Motorola kritiserar oberoende test av vikbara Razr – "felaktigt utfört"

Permalänk
Melding Plague

Motorola kritiserar oberoende test av vikbara Razr – "felaktigt utfört"

Efter att media testat hållbarheten i vikbara Razr slår Motorola tillbaka och menar att testet är felaktigt utfört.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Eokt7DWljtU

Skulle säga att den verkar helt ok för att vara vikbar.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Jag håller nog med Motorola här. Vikningen i Cnets test såg väldigt våldsam och onaturlig ut.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Ett sånt här komplext gångjärn rör sig inte enkelt runt en ensam axel som cnets robot gör

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker Motorolas kritik är befogad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Mobilgångjärn av den här typen ska inte ha så lite motstånd som möjligt.
Skulle man sikta på så lite friktion som möjligt hela vägen skulle innebära att mobilen inte stannade i helt öppen/ständ positition. Det skulle upplevas väldans sladdrigt.
Det behövs alltså en viss nivå av motstånd i gångjärnen för en bra upplevelse.

Att då testa att vika mobilen så snabbt fram och tillbaka som cnet gör - det kommer generera värme i gångjänen såklart. En bra bit utanför normalt användande vill jag påstå - och det är en reell faktor för att slita ut gångjärnen för snabbt.

Äe, jag gillar inte heller cnets test. Får ge motorola den poängen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ni missar också att skriva ut i artikeln att CNET själva erkänner att de använde en modifierad version av maskinen för Fold och har reserverat sig själva för att det kan ge problem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Det enda cnets test skulle kunna visa vore att kvaliten på telefon inte var dålig. Alltså klarar den väldigt många vikningar snabbt så lär den klara det även vid normal användning.

Sedan vikbara skärmar har varit på tapeten länge, jag minns på de där mässorna där de visade skärm som kunde börjas och alla häpnades. Kolla in här från CES 2011: https://www.youtube.com/watch?v=8NucFRon_CQ

Nu idag kan vanligt folk köpa skärmar som kan vikas otroligt mycket mer. Jag vill säga att utvecklingen har ändå gått rätt så snabbt och jag är nyfiken på vad det går åt. Det gäller nu att få upp kvaliten och ner priset, blir priset lägre så accepterar folk att de kanske inte håller lika länge eller man kan få en liten skada.

*edit*
Om man kollar på videoklippet från CES 2011 och tänker tillbaka. Så vill jag minnas att nästan alla trodde att mobiltelefoner som nu har släpps inte skulle kunna släppas till konsumenter såpas snart.

Permalänk
Medlem

Som jag sa i förra tråden så är jag på Motorolas sida, testet är dåligt utformat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

https://www.youtube.com/watch?v=Eokt7DWljtU

Skulle säga att den verkar helt ok för att vara vikbar.

missa du glipan mellan skärmen vid 2:13-2:16

och vad som händer med skräp under skärmen vid 7:00-8:00 ? (absolut extremt mkt grus, men inte helt omöjligt att skräp/damm hittar sig in efter 1-2 år)

Permalänk
Medlem

om man inte våldsamt kan vika ihop telefonen, hur ska man då på ett tillfredsställande sätt avsluta ett argt samtal???

Permalänk
Medlem

Detta är en HALO produkt och inte något som alla kommer köpa.

Jag själv hade säkerligen lyckats ta sönder denna på mindre än 6 månader då jag är notoriskt dålig på att hålla saker för sig själv (Nycklar,Mynt,Smuts,osv ) men känner folk som än idag har Iphone 6 som ser ut som ny med knappa repor på skärmen.

CNETs test verkade vara lite missvisande när jag kollade in det och JerryRigEverything har ju som utgångspunkt att ta sönder telefonen så jag slipper göra det ^^

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

missa du glipan mellan skärmen vid 2:13-2:16

och vad som händer med skräp under skärmen vid 7:00-8:00 ? (absolut extremt mkt grus, men inte helt omöjligt att skräp/damm hittar sig in efter 1-2 år)

Exakt, damm, smuts etc kommer lätt kunna leta sig in under skärmen. Kolla in JerryRigEverythings test, visserligen överexponerar han den för mängden grus osv. Men det visar ju lite på att det är lätt hänt.
Över lag tycker jag dock att Motorolas telefon är betydligt mer intressantare än Galaxy Fold.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nej denhär produkten är ingenting intressant för mig. Däremot hade jag tyckt att ett gummi/sillikon membran som skyddar växeln hade suttigt väldigt bra på den telefonen. Damm och smuts är faktiskt en del av allas vardag tyvär

Permalänk
Medlem

Lite OT - kan inte låta bli att känna att det känns sjukt onödigt att utveckla denna telefon för nästan 20kkr, som ingen kommer köpa o som möjligen blir en parantes i historien... alla pengar o miljöpåverkan för inget resultat.

