Mega-bit i Örebro inställt på grund av feldraget nätverk

Permalänk
Medlem

@Kern Om det va själva installatören som tog fel adress borde inte dom som jobbar i den andra lokalen säga typ nä vi har inte beställt nå internet?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av hooloovoo:

Jag minns när jag besökte det här "LAN":et i Örebro som ung.
Dataparty Örebro 1993 Jag hade med mig min Amiga 1200, en Tjock-Tv på 24" och en dröse disketter! Det var ju inget LAN i traditionell bemärkelse eftersom inga/väldigt få hade nätverkskort i sina datorer på den tiden.

Kul!

Var också där med min Amiga 1200, tjock tv och satt hela tiden och körde StarTrekker. Legendariska Lizardking var där och vann musiktävlingen och (har jag för mig) vann också ölsvepartävlingen på scenen.

Ett par av killarna som var med på detta partyt jobbar numer på FRA, så "scenen" sorterade allt fram rätt många vassa kodare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Och att dom inte kunde förlänga den och flytta utrustningen till rätt lokal?
Inte helt lätt att skarva en fiberkabel, men det borde ju vara inom ramarna av möjligt för leverantören tycker man?

Skrivet av medbor:

Om det är en ’intilligande’ lokal är det väl bara att skarva vidare med en fiberförlängare? Visst lite mer jobb med de har ju flera dagar på sig..

Skrivet av anon246659:

Svetsa en fiberkabel är rätt lätt när du har verktygen för det. I vissa nödfall finns det tom muffar för att skarva.
Detta är helt klart något som borde kunna lösas.

Skrivet av Aka_The_Barf:

något problem att dra kablar till den närliggande byggnaden? på min tid fanns knappt internet men det blev lan endå

Nja, så enkelt är det inte att bara dra vidare en kabel. Man ska ha mycket tur för att få ordning på det, ligger det t.ex. en väg/gångväg emellan så är det kört. Handlar mycket om juridiska aspekter vad som är lagligt och även om man får till en lösning så måste fibern skyddas om det inte går att få till en semi-permanent lösning. Dessutom ska fastighetsägaren som sitter på kablaget nu godkänna lösningen också!

Skrivet av riche:

Bra projektledning

Tänk på att LAN ofta arrangeras ideellt, så risken finns att det var någon stackare som jobbade gratis och råkade vara något otydlig i beställningen

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Kul!

Var också där med min Amiga 1200, tjock tv och satt hela tiden och körde StarTrekker. Legendariska Lizardking var där och vann musiktävlingen och (har jag för mig) vann också ölsvepartävlingen på scenen.

Ett par av killarna som var med på detta partyt jobbar numer på FRA, så "scenen" sorterade allt fram rätt många vassa kodare.

FLT är väl i princip coren i dice, så det stämmer fortfarande. Man måste vara engagerad och lägga ner tid för att sticka ut i scenen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

FLT är väl i princip coren i dice, så det stämmer fortfarande. Man måste vara engagerad och lägga ner tid för att sticka ut i scenen...

Skickades från m.sweclockers.com

Och efter StarTrekker kom ju Fasttracker II från Triton som sedan blev Starbreeze.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jävlar vad mycket boomers som ska kika in och säga samma sak i tråden. Det hade varit mer relevant att skriva att man inte behöver internet på ett LAN innan ca 2005 men idag behöver 83.2% av spelen internetanslutning för att starta så det blir svårt. Tror inte det var WC3 och CS 1.5 de tänkt LANa men vadvet jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl närmare 100% av spelen som kräver det idag... Men det är väl ingen som på allvar tror att det räcker med bara ett LAN, men man kan kanske passa på att ha lite kul åt detta misslyckade "LAN"-event.

/millennial

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Nyfiken på vad för kabel och utrustning det rör sig om?
Och att dom inte kunde förlänga den och flytta utrustningen till rätt lokal?
Inte helt lätt att skarva en fiberkabel, men det borde ju vara inom ramarna av möjligt för leverantören tycker man?

Svårt att skarva fiber kablage ? Nej. Bara patcha vidare i de flesta fall...

MEN ja man drar väl inte vidare bara sådär över golv eller genom väggar. Hade det varit ett rum några meter fel ja då hade de väl varit lösbart men nu är det en anslutning för 1500 pers vi pratar om utan att veta vilka hastigheter som är tänkta så är det nog helt enkelt för omfattande.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det ser ut att vara en trist situation iaf.

Med tanke på att frågan om betalning för jobbet verkar ha kommit upp så funderar jag på om internetleverantören kanske gjort rätt enligt anvisning - och därför rimligen vill ha betalt. Möjligheten att de fått felaktiga instruktioner finns ju. Och då borde de rimligen få betalt eftersom de har utfört jobb enligt instruktion.

Inte säkert att det ligger på arrangören som förmedlat var dragningen ska göras heller.
Möjligt att det är någon tredjepart som bommat. Exempelvis fastighetsägare.
En part som inte beställt den temporära höghastighetslinan utan bara försett byggarna med platsinfo. Denna part kommer inte få fakturan så de är inte betalningsskyldiga heller.

