Har du problem med svarta skärmar/krascher med Radeon RX 5000-serien?

Permalänk
Medlem

Enhanced sync, PCI-e version & hårdvaruacceleration verkar vara det några av de mer vanliga sakerna som justeras för att få till en workaround på problemet. Någon som kan se någon gemensam nämnare för dessa tre saker? Verkar ju nämligen väldigt spritt vilken workaround som fungerar, svårt att hitta felet och åtgärda om inte grundorsaken identifiteras. Någon som analyserat krasch-dumpar lite djupare för att se vad som händer med drivrutinen när den dör?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moby_Dick:

Jag hade en del lustiga buggar med mitt 5700XT men det verkar ha löst sig efter att jag körde DDU med nätverkskortet inaktiverat samt felsäkert läge. Tror det är Microsoft som drar ner någon skit som gör att Andrenaline inte installeras korrekt. Efter det har kortet funkat klockrent utan minsta bugg.

Skulle förklara varför det fungerar felfritt för mig. Jag kör alltid ddu för att få bort Microsofts skit innan jag installerar mina drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag har ägnat veckan åt att få c dual grapics" att fungera på en carrizo laptop....
Fick det att rulla ned en drivrutin. från 2016...
10h av mitt liv i sjön.

Amd har inte lärt sig....

Å andra sidan har jag en intel laptop 1 gen i5 med nvidia grafic som väntar... 🙄😳

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@JonasT: skulle vara väldigt intressant att se resultaten på ’andra sidan’ också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Skulle förklara varför det fungerar felfritt för mig. Jag kör alltid ddu för att få bort Microsofts skit innan jag installerar mina drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Om förklaringen ändå vore så enkel så hade vi haft en lösning! I andra trådar om problemen är det flera som försökt att köra med DDU i sin felsökning men det har inte löst det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Funkar nu i Fast Lane

Har haft ett 5700 sen början av december och hade problem från början.
Chrome och andra program som kör i fönster har gett svart skärm en stund och sen återhämtat sig själv.
Fullskärmsappar krävde dock omstart av datorn.

Testat i princip varje drivrutin som kommit ut samt kört DDU, inget hjälpte.

Aktiverade Fast Lane för senaste bleeding edge av Win 10 och har nu kört utan problem i 2 dagar (ja det är länge!).
Fullskärmsappar krashar fortfarande om datorn får stå ett tag, antar att det är nåt strul med nåt energisparläge.

Kör nu Win 10 OS Build 19559.1000.

Permalänk
Medlem

Har också börjat få blackscreen, ljudet rullar på bakom. Just nu i Apex legends. Detta måste vara ett problem med någon av de nyare drivarna, jag har inte haft detta problem tidigare.
W10 är helt nyinstallerat, 5700XT, displayport freesync 144Hz, Threadripper 1920x.
Ett annat "problem" med kortet är att det inte ger bild under POST/BOOT med displayport. Man måst gå över till HDMI för att kunna gå in i BIOS t.ex.
All drivrutiner till hårdvara, windows uppdateringar är de senaste.

Permalänk
Medlem

Jag får svartskärm ibland, i snitt kanske 0,5 gånger per dag. Det är bara min primära bildskärm som blir svart och datorn blir oresponsiv. Det fungerar oftast felfritt, men ibland sker det flera gånger samma kväll. Det löser sig om jag stänger av och slår på den skärmen som slocknat av någon anledning.

Har 5700xt referensdesign som i övrigt fungerar felfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina problem var att en GTX 1070 presterade bättre i både 1080p och 1440p i spelen rocket league, diablo 3 samt dota 2.

5700xt upplevde jag också mycket stutters.

t.o.m rx580 kändes bättre o spela på.

Löste problemen med att lämna tillbaka korten :v)

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Alla som har problem, har dom en uppdaterad version av Windows?

Japp. Senaste icke-beta-uppdateringarna.

Skrivet av slashmiche:

Har haft ett 5700 sen början av december och hade problem från början.
Chrome och andra program som kör i fönster har gett svart skärm en stund och sen återhämtat sig själv.
Fullskärmsappar krävde dock omstart av datorn.

Testat i princip varje drivrutin som kommit ut samt kört DDU, inget hjälpte.

Aktiverade Fast Lane för senaste bleeding edge av Win 10 och har nu kört utan problem i 2 dagar (ja det är länge!).
Fullskärmsappar krashar fortfarande om datorn får stå ett tag, antar att det är nåt strul med nåt energisparläge.

Kör nu Win 10 OS Build 19559.1000.

