Bör jag satsa på ett 2080 Super?

Permalänk
Medlem

Bör jag satsa på ett 2080 Super?

Hej,

Jag har möjlighet att köpa ett MSI Ventus RTX 2080 Super för 6600 kr, helt nytt, finns det några nackdelar med Ventus korten, eftersom de är så små? Tanken är att det skall driva ett 1440p ( LG 27GL850 ) utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

2080 super kommer kunna driva din 1440p utan problem.
Ju mindre/billigare kortet desto enklare/billigare kyllösning har den.
Själva kortets fläktar kommer behöva snurra lite mer för att ha kortet svalt under belastning.
Detta kan medföra lite större ljudnivåer från fläktarna som sitter på kortet.

Men hjärnan(chip) i kortet i detsamma oavsett om du har 2080 super för 6600kr eller om du har ett 2080 Super för 9000kr

Har ett 2070 (utan super) som driver min 1440p skärm.
Metro Exodus high inställningar utan RayTracing = 80 fps. Jätte nöjd.
CSGO, Doom ligger låsta på 144fsp = 144hz enligt synk tekniken, ultra inställningar.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Låter som en bra deal för ett 2080 super nytt.. från butik eller privatperson?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Hasson39 Det låter som en bra deal, som @Savage_Gray säger så kan de bli så att fläktarna kommer låta en del på det, men prestandan är ju densamma
Jag är nöjd med mitt 2080 super rog strix oc, tycker det presterar bra, dock bottleneckar min cpu det nu, men beställde mig en ny cpu och mb igår, så nu ska jag trycka ut all kraft ur gpun utan att det blir bottleneckat

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

@Hasson39 Det låter som en bra deal, som @Savage_Gray säger så kan de bli så att fläktarna kommer låta en del på det, men prestandan är ju densamma
Jag är nöjd med mitt 2080 super rog strix oc, tycker det presterar bra, dock bottleneckar min cpu det nu, men beställde mig en ny cpu och mb igår, så nu ska jag trycka ut all kraft ur gpun utan att det blir bottleneckat

sINsen!

Hej,såg att vi kör lika skärm...
spelar du BF V?
Har en lite taggig bild sen nya MSI skärmen...Inställningar ?
BF V kör ultra och 2560 x 1440 144Hz
CPU 7700K.
GPU 2080 Super.

Tips om inställningar på skärm o i spel BF V.. DLSS/ DXR o.s.v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av staren:

sINsen!

Hej,såg att vi kör lika skärm...
spelar du BF V?
Har en lite taggig bild sen nya MSI skärmen...Inställningar ?
BF V kör ultra och 2560 x 1440 144Hz
CPU 7700K.
GPU 2080 Super.

Tips om inställningar på skärm o i spel BF V.. DLSS/ RTX o.s.v...

Jag har faktiskt inte testat spela BF V så jag vet inte. Mitt tips är att testa runt i OSD.
Kolla youtube om någon annan spelar BF V med Den skärmen

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:
Skrivet av Nima2001:
Skrivet av sINsen:

Finns det någon tumregel när det kommer till valet av grafikkort, bör man satsa på samma märke som moderkortet för att underlätta, eller har det egentligen ingen betydelse?

Jag beställde ett 2080 super gigabyte, och modellen är :

GV-N208S-GAMING OC-8GC

Men jag ser att det finns en liknande modell som ligger på ca 2-300 kr extra:

GV-N208-SGAMING OC-8GC 2.0

Någon som vet vad som skiljer dessa åt? Hur är gigabyte korten generellt? Bör man satsa på ett asus kort istället? De ligger just nu på samma pris, så prisskillnaden är 0 med andra ord. (mitt moderkort kommer vara asus x570 Modell E)

Edit:

Vill poängtera att grafikkortet redan är beställt, så jag kan fortfarande ändra till ett Gigabyte kortet (moderkortet), eftersom det ännu inte är beställt, om det skulle vara bättre för hela systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Finns det någon tumregel när det kommer till valet av grafikkort, bör man satsa på samma märke som moderkortet för att underlätta, eller har det egentligen ingen betydelse?

