Nya HPE Microserver Gen 10 Plus

Permalänk
Medlem

Nya HPE Microserver Gen 10 Plus

Då var det bekräftat. Gen 10 Plus kommer den att heta och ha både iLO och Intel CPU som inte är fastlödd på moderkortet.

CPU
Xeon E-2224 4 cores @ 3.4 GHz - 71W
Pentium G5420 2 cores @ 3.8 GHz - 54W

Chipset
Intel C242

RAM
DDR4 Unbuffered (UDIMM) - 2 slots - 32GB (2 x 16GB UDIMM @ 2666 MT/s) - ECC

RAID
Software - HPE Smart Array S100i
Hardware - HPE Smart Array E208i-p

Interfaces
1 Rear VGA port
1 Rear DisplayPort 1.0

USB 2.0 Type-A Ports
1 total (1 internal)

USB 3.2 Gen1 Type-A Ports
4 total (4 rear)

USB 3.2 Gen2 Type-A Ports
2 total (2 front)

4x Network RJ-45 (Ethernet)

iLO-Licenses
HPE iLO Advanced 1-server License with 1yr Support on iLO Licensed Features - 512485-B21
HPE iLO Advanced Flexible Quantity License with 1yr Support on iLO Licensed Features -512486-B21
HPE iLO Advanced AKA Tracking License with 1yr Support on iLO Licensed Features - 512487-B21
HPE iLO Advanced Electronic License with 1yr Support on iLO Licensed Features - E6U59ABE
HPE iLO Advanced Electronic License with 3yr Support on iLO Licensed Features - E6U64ABE
HPE iLO Advanced 1-server License with 3yr Support on iLO Licensed Features - BD505A
HPE iLO Advanced Flexible Quantity License with 3yr Support on iLO Licensed Features - BD506A
HPE iLO Advanced AKA Tracking License with 3yr Support on iLO Licensed Features - BD507A

Dimensions (H x W x D) (with feet)
11.89 x 24.5 x 24.5 cm

Weight (approximate)
Maximum (Four drives, two DIMMs, Expansion board + iLO Enablement Kit) - 7.2 kg
Minimum (One DIMM installed, no drive, expansion board, iLO Enablement Kit) - 4.23 kg

Power Supply
One 180 Watts , non-redundant External Power Adapter

System Fans
One non-redundant system fan shipped standard

Ytterligare spec
https://h20195.www2.hpe.com/v2/getdocument.aspx?docname=a0007...

Permalänk
Medlem

Bra att de fixar det som var felet med 10:an och jag diggar formfaktorn.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Äntligen, gillar det mesta förutom
- max 32GB Ram, att de bara dubblat max-mängden på alla dessa år känns snålt.
- externt nätagg, nått man iofs får leva med när de krympt måtten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Äntligen en uppgradering! Synd att de valde Intel.. men allt kan inte vara perfekt

Permalänk
Snusfri

Riktigt trevligt, härligt att de går tillbaka till Intel.

Hoppas på att priserna hamnar likvärdigt med den underbara Gen8.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Xeon E-2224 har dock stöd för 128GB. Så 64GB med 2st 32GB DIMMs kanske är möjligt. Finns även 8 core Xeon i samma serie med 9W högre TDP.

Om det går att klämma i 8 cores och 64GB ram i den lilla så kommer det bli en riktigt fin samling noder i ett labbkluster.

