Permalänk
Medlem

Kablar och ljud?

Hej,

Jag behöver köpa 5m kabel till hörlurar med 3.5 mm kontakt. Ser att det finns kablar för både 100 och 300 kr, var är skillnaden?

Kabel exempel :

Billigast möjliga med 2 synliga icke shielded ledare

Mellan segment, 180 kr med tjocka kontakter

Dyrare, 10 års garanti, smalare kontakter i metall, 270 kr

Vad skulle ni valt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Alla tre fungerar och låter troligtvis likadant, Ta den som passar din budget och önskemål om utseende.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Har dock hört att den billigare har en tendens att brytas av i kontakten och är allmänt ganska stel. Så troligen är mellan segmentet en bra väg, problemet med den är att själva kontakten är ganska tjock. Det är inte ett större problem för just dessa lurar men jag vet att vissa lurar kan vara struliga och värre blir det om man ska koppla in en telefon med skal.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt köpt kabeln med 10 års garanti. Någon skillnad i ljud kommer det knappast vara men kablar som är i rörelse jämt och ständigt går sönder så då är det ju trevligt att inte behöva köpa en ny de närmaste 10 åren.
Det var ju inte direkt så att den kostade 1200 utan skillnaden är 200 kronor...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag hade lätt köpt kabeln med 10 års garanti. Någon skillnad i ljud kommer det knappast vara men kablar som är i rörelse jämt och ständigt går sönder så då är det ju trevligt att inte behöva köpa en ny de närmaste 10 åren.
Det var ju inte direkt så att den kostade 1200 utan skillnaden är 200 kronor...

Ja precis, det gäller bara att man håller koll på kvittot

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade inte köpt nån av dem utan använt en ordentlig förlängningskabel i stället och inte bytt kabel på hörluren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade inte köpt nån av dem utan använt en ordentlig förlängningskabel i stället och inte bytt kabel på hörluren.

Hur menar du? Hörlurarna är Philips X2 där kabeln är löstagbar. Menar du att man ska köra med medföljande kabel och sen skarva på en förlängare? Ser inte riktigt fördelen i det?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Köp en tygbeklädd variant?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Ja precis, det gäller bara att man håller koll på kvittot

Jag hade också bekymmer med sånt, tills jag kom på att det ganska bokstavligt talat tar sekunder att på ett enkelt sätt spara kvitton elektroniskt.

Många kvitton får man i mailen och då är det bara att ”tagga” dom och/eller lägga i en egen mapp beroende på vilket mailprogram man använder.

Fysiska kvitton lägger jag i hallbyrån tills det sväller över och då suckar jag högt medan jag går upp för trappan och lägger de i kvittopärmen, i en ihopskrynklad klump. Den ambitiöse går igenom kvittopärmen varje år och rensar den. Den övriga befolkningen går igenom den efter ett antal år och får förutom en timmes rolig sortering att se fram emot även en massa ångest över all skit man köpt.

Accepterar butiker elektroniska kopior på kvitton tro? I så fall skulle man ju kunna ta kort på dok istället.

Permalänk
Medlem

Var inte dum, köp kabeldirekt eller Amazon basics eller liknande.
Du får dina fina metal ends, oxygen free copper eller vad det nu du är efter för lika billigt du kan hitta en "skit" kabel.

Permalänk
Medlem

Om du inte är en riktig audiofil så lär du knappst höra någon skillnad.
Köpte min 5m kabel snorbilligt, har för mig att det var under 100kr

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Biltema har billiga. Längsta var 10M.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimmy:

Hur menar du? Hörlurarna är Philips X2 där kabeln är löstagbar. Menar du att man ska köra med medföljande kabel och sen skarva på en förlängare? Ser inte riktigt fördelen i det?

Det är lättare att hitta bra sladdar om de är grövre och 6,35 mm förlängare brukar ha bättre kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det till datorn så köp spiral! Bättre än att ha en kabel på golvet. Håller mycket bättre om man inte kan köra över den med stolen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Är det till datorn så köp spiral! Bättre än att ha en kabel på golvet. Håller mycket bättre om man inte kan köra över den med stolen

Skickades från m.sweclockers.com

De e till vardagsrummet när man tittar på TV sent på kvällarna och inte vill väcka resten av huset.

Spiral kabel har sina fördelar men min erfarenhet är att de har en viss dragningskraft i kabeln även när lurarna sitter på huvudet vilket kan vara distraherande om inte avståndet är perfekt hela tiden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Köp en tygbeklädd variant?

