Utvecklare: "Molnet viktigare än ny hårdvara"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Internet is the future

Vadå? Jag fick förklarat för mig att det bara var en fluga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Lustigt detta. Ju mer spelindustrin "utvecklar sig", desto större blir mitt motstånd och desto mer ökar mitt retrointresse. Det känns ju inte som en bra trend. För industrin dvs, jag själv har väldigt skoj med mina gamla C64:or och Amigor.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Är det verkligen så stor skillnad egentligen?

Satt på 90-talet med 18 disketter för att installera ett spel och det kommer jag aldrig spela igen. Kunde knappt installera för en diskett höll på att bli korrupt. Poängen är att jag har inte haft diskettstation på säkert 15 år så jag kan inte även om jag vill.

Frågan är väl hur lång livscykel ett spel har och hur lång det bör ha för konsumenten?

Du kan utan problem rippa dom disketterna till en hårddisk och montera dom som virtuella stationer, du har full kontroll att fortsätta om du vill. Haveri av fysisk media är dock långt från samma sak att ett spelbolag kan stänga av ett spel när de känner för det. Ingen kan stoppa mig att spela mina dosspel för dosbox finns, inte samma sak idag med dessa onlinekomponenter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Då är det bäst att Intel, AMD och Nvidia startar strömningstjänster så vi kan fortsätta fanboya i sedvanlig anda.

Skickades från m.sweclockers.com

Stadia är ju AMD-baserad, Nvidia har sin egen redan, intel börjar precis släppa egna grafikkort. Du är närmare sanningen än du själv tror

Permalänk
Medlem

Ytterst tveksamt att någon utvecklare skulle vilja flytta stora kostnader från klienten till molnet, såvida det inte rörde sig om att låsa in användaren till någon månatlig betalning.

Någon som minns molnet och SimCity's onlineberäkningar? Det gör jag.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av medbor:

Du kan utan problem rippa dom disketterna till en hårddisk och montera dom som virtuella stationer, du har full kontroll att fortsätta om du vill. Haveri av fysisk media är dock långt från samma sak att ett spelbolag kan stänga av ett spel när de känner för det. Ingen kan stoppa mig att spela mina dosspel för dosbox finns, inte samma sak idag med dessa onlinekomponenter

Skickades från m.sweclockers.com

Dosbox en tjänst som lanserades 20 år efter MS-Dos och är utvecklats för att du just ska kunna köra dina gamla spel på modern hårdvara, vad är det som säger att det i framtiden inte går i att bygga tjänster för att hantera de nya utmaningar som uppstår?

Spelindustrin genomgår just nu samma resa som så många andra industrier, det kommer att bli nya förutsättningar framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

Dosbox en tjänst som lanserades 20 år efter MS-Dos och är utvecklats för att du just ska kunna köra dina gamla spel på modern hårdvara, vad är det som säger att det i framtiden inte går i att bygga tjänster för att hantera de nya utmaningar som uppstår?

Spelindustrin genomgår just nu samma resa som så många andra industrier, det kommer att bli nya förutsättningar framöver.

Väldigt svårt att veta vilken logik som rulla i molnet och vilken skala man behöver för att själv hosta en motsvarande lösning. Framförallt är ju servrarna inte direkt opensource. Kolla bara på wow classic som baserades på en läcka och många många års arbete. Det var dessutom 15 år sedan. Moderna grejer som stadia där hela spelet, molnets kraft och multiplayer servers alla finns långt från användaren på ett sätt som aldrig förr. Svårt att se hur det ska kunna bli bra. Min känsla är att de lurar oss konsumenter att släppa kontrollen så andrahandsmarknaden och retro ska vara helt i deras händer och inte släppa en miss som 80/90-talet var där andrahandsmarknaden blomstrar. Min foliehatt är såklart polerad vid det här laget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av medbor:

Undrar hur dessa saker kommer stå sig om några år. Kommer man likt nes eller annat ens kunna köra spelen när detta moln inte längre är kvar? Tycker personligen att det känns idiotiskt och konstigt att gå den här vägen, men företagen får ju mer makt och kontroll, det är väl det dom vill ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är helt klart en osäker och oroväckande potentiell framtid för oss gamla uvar som är vana vid att ha ”riktig” tillgång till spelen vi köper. Yngre generationer som vuxit upp med digitala spel och strömmande tjänster lär nog inte reflektera så mycket över frågan, när ”att äga i all oändlighet” inte varit en del av deras uppväxt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Ja.
Alltså konsolplattformen är ju vad den är vid lansering.
Molnsidan är väl däremot högst anpassningsbar med tiden. Så på molnsidan borde det kunna göras allehanda anpassningar.