Permalänk
Medlem

Enligt specs kan denna bli en fin kompanjon till Gen8:an som finns hemma hos mig (förslagsvis med 4x nya 12TB/14TB diskar), får se priset bara...speciellt Pentium-varianten.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 1700@3,8Ghz@1,25V - G.Skill Trident Z 2x16GB@2933MhzCL14 - 2TB+256GB+128GB SSDs - Palit GTX 1080 Ti SJS (Undervolt, 1810MHz@0.895V)
Skärmar: Acer XV273K (27" 4k@120Hz) + Philips 349P7FUBEB (34" 3440x1440@100Hz) + 2x Dell U2415 (1920x1200@60Hz)
NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 - 8TB+4TB+3TB+2TB

Permalänk
Medlem

Bättre än gen 9 men inte i klass med gen 8
Inget integrerat PSU
Ingen fungerande ILO utan köp av extra tillbehör

Hade föredragit en uppdaterad Gen8 framför detta

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Min MicroServer gen 8 levererades med en svag Celeron G530T 35w? 2c/2t cpu men är uppgraderad långt utanför det officiella stödet med 69w Xeon E3 1240 4c/8t så frågan är ju:

Vilka processorer stöds inofficiellt av denna plattform? Önskvärt vore ju en skaplig xeon typ 8c/16t!

Processorserien ser ut att innehålla några intressanta kandidater som E2278G 8c16t med 80w TDP eller E2288G med 95w TDP:

https://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2019/06/Intel...

Stavfel + länk
Visa signatur
Permalänk

Now I am happy to sit on Gen 8.

This 14nm Xeon E-2224 is only around 1.5x as fast as my old 22nm E3-1220 v3 in my Gen 8. Only 10W less TDP. The memory is about 67% faster only. Maybe the CPU is replaceable with much faster?

I can put an Nvidia GTX 1650 low profile graphics card in Gen 8, but this looks like it is restricted to a single slot card.

Still 2 x 1 Gb ethernet. (Although I notice in the linked spec that there are adapters for 2 port 10Gb ethernet or SFP+.)

I would hope they have an awesome add-on disk enclosure that can sit on top?

If I want to scale up in mini-ITX sizes today, I could have for example: 2 x 10 Gb ethernet, four memory slots, up to 16 core CPU on AM4 and better disk connectivity (eg. 8 x SATA 3 + 1 x nVME), based on this. OK it might cost more and I might have to build the server. (see also Anandtech review of Asrock Rack X570D4I-2T motherboard.) But that would be a real upgrade more appropriate to the year 2020.

Permalänk
Medlem

Har en gammal HP N40L som "skulle" behöva uppgraderas. Har även en gen8 så antingen en till sådan eller en sån här.
Någon som sett eller vet när vi kan se en svensk prissättning på dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har en gammal HP N40L som "skulle" behöva uppgraderas. Har även en gen8 så antingen en till sådan eller en sån här.
Någon som sett eller vet när vi kan se en svensk prissättning på dessa?

Tyvärr inte sett några priser än. Men får jag lägga en gissning så landar det nog på 6-8k för en medium-modell. Förhoppningsvis får vi väl lite bättre information ganska snart.

Permalänk
Medlem

Söt maskin, dock tycker jag det är synd att de inte valde AMD men det kanske är så att kugghjulen (kontrakt eller vad tusan som helst) snurrar långsamt hos storbolagen.
Ett litet moderkort med Epyc 3000-serien hade ju varit gulligt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

En sådan med en RAID 10 med 4x8GB HDD, m.2-SSD på PCIe-platsen, 32 GB RAM och t.ex. Win Server 2019 skulle i alla fall täcka in mina behov av lagring och virtuella maskiner, men jag behåller nog mina älskade gen8:or i några år till.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Söt maskin, dock tycker jag det är synd att de inte valde AMD men det kanske är så att kugghjulen (kontrakt eller vad tusan som helst) snurrar långsamt hos storbolagen.
Ett litet moderkort med Epyc 3000-serien hade ju varit gulligt.

Nä, förra gen10 (utan plus) är med amd, har en själv, men den saknar ilo..., vilket de nu rättat till.

Handlar nog mer pris/prestanda och intel gick säkert lägre i pris än vad amd var villiga att göra denna gång.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut. Gen 10:an var ju ett skämt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan jag var inne i Server-världen och vevade så det är säkert något jag missar här, men det känns som väldigt höga priser?

