Hjälp med hur jag rippar CD på lagligt sätt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Kjell
Har exakt samma i sitt sortiment. Enklare när jag har butik tillgängligt.
Det har jag full kontroll över. Bara försökt se vilket program som är det jag skall ha. Står mellan EAC eller dbpoweramp.

Skickades från m.sweclockers.com

Båda programmen kommer att funka bra om skivorna är hela, de rippar perfekt eller larmar, är skivorna skadade så är EAC överlägset bäst om du inte har en Plextorcd och tillgång till Plextools.
Det finns ingen anledning att inte använda EAC för att rippa cd förrän du ska ge dig på att reparera skadade skivor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Båda programmen kommer att funka bra om skivorna är hela, de rippar perfekt eller larmar, är skivorna skadade så är EAC överlägset bäst om du inte har en Plextorcd och tillgång till Plextools.
Det finns ingen anledning att inte använda EAC för att rippa cd förrän du ska ge dig på att reparera skadade skivor.

Skadade är de inte vad jag vet. Blivit varsamt omhändertagna. Bara 1-2 fodral som har blivit skadad. Får sätta mig in i hur man sätter upp EAC. Vill helst bara att det fungerar och med bästa möjliga kvalitet utan krångel.
Tänker köra FLAC på filerna. Borde väl hålla för att få plats på 1 TB disk. Tänker mig en WD passport som är väldigt smidig. Har en sedan tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Skadade är de inte vad jag vet. Blivit varsamt omhändertagna. Bara 1-2 fodral som har blivit skadad. Får sätta mig in i hur man sätter upp EAC. Vill helst bara att det fungerar och med bästa möjliga kvalitet utan krångel.
Tänker köra FLAC på filerna. Borde väl hålla för att få plats på 1 TB disk. Tänker mig en WD passport som är väldigt smidig. Har en sedan tidigare.

De flesta äldre skivor har skador, men inte värre än att läsaren kan korrigera dessa. Har du otur har du några med grövre repor eller CD-röta. Eftersom EAC är klart bäst i dessa fall är det lika bra att lägga en liten stund på att läsa någon guide, när du väl vet vad du gör är det inte svårare med EAC än någon "1-click"-mjukvara, men rippningen med EAC kommer vara den mest korrekta.

En FLAC-rip av en skiva snittar runt sisådär 400 MB, så det blir gott om plats över på disken.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

De flesta äldre skivor har skador, men inte värre än att läsaren kan korrigera dessa. Har du otur har du några med grövre repor eller CD-röta. Eftersom EAC är klart bäst i dessa fall är det lika bra att lägga en liten stund på att läsa någon guide, när du väl vet vad du gör är det inte svårare med EAC än någon "1-click"-mjukvara, men rippningen med EAC kommer vara den mest korrekta.

En FLAC-rip av en skiva snittar runt sisådär 400 MB, så det blir gott om plats över på disken.

Skall prova senare. Skivorna är köpta från 2000 talet och framåt. Mest blivit använd samman med en Primare CD22 och haft skivorna i sina fodral. B
Får bli en guide på hur man gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Låter enkelt. Hur blir kvaliteten på filerna. Funderar på trial annars blir det nog EAC som många är inne på. Även Google nämner dbpower och EAC som de bästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gör rena kopier i Flac okomprimerat så jag får en kopia av skivan och de går inte att höra någon skillnad.
Flac filerna är på 1400-1500kb/s och en skiva brukar vara allt från 500mb upp till 1gb.

Har provat alla dom andra som nämns men jag tyckte den här funkade bäst och den var enkel att använda.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon301768:

Jag gör rena kopier i Flac okomprimerat så jag får en kopia av skivan och de går inte att höra någon skillnad.
Flac filerna är på 1400-1500kb/s och en skiva brukar vara allt från 500mb upp till 1gb.

Har provat alla dom andra som nämns men jag tyckte den här funkade bäst och den var enkel att använda.