Det man undrar lite över är väl vad som saknades på konsolsidan för xbox one för att tillåta arbetsfördelning mot molnet - och vad nästa generation kommer få som saknades innan. För molnintegrationen alltså.
Förvirrande - yes ;). Och svårt att förstå. Men intressant!

Edit:

Handlar det kanske varken om konsolens hårdvara eller mjukva - och inte heller om molnets hårdvara eller mjukvara?
Utan istället om att ha rätt verktyg för spelutvecklingen som tillåter att man faktiskt utvecklar spelen på ett bra sätt för att dela upp beräkningar på olika platser samtidigt?
Är nyheten här kanske snarare nya utvecklarverktyg för spelprogrammerarna?

Med Microsofts försök med Xbox One kan de begränsade framgångarna säkert bero på flera orsaker. En sannolik orsak är att de var överambitiösa i vad de skulle kunna uppnå med dåvarande infrastruktur/verktyg/avlastning i spel, och kanske kommunicerade denna bild till utvecklare som inte kunde plöja ned resurserna som krävdes för att få in exempelvis förstörbara miljöer som i Crackdown 3.

Med Xbox Series X har nog allt från tjänstens prestanda till utvecklargränssnitt och nätverksteknik förbättrats. Kommunikationen om hur tjänsten bör utnyttjas kan säkert också blivit mer realtistisk. Sedan ska man också ha i åtanke att detta inte kommer vara fulländat när Xbox Series X lanseras, de där konsolerna kommer leva under många år och då kommer tjänsten bli bättre med tiden (och utvecklarna lär sig bättre hur den ska utnyttjas). Under de där åren kommer 5G och andra nätverksrelaterade förbättringar också tillkomma.

Massa tjötande, hoppas du lyckas utvinna något vettigt ur det hela 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ja det är helt klart en osäker och oroväckande potentiell framtid för oss gamla uvar som är vana vid att ha ”riktig” tillgång till spelen vi köper. Yngre generationer som vuxit upp med digitala spel och strömmande tjänster lär nog inte reflektera så mycket över frågan, när ”att äga i all oändlighet” inte varit en del av deras uppväxt.

Tragiskt och sant på samma gång... när de tänker tillbaka på gamla spelminnen kommer de kanske aldrig gå att realisera dem igen. Många gånger jag har testat har jag dock mötts av besvikelse nu när man är van vid moderna spel, men det ligger lite utanför frågan här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Med Microsofts försök med Xbox One kan de begränsade framgångarna säkert bero på flera orsaker. En sannolik orsak är att de var överambitiösa i vad de skulle kunna uppnå med dåvarande infrastruktur/verktyg/avlastning i spel, och kanske kommunicerade denna bild till utvecklare som inte kunde plöja ned resurserna som krävdes för att få in exempelvis förstörbara miljöer som i Crackdown 3.

Med Xbox Series X har nog allt från tjänstens prestanda till utvecklargränssnitt och nätverksteknik förbättrats. Kommunikationen om hur tjänsten bör utnyttjas kan säkert också blivit mer realtistisk. Sedan ska man också ha i åtanke att detta inte kommer vara fulländat när Xbox Series X lanseras, de där konsolerna kommer leva under många år och då kommer tjänsten bli bättre med tiden (och utvecklarna lär sig bättre hur den ska utnyttjas). Under de där åren kommer 5G och andra nätverksrelaterade förbättringar också tillkomma.

Massa tjötande, hoppas du lyckas utvinna något vettigt ur det hela 😄

Skickades från m.sweclockers.com

En stor begränsning som de inte räknade med då var också bristen på bra internet framförallt på landsbygden. Väldigt mycket dålig pr innan internet-kravet släpptes. Och när de släppte kravet kunde man inte längre utveckla spel med det som grundantagande, inga viktiga förbättringar i spelen kunde användas och satsningen blev en pannkaka. Det är min bild av det i alla fall. Det hjälptes ju inte av mottagandet av sim city med online krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tragiskt och sant på samma gång... när de tänker tillbaka på gamla spelminnen kommer de kanske aldrig gå att realisera dem igen. Många gånger jag har testat har jag dock mötts av besvikelse nu när man är van vid moderna spel, men det ligger lite utanför frågan här.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan hålla med till en viss del då det beror på vilka spel det gäller.
Tar vi t.e.x need for speed så sitter jag fortfarande och spelar Porsce 2000, Need for speed spelen från Playstation och på ps2 Need for speed underground 2 fast jag har det på datorn.. Sen spelar jag forftarande GTA Vicey City och San Andreas för att jag har inte alls tycker om GTA 5 med alla jäkla nötter och en singleplayer som är rena skiten. Swat 4 är ju fortfarande kul imo samtMedal of Honor Allied Assoult/Call of duty/2 Battlefield 1942-Vietnam-BF2.. Fan så mycket roligare mellan varven att bara kötta ner alla botar än att spela Battlefield 5. Spelar även dessa gamla spel på äldre datorer då Windows 10 inte kan installera via skivorna :/
Men smaken är ju som baken, delad