Pentium-modellen kostar alltså 9000:-, den kommer med en Pentium G5420 som har en Passmark på 5267.

Jag köpte min Microserver Gen 8 för 1900:- (förvisso all time low, men den låg stadigt på 2500:- på Dustin) och 8GB extra minne för 2600:- totalt. Detta var i slutet av Mars 2016. Drygt ett år senare uppgraderade jag min CPU till en Xeon 1265L V2 som har en Passmark på 7434, alltså betydligt mer än G5420. CPUn kostade 1500:- på Ebay (verkar gå att få tag på för så lite som 800:- idag).

Då hade jag alltså en server med 12GB RAM, Xeon 1265L V2 för total kostnad på 4100:-, och om jag förstår det rätt så är den kraftfullare på alla sätt jämfört med Gen10 Plus Pentium, men kostar 4500kr mindre?

Vad är det jag missar här, vad är det man betalar för? Ska inte Microserver vara ett lite "billigare" alternativ, har produktlinjen bytt riktning?

För ni som kan detta, om man skulle bygga ihop sin egen server med en kombination av begagnat från Sweclockers marknad och nya grejer för 9000, vad tror ni man kan få för specs då i jämförelse med denna?

Jag förstår att man inte kan jämföra nytt/begagnat rakt av, men min Gen8 börjar gå på knäna och det känns mer lockade att bygga ihop något eget sett till vad instegsmodellen kostade här.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en trevlig uppgradering från föregångaren. Håller mig dock borta från HP på server sidan pga deras girighet gällande mjukvara. Måtte Dell inte börja syssla med supportkontrakt också.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Nu var det ett tag sedan jag var inne i Server-världen och vevade så det är säkert något jag missar här, men det känns som väldigt höga priser?

Pentium-modellen kostar alltså 9000:-, den kommer med en Pentium G5420 som har en Passmark på 5267.

Jag köpte min Microserver Gen 8 för 1900:- (förvisso all time low, men den låg stadigt på 2500:- på Dustin) och 8GB extra minne för 2600:- totalt. Detta var i slutet av Mars 2016. Drygt ett år senare uppgraderade jag min CPU till en Xeon 1265L V2 som har en Passmark på 7434, alltså betydligt mer än G5420. CPUn kostade 1500:- på Ebay (verkar gå att få tag på för så lite som 800:- idag).

Då hade jag alltså en server med 12GB RAM, Xeon 1265L V2 för total kostnad på 4100:-, och om jag förstår det rätt så är den kraftfullare på alla sätt jämfört med Gen10 Plus Pentium, men kostar 4500kr mindre?

Vad är det jag missar här, vad är det man betalar för? Ska inte Microserver vara ett lite "billigare" alternativ, har produktlinjen bytt riktning?

För ni som kan detta, om man skulle bygga ihop sin egen server med en kombination av begagnat från Sweclockers marknad och nya grejer för 9000, vad tror ni man kan få för specs då i jämförelse med denna?

Jag förstår att man inte kan jämföra nytt/begagnat rakt av, men min Gen8 börjar gå på knäna och det känns mer lockade att bygga ihop något eget sett till vad instegsmodellen kostade här.

Hoppa in i https://www.sweclockers.com/forum/trad/1420728-billiga-xeon-e...
@FakeNinja köpte t.ex ett Riktigt vettigt moderkort och skulle du välja samma spår så har du en himla massa utrymme att kunna sträcka ut benen i.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Dustin beräknar att ha alla tre konfigurationer tillgängliga den 19 mars.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig att de inte har snabbare ethernetkort än 1Gbit inbyggt. 4x2,5Gbit hade varit trevligt då 10Gbit drar mycket mer ström. Men smaken är som baken antar jag.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Nu var det ett tag sedan jag var inne i Server-världen och vevade så det är säkert något jag missar här, men det känns som väldigt höga priser?