Flac är komprimerat men det är inte förstörande komprimering typ mp3.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Flac är komprimerat men det är inte förstörande komprimering typ mp3.

Jo de är så sant, jag kör på läge 0 när jag rippar och då blir de minst komprimering och de går fort att rippa men som sagt filerna blir lite större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jo de är så sant, jag kör på läge 0 när jag rippar och då blir de minst komprimering och de går fort att rippa men som sagt filerna blir lite större.

Om filerna blir över 700mb så får du ju ingen vinst alls av flac?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Om filerna blir över 700mb så får du ju ingen vinst alls av flac?

Skickades från m.sweclockers.com

Flac kan inte göra en fil större, det sämsta som kan hända är ingen kompression och även det är ett rätt extremt utfall och lär bara hända om du spelar in stokastiskt brus som du sedan försöker komprimera, man kan tycka att dålig musik låter som brus men tekniskt är det sällan sant
Flac brukar reducera storleken 30-40% i på en blandad musiksamling, den största fördelen idag är nog inte komprimeringen för den är väl inte lika intressant med tanke på utvecklingen av lagringsenheter utan det att man har ett icke förstörande format med bra stöd för metadata är det jag gillar, hela min musiksamling hade ändå rymts på en hdd oavsett om den varit komprimerad eller inte.
Man kan ju se det som att en hdd för 2000 kr ger en speltid på kring 5 år även fylld med okomprimerad musik.

Det var andra tider när man köpte sina C90 kassetter för att spela in skivor eller göra blandband, jag betalade också 250 kr skivan för mina första inspelningsbara cdskivor och brännaren kostade en kopp kaffe från 100 000 kr, spelade inte in live på den för det var så dyrt utan använda videobandare för det för den gick det att radera och återanvända banden på och så brände man cd när allt var garanterat bra.
Tyckte det var otroligt spännande när de första "försäljnings-volym-brännarna" till datorerna kom på allvar för de gick ju att få tag på kring 4000 kr och så behövde man ett scsi kort och en hdd stor nog att rymma en cd men man kunde i vart fall komma igång och bränna från 6-7 000 kr i hårdvara och skivorna sjönk ju också snabbt neråt 50 kr styck till skillnad från priserna som rådde i slutet på 80 talet när tekniken lanserades.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

De drogs tillbaka från marknaden och man kunde byta in skivorna mot riktiga CDs. De innehöll rootkits, inte kopieringsskydd för övrigt. Rootkitsen patchades ganska snabbt bort också, då de innebar säkerhetsrisker. Inget som drabbar dig om du har en modern dator.

Finns listor på vilka skivor som har de olika försöken till att hindra kopiering, men det står också på varenda skiva som har det så vitt jag vet. Antingen har de inte CD-loggan eller så står det vilken lösning de använder. Inga av lösningarna når upp till att vara en effektiv teknisk åtgärd för att hindra exemplarframställning (vilket är vad lagen förbjuder en att kringgå) och skapade nog mer problem för de som skulle spela upp skivorna i CD-spelare än för de som skulle rippa dem. Nyare optiska läsare har inga problem att läsa dem för det mesta heller, om det handlar om skivorna som inte hade korrekt formatering.

Stämmer tyvärr inte, fanns annat än rootkits (du tänker säkert på bl a Sonys system).

Det system som blev vanligast (och effektivast) var israeliska Cactus Data Shield som rent fysiskt förstörde skivorna genom att lägga medvetna fel i koden på skivan. I praktiken var det som att spela en kraftig repad skiva där läsaren hela tiden fick interpolera fram ljudet där det var skadat. Gamla spelare interpolerade fram det utan alltför mycket missljud men nästan alla datorläsare gick bet. Dessa skivor ser ut och beter sig som normala CD men är alltså medvetet skadade i själva koden på skivan, rakt igenom all musik.

Jag har flera sådana skivor och inte lyckats rippa någon utan störningar oavsett läsare eller program.

