Permalänk
Hedersmedlem

Får Enterprise så mycket praise nu verkligen? Jag gillade den iaf innan den blev populär.
Nej, men allvarligt talat så tyckte jag den var rätt schysst när den gick. Säsong 3 (Xindi-arcen) fick mycket hat, men jag tyckte den var riktigt bra, just för att det var en story arc. Det hade jag nog aldrig stött på i Star Trek förut. (Jag såg DS9 efter Enterprise, som ju också körde lite på det konceptet.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför ha en sådan bild om det inte har nåt med videon att göra?

För att det går inte att få plats med massa text i en sådan bild.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

För att det går inte att få plats med massa text i en sådan bild.

Ingen anledning till att göra en sån dålig bild. Men vi lägger ner detta, det är bara massa tjafs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ingen anledning till att göra en sån dålig bild. Men vi lägger ner detta, det är bara massa tjafs.

Syftet när man länkar till en video brukar vara dess innehåll främst, inte dess omslagsbild.

Så ett bra tips för att undvika "tjafs" är att skriva om du har något att säga om innehållet, och inte endast bilden.

"Dont judge a book by its cover" - gammal visdom

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej fy fan, ingen reboot. Ny Stargate-serie som bygger på det existerande är nog det främsta jag önskar inom TV, medan en reboot som förstör 17 års historia är bland det sista jag skulle vilja se.

Skrivet av HoboCop:

Håller med. Stargate som serie är perfekt, Med undantag för Universe som dom helt typ tappade riktning med och inte visste vad dom vill ha gjort med premisserna. Att omintegöra SG-1 eller SGA vore helt förkastligt

Jag uttryckte mig klumpigt! Jag menade med reboot en omstart, inte omgörning! Håller absolut helt med att man ska fortsätta i samma spår som förut och inte hitta på något nytt. Sorry! Tycker att den balanserade torra humorn dom fick in med Richard Dean Anderson var fantastisk och nåt som tappades i Universe. Atlantis var bra, ser den igen nu med sonen. Visst hade Universe några poänger, speciellt mot slutet när dom äntligen fick upp styrfart, och man hade väldigt gärna sett fortsättningen efter den tyvärr abrupta cliffhangern som avslutade serien. Osnyggt slut och en förolämpning för alla fans som följde serien (trots dess brister). Men det delar dom tyvärr med en massa andra avklippta serier...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag uttryckte mig klumpigt! Jag menade med reboot en omstart, inte omgörning! Håller absolut helt med att man ska fortsätta i samma spår som förut och inte hitta på något nytt. Sorry! Tycker att den balanserade torra humorn dom fick in med Richard Dean Anderson var fantastisk och nåt som tappades i Universe. Atlantis var bra, ser den igen nu med sonen. Visst hade Universe några poänger, speciellt mot slutet när dom äntligen fick upp styrfart, och man hade väldigt gärna sett fortsättningen efter den tyvärr abrupta cliffhangern som avslutade serien. Osnyggt slut och en förolämpning för alla fans som följde serien (trots dess brister). Men det delar dom tyvärr med en massa andra avklippta serier...

Haha, Jack'a ökentorra humor var ju halva anledningen till att man följde serien så hårt men t.om. den föll bort lite i Atlantis där McCay fick ta upp manteln som den roliga. Fanns några riktiga guldkorn där som man gärna skulle se igen.

Men som sagt; för mig så var Universe tyvärr den svaga länken i franchisen. Dom hade så underbara möjligheter att bygga en riktigt bra serie. Borttappade i universum på ett skenande skepp, ett skepp som lägger Stargates på planeter den passerar. Kanske hitta någon ancient koloni som inte drabbades av sjukdomar eller Wraith / andra fiender (Tror Wraith aldrig kunde resa mellan galaxer).

Med den avslutningen så hoppas jag att SG går lite i graven, för ska det göras någon ny serie så kommer det nog bli lika kalkon. Damn, nu blev man sugen på att leta fram hela SG samlingen på DVD i källaren XD

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tycker det är roligt, när Enterprise kom så blev den jätteutskälld, men idag får den mest praise.

Jag gillade Enterprise i stort sett. Och Xindi-storyn var spännande. Det var om jag minns rätt ett försök att vända opinionen och få upp tittarsiffrorna. De som låg bakom serien, var bl.a. Rick Berman och Brannon Braga. Braga som själv var ansvarig för en stor del av manusen och storyn var påtagligt självkritisk och benämde sig som "en av de som tog död på Star Trek"-franchisen i intervju jag måste ha sett i nåt extramaterial på nån Bluray. Tyvärr minns jag inte exakt var, men den är intressant som backstory runt Star Treks "död" som varade tills JJ Abrams väckte upp den igen. Dock är ju Braga med runt The Orville, Voager m.m också, så lite gott har han allt gjort också!