Jag beställde ett 2080 super gigabyte, och modellen är :

GV-N208S-GAMING OC-8GC

Men jag ser att det finns en liknande modell som ligger på ca 2-300 kr extra:

GV-N208-SGAMING OC-8GC 2.0

Någon som vet vad som skiljer dessa åt? Hur är gigabyte korten generellt? Bör man satsa på ett asus kort istället? De ligger just nu på samma pris, så prisskillnaden är 0 med andra ord. (mitt moderkort kommer vara asus x570 Modell E)

Edit:

Vill poängtera att grafikkortet redan är beställt, så jag kan fortfarande ändra till ett Gigabyte kortet (moderkortet), eftersom det ännu inte är beställt, om det skulle vara bättre för hela systemet?

lite nyare variant på RGB... dvs bling bling som är oväsentligt för prestandan

Jag har ett Gigabyte 2070 super gaming oc och är grymt nöjd.

Permalänk
Avstängd

Jag driver min 1440 skärm med ett 1080 med BRA grafikinställningar, kör dock Gsync och tycker alt flyter på som smör. Kanske blir en anledning när nya konsollerna har släppts i slutet på året, tror att spelen allmänt kommer ta ett hopp uppåt då och då kanske det kommer finnas en poäng att köpa något bättre än 1080 för min del.

Permalänk
Medlem

Alla kort som har 2080 SUPER i namnet har samma chip.
Skillnaden är utseendet, kylningen, ljudnivån från fläktar, RGB, strömschemat.

De väsentliga skillnaderna är alltså strömschemat och kylningen.
Du kan genom mjukvara ge ditt kort mer ström för att öka effektiviteten på kortet.
Mer ström - mer värme.
Vid höga temperaturer ca 80C och uppåt finns det en risk att kortet överhettas och klockas ner (skyddsmekanism som får kortet att ge mindre prestanda, minska ström, minska värme).

Nu verkar det inte vara som att du kommer att hålla på med överklockning av prylarna. Då ska detta inte påverka dig.

Det finns en anledning till att ha samma varumärke på grejerna - det är vara så att samma producent använder samma mjukvara för att styra RGB belysning. Du kan således synkronisera att ljuseffekter blir samma på moderkortet och grafikkortet.
Detta är en ytters oskälig fördel.

Samtidigt sägs det att Nvidia grafikkort från ASUS ROG Strix serien har mycket bra kylare. De ger bra med värmeledning och snurrar ganska tyst.

Jag är övertygat att din Gigabyte variant är helt okej, och det finns således ingen anledning för dig att byta.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hej,

Jag har möjlighet att köpa ett MSI Ventus RTX 2080 Super för 6600 kr, helt nytt, finns det några nackdelar med Ventus korten, eftersom de är så små? Tanken är att det skall driva ett 1440p ( LG 27GL850 ) utan några som helst problem.

Nu har jag ett aningen biffigare 2080 Super, men du borde klara dig utmärkt i 1440p, till och med lite overkill.
För det priset är det definitivt värt det enligt mig iallafall.

Skrivet av staren:

sINsen!

Hej,såg att vi kör lika skärm...
spelar du BF V?
Har en lite taggig bild sen nya MSI skärmen...Inställningar ?
BF V kör ultra och 2560 x 1440 144Hz
CPU 7700K.
GPU 2080 Super.

Tips om inställningar på skärm o i spel BF V.. DLSS/ DXR o.s.v...

Taggig bild kan jag inte hjälpa direkt med, men skulle tipsa om att avaktivera allt vad DLSS och RTX heter om du vill spela multiplayer. Med 2080 Super får du ju ok fps med RTX, men problemet är att om du tittar ut över en större scen eller det sker plötsliga explosioner osv nära dig så tenderar det att droppa till typ 10FPS i ett par hela sekunder när man har RTX på.

Har detta problemet, polare jag spelar med som har 2080Ti har exakt samma. Det gör det väldigt drygt att spela, och om man vill till exempel flyga flygplan så är det framedrops väldigt ofta. Spelet är snyggt som fan utan RTX, så är ingen stor förlust

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200