Just CDS var anledningen till att jag helt slutade köpa skivor under 10 års tid. Det som fick mig åter som skivköpare var en genuin person av gamla gardet på EMI som ordnade nya skivor av Lundells som var förstörda av Cactus Data Shield men också skickade en av hans boxar som kom ut under tiden jag hade köpbojkott, allt helt gratis.

Skrivet av mrqaffe:

Flac kan inte göra en fil större, det sämsta som kan hända är ingen kompression och även det är ett rätt extremt utfall och lär bara hända om du spelar in stokastiskt brus som du sedan försöker komprimera, man kan tycka att dålig musik låter som brus men tekniskt är det sällan sant

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buddaz112:

Hej
Funderar på att vilja rippa lite CD. Alla skivor är köpta. Det är inget prat om piratkopiering.
Jag undrar om man kan köpa en extern DVD brännare. Ser att Kjell har en billig ASUS. Har ej någon läsare i min laptop. Kommer det att fungera att köpa en sådan extern enhet. Sedan vet ej vad som är bäst en extern HD eller en NAS. Är en armé med skivor jag gärna vill behålla på smidigast sätt. Har även en streamer med USB ingång som hanterar alla möjliga format även DSD. Har tänkt mig minst FLAC i kvalitet. Om det nu går att köpa det jag har tänkt mig. Vilket program är smidigast och enklast utan att det kostar.

Musikskivor ger dig max 44.1/16 i ljudkvalité - så du vet. Bättre att köpa musiken och ladda ned (av det som går) i 48/24 ljudkvalité från ljudsajter som tillhandahåller musik i sådan hög kvalité.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

DSD är väldigt roligt, men inte riktigt värt de imo.
Det låter sannerligen fantastiskt, men det är enorma filer!

Själv har jag använd EAC och det fungerar kalas!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Musikskivor ger dig max 44.1/16 i ljudkvalité - så du vet. Bättre att köpa musiken och ladda ned (av det som går) i 48/24 ljudkvalité från ljudsajter som tillhandahåller musik i sådan hög kvalité.

Varför ska man betala igen för något man redan köpt? Dessutom är det en hel del som inte går att hitta, iaf bland mina skivor.

För övrigt låter 44.1/16 utmärkt så länge skivan är mastrad riktigt, så bra att jag hade stora problem att skilja mot felfri vinyl spelad på en skivspelare för minst 30' (CD-spelare 10'), om som sagt mastringarna var likvärdigt bra.

Det mesta jag rippat är med EAC på en Plextor, blir dokumenterat mycket bra. Men även med enklare läsare gör EAC ett mycket bra jobb och ofta helt likvärdigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Vad är plextools? Jag har kört Linux så länge att jag inte har koll på det där riktigt. Var hittar jag plextools?

Ang programvara för att rippa cd. Jag har använt mig av programmet abcde under Ubuntu. Funkar väldigt bra, hittar låtnamn automatiskt via cddb databas osv. Gratis opensource och kan koda till Flac eller valfritt format om man så vill. Under Windows har jag inte mycket tips, jag har inte kört Windows på allvar sedan Windows 98.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

Plextools fungerar bara med XP och de Plextor-läsare som stödde programmet fanns bara med PATA-anslutning (krävs särskilt chipset i läsaren), så du måste ha gamla grejer för att kunna använda det. Med reservation för att någon lyckats göra det kompatibelt med nya saker, men som jag missat.

Med Plextools och rätt läsare kan du får ut exakt antal fel, formen på de brända groparna, jitter mm mm för både DVD och CD. Fantastiskt användbart för de som brände/bränner! Använder det själv fortfarande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

@mrqaffe: Vad är plextools? Jag har kört Linux så länge att jag inte har koll på det där riktigt. Var hittar jag plextools?

Ang programvara för att rippa cd. Jag har använt mig av programmet abcde under Ubuntu. Funkar väldigt bra, hittar låtnamn automatiskt via cddb databas osv. Gratis opensource och kan koda till Flac eller valfritt format om man så vill. Under Windows har jag inte mycket tips, jag har inte kört Windows på allvar sedan Windows 98.