Intresaant!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Det är så trist på många vis att det är som det är nu. Båda lagen har tråkiga historier med sin hårdvara och mjukvara.
Just nu är det extra trist att det händer AMD. Det är inte bra alls för oss konsumenter.
Det är lätt att köpa nvidia istället och glömma att lanseringen av 2000 serien var katastrof med alla kort som gick på RMA.
Nu är det fixat och jag ser fler här som klagar på AMD än nvidia.
Jag rekommenderar inte nybörjare att köpa 5700 nu i trådar eller irl. Det känns inte rätt då det är ett lotteri om det funkar som det ska.

Vi kan glömma rimliga priser på grafikkort för en lång tid framöver om inte AMD fixar sin skit och får ett större fotfäste på marknaden, både som pålitliga och ökad försäljning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Thor: Ja dom har själv erkänt att det är problem med sdma och det är det jag och många andra fått fram från loggarna. AMD säger att det är ett hårdvaru problem så dom har slagit av sdma helt i drivrutinerna nu vilket tar bort de flesta krasher men inte alla. Sen förlorar man lite prestanda pågrund av det i vissa spel. Nästa Navi generation ska dom ha fixat detta påstår dom.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Hade en massa problem i början med mitt 5700XT. Fick svart skärm vid varje ”warm-reboot” vilket såklart ledde till en mängd förstörda försök att installera Windows. Sen en del strul med svarta skärmar och annat strul när jag försökte köra senaste drivisarna då (november). Det var då en helt ny dator då, så inte helt säkert vad som orsakade allt, men efter lite testande så kom jag fram till att med september drivers, gpun på PCIe 3.0 i bios och inte senaste Windows 10 också så har det rullat nästan felfritt sen dess. Enda jag märkt är att ljudet klappar till ibland. Kör tvn som bildskärm och ljud i samma HDMI som bilden så borde vara GPUns fel.

Kör x570 och gpun på riser som inte klarar 4.0 vilket säkert delvis förklarar många av de initiala problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bytte ner mig från Vega 56 till ett 5500xt men Radeon software crashar när jag spelat en tid. Inget tycks hjälpa, får väl så lov och hoppas de fixar drivrutinerna. Även fläktkontrollen är sönder, minimi 35procent (1600rpm ish) men sätter man den på auto går den på 800 så varför kan jag inte sänka manuellt? Fungerar heller inte i MSI Afterburner, eller ja där fungerat det inte alls att justera.

Permalänk
Medlem

Ja, fy fan. Det var ju lite "roligt" att se att det är ett mer utbrett problem än vad jag har lyckats lista ut under mina cirka 2,5 år med felsökning.

Hade först ett Vega 64 LC, som slumpmässigt kraschade. Svart skärm, ljudet hängde sig, hard reset. Inga loggar i Windows utom Kernel-power error 41. Mycket trevligt. Fungerade bättre eller sämre lite beroende på drivrutiner, men hittade aldrig en som var helt stabil.

Skickade in kortet till slut, och fick tillbaka cirka 80% av köpesumman. Köpte mig då ett RX5700XT Red Devil. Tro fan om det inte var samma skit där. Så jag var ju inte helt övertygad om att det bara var grafikkortet, vilket fick mig att i princip byta ut allt i hela burken, utom chassi och hårddiskar. Blev ju därmed också tvungen att installera om Windows, vilket var en hel resa i sig självt.

Höll på i ett halvår och testade mig fram, men konstaterade till slut att hur osannolikt det än verkade, så måste det vara grafikkortet, så skickade in det också. Fick ett nytt på garanti, och sitter nu med ett (hittills) fungerande Red Devil 5700XT.

Maximal otur med två trasiga kort på raken, eller är problemet relativt vanligt?

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Det här är anledningen varför jag inte köper AMD grafikkort, känns som det här problemet har hängt med sedan 7970/290x-tiden, otroligt att man fortfarande har dylika problem.

Jag har ägt ett antal Radeon-kort genom åren och varit hyfsat nöjd med vissa men det känns som det alltid fanns små buggar när man surfade eller när skärmen skulle vakna från stand by.

Därför blev mitt sista Amd-kort ett 280x, kört Nvidia sen dess och kan inte minnas att det skulle ha strulat en endaste gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Enchated sync är ju iallafall en sak till många av problemen. Det avstängt bruka lösa problemet.
gjorde för mig iallafall.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Ja, fy fan. Det var ju lite "roligt" att se att det är ett mer utbrett problem än vad jag har lyckats lista ut under mina cirka 2,5 år med felsökning.