Permalänk
Medlem

@Barsk66: Jo första säsongen av SGU var ju riktigt dålig men den började komma igång med andra säsongen och man börja se att det kunde bli bättre med tiden.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Haha, Jack'a ökentorra humor var ju halva anledningen till att man följde serien så hårt men t.om. den föll bort lite i Atlantis där McCay fick ta upp manteln som den roliga. Fanns några riktiga guldkorn där som man gärna skulle se igen.

Men som sagt; för mig så var Universe tyvärr den svaga länken i franchisen. Dom hade så underbara möjligheter att bygga en riktigt bra serie. Borttappade i universum på ett skenande skepp, ett skepp som lägger Stargates på planeter den passerar. Kanske hitta någon ancient koloni som inte drabbades av sjukdomar eller Wraith / andra fiender (Tror Wraith aldrig kunde resa mellan galaxer).

Med den avslutningen så hoppas jag att SG går lite i graven, för ska det göras någon ny serie så kommer det nog bli lika kalkon. Damn, nu blev man sugen på att leta fram hela SG samlingen på DVD i källaren XD

Skrivet av nick-li:

@Barsk66: Jo första säsongen av SGU var ju riktigt dålig men den började komma igång med andra säsongen och man börja se att det kunde bli bättre med tiden.

Inte sett Picard än men ska skaffa Prime Videokonto så småningom när serien är "komplett" med första säsongen. Inte sett säsong 2 av Discovery än. Smågillade första säsongen.

Nu till SG1 och SG Atlantis. Äääääälskade/ar SG! SG1 kan jag se om och om igen. Såpass att jag köpte på mig kompletta samlingen trots att jag hade säsongerna individuellt men det var några skivor där som inte gått att spela.

Vansinnigt förtjust i Atlantis också. Jason Momoa, behöver jag säga mer? Eller "DR Rodney McKay"??

Var inte speciellt förtjust i första säsongen av Universe men tyckte den tog sig rejält i andra säsongen. Synd att de la ner den.

Skulle gärna se nya serier baserade på Stargate.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Inte sett Picard än men ska skaffa Prime Videokonto så småningom när serien är "komplett" med första säsongen. Inte sett säsong 2 av Discovery än. Smågillade första säsongen.

Säsong 2 var markant bättre än första där också, var fortfarande inte den bästa serien jag har sett dock.

Vore intressant att se nåt nytt från Stargate världen, de hade rätt intressanta rymd nomader i några avsnitt ^^

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Vore intressant att se nåt nytt från Stargate världen, de hade rätt intressanta rymd nomader i några avsnitt ^^

Nu finns ju förstås Stargate Origins, som är en prequel-serie. Tyvärr lite taffligt och billigt gjord, men ändå charmig. Kort var den också. Om bolaget bakom hade hoppats på att den serien skulle lyfta franchisen igen så hade dom behövt få till en bättre kvalisort...
Stargate är ju så starkt varumärke att det BORDE gå att få lyft i den! Älskade de serierna!

Permalänk
Medlem

Nu har tråden hamnat på ett sidospår - något Stargate-fan kan skapa en ny tråd för den serien kanske? Jag har bara sett långfilmen Stargate, och tycker det är en cool idé och kul teman, men samtidigt tycket jag också den var lite seg. Så kan passa på att fråga er som är Stargate-fans innan jag ser någon av serierna, vad är det ni gillar med Stargate-serierna?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Stargate-filmen var fin.

Serierna var gudomligt tråkiga, ca. Discovery nivå.

TNG, DS9, Voyager... blir nog inte bättre än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som Discovery lades upp och presenterades kunde de lika gärna kallat den "Stork Träck" eller nåt, som serie är den ju intressant, men som STAR TREK är den ju blaha. Värre än filmerna nästan, de nya alltså.

Vi får se var Picard landar. Jag tycker den är ok än så länge. Bara det inte blir för mycket tidsresor och övernaturlig skit, det kan förstöra den bästa serie.

Mycket Star Trek på gång nu. Orville leder på poäng, även om den nu inte är "riktig" Star Trek.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Nu har tråden hamnat på ett sidospår - något Stargate-fan kan skapa en ny tråd för den serien kanske? Jag har bara sett långfilmen Stargate, och tycker det är en cool idé och kul teman, men samtidigt tycket jag också den var lite seg. Så kan passa på att fråga er som är Stargate-fans innan jag ser någon av serierna, vad är det ni gillar med Stargate-serierna?

Har skapat en Stargate-tråd så vi fortsätter diskussionerna där!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1586177-stargate-traden

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, är det någon kvar i denna tråden nu när Stargate-diskussionen har flyttats?
Tycker att fjärde avsnittet var bättre än tredje, hur som helst.
Spoilers för slutet av avsnitt 4 nedan!

Trots att jag ju visste att Seven skulle vara med i serien så hade jag inte en tanke på det när jag väl kollade nu. Riktigt bra twist där på slutet

Dold text
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Jaha, är det någon kvar i denna tråden nu när Stargate-diskussionen har flyttats?
Tycker att fjärde avsnittet var bättre än tredje, hur som helst.
Spoilers för slutet av avsnitt 4 nedan!