Men det är bara gissningsar! Jag känner inte till situationen alls. Kan bara tänka mig att det finns försvårande omständigheter på vägen här - må något sätt. Just för att betalningsfrågan om internetdragningen kom upp direkt.

Utan att inte heller veta situationen känns det som att med ett LAN för 1500 så kollar man fysisk var ENDPOINT ska vara och inte bara tar någon adress och börjar dra går genom väggar mm.

Förstår knappt hur det kan gå till om inte typ "elektrikern/kabeldragaren" inte lyckades fåtag i någon och tänkte ja de är väl här och började...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@Kern Om det va själva installatören som tog fel adress borde inte dom som jobbar i den andra lokalen säga typ nä vi har inte beställt nå internet?

Det är inte omöjligt att det är precis vad som har hänt. Men om fibern är beställd till bara någon dag innan evenemanget börjar så är det inte säkert att dom hinner koppla om den rätt i tid, det. Ibland har fiberägaren också ett eget avtal med fastighetsägaren för att kunna komma in i fastigheten och mäta in fibern utan lokal kontaktperson som släpper in.

För att förtydliga lite så är det inte så att man gräver en ny fiber utan man kopplar fram befintlig fiber till fastigheten genom korskopplingar/telestationer för att skapa den förbindelse som krävs mellan adress A och B. När det arbetet är klart så åker man ut och mäter in förbindelsen och det kan vara först då det uppdagas att det blivit fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle också tippa på detta.

men återstår väl att se om de går ut med varför detta hände framöver när det lugnat sig lite.

mina gissningar är att de i kontraktet missat att ange vilken av byggnaderna på tomten fibern skulle in i och bara angett Conventum.

om man som företag får i uppdrag att "lägga en kabel" utan att ens gå runt med ansvariga, har dom gjort en rundgång av var det ska gå, och ändå dras fel.. jisses tur att dom inte är hissmontörer. ja asså det är 30 våningar i detta nybygge men hissen går bara upp till våning 5

Permalänk
Medlem

Haha låter som business as usual

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Betyder inte LAN "Local Area Network"? Då behövs väl inget internet eller? Dagens ungdom är så bortskämd...

Nä, det är ju bara å lira WC3 hela natten med LA... Just ja. Blizzard fimpade ju lan möjligheterna 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Grattis, it nissar i ett nötskal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Grattis, it nissar i ett nötskal.

Är väl inte IT-nissar som drar kabel inte

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd

I klartext: Det är alltså med all garanti arrangörernas fel, av någon orsak.

Ingen seriös leverantör skulle utföra jobbet helt felaktigt, och dessutom tro att de skulle kunna ta betalt av kunden ändå.
Så att det är problem med betalningen antyder starkt att någon kommunikationsansvarig hos arrangören har sagt fel lokal.

Om den praktiskt verkställande personen har missuppfattat instruktioner som anger vilken byggnad som gäller så handlar det inte heller om ett missförstånd i kommunikationen, utan då är helt enkelt felutfört.

Permalänk

Är det verkligen ingen som ser ironin i det hela? Det är ett LAN! Behövs inget Internet! Börja spela som vi gjorde på den gamla goa tiden när det inte fanns något alternativ till multiplayer spel än att samlas i en lokal och koppla ihop flera datorer.

Varför ställer dom in?? Spela gamla klassiker med varandra istället och ha 10ggr så kul!

Alternativ #2 Dra några 10Gbit nätverkskablar mellan lokalerna och begränsa varje användares bandbredd till 10Mbit så har dom åtminstone möjligheten att spela moderna spel på internet.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Lösningsorienterat förslag:
-Kör LANet som ett Retro-LAN
-Koppla upp hela lokalen med en 4G-mobil
-Cappa alla portar i patchpaneler till något lämpligt, 56kbps för modem-känsla, 128kbps för den rätta ISDN-feelingen.
-Bjud alla på fri pizza och Jolt
(för den helt rätta Retro-LAN känslan ska man koppla en del patchkablage fel/säkra av för dåligt så att mitt i LANet så går valda delar av datorparken ner och allt ska vara sådär lagom struligt)

Skämt åsido, om inte lokalerna är skilda av ytterväggar/långt ifrån varandra kan det väl inte vara en jättegrej att dra ett fiberpar mellan dom?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Vi släpper hela ”boomer”-diskussionen och går vidare med trådens ämne nu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Är det verkligen ingen som ser ironin i det hela? Det är ett LAN! Behövs inget Internet! Börja spela som vi gjorde på den gamla goa tiden när det inte fanns något alternativ till multiplayer spel än att samlas i en lokal och koppla ihop flera datorer.

Varför ställer dom in?? Spela gamla klassiker med varandra istället och ha 10ggr så kul!

Alternativ #2 Dra några 10Gbit nätverkskablar mellan lokalerna och begränsa varje användares bandbredd till 10Mbit så har dom åtminstone möjligheten att spela moderna spel på internet.