Hade först ett Vega 64 LC, som slumpmässigt kraschade. Svart skärm, ljudet hängde sig, hard reset. Inga loggar i Windows utom Kernel-power error 41. Mycket trevligt. Fungerade bättre eller sämre lite beroende på drivrutiner, men hittade aldrig en som var helt stabil.

Skickade in kortet till slut, och fick tillbaka cirka 80% av köpesumman. Köpte mig då ett RX5700XT Red Devil. Tro fan om det inte var samma skit där. Så jag var ju inte helt övertygad om att det bara var grafikkortet, vilket fick mig att i princip byta ut allt i hela burken, utom chassi och hårddiskar. Blev ju därmed också tvungen att installera om Windows, vilket var en hel resa i sig självt.

Höll på i ett halvår och testade mig fram, men konstaterade till slut att hur osannolikt det än verkade, så måste det vara grafikkortet, så skickade in det också. Fick ett nytt på garanti, och sitter nu med ett (hittills) fungerande Red Devil 5700XT.

Maximal otur med två trasiga kort på raken, eller är problemet relativt vanligt?

Lite under 3% av alla 5700XT returneras , iallafall om man ser 14740 exemplar från en stor Tysk butik. Det kortet som du har har en högre RMA rate på 4%. Generellt sticker powercolor ut för fallen med RMA.

Så låter för mig som om du hade maximal otur. Jag hade också maximal otur med ett nätagg som skulle hålla i 10 år kände sig spontant för att dö efter 3 år. Ibland har man otur helt enkelt. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallee:

Asus kort som blev utbytt på garantin, ersatts med ett Sapphire RX5700 Pulse som fungerar utmärkt under linux.
Väntar nog några dar/veckor innan jag provar det under Windows 10 bara för att..

Inte så konstigt så både Strix och TUF 5700XT korten är fel/snåltillverkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Det här är anledningen varför jag inte köper AMD grafikkort, känns som det här problemet har hängt med sedan 7970/290x-tiden, otroligt att man fortfarande har dylika problem.

Jag har ägt ett antal Radeon-kort genom åren och varit hyfsat nöjd med vissa men det känns som det alltid fanns små buggar när man surfade eller när skärmen skulle vakna från stand by.

Därför blev mitt sista Amd-kort ett 280x, kört Nvidia sen dess och kan inte minnas att det skulle ha strulat en endaste gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har du haft tur dock, tror inte det är alla som kan säga att de inte haft några problem på flera år, oavsett tillverkare.

Har samma problem på 2080S med nv3dum.dll som krashar spel som jag hade med 1080Ti, men hade aldrig de problemen på 1070, 1070Ti- avhjälps genom regelbunden DDU och genom att slå av sökindexering på C:

Har samma issue på 2080S som med Vega, att det är kinkigt med single vs multirail och är instabilt med 2x8 PCIE kontakter vs 1 förgrenad vilket funkar perfekt. Hade inte detta problem på 280x trots att det också drog som fan.

Har fortfarande samma problem med geforce experience på 2080S som jag hade på 1070/1070Ti/1080Ti på shadowplay och ungefär samma issues som jag hade med AMD ReLive.

Skrotade ett HTPC bygge då det visade sig att jag var tvungen att nergradera driver till en mycket äldre för att spela dark souls 3 på ett GTX 580, då nvidia ändrat något som resulterade i att 580 knappt orkade leverera över 20fps. Lustigt nog satt det en gammal Bulldozer-cpu i det bygget, men nvidiakortet var anledningen att jag skrotade det till slut.

Enda röda tråden för min del är att högpresterande komponenter oftast är instabila- ibland har man tur och det funkar perfekt ett tag, men det är rätt slumpmässigt. Om jag valt att bara köpa AMD hade jag fått nöja mig med lägre performance under vissa perioder- hade jag bara köpt Nvidia hade jag kanske råkat ut för samma problem som en polare med 1080FE hade med "Rendering device lost" i overwatch som resulterade i regelbunden spelkrash som han aldrig någonsin löste förrän han bytte till 2080Ti.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

ASUS Radeon RX5700 Blåskärmar utan dess like, aldrig varit med om en sådan ostabilt GPU.
Spelar ingen roll om det är under load eller inte.

Crashar för jämnan.

/R

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revener:

Inte så konstigt så både Strix och TUF 5700XT korten är fel/snåltillverkade.