// LZ

Permalänk
Medlem

Skulle inte skaffa en vikbar telefon...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Skulle säga att det är tvärt emot onödigt.. Om mobil marknaden ska ta sig framåt och inte stagnera så behövs det lite nytänk och innovation.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Låter som "ni håller den fel" all over again.

Permalänk
Medlem

"You're Folding It Wrong" ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ett sånt här komplext gångjärn rör sig inte enkelt runt en ensam axel som cnets robot gör

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, det va ju synligt med blåtta ögat när man såg hur svårt det var att få maskinen att stänga telefonen.
Tycker Motorola kan skryta i specen med att den även klarar 27000 felaktigt påfrestande öppningar/stängningar .

Permalänk
Medlem

Lite roligt att läsa att folk skriver att man aldrig skulle köpa den här mobilen för att den är för dyr eller vikbar osv.
I mina ögon är det samma som att jag aldrig skulle köpa eller kan förstå att man köper en iPhone för 14-15k men det gör ju massor med folk ändå.
Skulle faktiskt säga att om jag varit tvungen att köpa en iPhone för 14-15k eller denna så hade jag köpt Razern då den tilltalar mig mer.

Permalänk
Medlem

Folk gnäller på priset men att köpa en iPhone 11 pro max eller vad den heter för bara ett par tusenlappar mindre är inga problem?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Tycker JerryRigEverything test var bra, kanske kan de fixa så inte damm kommer in under skärmen med nästa iteration av den här telefonen.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte sätta gorilla glass där skärmen inte viks?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att parafrasera Steve Jobs: You're folding it wrong! :'-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag reagerade mest på att deras manick inte vek ihop telefonen, utan nöjde sig med en liten vickning. Om syftet är att testa om skärmen tål att vikas, så ska man väl se till att den viks i testet. Missar man det så finns det ju NOLL förtroende för testet.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Låter som "ni håller den fel" all over again.

Skrivet av Findecanor:

"You're Folding It Wrong" ...

Skrivet av tuomi:

För att parafrasera Steve Jobs: You're folding it wrong! :'-)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har svårt att se likheterna.
Apple, hade testat sin telefon i labbmiljö, som inte kunde emulera verkliga förhållande, samt i fält, med telefonen inkapslad i ett skal, för att den inte skulle avslöjas, och därav inte upptäckt problem med mottagningen.
Här är det ett onaturligt labbtest, som resulterar i ett falskt negativt resultat, istället för ett falskt positivt som i Apples tester.
Sen tror jag visserligen inte att hållbarheten är fantastisk i denna telefon. Men den där testmaskinen emulerar inte riktiga förhållanden, och i ett sånt läge är det fullständigt rimligt att tillverkaren kritiserar testet.

Vikbara skärmar kommer vara problematiska, fram till någon tar fram en telefon som både klarar att vikas under naturliga förhållande många gånger, och som även kan IP klassas, för att visa att damm och vatten inte kan tränga in och förstöra telefonen. Men det lär ju dröja, och i synnerhet om det inte ska vara en överdrivet klumpig konstruktion. Känns som tekniken på sin höjd är redo för att göra smartklockor, där skärmen kan böjas lätt för att följa handleden på den som bär den, men inte fullt ut vikas ihop.

Motorola gjorde i alla fall rätt i att sätta en rimlig skärm på utsidan, enligt mig. Många vikbara smartphones, och då talar jag generellt och inte med vikbara skärmar, har konstiga prioriteringar när det gäller skärmen på utsidan (ingen, pytteliten eller lika stor som den på insidan). Jag tycker även Samsung tänkte rätt med sin fold, med att ha en skärm som skulle kunna hanteras med en hand på utsidan. Om man inte kan hantera telefonen med en hand varken när den är hopfälld eller utfälld, så försvinner ju en stor del av fördelen med att ha en vikbar "tablet", istället för att ha en kompakt tablet som inte kan vikas, eller ha en phablet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Varför kan de inte sätta gorilla glass där skärmen inte viks?

Skickades från m.sweclockers.com

Blir ju oundvikligen en kant att glida över då. Visst, mjukt fasade kanter är en grej gorillaglasen redan har, men då blir det åas mer refraktioner istället.

Tror inte endera av de upplevelserna skulle imponera på många villiga att lägga den summan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vem på CNET tyckte det testförfarandet var ok och speglar verklig användning? Känns mer som att dom verkligen ansträngt sig för att hitta ett testsätt som är utformat för att förstöra gångjärnen så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

om man inte våldsamt kan vika ihop telefonen, hur ska man då på ett tillfredsställande sätt avsluta ett argt samtal???

Finns väl inget bättre sätt att avsluta ett argt samtal på än att ha sönder den och med det här gångjärnet slipper du kasta den i väggen för önskad effekt.

Skickades från m.sweclockers.com