Varför Projector när storTVn är så billig ??

Permalänk
Medlem

Varför Projector när storTVn är så billig ??

Har en 105" Projektor och minibio i källaren. Den är helt OK men lite ljussvag och 1080P + låter en hel del..
Så funderar på en liten uppgradering. Så frågan är..
Varför skulle jag investera i ytterligare en Projektor, när man kan köpa en LG 86" TV 4K etc etc.. för under 20papp ?

Känns som att projektorn förlorar i alla kategorier
- lag
- Upplösning ( om man inte går över 50kkr för projektor? )
- Ljusstyrka
- Ljudnivå!!
- bekvämlighet ( dra ner duk, värma upp projjen..)

Enda jag kan komma på att projjen kan vara bra är:
- lugnare för ögonen ?
- Flexibel, kunna dra upp den till 100-200Tum.. (kan dock maxa 110" i nuvarande hus)

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Bildexpert 📺

@broccoli: Du tänker i de banor många andra gör numera. Vi är förbi peak projektor. Det enda tydliga fördel som projektorn har kvar som styrka är möjligheten att nå 90+ tum för inte allt för mycket pengar.

Man kan också argumentera för "skönare bild" i en projektor, men då måste man också nå en viss pris- och kvalitetsnivå hos projektorer som ger just en 80+ tums TV eller kanske en 75-tummare med andra moderna egenskaper som en projektor inte kan rå på, likt HDR-kapacitet.

Permalänk
Medlem

Skulle du hålla med att tex lg um7600 (ips) på 86" för 20kkr (elgiganten) slår dom allra flesta projektorer under 50kkr, om man siktar på max 100"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Bildexpert 📺

@broccoli: Alltid svårt att generalisera så. Beror helt på jämförelsepunkterna.

Om du står mellan valet mellan att lägga 20.000 kr på en TV 86 tum och komplettera med en ny projektor för 20.000 kr är det en balansgång. Kruxet med UM7600 är att det är en budgetmodell. Brukar alltid finnas frågetecken där.

Men jag skulle säga att det väger över mot TV:n på nästan alla punkter ifall vi talar om ett mer blandat vardagsrum. Med ett dedicerad biorum, mörka väggar etc. kan 20.000 kr på en vettig projektor fortfarande vara ett gångbart alternativ. I det rummet kan en projektor likt Sonys och JVC:s modeller fortfarande ha något med bilden som en TV inte riktigt ger.

Permalänk
Inaktiv

När jag höll på med Hembio så var en tv de sista jag skulle valt, man vill ju få den där biokänslans och de får man inte med en tv, jag hade en ramspänd 100 tums duk på slutet och skulle jag skaffa något idag för att få stor bild skulle jag välja projektor, tycker de är fult med en stor fet tv som tar upp hela synfältet i ett vardagsrum, en projektor kan man ha i taket där den inte är i vägen och man kan ha en duk som går att rulla upp, betydligt trevligare tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag kör projje och 100" duk.
Jag tycker det är skönt att kunna köra upp duken och inte behöva ha en tv framme.
Det är min andra projektor.
Men nästa gång kanske det blir tv endå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Dels storleken på bild såklart. Men framförallt tycker jag det är en annan känsla med en projektor. Och har man ett dedikerat biorum, så skulle jag personligen gå på en projektor. Jag har projektor+tv i mitt ljusa vardagsrum, då blir det betydligt svårare förhållanden för projektorn.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Knappt använt min projektor (88" duk) sen jag köpte 60" tv.
Visst är det fortfarande maffigare, men kan man inte ha ett dedikerat rum känns det inte värt det längre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Jag kör projje och 100" duk.
Jag tycker det är skönt att kunna köra upp duken och inte behöva ha en tv framme.
Det är min andra projektor.
Men nästa gång kanske det blir tv endå

Skickades från m.sweclockers.com

Så gjorde jag under min hembio tid, hade totalt 3 olika projektorer, nu har jag bara en liten 32 tums tv som passar perfekt då man ligger i soffan, har den på sidoväggen, mitt framför soffan är de 2 kanals ljud som gäller och någon stor tv kommer jag aldrig köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Knappt använt min projektor (88" duk) sen jag köpte 60" tv.
Visst är det fortfarande maffigare, men kan man inte ha ett dedikerat rum känns det inte värt det längre.

Samma här, 120" duken har inte rullats ner många gånger sen 77" OLED:en gjorde sitt intåg. Nu sitter den bara i taket som en påminnelse om svunna tider (projektorn i sig är redan nedmonterad). Bye bye projector, thanks for the memories.

Permalänk
Medlem

Min projector optoma från hifiklubben fungerar bra men lamptiden börja närma sig. Jag kör 108” duk också från hifiklubben. Jag kollade runt lite på tv 70-80is tum men det känns för lite för mig. Jag kommer köpa ny projektor då den är bättre än en tv för mindre peng.

Jag har iofs ett dedikerat bio rum med mörkläggning så jag påverkas ej av ljusa miljöer.

Köpa en tv med 110” är inte intressant pga priset.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Min projector optoma från hifiklubben fungerar bra men lamptiden börja närma sig. Jag kör 108” duk också från hifiklubben. Jag kollade runt lite på tv 70-80is tum men det känns för lite för mig. Jag kommer köpa ny projektor då den är bättre än en tv för mindre peng.

Jag har iofs ett dedikerat bio rum med mörkläggning så jag påverkas ej av ljusa miljöer.

Köpa en tv med 110” är inte intressant pga priset.

