Permalänk
Medlem

3700x timings på minnen, söker svar

Hej

Jag har precis gått över från intel till r7 3700x.

Jag har 3600mhz minnen som jag dragit på IF 3800mhz 1:1.

Det jag reagerar på är att stock volt på cpu ligger på 1.4v ungefär, stock fick jag 4600p i cinebench r20
när jag drog ner den till 1,3v fick jag 3800p ungefär.

Vilken volt ska man köra? nu använder jag ju datorn till mestadels spel, men vore ju kul att kunna få ut så mycket av cpun som möjligt men till rimlig temp, temp vid spel av pubg ligger mellan 66-72c så det är ju inte jättefarligt vid 1,4v.

Det jag söker är egentligen rekommendationer från er erfarna AMD användare, vad ska jag tänka på/vad bör jag göra?
Annars så är jag mycket nöjd över bytet från i5 7600k till 3700x.

Ha de gött!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Allt som har med cpun o göra borde va på auto. Den gör ett så pass bra jobb själv. På sin höjd pbo eller 1usmus power plan du vill läsa på om.

Minnena är vart du har lite o hämta i och. Precis som du gjort. Tights åt timingsarna med hjälp av dram calculator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag körde Dram calculator, ser detta rätt ut? har aldrig gjort detta förut @GreeM

http://www.bilddump.se/bilder/20200211154726-82.196.108.16.jp...

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Consensus verkar vara att lämna CPUn på auto, PBO ska sköta allt tillräckligt bra på egen hand. Som sagts ovan är det enda man egentligen behöver göra att para IF med sin RAM-hastighet.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag körde Dram calculator, ser detta rätt ut? har aldrig gjort detta förut @GreeM

http://www.bilddump.se/bilder/20200211154726-82.196.108.16.jp...

Jag har för nån månad sen satt ihop min 3800x o inte börjat med minnes klockning än, så kan inte säga vad man ska göra där. Vet bara att dram calculator är något man ska använda.

Ska börja nu i helgen o pula med minnes överklockning, får se hur det går

Permalänk
Medlem

Jag behöver få dram förklarat från min bild som jag la upp haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag behöver få dram förklarat från min bild som jag la upp haha

Skickades från m.sweclockers.com

Tellus har gjort en väldigt utförlig guide. Bara till att börja nötw igenom 😉

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1516576-minnesguide-amd-...

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Kom bara ihåg att det inte är så viktigt med perfekta timings. Risken med att klocka för mycket är instabilitet vilket tar lång tid att reda ut, men är du beredd att lägga ner tiden på det så kan det vara kul gissar jag.

Skiljer ju inte så många procent mellan 3200 eller 3600 nu för tiden, framförallt inte med så stor cache som ryzen har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kom bara ihåg att det inte är så viktigt med perfekta timings. Risken med att klocka för mycket är instabilitet vilket tar lång tid att reda ut, men är du beredd att lägga ner tiden på det så kan det vara kul gissar jag.

Skiljer ju inte så många procent mellan 3200 eller 3600 nu för tiden, framförallt inte med så stor cache som ryzen har

Skickades från m.sweclockers.com

Okej tack @medbor jag har egentligen mest läst om det, och vad folk diskuterar så låter det som att den mesta prestandan hämtar du i minnen och timings, jag kikade mest på det för skojs skull, men vet inte om jag är redo att börja ändra de där, då jag antar att instabilitet kan framkomma och som du säger, det är nog ett himla meck att reda ut i så fall. Så kanske skippar de ändå.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej tack @medbor jag har egentligen mest läst om det, och vad folk diskuterar så låter det som att den mesta prestandan hämtar du i minnen och timings, jag kikade mest på det för skojs skull, men vet inte om jag är redo att börja ändra de där, då jag antar att instabilitet kan framkomma och som du säger, det är nog ett himla meck att reda ut i så fall. Så kanske skippar de ändå.

Det finns som sagt lite att vinna säkert, men för min del tycker jag det är för mycket jobb. Att klocka en GPU kan ge 10-15% FPS, ramminnen kanske ger 5% från budget (3000 cl16) till high-end (3600 cl14), och knappast över hela brädet. Känns mer värt att lägga tiden där det gör skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Att sätta sina minnen i rätt hastighet är alltså värt det, du har ju köpt dem, men pilla mer är jag tveksam till alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns som sagt lite att vinna säkert, men för min del tycker jag det är för mycket jobb. Att klocka en GPU kan ge 10-15% FPS, ramminnen kanske ger 5% från budget (3000 cl16) till high-end (3600 cl14), och knappast över hela brädet. Känns mer värt att lägga tiden där det gör skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Att sätta sina minnen i rätt hastighet är alltså värt det, du har ju köpt dem, men pilla mer är jag tveksam till alltså

Jag förstår! Nej dom rullar ju i 3600mhz och FCLK 1800mhz som sagt.
ja låter det nog vara som det är, säkrast så @medbor

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite eftersom det löste sig för dig , men jag har införskaffat ett Asus x570 strix E, hur viktigt är det att man kollar QVL för ram minnen när man skall köpa ram?

Sökte på denna lista, men fanns inte så många minnen listade där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Lånar tråden lite eftersom det löste sig för dig , men jag har införskaffat ett Asus x570 strix E, hur viktigt är det att man kollar QVL för ram minnen när man skall köpa ram?

Sökte på denna lista, men fanns inte så många minnen listade där.

Viktigt och viktigt. Minnen på listan garanterar de ska fungera typ, de har väl själva testat dem.

Köper man minnen som inte är med på listan blir det ett lotteri istället. Har man tur fungerar allt frid och fröjd med den frekvens och timing minnena marknadsförs kunna klara. Har man otur får man pilla lite och allt från att ge dem mer spänning till att sänka frekvensen och/eller justera timings osv.

Gissar bara nu så ta inte detta som sanning men: Det beror nog till stor del på hur extrema minnen man köper. Är det lite långsammare minnen, 3000mhz eller 3200mhz tror jag det mesta fungerar fint på en x570 bräda oavsett.

Kliver man däremot upp till 3600+tex finns inga garantier att det fungerar ut kartong. Speciellt om det inte är Samsung B-die minnesmoduler i stickorna då dessa generellt sett ger större marginaler.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1471332-traden-om-minnen...

Bra tråd att ställa samma fråga i eventuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Se till att dina minnen går i samma hastighet som klockan på ditt Infinity Fabric.
Kör du minnen i 3600 (alltså 1800MHz) så bör du säkerställa att du rullar IF i exakt samma frekvens.

Att ha mismatch mellan ram och IF ger en del penalties för performance.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.