Pentium-modellen kostar alltså 9000:-, den kommer med en Pentium G5420 som har en Passmark på 5267.

Jag köpte min Microserver Gen 8 för 1900:- (förvisso all time low, men den låg stadigt på 2500:- på Dustin) och 8GB extra minne för 2600:- totalt. Detta var i slutet av Mars 2016. Drygt ett år senare uppgraderade jag min CPU till en Xeon 1265L V2 som har en Passmark på 7434, alltså betydligt mer än G5420. CPUn kostade 1500:- på Ebay (verkar gå att få tag på för så lite som 800:- idag).

Då hade jag alltså en server med 12GB RAM, Xeon 1265L V2 för total kostnad på 4100:-, och om jag förstår det rätt så är den kraftfullare på alla sätt jämfört med Gen10 Plus Pentium, men kostar 4500kr mindre?

Vad är det jag missar här, vad är det man betalar för? Ska inte Microserver vara ett lite "billigare" alternativ, har produktlinjen bytt riktning?

För ni som kan detta, om man skulle bygga ihop sin egen server med en kombination av begagnat från Sweclockers marknad och nya grejer för 9000, vad tror ni man kan få för specs då i jämförelse med denna?

Jag förstår att man inte kan jämföra nytt/begagnat rakt av, men min Gen8 börjar gå på knäna och det känns mer lockade att bygga ihop något eget sett till vad instegsmodellen kostade här.

Gen 8 var betydligt dyrare än 2500:- i början, vill minnas nånstans i häraden 4500-5000:-. Man kanske kan våga hoppas på liknande prisras på Gen 10+ också?

Det är ju också lite lätt orättvist att jämföra ett ihopplock delvis bestående av förmodat begagnade grejer från utlandet/Ebay, med en splejs ny server som säljs av en svensk detaljhandlare med svenska kostnader och svensk moms på priset.

Det är väl en fråga om alternativens prissättning, Gen 8 betraktade åtminstone jag som nästan löjligt billig för en bortsett från lagringen komplett server med enterprisefeatures, när den landade där runt 2500:-. Hade blivit svårt att sätta ihop något liknande till samma pris ens om man gick på budgetdelar, typ.

Gav i övrigt 1700:- för min Gen 8 på Dustin. Behövde den egentligen inte, körde ett hemmabygge som funkade tillräckligt bra, plockade upp den just bara för att den var så jäkla billig, och att det kunde vara kul att skaffa sig lite koll på hur enterprisegrejor funkar. Samtidigt som den är min bästa IT-investering nånsin, är den också min sämsta, nu kommer man ju aldrig mer kunna gå tillbaka till att plocka ihop nåt av gamla avlagda delar

Skrivet av firstofmay:

Ser ut som en trevlig uppgradering från föregångaren. Håller mig dock borta från HP på server sidan pga deras girighet gällande mjukvara. Måtte Dell inte börja syssla med supportkontrakt också.

Hur menar du då? Tänker du på att det förmodligen kommer bli dyrt att fixa iLO den här gången? Eller är det några kostnader som specifikt drabbar Windowsanvändare som jag absolut inte har koll på?

Till Gen 8 kunde man ju hitta iLO Advanced-licenser på Ebay för nån hundring. Vettetusan hur legit de är, men gissar på att det är sådana man återvunnit från skrotade servrar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Gen 8 var betydligt dyrare än 2500:- i början, vill minnas nånstans i häraden 4500-5000:-. Man kanske kan våga hoppas på liknande prisras på Gen 10+ också?

Det är ju också lite lätt orättvist att jämföra ett ihopplock delvis bestående av förmodat begagnade grejer från utlandet/Ebay, med en splejs ny server som säljs av en svensk detaljhandlare med svenska kostnader och svensk moms på priset.

Det är väl en fråga om alternativens prissättning, Gen 8 betraktade åtminstone jag som nästan löjligt billig för en bortsett från lagringen komplett server med enterprisefeatures, när den landade där runt 2500:-. Hade blivit svårt att sätta ihop något liknande till samma pris ens om man gick på budgetdelar, typ.