Permalänk
Medlem

Skit trist, inte bara för att det är kul med fysiska kopior det suger även för oss som är hårdvaru intresserade och tycker det är kul med nya komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Konsumenten har verkligen mindre och mindre kontroll över sina spel varje år som passerar.

Förr hade man typ 2 spel och var tvungen att spela dom om och om igen. Idag kan man tex teckna gamepass och få tillgång till sjukt mycket spel. Så där kan man välja, att hänga upp sig på det som är negativt eller istället se möjligheterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det känns som att flera här har missat vad utvecklaren talar om här.

Jag antar att det han syftar på är att t ex även om den nya hårdvaran leder eventuellt leder till att spel körs i 60fps istället för 30, eller körs i 2160p istället för uppskalat 1440p, så bidrar det inte till någon större förändring i speldesign eller utveckling. Något som molnet eventuellt kan göra. Vi pratar alltså inte om strömmande spel eller tunna klienter.

Jag tänker direkt på nya flight simulator https://www.windowscentral.com/microsoft-flight-simulator-202...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Förr hade man typ 2 spel och var tvungen att spela dom om och om igen. Idag kan man tex teckna gamepass och få tillgång till sjukt mycket spel. Så där kan man välja, att hänga upp sig på det som är negativt eller istället se möjligheterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är med denna typ av argument de kommer ’vinna’. Om de stänger ner gamepass imorgon finns det inget du kan göra för att spela de spelen igen. Sen att de löpande byter innehåll gör att du redan efter ett par veckor/månader inte ens kan spela samma spel igen. Detta ger att man knyter sig mindre till de spel man spelar. Jag kan vara bakåtsträvande men jag tror inte framtiden koer hålla denna typ av lösningar i gott ljus. Hur ska ens museum ställa ut en stadia-exklusiv titel om 40 år?

Permalänk
Medlem
Citat:

"...but what they connect to when you’re not looking!"

Härlig formulering i dessa tider. Har all potential att bli bevingade ord på det dåliga sättet

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är med denna typ av argument de kommer ’vinna’. Om de stänger ner gamepass imorgon finns det inget du kan göra för att spela de spelen igen. Sen att de löpande byter innehåll gör att du redan efter ett par veckor/månader inte ens kan spela samma spel igen. Detta ger att man knyter sig mindre till de spel man spelar. Jag kan vara bakåtsträvande men jag tror inte framtiden koer hålla denna typ av lösningar i gott ljus. Hur ska ens museum ställa ut en stadia-exklusiv titel om 40 år?

Du lär ju troligtvis fortfarande kunna köpa spel om du vill lira samma spel ett längre tag, typ som Diablo 3, det går ju fint att lira fortfarande och lär nog göra det i flera år framåt. Men om 40 år är det en risk att du inte kan lira det längre. Personligen känner jag att det är inte så farligt om jag inte kan spela dagens spel om 20 år. Jag lever här och nu och konsumerar spel i nuet. Även om jag han förstå charmen med nostalgi.

"Hur ska ens museum ställa ut en stadia-exklusiv titel om 40 år?" Jag har personligen aldrig gått på spelmuseum så för min del bryr jag mig inte.

Sedan spelar jag iofs mer multiplayer än singleplayer, så där är jag rätt van vid att spelen är internetberoende.

Tänk bara tex cloudsaving, jag älskar den funktionen, att min speldata sparas även om jag tar bort spelet. För där kan jag fortsätta där jag var om jag två år senare kommer på att jag vill spela spelet igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du lär ju troligtvis fortfarande kunna köpa spel om du vill lira samma spel ett längre tag, typ som Diablo 3, det går ju fint att lira fortfarande och lär nog göra det i flera år framåt. Men om 40 år är det en risk att du inte kan lira det längre. Personligen känner jag att det är inte så farligt om jag inte kan spela dagens spel om 20 år. Jag lever här och nu och konsumerar spel i nuet. Även om jag han förstå charmen med nostalgi.