Det var ett ASUS Radeon RX5700 (Referenskort) som fungerade hur bra som helst tills Amd's Adrenalin drivrutin installerades, efter det var kortet rökt.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Lite under 3% av alla 5700XT returneras , iallafall om man ser 14740 exemplar från en stor Tysk butik. Det kortet som du har har en högre RMA rate på 4%. Generellt sticker powercolor ut för fallen med RMA.

Så låter för mig som om du hade maximal otur. Jag hade också maximal otur med ett nätagg som skulle hålla i 10 år kände sig spontant för att dö efter 3 år. Ibland har man otur helt enkelt. ¯\_(ツ)_/¯

RMA betyder väl i detta fallet andel återlämnade kort. Kan vara presenter, felköp, hittat billigare osv. Inte bara att det är fel på korten.
Sen så ska tydligen dessa siffror vara inklusivede gamla 2000-korten som dog strax efter leverans.

Sen verkar det som en hel del sitter kvar på korten och lyckas med olika fixar.

Jag var själv en av dom som tyckte denna tråd skulle lyftas till framsidan för flera veckor (månader) sedan utan respons från SweC.
Dom var väldigt snabba med att uppmärksamma Nvidias döende GPUer, för egen del ser jag hellre ett kort som heldör än en massa andra buggar.

Permalänk

@robber: Hade samma själv. Räckte att nåt nyttjade 3D-acceleration så bombade den. Löste det (troligen temporärt) genom att aktivera Fast Lane så jag får senaste releasen av Win 10. Riskerar dock att föra med sig en massa andra skumma buggar.

Permalänk

Inte 5000 serien men ett R9 390 som får svartskärm hela tiden. Testat ett par olika drivrutiner, jag har testat att underklocka och jag har testat att avinstallera Radeon Software (detta verkade hjälpa ett litet tag) men det skiter sig alltid mer och mer tills det blir svartskärm på Win10 inloggningsskräm.
Nätagget har nog med kräm så det lär inte vara det.
Jag gissar att det är drivrutinen och då jag inte vill köra ett 390 med windows generic driver så har jag stoppat i ett GTX570 som funkar utmärkt fortfarande.

ALLA ATI/AMD kort jag har haft har överhettat, fått svartskärm eller brunnit upp ^^ (jag har ett 290 kvar som jag vattenkylde...men att det ska behövas för att koret ska funka är ju lite löjligt)
Min lillebror hade ett ATI, kan ha varit ett 800XT av något slag, som funkade bra tills fläkten dog och det tog inte så lång tid.

Jag är inte rädd att testa AMD grafik men jag har haft mycket bättre erfarenheter hos team grön.

Visa signatur

Gaming Rig = ROG STRIX B350-F Gaming, Ryzen 1700x, Gigabyte G1 GeForce GTX970 16gb G-Skill Ripjaw V 3200mhz CL14.

Permalänk
Medlem

Är en av de som hade problem med ett 5700. Låste datorn så fort spel kördes. Testade en massa olika drivrutiner och körde DDU i mellan varje drivrutin och var inget som löste förut att bytta till ett annat grafikkort då försvann problemen direkt.
Kan också nämna att jag har en vän som har exakt samma modell av 5700 och han har inga problem alls med sitt.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Lite under 3% av alla 5700XT returneras , iallafall om man ser 14740 exemplar från en stor Tysk butik. Det kortet som du har har en högre RMA rate på 4%. Generellt sticker powercolor ut för fallen med RMA.

Så låter för mig som om du hade maximal otur. Jag hade också maximal otur med ett nätagg som skulle hålla i 10 år kände sig spontant för att dö efter 3 år. Ibland har man otur helt enkelt. ¯\_(ツ)_/¯

Åh fan. Ja, 3-4% låter ju ändå ganska så högt tycker jag.

Ditt nätagg hade väl garanti kvar i alla fall, får man hoppas?

Men ja, det verkar som att det var oflax helt enkelt. Lite skönt att ha ordnat upp det ändå, och veta att resten av komponenterna är okej.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Åh fan. Ja, 3-4% låter ju ändå ganska så högt tycker jag.

Ditt nätagg hade väl garanti kvar i alla fall, får man hoppas?

Men ja, det verkar som att det var oflax helt enkelt. Lite skönt att ha ordnat upp det ändå, och veta att resten av komponenterna är okej.

Ja, det är ganska högt, och drivrutinsproblemen är nog en stor del av dem.

Nätagget fixade sig, fick ett nytt (v2). Om två veckor hade jag inte kunnat reklamera det längre, utan hade gått på Corsairs garanti. Den vägen hade nog varit aningen jobbigare.