Det är en delvis orättvis jämförelse absolut, det skrev jag ju också i inlägget. Precis som du säger så verkar det ju snarare vara så att Gen 8 var otroligt prisvärd, i synnerhet med expansionsmöjligheter i åtanke. Jag personligen skulle i varje fall inte betala 9000:- med svensk återförsäljare och iLO-port som främsta försäljningsargument.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

PCIe-riserkortet

Skrivet av HerrNilsson:

Då var det bekräftat. Gen 10 Plus kommer den att heta och ha både iLO och Intel CPU som inte är fastlödd på moderkortet.

CPU
Xeon E-2224 4 cores @ 3.4 GHz - 71W
Pentium G5420 2 cores @ 3.8 GHz - 54W

Chipset
Intel C242

RAM
DDR4 Unbuffered (UDIMM) - 2 slots - 32GB (2 x 16GB UDIMM @ 2666 MT/s) - ECC

RAID
Software - HPE Smart Array S100i
Hardware - HPE Smart Array E208i-p

Interfaces
1 Rear VGA port
1 Rear DisplayPort 1.0

USB 2.0 Type-A Ports
1 total (1 internal)

USB 3.2 Gen1 Type-A Ports
4 total (4 rear)

USB 3.2 Gen2 Type-A Ports
2 total (2 front)

4x Network RJ-45 (Ethernet)

iLO-Licenses
HPE iLO Advanced 1-server License with 1yr Support on iLO Licensed Features - 512485-B21
HPE iLO Advanced Flexible Quantity License with 1yr Support on iLO Licensed Features -512486-B21
HPE iLO Advanced AKA Tracking License with 1yr Support on iLO Licensed Features - 512487-B21
HPE iLO Advanced Electronic License with 1yr Support on iLO Licensed Features - E6U59ABE
HPE iLO Advanced Electronic License with 3yr Support on iLO Licensed Features - E6U64ABE
HPE iLO Advanced 1-server License with 3yr Support on iLO Licensed Features - BD505A
HPE iLO Advanced Flexible Quantity License with 3yr Support on iLO Licensed Features - BD506A
HPE iLO Advanced AKA Tracking License with 3yr Support on iLO Licensed Features - BD507A

Dimensions (H x W x D) (with feet)
11.89 x 24.5 x 24.5 cm

Weight (approximate)
Maximum (Four drives, two DIMMs, Expansion board + iLO Enablement Kit) - 7.2 kg
Minimum (One DIMM installed, no drive, expansion board, iLO Enablement Kit) - 4.23 kg

Power Supply
One 180 Watts , non-redundant External Power Adapter

System Fans
One non-redundant system fan shipped standard

https://i.imgur.com/lArg6dv.png

https://i.imgur.com/G4IynLU.png

https://i.imgur.com/rHiW8gW.png

https://i.imgur.com/ipwlvw6.png

https://i.imgur.com/BjFcLgH.png

https://i.imgur.com/KqCQ0vF.png

https://i.imgur.com/S9eIEKm.png

Ytterligare spec
https://h20195.www2.hpe.com/v2/getdocument.aspx?docname=a0007...

____________________________________________________________________________________________________________
Det verkar vara omöjligt att få tag på riser-kortet. Ingen av de stora distributörerna verkar ha dem hemma. De har servern och iLO Enablement-kortet, men inte risern som man måste ha för att få det att fungera.
Om Någon hittar kortet så får ni gärna länka den sidan så man kan få tag på det.

Permalänk
Medlem

@anjoaa: Det sitter väl redan monterat eller behöver du ett nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemt512:

@anjoaa: Det sitter väl redan monterat eller behöver du ett nytt?

Såg det nu. Verkar vara som de andra lågbyggda servrarna i sortimentet.