Tror det är just det som är nyckeln till framgång, dedikerat rum. Annars blir det för mkt inverkan av "omgivningen" som gör att det man får i praktiken inte är i närheten av det man får i teorin. Även en projektor för några miljoner ser ju rätt risig ut i ett vitt svenskt vardagsrum med lite mysbelysning jämfört med en budget LCD. Kan tillägga att jag har en React (2.1 har jag för mig) duk men det förändrar mer på marginalen...

Permalänk

Jag har funderingar på att byta proj mot 85", men det tar emot lite, bytet skulle isåfall ske i vårt gamingrum där vi inte spenderar så mycket tid så att det känns ekonomisk försvarbart. Projektorbilden idag är ca 90" så en 85" skulle funka kanon, men jag gissar att regeringen skulle kalla till omval av man om jag skulle "bara köpa en"

Det är isåfall en Sony Bravia KD-85XG9505 som är intressant.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande projektor mot 135"-duk, visst är bilden bättre på en modern TV men jämför man storleken så ser alla TV-apparater ut som 24"-skärmar. Hoppas det kommer bättre projektorer snart, laser i 4k HDR, kanske lite högre bildfrekvens iom HDMI 2.1...

Kör dock kolstvart rum dag in och dag ut, eco-läge på projektorn så den blir relativt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av broccoli:

Har en 105" Projektor och minibio i källaren. Den är helt OK men lite ljussvag och 1080P + låter en hel del..
Så funderar på en liten uppgradering. Så frågan är..
Varför skulle jag investera i ytterligare en Projektor, när man kan köpa en LG 86" TV 4K etc etc.. för under 20papp ?

Känns som att projektorn förlorar i alla kategorier
- lag
- Upplösning ( om man inte går över 50kkr för projektor? )
- Ljusstyrka
- Ljudnivå!!
- bekvämlighet ( dra ner duk, värma upp projjen..)

Enda jag kan komma på att projjen kan vara bra är:
- lugnare för ögonen ?
- Flexibel, kunna dra upp den till 100-200Tum.. (kan dock maxa 110" i nuvarande hus)

Lyckliga dig som har en källare med minimalt ljusinsläpp antar jag. Jag bor i en lägenhet där det på sommaren är svårt att kolla på min 55" när solen ligger på. Med projektor hade det varit omöjligt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Projektorns fördel är ju kostnad per tum. Du kan ju få en 4K proj för 7500:-
Sen kan du bygga en egen högkontrastskärm med matt silvergrå vinylfilm för bilar. Det finns tester på youtube av olika fabrikat, kastavstånd och ljusstyrka att ha som referens. Kastavståndet måste vara minst 1.5:1, helst längre. Har du längre avstånd blir vinjetteringen minimal och till och med bättre än elite screens cinegrey 5D. Annars kostar 100" cinegrey 3D bara 5000:- nu för tiden. Men jag håller med. Det är nog värt att gå ner några tum i storlek för att slippa allt vad projektor innebär. Hade jag haft större hade jag gärna skaffat större duk. 100" känns lite "meh".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror det är just det som är nyckeln till framgång, dedikerat rum. Annars blir det för mkt inverkan av "omgivningen" som gör att det man får i praktiken inte är i närheten av det man får i teorin. Även en projektor för några miljoner ser ju rätt risig ut i ett vitt svenskt vardagsrum med lite mysbelysning jämfört med en budget LCD. Kan tillägga att jag har en React (2.1 har jag för mig) duk men det förändrar mer på marginalen...

Jo helt klart. Tar jag bort min mörkläggnings gardiner (2 st dubbla lager) så blir bilden ingen höjdare , då är tv helt klart att föredra. Iaf på dagtid 🙃

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Projektorns fördel är ju kostnad per tum. Du kan ju få en 4K proj för 7500:-
Sen kan du bygga en egen högkontrastskärm med matt silvergrå vinylfilm för bilar. Det finns tester på youtube av olika fabrikat, kastavstånd och ljusstyrka att ha som referens. Kastavståndet måste vara minst 1.5:1, helst längre. Har du längre avstånd blir vinjetteringen minimal och till och med bättre än elite screens cinegrey 5D. Annars kostar 100" cinegrey 3D bara 5000:- nu för tiden. Men jag håller med. Det är nog värt att gå ner några tum i storlek för att slippa allt vad projektor innebär. Hade jag haft större hade jag gärna skaffat större duk. 100" känns lite "meh".

4K proj för 7500kr njae, äkta 4K då hamnar du i 40-50k spektra för instegsmodellerna.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Kan nämna att det blev en 82tummare, Samsung Q70 för 22papp..
Visserligen ingen Olead, men betydligt bättre än min gamla Benq w7500.. förlorade ca 20tum, men tror inte dett finns ngn projje under 50papp, som slår denna bild.

Men kan även säga att det är lugnare för ögonen, att kika på projjen, en längre tid.

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Bildexpert 📺

@broccoli: Benq W7500 när jag testade den gav 1300-1700 Lumen i praktiken beroende på hur man ställde lampa samt iris-funktioner etc. Det är riktigt ljusstarkt för en projektor och ger runt 40-50 foot-Lambert på en vit 105-tum duk med gain 1.0. Det är uppemot 170 nits.

Fast om lampan har gått ett tag är ljusstyrkan vid 1000 timmar ofta runt hälften av hur den är ny. Så kanske 80-100 nits efter 1000 timmar. Sedan är det bara en gradvis försvagning av lampan.

En TV som Q70R lyser på 200-300 och ibland 400 nits beroende på hur man ställer in den. Mer i HDR. Så det kanske är så enkelt att du är van med en projektor med slutkörd lampa och nu tittar på något som är mycket ljusstarkare på en mindre yta och därför upplevs som mer ansträngande.