Det är som sagt det mest avancerade analysverktyg som finns/funnits utan att skaffa en speciellt hårdvaruanalysator för cd och dvd, man kan läsa ut saker som annars är helt omöjliga att se utan dedikerad analyshårdvara, undrar om det inte kan vara så att analyshårdvara bygger, det går också att styra Plextorenheter på ett helt annat sätt med hjälp av det så de kan snudd på trolla, Plextor låg i en helt egen liga när det byggde egna optiska enheter och de vara tekniskt totalt överlägsna fram till de snabbare dvdläsarna där de blev mer av ett dussinmärke som inte skiljde ut sig så en äldre Plextor är fortfarande det bästa man kan ha om man vill testa skivor eller läsa/ bränna vissa typer av skivor, man behöver förresten 3 olika cd brännare för att kunna "göra allt" Plextor, Philips och Mitsumi med rätt modeller så är man redo att ge sig på "allt".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vist borde man få streama det man rippar från köpta skivor?
Jag tänker på TS, hen rippar alla sina cd skivor, slänger upp en plex server och lägger in all musik där.
Så att han kan lyssna på sina "skivor" vart han än är.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Vist borde man få streama det man rippar från köpta skivor?
Jag tänker på TS, hen rippar alla sina cd skivor, slänger upp en plex server och lägger in all musik där.
Så att han kan lyssna på sina "skivor" vart han än är.

Jag har min musik på en NAS som jag kan komma åt, haft de i många år, den står på dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag har min musik på en NAS som jag kan komma åt, haft de i många år, den står på dygnet runt.

Jo jag vet att det finns många sätt att streama musik från sin dator/server/nas, var mer en fråga om det var lagligt att göra det.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Om filerna blir över 700mb så får du ju ingen vinst alls av flac?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör med Flac och har alltid gjort de och jag bryr mig inte om storleken på filerna för jag har gott om plats på min NAS, just nu har jag över 1000 album inlagt men jag nyttjar knappt 1/3 av nasen, kollar man wiki om Flac så skiljer de lite i storlek om man väljer läge 0 eller max läget 8.
Läge 0 blir de 70.67% Ratio och i läge 5 som brukar vara standard inställningen har man 65.72% Ratio.
Man tjänar ingeting i storlek på filerna om man kör på 6,7 eller 8 så därför är 0 eller 5 de bästa och jag kör på 0 för då halverar jag den tid de tar att rippa skivan.
I läge noll rippar jag en skiva på ca 1.30, kör jag läge 5 så tar de nästan 4 minuter och skillnaden i fil storlek är ca 5%.

Finns en bra tabell på FLAC wiki sidan där man kan se skillnaden i olika komprimeringslägen.

https://en.wikipedia.org/wiki/FLAC

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är att skaffa skivorna från ”alternativa” källor. Det är bara att ta på ögonlappen och benprotesen så spar du en massa tid och krångel. Eftersom du redan äger skivorna är det, i mitt tycke, inte det minsta moraliskt tvivelaktigt att göra så.

Är du en självutnämnd audiofil med dyr/bra utrustning? Om inte så råder jag dig att göra blindtest med högkvalitativa mp3 vs flac. Väldigt få personer klarar av att höra skillnad ens om de lyssnar på låtarna sida vid sida.

Skrivet av anon301768:

Jag har min musik på en NAS som jag kan komma åt, haft de i många år, den står på dygnet runt.

Så gör jag med, men det var i och för sig inte svaret på frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Jo jag vet att det finns många sätt att streama musik från sin dator/server/nas, var mer en fråga om det var lagligt att göra det.

Ja, det är lagligt.
Du får spela upp media du köpt hur du vill, att musiken "strömmas" från en dator är inte annorlunda än att musiken "strömmas" genom en högtalarkabel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Ett annat alternativ är att skaffa skivorna från ”alternativa” källor. Det är bara att ta på ögonlappen och benprotesen så spar du en massa tid och krångel. Eftersom du redan äger skivorna är det, i mitt tycke, inte det minsta moraliskt tvivelaktigt att göra så.