Vad är fördelen med det? Visst jag har ett par sådana kablar men uppfattar inte att de är bättre än någon annan, snarar tvärtom när de drar åt sig damm och skit, d.v.s de är något omständigare att hålla rena.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Var inte dum, köp kabeldirekt eller Amazon basics eller liknande.
Du får dina fina metal ends, oxygen free copper eller vad det nu du är efter för lika billigt du kan hitta en "skit" kabel.

Man tjänar aldrig på att köpa kablar lokalt, det är jag fullt medveten om, det handlar nog mer om en bekvämlighet och kanske att stötta de lokala butikerna. Ibland behöver man få tag på grejer snabbare och då är det fint om det finns lokala butiker som har i lager.

Känner inte till kvalitén på de du nämner? Är de bättre än övriga? Det som är relativt vanligt med kablar som man hanterar mer ex hörlurs kablar är att de kan börja glappa i kontakterna och efter att ha läst lite på nätet så är uppfattningen att detta är vanligare på billigare kablar?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Biltema har billiga. Längsta var 10M.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, de är verkligen billiga, runt 100 lappen för 10m. Min erfarenhet av Biltema är dock blandat, generellt håller jag mig ifrån deras elektronik. De är inte häller särskilt tillmötesgående när problem väl upp står.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är lättare att hitta bra sladdar om de är grövre och 6,35 mm förlängare brukar ha bättre kabel.

Kanske skulle man bygga sin egen kabel, då kan man enkelt laga den om det skulle bli brott Vet dock inte var man får tag på bra kabel för detta?

Något i denna stilen :

SKX-kabel 2x0,75 mm² 10 m 60 kr

Hade dock varit bättre med en rund kabel.

2 st 3,5 mm-kontakt i metall Hane Stereo

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag behöver köpa 5m kabel till hörlurar med 3.5 mm kontakt. Ser att det finns kablar för både 100 och 300 kr, var är skillnaden?

Kabel exempel :

Billigast möjliga med 2 synliga icke shielded ledare
https://www.kjell.com/globalassets/productimages/221709_39221.tif?ref=DDA48C4347&format=jpg&w=960&h=960&mode=pad

Mellan segment, 180 kr med tjocka kontakter
https://www.kjell.com/globalassets/productimages/279003_69330.tif?ref=D10627F4A9&format=jpg&w=960&h=960&mode=pad

Dyrare, 10 års garanti, smalare kontakter i metall, 270 kr
https://www.kjell.com/globalassets/productimages/267680_69651.tif?ref=104D167889&format=jpg&w=960&h=960&mode=pad

Vad skulle ni valt?

Rent audiofilosofiskt borde ju den billigaste vara att föredra av dessa. Den har tom uppenbart separata "jord"-ledningar.

Vilket alltså är en vanlig sladdmodd bland lurfantaster.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimmy:

Kanske skulle man bygga sin egen kabel, då kan man enkelt laga den om det skulle bli brott Vet dock inte var man får tag på bra kabel för detta?

Något i denna stilen :

SKX-kabel 2x0,75 mm² 10 m 60 kr
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/411665.jpg?width=1024&height=1024&scale=both&bgcolor=white
Hade dock varit bättre med en rund kabel.

2 st 3,5 mm-kontakt i metall Hane Stereo
https://www.kjell.com/globalassets/productimages/270632_39107_2.tif?ref=50C9FADA89&format=jpg&w=960&h=960&mode=pad

Du kan inte använda elkabel men mikrofonkabel/balanserade signalkablar är det man brukar använda och de kan du köpa på en musikbutik, hifibutik eller elgrossist.
Kabeln måste ju ha minst 3 ledare och helst vara nån typ av signalkabel.
typ https://www.gear4music.se/sv/G4M/Mikrofonkabel-fran-Gear4musi... funkar bra att göra hörlursförlängare av. Du kan även skaffa nån färdig balanserad kabel och byta kontakter på eller fråga i din lokala hifibutik, tex Supra, Qed, Audio Quest osv har ju många kablar som kan passa men välj bara inte nån som är för stel om du tänker "röra dig mycket" riktigt bra kablar tenderar ju att vara ganska styva då de ofta har flera skärmar och lite grövre dimensioner. välj inte heller nån som inte är gjord i en metall du kan arbeta med när du ska ansluta kontakterna, det är tex ganska trist att försöka löda kolfiber, nylon eller andra material som finns i en del kablar så koppar i nån form är ju lämpligt för hembygge om man har en vanlig lödkolv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Valde att behåla Nikabe kabeln efter som 1. 10 års garanti, 2. kontakterna är små nog att passa alla mina hörlurar, 3. Kvalitén känns hög. Det är helt enkelt inte lönt att hålla på att strula med något annat när det ändå bara handlar om 200-300 kr.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide