Har du problem med svarta skärmar/krascher med Radeon RX 5000-serien?

Permalänk
Medlem

Fix för mig är att låtabli att använda Microsoft Edge

Visa signatur

ok

Permalänk

Upplever samma problem med ett Radeon VII. Svart skärm, ljud fortsätter att spela, skärmar anslutna med DisplayLink berörs inte. Efter 30 sekunder till 1 minut kraschar systemet och reset krävs.

Permalänk
Medlem

Har själv inga AMD rx 5000, men hjälpte min bror och satte i ett 5500xt i deras ena dator. Har suttit där i runt 3 veckor och jag har i alla fall inte hört något från honom så röstade nej.

Har själv vega 56 i HTPC,
Och vega 10/RTX2060 i laptop och upplever inga konstigheter där.

Windows 10 på alla datorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Alla som har problem, har dom en uppdaterad version av Windows?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Jag hade ett tag problem med att skärmen blev svart och jag blev tvungen att starta om datorn. Detta hände när jag försökte spela UBISoft-spel som Assassins Creed Origins och Ghost Recon Wildlands.

Mina problem fick en lösning efter att jag fått nys om att en av filerna i AMDs driverpaket inte var signerad och att den drabbade filen inte heller ersattes vid normal uppdatering. Verifierade snabbt att den drabbade filen på vardagsrumsdatorn mycket riktigt inte var signerad. Blev sedan en avinstallation + rensning med DDU i felsäkert läge och en nyinstallation när fixade drivrutiner fanns till hands. Efter det har allt fungerat.

Länkar:
AMD support forums: amdihk64.dll not signed (causing EAC / anticheat issues in games)

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Jag hade mängder med problem (blåskärmar och hängningar) tills jag ändrade grafikkortets pcie gen från 4 till 3. Detta löste precis allt för min del så sedan dess har jag inte haft några problem.

Allt flyter som sig bör och kortet är i sig bland de bästa jag haft (temp/ljudmässigt).

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Avstängd

Jag själv och en del bekanta/vänner har grafikkort ur RX 5700 serien. Och vi har löst de för genom att stänga av "Förbättrad Synkronisering (Enhanced Sync)" samt att stänga av "Anti-Lag". Att stänga av dess två funktioner har löst alla mina problem och även problemen hos mina bekanta/vänner.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Därför jag fick svart skärm?
Aja, det förklarar en del

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Verkar ju onekligen som att hälften har problem och andra upplever det bra. Har man gett nått från tillverkarna att det är mjukvarufel eller hårdvaran som är boven? Men vill ju inte direkt närma sig de korten om de krånglar så.

Nog för att 5600 också hade en ganska knackig launch men att det också ska krångla blir inte så bra i längden.

Permalänk
Medlem

Jo jag lämnade tillbaka mitt msi Mech OC 5700 xt pågrund av det, var en massa dma errors i loggarna. AMD erkände t.o.m senare att dom hade problem med sdma med navi, så dom slog av sdma i nya drivrutiner.
Vilket gjorde att man förorade ungefär 4% prestanda totalt i spel vilket är lite väl extremt fär ett problem dom borde kunna lösa på nått annat sätt.
Köpte ett Nvidia 2070 super istället för en tusenlapp till, och alla krash och artifact problem försvann, mycket tystare kort och mindre varmt kort oxå, amd kortet var uppe i över 100 grader och levde om som ett flygplan.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Köper inte amd oavsett "prestanda", just pga sådant här. Har inte tid att konfigurera, fixa och noja. Som windows sent 90-tal, tidigt 00-tal, helt enkelt inte ok oavsett prislapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stäng av freesync, hjälper för dom flesta.
Även än idag är denna tekniken omogen och ofta den stora boven.

Av dom tre kompisarna som hade problem på DH förra året så hade samtliga AMD och kunde lösa både freeze och svarta skärmar med att stänga av FS.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har liknande problem med VEGA56 när skärmen släcks ned (screensaver) så måste man CTRL+ALT+DEL och välja Task Manager. Då får upp "desktopen" med Task Manager igång samt ser spelet som "icon" på taskbar man stänger Task Manager och klickar på spelet och så är man inne i spelet igen.