Är du en självutnämnd audiofil med dyr/bra utrustning? Om inte så råder jag dig att göra blindtest med högkvalitativa mp3 vs flac. Väldigt få personer klarar av att höra skillnad ens om de lyssnar på låtarna sida vid sida.

Så gör jag med, men det var i och för sig inte svaret på frågan

Ju bättre anläggning man har desto lättare är de att höra skillnad på olika ljudfiler och från olika källor, däremot kan de vara svårt att skilja på format om de är exakt samma kvalitet typ mp3 ws flac till exempel, jag har Tidal och där finns de Master utgåvor och vanliga utgåvor på olika skivor och de är inga problem att höra skillnad, men en vanlig mp3 fil på 128 eller 320kb/s låter inte alls bra i min anläggning och just därför har jag gått över till att rippa allt i flac, jag har även köpt en hel del 24bit musik och de låter helt klart bäst men jag kör också med vinyl och många gånger så kan de vara lika bra, ett helt annat typ av ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag gör rena kopier i Flac okomprimerat så jag får en kopia av skivan och de går inte att höra någon skillnad.
Flac filerna är på 1400-1500kb/s och en skiva brukar vara allt från 500mb upp till 1gb.

Har provat alla dom andra som nämns men jag tyckte den här funkade bäst och den var enkel att använda.

Spännade, ja två kanaler 44,1/16 PCM ljud har en datamängd på runt 1400Kbps, så du har ju verkligen lyckats fått Flac att vara okomprimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Stämmer tyvärr inte, fanns annat än rootkits (du tänker säkert på bl a Sonys system).

Det system som blev vanligast (och effektivast) var israeliska Cactus Data Shield som rent fysiskt förstörde skivorna genom att lägga medvetna fel i koden på skivan. I praktiken var det som att spela en kraftig repad skiva där läsaren hela tiden fick interpolera fram ljudet där det var skadat. Gamla spelare interpolerade fram det utan alltför mycket missljud men nästan alla datorläsare gick bet. Dessa skivor ser ut och beter sig som normala CD men är alltså medvetet skadade i själva koden på skivan, rakt igenom all musik.

Jag har flera sådana skivor och inte lyckats rippa någon utan störningar oavsett läsare eller program.

Just CDS var anledningen till att jag helt slutade köpa skivor under 10 års tid. Det som fick mig åter som skivköpare var en genuin person av gamla gardet på EMI som ordnade nya skivor av Lundells som var förstörda av Cactus Data Shield men också skickade en av hans boxar som kom ut under tiden jag hade köpbojkott, allt helt gratis.

Bland annat EMIs skivor jag syftade på när jag nämnde formatering. Fanns ju skivor som både hade felaktig TOC eller lagt in då felkorrigeringen blir fel.

Är nog ändå större chans (idag) att man inte kan tippa skivor utan alla dessa försök när vi talar om skivor från runt 2000.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Spännade, ja två kanaler 44,1/16 PCM ljud har en datamängd på runt 1400Kbps, så du har ju verkligen lyckats fått Flac att vara okomprimerat.

Helt okomprimerat är de ju inte men jag kör på den lägsta komprimeringen som finns alltså 0.
Filerna är på 1412kbps för att vara exakt.

Permalänk

Mycket liv i luckan. Alltid kul med en hygglig konversation mellan medlemmar.

Skall införskaffa hård respektive mjukvara. Blir EAC. Bara sätta mig in i det hela.
NAS verkar som det blir krångel. Nätet jag använder verkar ha problem med själva utrymmet och de flesta kostar lite för mycket just nu. Köper mig nog en liten extern HD och kopplar via USB. Verkar vara enklast lösning.
Anläggningen är inte dålig. Orkar knappt rabbla upp namnen på prylarna. Högtalarna är jusr nu KEF R100 och byts ut när KEF tillverkar en R1.
Har Tidal HIFI konto också som jag även använder ute.
Under de senaste åren har jag kört Primare CD22 när jag verkligen lyssnar ordentligt. Eftersom tiden har kommit i kapp blev det nyligen byte till en Streamer och CD skivorna vill man gärna fortfarande kunna lyssna på. Känner jag att det är på tiden att bli digital.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Mycket liv i luckan. Alltid kul med en hygglig konversation mellan medlemmar.