Trots att jag ju visste att Seven skulle vara med i serien så hade jag inte en tanke på det när jag väl kollade nu. Riktigt bra twist där på slutet

Dold text

Fyyy för piratkopiering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fyyy för piratkopiering!

Jag ägnar mig åt privatkopiering

Har ett Amazon Prime konto, men kollar oftast avsnittena direkt när det släppts från USA.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Verkar som att de successivt jobbar sig fram till en ny besättning för Picard. Ska bli intressant att se hur alla karaktärer samverkar när det väl är klart.

Är lite skeptisk till själva huvudstoryn kring att hitta den där flickan dock. Hon är ju redan känd för tittarna och jag tänker lite att hela den storyn skulle kunna sluta på 5 minuter genom att Picard och company helt enkelt hittar henne.
Misstänker dock att det där med flickan bara är någon tråd i början och att det nystas upp något betydligt mer spännande senare.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Har ett Amazon Prime konto, men kollar oftast avsnittena direkt när det släppts från USA.

Naturligtvis upp till dig. Själv undviker jag "privatkopiering" så länge det går. Vissa serier går ju dock inte att få tag i på annat vis, och då ser jag ingen annan lösning. Det handlar dock om riktiga undantagsfall. Men i fallet Picard så handlar det om att vänta en dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Naturligtvis upp till dig. Själv undviker jag "privatkopiering" så länge det går. Vissa serier går ju dock inte att få tag i på annat vis, och då ser jag ingen annan lösning. Det handlar dock om riktiga undantagsfall. Men i fallet Picard så handlar det om att vänta en dag...

Kommer ändock kolla igenom säsongen (på Amazon Prime) när hela säsongen har släppts. Gillar det långsamma tempot i serien hittills, bygger upp storyn och karaktärerna ganska väl. Men tror en "binge" av hela säsongen är en bra grej när möjligheten väl finns. Varje avsnitt känner jag just nu, "Jag vill veta mer!". Den känslan har saknats från både JJ Abrams filmerna och Discovery.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Såg fjärde avsnittet i 3x hastighet för att inte bli uttråkad. Vilket jävla sömnpiller. Hjärndöd "action".

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektroman:

Såg fjärde avsnittet i 3x hastighet för att inte bli uttråkad. Vilket jävla sömnpiller. Hjärndöd "action".

Det är ju ingen actionserie...?
Vill man ha action över handling så är Star Trek generellt ingen höjdare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju ingen actionserie...?
Vill man ha action över handling så är Star Trek generellt ingen höjdare.

Oj trodde jag var tydlig men tydligen inte. Jag vill INTE ha action. Jag vill ha något med hjärna.
Vilket är anledningen till att jag blev uttråkad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, men det var väl knappast mycket action i det avsnittet?

Första actionscenen runt 34:30, under en minut lång. Rymdfight i slutet, 3 minuter.
Det är seriöst det enda i hela avsnittet jag skulle kalla action.

Dold text
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är lite svårt att greppa serien, på nåt sätt. Men det kanske blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, men det var väl knappast mycket action i det avsnittet?

Första actionscenen runt 34:30, under en minut lång. Rymdfight i slutet, 3 minuter.
Det är seriöst det enda i hela avsnittet jag skulle kalla action.

Dold text

Du kanske har rätt, största delen var inte ens action. Vad var det egentligen?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Kära dagbok,
Jag såg precis avsnitt fyra och jag undrar hur Picard ens skulle acceptera att en sådan personlighet som Raffi har får börja kalla honom "JL", någonsin.

Hej svejs.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

För att använda fz's betygskala ger jag det 3/5. Bra men inget som verkligen sticker ut. Får se hur serien utvecklar sig.

Permalänk

Det som är bra med serien är väl helt enkelt Patrick Stewart samt de andra gamla som gör inhopp. De nya figurerna har inte gjort något särskilt intryck på mig. Sen så är det väl stundtals spännande.

Det negativa:

- Att det inte är historier som får sin upplösning varje avsnitt. Det är så himla typiskt att det ska vara nån gigantisk handling som spänner över hela säsongen. Som ett enda utdraget säsongsavslutningsavsnitt. Men jag tycker inte det är det Star Trek är, jag tycker Star Trek är sina lite nördigare, lugnare enskilda avsnitt. Men jag har svårt att tänka mig att det blir några nördiga, vardagliga, lättsamma grejer i det här.

- Man lider med Stewart när man hör att han behöver kraftsamla all sin kontrollförmåga över sin röst så att det inte bara ska bli en väsning eller en falsett.

- Jag förstår så himla lite när de är på Borg-kuben.

- Ser fånigt ut när de ska swipe:a på sina gränssnitt på coola sätt hela tiden.

- Besättningen på Picards skepp känns trist och knapphändig.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s