"Hur ska ens museum ställa ut en stadia-exklusiv titel om 40 år?" Jag har personligen aldrig gått på spelmuseum så för min del bryr jag mig inte.

Sedan spelar jag iofs mer multiplayer än singleplayer, så där är jag rätt van vid att spelen är internetberoende.

Tänk bara tex cloudsaving, jag älskar den funktionen, att min speldata sparas även om jag tar bort spelet. För där kan jag fortsätta där jag var om jag två år senare kommer på att jag vill spela spelet igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo fast utvecklingen är ju inte bara positiv, alla är inte som du.

Permalänk
Medlem

Något som jag hoppas händer med molnet är att bakgrundsberäkningar vid typ RPG och AI sker och hjälper spelen bli bättre. Dock något jag inte tror kommer hända eftersom det kostar. En dag kan sånt ske på våra datorer och då behöver an inte molnet ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hur lång livscykel ett spel har beror väl på vilken tur man har på hur länge grejerna håller?
Jag som vissa andra spelar ju fortfarande spel via Skiva och kan inte tycka att det är så illa att sätta in skivan i spelaren och installera ett spel. Hade jag fått välja mellan att behålla skivorna eller köra allt via en Streaming Tjänst så väljer jag hellre skivorna för dem kan jag ju åtminstone göra vad jag vill med.
Har gamla spel där skivan blivit repad och det har inte varit några större problem och dra ut filerna och bränna ut dem på en ny skiva eller installera dem via en map och lägga till en crack så slipper man skivan.
Den friheten har man inte via en Digital tjänst och det är tråkigt kan jag tycka

Fördelen med streaming är att den är "frikopplad" från din hårdvara. Ska du köra disketter/skivor så måste du fortsätta ha kompatibel hårdvara eller själv bygga upp ett bibliotek. Det tycker jag är ganska skönt att slippa. Sen är risken att tjänsten försvinner men det likställer jag med att hårdvaran inte längre är kompatibel. Har t ex inte haft en skivspelare på 10 år.

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt dåligt i det långa loppet. Om allt flyttar till "mååålnet" så kommer vi inte ha någon möjlighet att varken spela eller ens bevara spelen, vilket innebär att när utgivarna väljer att lägga ner spelet eller om de konkar så kommer spelet, och mjukvaran i sig, vara förlorat för alltid. Mycket dåligt, och vi kommer förlora en stor del av historia då företagen i sig inte har något intresse av att bevara någonting öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du kan utan problem rippa dom disketterna till en hårddisk och montera dom som virtuella stationer, du har full kontroll att fortsätta om du vill. Haveri av fysisk media är dock långt från samma sak att ett spelbolag kan stänga av ett spel när de känner för det. Ingen kan stoppa mig att spela mina dosspel för dosbox finns, inte samma sak idag med dessa onlinekomponenter

Skickades från m.sweclockers.com

Har en runda Panzer General från 1994 i en dosbox på gång på datorn hemma

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Vi märker tyvärr av ett för högt tryck då många spelar just nu, därför begränsar vi din upplösning till 720p.
Vi hoppas det inte innebär några stora problem för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Någon mer som minns Simcity (2013) och lögnerna från EA att stora delar av beräkningarna i spelet gjordes i molnet? ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Kom hit för att kommentera just det!
Som City är ju praktexemplet på hur mycket bättre allt blir i molnet. Något liknande skulle vara omöjligt att göra med lokal beräkningskraft! T.ex. konceptspelet Skylines föll ju bort för mig pga av det 🙄

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

En fördel när de flesta verkar vilja ha allt i molnet är att utvecklingen lär gå väldigt mycket snabbare. Nintendo är snart på de med (2047), men de har precis fått internet.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Fördelen med streaming är att den är "frikopplad" från din hårdvara. Ska du köra disketter/skivor så måste du fortsätta ha kompatibel hårdvara eller själv bygga upp ett bibliotek. Det tycker jag är ganska skönt att slippa. Sen är risken att tjänsten försvinner men det likställer jag med att hårdvaran inte längre är kompatibel. Har t ex inte haft en skivspelare på 10 år.