Borde det inte räcka med en hederlig Cat 5e? Jag menar, om det är 1500 deltagare, och alla sannolikt inte använder anslutningen hela tiden, så borde varje deltagare kunna få en Mega-Bit var. Är det inte det som namnet på eventet antyder ska erbjudas i anslutningsväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ett par av killarna som var med på detta partyt jobbar numer på FRA, så "scenen" sorterade allt fram rätt många vassa kodare.

Kan det hända att en av dom är Gnilk/Noice? (Nyfiken i en strut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Är väl inte IT-nissar som drar kabel inte

Nä då hade det inte funnits en kabel över huvud taget
It grabbarna kom väl med sina lådor och en skruv mejsel från Classe som vanligt, hittade ingen kabel och sen åkte dom hem. Ett par veckor senare (nu) börjar någon annan ta tag i det och undrar varför inget hänt.
Garanterat en felbeställning någon stans men att ingen inblandad märkt något fel förns nu är oförsvarligt. Så här ser det ut dagligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Vi släpper hela ”boomer”-diskussionen och går vidare med trådens ämne nu

OK Boomer

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Varför ge upp är det innebars att justera felet? Dra om den bara till rätt fastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det jag inte riktigt fattar här är varför det behövde dras ny kabel. Vilken kommunal anläggning av den här typen har INTE en fungerande internetanslutning år 2020?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Varför ge upp är det innebars att justera felet? Dra om den bara till rätt fastighet.
[Skickades från m.sweclockers.com

Hela reportaget är ju om att ingen vill betala den stora summan...

Skrivet av cyklonen:

Det jag inte riktigt fattar här är varför det behövde dras ny kabel. Vilken kommunal anläggning av den här typen har INTE en fungerande internetanslutning år 2020?

Det är väl mer troligt att det är kapaciteten för 1500 deltagare plus infrastruktur som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWierd:

Hela reportaget är ju om att ingen vill betala den stora summan...
Det är väl mer troligt att det är kapaciteten för 1500 deltagare plus infrastruktur som är problemet.

Men det handlar väl bara om launchers som stämmer av licens mot servrar och lite positionsinfo i spel? Kan väl inte handla om mer än kB/s per person?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det handlar väl bara om launchers som stämmer av licens mot servrar och lite positionsinfo i spel? Kan väl inte handla om mer än kB/s per person?

Sen ska 33% sända ut stream när dom spelar, och 38.9% har en stream igång och tittar när någon annan spelar. 28% har två eller fler streams igång. Sen ladda ner hela spel och patchar till spel och porren får vi inte glömma heller. Man hinner ju knappt spela när man är där om man ska hinna med allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det jag inte riktigt fattar här är varför det behövde dras ny kabel. Vilken kommunal anläggning av den här typen har INTE en fungerande internetanslutning år 2020?

Ingen har dragit en fysisk kabel, fiber finns redan i backen, det som är gjort är att en fiber från byggnaden når en bestämd ändpunkt hos leverantören, det går att göra utan att flytta den fysiska fibern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det jag inte riktigt fattar här är varför det behövde dras ny kabel. Vilken kommunal anläggning av den här typen har INTE en fungerande internetanslutning år 2020?

Det verkar vara att vanligt missförstånd i den här tråden att det fysiskt ska grävas eller dras en ny kabel. Så är inte fallet för en såhär central fastighet. När man beställer en fiber till en sådan här fastighet nyttjar man befintlig fiberinfrastruktur. Till fastigheten finns redan säg en 48-fiberskabel som är framdragen till ett elrum, serverrum eller annan central punkt.

Denna går tillbaka till en brunn utanför och skarvas tillbaka till t.ex. en korskopplingsnod eller annan central. Där kopplas den vidare på annan också befintlig fiberinfrastruktur och eventuellt genom andra korskopplingsnoder till den andra önskade änden för fibern. Det är inget fysiskt grävande utan handlar om planering för hur man kopplar fram fibern, det faktiska fysiska arbetet med att patcha mellan de olika kabelsystemen. Sedan mäter man in fibern för att se att allt ser bra ut.

Sedan är det klart att även om kommunen har en Internetförbindelse till Conventum Arena idag, vilket det är möjligt att de ar, så kan de inte upplåta den till ett LAN av den här storleken av flera olika skäl. Vad kommunen kan erbjuda möter sannolikt inte heller de tekniska kraven ett LAN har vad gäller IP-adresser, hastighet, eventuellt DDoS-skydd m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen har dragit en fysisk kabel, fiber finns redan i backen, det som är gjort är att en fiber från byggnaden når en bestämd ändpunkt hos leverantören, det går att göra utan att flytta den fysiska fibern.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, jag har jobbat med fiber för Skanova, så det rent praktiska är jag med på. Man behöver inte alltid läsa allt så bokstavligt. Men, som sagt, kapaciteten i ens en enkel anslutning borde räcka till.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S