Skall införskaffa hård respektive mjukvara. Blir EAC. Bara sätta mig in i det hela.
NAS verkar som det blir krångel. Nätet jag använder verkar ha problem med själva utrymmet och de flesta kostar lite för mycket just nu. Köper mig nog en liten extern HD och kopplar via USB. Verkar vara enklast lösning.
Anläggningen är inte dålig. Orkar knappt rabbla upp namnen på prylarna. Högtalarna är jusr nu KEF R100 och byts ut när KEF tillverkar en R1.
Har Tidal HIFI konto också som jag även använder ute.
Under de senaste åren har jag kört Primare CD22 när jag verkligen lyssnar ordentligt. Eftersom tiden har kommit i kapp blev det nyligen byte till en Streamer och CD skivorna vill man gärna fortfarande kunna lyssna på. Känner jag att det är på tiden att bli digital.

Skickades från m.sweclockers.com

Musik är kul men jag gillar som sagt att ha alla ljudformat och vinyl är något jag har grottat ner mig i igen efter mer en 30 år, de dummaste man gjorde var att sälja alla skivor, hade flera skivor som idag är värda en hel del pengar, man lär sig aldrig.
Jag har helt och hållet satsat på 2 kanals ljud och dom grejer jag har nu är jag riktigt nöjd med, en ny DAC är väl de jag skulle vilja ha men även en ny cd spelare eftersom jag lyssnar mycket på cd och jag saknar min Oppo BDP-95 som var den bästa delen i min anläggning när de gäller bra ljud, körde den enbart som cd spelare, nu har jag bara förstärkare och skivspelare och dator som jag spelar från, får se vad de blir i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Helt okomprimerat är de ju inte men jag kör på den lägsta komprimeringen som finns alltså 0.
Filerna är på 1412kbps för att vara exakt.

Ja exakt, det är bitraten på pcm/wav för cd-ljud. Är även dina flac filer det så gör du något fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Musik är kul men jag gillar som sagt att ha alla ljudformat och vinyl är något jag har grottat ner mig i igen efter mer en 30 år, de dummaste man gjorde var att sälja alla skivor, hade flera skivor som idag är värda en hel del pengar, man lär sig aldrig.
Jag har helt och hållet satsat på 2 kanals ljud och dom grejer jag har nu är jag riktigt nöjd med, en ny DAC är väl de jag skulle vilja ha men även en ny cd spelare eftersom jag lyssnar mycket på cd och jag saknar min Oppo BDP-95 som var den bästa delen i min anläggning när de gäller bra ljud, körde den enbart som cd spelare, nu har jag bara förstärkare och skivspelare och dator som jag spelar från, får se vad de blir i framtiden.

Streamer har försteg i sig och till det kör jag effektsteg så jag har gått tillbaka på ren 2.0
Hade H80 en gång i tiden. Blev bytt ut när jag köpte KEF högtalarna. Efter det blev det hemmabio recicer. Som sagt tillbaka nu till ren stereo. Så mycket enklare. Det jag har är inte dåligt. Önsketänkande är till exempel en liten T+A AMP 8, Bel Canto eller en Heed Audio. Letar efter något minimalistiskt fast med bra ljud. Sedan kanske ett par nya högtalare. Först fixa samlingen.
Hade varit kul med vinyl. Känner att det är för mycket jobb att få det att fungera. Hade kunnat tänkt mig ha haft en Clear Audio spelare med lyra nål.

Det är annars musik som spelas mest.
Barbe q barbies är senaste grupp jag lyssnar på. Annars mycket Countrey och pop

Skickades från m.sweclockers.com