Intressant, själv har jag två skivspelare och köper fortfarande skivor både gamla och nypressade, jag använder även mig av streamingtjänster och båda delarna ger mig tillfredsställelse och jag gillar att jag har friheten att välja

Jag vill egentligen inte låta butter men de kommer förlora endel om de tar bort valmöjligheten för folk i nutid, det är absolut inte moget för det så länge det finns större intresse för fysisk digital och analog media.
Själv ser jag fördelar med båda och kommer göra det så länge jag lever vad kommande generation värdesätter skiter jag fullständigt i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du lär ju troligtvis fortfarande kunna köpa spel om du vill lira samma spel ett längre tag, typ som Diablo 3, det går ju fint att lira fortfarande och lär nog göra det i flera år framåt. Men om 40 år är det en risk att du inte kan lira det längre. Personligen känner jag att det är inte så farligt om jag inte kan spela dagens spel om 20 år. Jag lever här och nu och konsumerar spel i nuet. Även om jag han förstå charmen med nostalgi.

"Hur ska ens museum ställa ut en stadia-exklusiv titel om 40 år?" Jag har personligen aldrig gått på spelmuseum så för min del bryr jag mig inte.

Sedan spelar jag iofs mer multiplayer än singleplayer, så där är jag rätt van vid att spelen är internetberoende.

Tänk bara tex cloudsaving, jag älskar den funktionen, att min speldata sparas även om jag tar bort spelet. För där kan jag fortsätta där jag var om jag två år senare kommer på att jag vill spela spelet igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Om två år nät du ville använda din cloudsave kanske inte quest-molnet var vid liv längre så din singleplayerupplevelse fungerade tyvärr inte trots att du betalade 60€ för den för bara två år sedan.

Jag kommer ihåg när Freelancer servrarna stängdes eller för den delen Star Wars Galaxies. Många personer jag kände hade lagt år av sina liv i dom spelen. Helt plötsligt fanns dom inte mer.

Jag kan såklart förstå att allting inte varar för evigt, men det måste åtminstone finnas en plan för eol av spel och upplevelser. Tänk om ingen längre kunde se på Gudfadern för att ingen sitter och trycker på en knapp i hollywood längre?

Decentralisering måste vara framtiden för allt sånt här, eller att dedikerade spelare ska kunna spinna upp de komponenter som inte längre hostas mot självkostnadspris eller något för den som vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

so not so much the boxes themselves but what they connect to when you’re not looking!

foliehatt på , Låter ju trevligt med lådor som kopplar upp sig när man inte är där. Ett klart framsteg i övervakningssamhället. foliehatt av /s
Usch, även om det kanske inte var det han menade, så lär ju de nya konsolerna sätta rekord i användardata som skickas tillbaka till microsoft. En liten funderare.

Jag tänker mest på att dom sitter och återuppfinner MMO's med molnet. Och det är ju... tja lagomt kul. Just det där med att en vacker dag så går det inte längre att spela är ju extra illa, när en karaktär man spelat i flera år inte längre finns. Det är ju inte bara att starta om precis.
Satt och spelade City of Heroes i julas, då några fans lyckades köpa en gammal beta server och klurat ut hur man fick den att köra. senast jag kollade så förhandlade dom med ncsoft om att få driva det officiellt. Men detta visar ju hur otroligt omständigt det kan vara att få ett "always online" spel att fungera, även om nån har tillgång till kod. Med molnbaserade spel så finns det ju liksom inga dedikerade servrar, så att gå samma väg kommer ju inte fungera. Risken är ju att developer slarvar bort koden, eller mer troligt, har kod men saknar folk som vet hur fan man ska installera den. Och så är spelet liksom borta för evigt.

Sen kan man ju undra hur mycket egentligen som går att köras i molnet. Då tänker jag mest på latens, men också på att det är nog ganska tunga beräkningar om man ska ha någon egentlig nytta av det. (alltså, varför inte använda cpu?) Med tanke på detta, vad finns det egentligen i spel som skulle kunna dra nytta av molnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Intressant, själv har jag två skivspelare och köper fortfarande skivor både gamla och nypressade, jag använder även mig av streamingtjänster och båda delarna ger mig tillfredsställelse och jag gillar att jag har friheten att välja

Jag vill egentligen inte låta butter men de kommer förlora endel om de tar bort valmöjligheten för folk i nutid, det är absolut inte moget för det så länge det finns större intresse för fysisk digital och analog media.
Själv ser jag fördelar med båda och kommer göra det så länge jag lever vad kommande generation värdesätter skiter jag fullständigt i

Ja friheten att välja själv är såklart bästa alternativet och att bolagen ser till att spela efter att de stänger tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com