare för dig. För det ska ju samtidigt vara i ungefärlig prestandaklass som dina högtalare.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem

Hej, bilderna verkar inte fungera längre (det kanske bara är för mig). mvh Fredrik

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att all handel hör hemma i marknaden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...