Själv hoppades jag på att det var processorn! Jag hade inte haft något emot att få en gratis uppgradering där inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

RMA betyder väl i detta fallet andel återlämnade kort. Kan vara presenter, felköp, hittat billigare osv. Inte bara att det är fel på korten.
Sen så ska tydligen dessa siffror vara inklusivede gamla 2000-korten som dog strax efter leverans.

Sen verkar det som en hel del sitter kvar på korten och lyckas med olika fixar.

Jag var själv en av dom som tyckte denna tråd skulle lyftas till framsidan för flera veckor (månader) sedan utan respons från SweC.
Dom var väldigt snabba med att uppmärksamma Nvidias döende GPUer, för egen del ser jag hellre ett kort som heldör än en massa andra buggar.

De inkluderar dock inte 2080Ti som, om jag inte minns fel, var de som hade mängder av problem. Mindhunter.de's 2080ti-kort har mer spridda rma-rates; allt från 0-10%.
Dock var nog nvidias egna FE-kort största boven där, och de säljs inte via återförsäljare riktigt, så svårt att veta siffror på dem.

Tar hellre driver issues än hårdvarufel som inte erkänns dock. Att vänta på uppdateringar är mindre drygt än att köra RMA på ett kort och riskera att få samma problem på nästa för att det finns hårdvaruproblem som tillverkaren inte känner sig redo att adressera än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hade, eller har, ett problem jag kan återskapa med 2070 Super och 2080 Super.. och ett lånat 5700XT på mitt system med R5 3600 och B450, och ett annat med R5 3600X med X470.

Med endast en skärm ansluten, allting helt stock med Windows 10 1909 installerat i UEFI mode. Med en Ryzen 3*** CPU på ett 4** moderkort. Ingen speciell mjukvara, nu pratar vi rakt ur lådan stock settings. Drivrutinsversioner och Windows version verkar inte spela någon roll.

När grafikkorten ligger idle och PCI-E länkhastigheten sänks för att spara energi, och man öppnar en webbläsare med youtube eller film och skippar i timelinen (snabbaste sättet att framkalla), kraschar nvidia drivrutinerna med nvlddmkm event-14. Och 5700XT ger blackscreen med ljudet på i bakgrunden, eller kraschar systemet. Kan ej återskapa det med ett 9700K system.

Ligger felet verkligen i grafikkortsdrivrutinerna? Efter jag skaffade Ryzen är jag mer och mer tveksam till det, känns som att felet ligger i Ryzen plattformen i sig. Lösningen? Så länge grafikkorten ligger kvar i 3D clockstates 24/7 kraschar det aldrig, HW acceleration eller ej. Och nej inga hårdvarufel.

Intressant för mitt gamla RX480 funkade klockrent på min gamla i7 4790k z97 plattform men redan första dagen fick jag krasher med nya Ryzen 3600 B450 plattformen. Sen mitt nya RX 5700xt är bättre efter Enhanced sync, Freesync och hårdvaruacceleration i webbläsare är av. Fortfarande krashar det i spel, speciellt uppstart av spel. Kanske som någon sa att det har att göra med att "vakna" ur energispar?

Skrivet av virrjet:

Mina största problem var att kortet klockade ner sig aggressivt vilket skapade massa frustrerande stutter.

Även i äldre titlar kördes kortet på väldigt låga klocks vilket resulterade i "låg" fps, när man i vissa titlar känner stor skillnad på 150 och 300 fps (cs bla.)

Har samma problem, t.ex. i ETS2 så går kortet i mellan 300-900MHz och fläkten startar väldigt sällan om alls, även väldigt låg GPU användning. FPS runt 30-90. Riktigt tråkigt då jag tycker om ETS2 :/

Finns det något sätt att tvinga grafikkortet att gå i högre "fart"? Kan det ha med någon typ av energibesparing att göra?

Ryzen 5 3600
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, BIOS: 2801
Corsair 16GB 3200MHz DDR4
Sapphire RX 5700xt Pulse
Två skärmar bägge DP aldrig testat med bara en....

Win 10 Pro
Version 1909
Äkta så bör ju vara senaste uppdateringen hittar då ingen när den söker....

Använder alltid DDU i felsäkert läge när jag installerar om drivrutiner, har testat alla WHQL sedan oktober eller november versionen samt alla BETA sedan Januari då jag köpte kortet. Kör just nu 20.2.1.

3 krasher vid uppstart av ACC idag senast....bildsärmarna låser sig men ljudet forsätter så stänger jag spelet å väntar typ 30s-1min ungefär så blinkar skärmarna till å kommer till liv igen....

Visa signatur