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte en sån här tråd nödvändigtvis representativ, men sjukt skrämmande om 50% eller ens i närheten har problem. Mycket värre än jag trodde om det ens var 10%, detta är nästan ofattbart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verka vara vissa tillverkare har mindre problem än andra vad man har läst verka ASUS korten TUF och strix ha grova problem.

sedan undrar jag hur många som klicka här som inte ens har ett 5700XT

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu är ju inte en sån här tråd nödvändigtvis representativ, men sjukt skrämmande om 50% eller ens i närheten har problem. Mycket värre än jag trodde om det ens var 10%, detta är nästan ofattbart!

Skickades från m.sweclockers.com

Som du säger själv, knappast representativt, men oavsett vad den faktiska felprocenten ligger på så verkar det onekligen som att den på tok för hög (vilket "endast" 10% också är).

Det som är mest skrämmande för mig är det man ser i tråden... Vi har redan sett 4-5 olika "lösningar", och det lär komma fler. Hade det vart ett problem och lösning hade det känts bra mycket "tryggare".

Kändes också som att AMD faktiskt lyckats få ordning på sina drivrutiner (iaf ryktet) innan detta debakel, något dom har kämpat med sen problem med microstutter/DX11 prestandan när GCN introducerades. Så det är verkligen tråkigt att se detta, nu blir det väl fem år till av drivrutinssnack kring amd.

Permalänk
Medlem

För någon som inte är alls insatt, är detta problem något AMD känner till, har det att göra med de överklockade bioset eller gäller det samtliga kort i 5xxx serien?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

För någon som inte är alls insatt, är detta problem något AMD känner till, har det att göra med de överklockade bioset eller gäller det samtliga kort i 5xxx serien?

AMD är medvetna om problemet och jobbar på att fixa det. Det gäller även 5700/5700x och har varit ett problem rätt lång tid, t.om sedan release tror jag.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Definitivt oroande siffror- vega var rätt instabila tidigt men var generellt något man kunde lösa själv iallfall, att inte kunna göra annat än att vänta och hoppas suger alltid.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Finns väl en anledning till att radeon kort är billiga xD

Permalänk
Medlem

Har ett sapphire 5700xt, körde länge på v.19 av drivrutinerna utan problem. Uppgradera nyligen till senaste och det har fungerat finfint i sea of thieves, bf1 , outer worlds samt Cod mw . Har sprungit på sporadiska textur fel men inget stort samt den kända memory 19 148 buggen i cod men den har både gröna o röda laget .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bitfenix Prodigy = Asus Maximus VI impact = Asus 760 DC2 = Samsung 840 Evo 240GB = WD RE 3 TB

Permalänk
Medlem

WTF o_O
Har dom inte fixat det här än?
Sist jag köpte ett AMD kort (Radeon 4890 tror jag det var), körde jag bara över en helg innan jag lämnade tillbaka det pga. att skärmen blev svart ett par sekunder lite då och då medans jag spelade.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Skrivet av JonasT:

....
Svara på omröstningen nedan och komplettera gärna med information kring era egna erfarenheter i tråden. Har det fungerat helt felfritt?
....

jag har haft det ett tag nu med en äldre serie RX560; kör med en Dell 2k skärm. Trodde främst att det hade med dåligt kylning att göra men efter jag läser det här så kan det alltså vara hårdvaran som sådan? ÄVen om det är en annan serie, man kan misstänka att det finns "kvarlevor" i den nya?

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Egentligen är det inte ens öht relevant vad orsaken till problemen är, eller om det går att fixa genom att stänga av funktioner, trixa med drivers osv.

Om 42 % (som pollen nu visar) uppger att dom har problem (oavsett anledning) så är produkten inte bra och det finns egentligen inte så mycket att debattera.

