Permalänk
Medlem

Krångel efter nytt grafikkort + nätagg

Hallå!

Hoppas jag är på rätt ställe nu med att fråga om detta!

Iaf, det är så att jag nyligen har köpt ett nytt grafik kort + nätagg till min dator, jag bytte delarna och det funkade som det skulle..... Men efter några timmar började problem visa sig, datorn började agera annorlunda och jag såg något flimmer då och då, nu efter ett tag så ser jag inte det men datorn startar om sig helt plötsligt flera gånger, kan va annorlunda tidsmässigt, ibland kan den starta om sig 5 min efter en start ibland tar det 5 timmar.

Jag har haft koll på grafik kortet då jag misstänkte överhettning, har öppnat datorn så det står utan lock på sidan nu och jag har höjt fläktarna till 100% men fortfarande problem efter det, innan jag bytte grafik kortet så bytte jag nätagget och det va då det börja med att starta om sig, efter grafik kortet så har jag bytt nätagget igen men problem kvarstår....

Har någon nån aning om vad problemet kan vara? känns så tråkigt att inte kunna använda datorn som man vill när man köpt nya prylar...

Permalänk
Medlem

Skriv gärna vilket grafikkort du har nu och vad ditt gamla var.
Har du rensat alla gamla grafikdrivrutiner och installerat nya?

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Hwmonitor för att kolla temperaturen på delarna

Vad är det för komponenter (nätagg och grafikkort framförallt)

Spontant låter det som att nätagget ger dålig ström, men behöver mer information

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort och vilket nätaggregat? Om grafikkortet har två strömkontakter i hörnet, har du sett till att de matas med två separata kablar och inte en kabel till båda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da88:

Hallå!

Hoppas jag är på rätt ställe nu med att fråga om detta!

Iaf, det är så att jag nyligen har köpt ett nytt grafik kort + nätagg till min dator, jag bytte delarna och det funkade som det skulle..... Men efter några timmar började problem visa sig, datorn började agera annorlunda och jag såg något flimmer då och då, nu efter ett tag så ser jag inte det men datorn startar om sig helt plötsligt flera gånger, kan va annorlunda tidsmässigt, ibland kan den starta om sig 5 min efter en start ibland tar det 5 timmar.

Jag har haft koll på grafik kortet då jag misstänkte överhettning, har öppnat datorn så det står utan lock på sidan nu och jag har höjt fläktarna till 100% men fortfarande problem efter det, innan jag bytte grafik kortet så bytte jag nätagget och det va då det börja med att starta om sig, efter grafik kortet så har jag bytt nätagget igen men problem kvarstår....

Har någon nån aning om vad problemet kan vara? känns så tråkigt att inte kunna använda datorn som man vill när man köpt nya prylar...

Blåste du rent datorn från gamla drivrutiner innan du installerade det nya kortet?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba svar!

hoppas ni har lite tålamod för en som inte är så hemma på allt detta.

Mitt gamla kort va geforce GTX 1060, mitt nya är nu geforce RTX 2070 super.

nya kortet: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Agget bytte jag in i affären så jag hittar inte exacta länken men det ska vara ett sånt här iaf

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

såg nu att ni frågade om jag hade tagit bort de gamla drivrutinerna, det har jag ju inte. Det är kanske första steget ja, finns det något program som man kan använda för att rensa sånt?

Permalänk
Medlem

Har du testat att ladda ner och köra hwmonitor? Temperaturerna på komponenterna kan visa på problem. De komponenter du länkade nu ska inte ha några kända problem vad jag vet. Har du otur kan man alltid få ett ’måndags-exemplar’ men inte så vanligt

Skickades från m.sweclockers.com

Ddu (program för att blåsa ut drivrutiner, bara avinstallera hjälper oftast inte flr massa skräp blir kvar)

Permalänk
Medlem

Ah oki, förstår, bra att det inte är några kända problem med prylarna iaf, jag ska ladda ner programmet nu och förhoppningsvis se lite bättre på vad det är som händer! tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da88:

Ah oki, förstår, bra att det inte är några kända problem med prylarna iaf, jag ska ladda ner programmet nu och förhoppningsvis se lite bättre på vad det är som händer! tack för tipset!

Ddu och hwmonitor, två program

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag laddat ner båda och gjort rent alla drivrutiner och installerat de nyaste igen, får hålla tummarna på att det kanske bara va det som behövdes. Jag håller koll på tempen men det verkar vara ok än så länge, körde igång red dead redemption 2 och den kom upp till 65 grader flimrande va borta för tillfället iaf.

Har haft 3 grafikkort installerade på datan så det behövdes nog en rensning med drivrutiner.... hehe.... Tack för programmet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

Vilket grafikkort och vilket nätaggregat? Om grafikkortet har två strömkontakter i hörnet, har du sett till att de matas med två separata kablar och inte en kabel till båda?

Skickades från m.sweclockers.com

Såg inte detta förut! Det är nog samma sladd jag har använt, ska det vara två olika alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da88:

Såg inte detta förut! Det är nog samma sladd jag har använt, ska det vara två olika alltså?

Har du två separata är det bättre, men inte ett måste. Nätagget ska kunna ge ström till båda, men onödigt hög belastning på en kabel om man kan slippa

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller dock främst billiga/dåliga nätagg, ditt ska klara det utan att blinka så du väljer själv

Permalänk
Medlem

Aha oki, då fattar jag! Tack igen.

Permalänk
Medlem

uppdatering: problemet kvarstår, hände nyss igen att den bara slockana och starta om sig datorn. Inte märkt några speciella saker som har blivit för varma eller så heller. Är jätte mysko...

Permalänk
Medlem

Om det började efter att du bytte grafikkortet så tycker jag att nästa steg är att testa ett annat. Testa det gamla igen, om du inte har kvar det så fråga runt om någon du känner har ett gammalt Nvidia du kan låna.

Det finns också en liten risk att det nätaggregatet du bytte till först hade något fel som kan ha skadat grafikkortet, antar jag. I så fall borde problemet också försvinna om du provar ett annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför bytte du nätagget? Har inte båda gpuerna liknande krav?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Njä, det stod att detta kortet krävde mera ström, min dator är ca 3 år gammal då jag köpte den och bytte dessa delar nu, kan det vara så att moderkortet eller processorn inte kan hantera det nya nätagget?

Det hela började innan jag bytte grafikkortet då jag fick de på olika dagar, så jag bytte bara agget i början och det va då det började hända allt detta, så jag funderar på om det är så att delarna är för gamla för agget? har ingen aning bara tänker högt.

Permalänk
Medlem

Kanske råkade du komma åt något annat i datorn först gången du bytte. Tex minnen mm.

Testa ta bort och sätta tillbaka delar och kablar ordentligt. Glöm inte andra änden av kablar. Det har fixat konstiga fel trots att man aldrig upptäckte orsaken till felen. Räcker INTE att bara titta och känna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da88:

Njä, det stod att detta kortet krävde mera ström, min dator är ca 3 år gammal då jag köpte den och bytte dessa delar nu, kan det vara så att moderkortet eller processorn inte kan hantera det nya nätagget?

Det hela började innan jag bytte grafikkortet då jag fick de på olika dagar, så jag bytte bara agget i början och det va då det började hända allt detta, så jag funderar på om det är så att delarna är för gamla för agget? har ingen aning bara tänker högt.

Nätagget kan inte vara för nytt, det lutar däremot åt att det är fel på något annat i datorn till exempel ramminnet. Har du prövat att köra memtest?

Skickades från m.sweclockers.com