Tillbaks till ritbordet AMD.

/Fd 5700xt ägare.

Permalänk
Medlem

Nu med dom senaste driverserna har jag inga problem. Fick black screen 2-3 ggr om dagen innan 2020 driver updaten

Permalänk
Medlem

Över 50% av de som har svarat som har eller har haft problem med dessa kort. Jag förstår att man inte kan vara på samma nivå som Nvidia när det gäller vissa saker, men kom igen... det är ju helt löjligt hur värdelösa AMD är på senaste när det gäller grafikkort.

Är det ett gäng glada amatörer i Indien som ansvarar för mjukvarudelen? AMD har gått från att vara sådär och långsamma till helt obegripligt kassa. Har läst flertalet trådar på diverse olika ställen om folk som köpt RX-serien, ledsnat och lämnat tillbaka och bytt till motsvarande Nvidia.

Får hoppas att de kan lite av cashen från succén med cpuerna och lägga lite pengar på r&d samt att anställa fler kodapor.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

MSI 5700 Evoke här. Har artefakter i menyer till vissa spel. Rainbow Six Siege, CS source och Total War: Warhammer 2 är de spel jag märkt det i.

Förutom detta har jag fått random svart skärm där ljudet fortsätter spela. Enda utvägen är en hårdreset av datorn.

Permalänk
Medlem

Har haft problem med svartskärm både med ljud och utan de spel som har kvar ljudet har problemet löst sig om man sänkt grafikkinställningar i spelet.

Sitter på en 3440x1440 skärm 144hz kör med freesynk

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Över 50% av de som har svarat som har eller har haft problem med dessa kort. Jag förstår att man inte kan vara på samma nivå som Nvidia när det gäller vissa saker, men kom igen... det är ju helt löjligt hur värdelösa AMD är på senaste när det gäller grafikkort.

Är det ett gäng glada amatörer i Indien som ansvarar för mjukvarudelen? AMD har gått från att vara sådär och långsamma till helt obegripligt kassa. Har läst flertalet trådar på diverse olika ställen om folk som köpt RX-serien, ledsnat och lämnat tillbaka och bytt till motsvarande Nvidia.

Får hoppas att de kan lite av cashen från succén med cpuerna och lägga lite pengar på r&d samt att anställa fler kodapor.

Well, blir det inte bättre så tappar de väl marknaden helt enkelt, mer än så är det inte. Har svårt att se det dock, och traditionellt har seriösa problem med specifika produkter haft förvånansvärt lite påverkan på om märket rullar vidare eller inte.
Släpper de "Big Navi" som har större staplar än andra populära kort i benchmarks så kommer alla glömma det hela utom oss entusiaster, för vilka det bara blir ett till kapitel i "gånger AMD/Nvidia/Intel kom undan med bullshit" boken.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Well, blir det inte bättre så tappar de väl marknaden helt enkelt, mer än så är det inte. Har svårt att se det dock, och traditionellt har seriösa problem med specifika produkter haft förvånansvärt lite påverkan på om märket rullar vidare eller inte.
Släpper de "Big Navi" som har större staplar än andra populära kort i benchmarks så kommer alla glömma det hela utom oss entusiaster, för vilka det bara blir ett till kapitel i "gånger AMD/Nvidia/Intel kom undan med bullshit" boken.

Det har jag väldigt svårt att se, men med alla dessa problem så kommer de givetvis ha svårare att motivera ett köp för konsumenterna om det finns likvärdiga kort hos konkurrenten till likvärdigt pris, eller till och med dyrare. Jag tror den större delen av konsumenter inte har lika bra koll på drivrutinsproblemet, så kommer en ny generation som presterar bra i benchmarks så är de nog tillbaka hyfsat snabbt.

Däremot kommer nog folk inte att kasta sig över korten på samma sätt som tidigare kanske. Vem vet, men synd att de inte får ordning på grejerna. Tills de gör det så kommer ju Nvidia fortsätta kunna ta ockerpriser.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2