Utvecklare: "Molnet viktigare än ny hårdvara"

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare: "Molnet viktigare än ny hårdvara"

Enligt utvecklarna bakom spelet Journey to the Savage Planet är molnberäkningar betydligt viktigare än hårdvaran spelen körs på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"viktigare än hårdvaran de körs på"

De?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

"viktigare än hårdvaran de körs på"

De?

Rättar mig själv, vilken otydlig mening det var ja. Han måste mena spelen.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Molnberäkningar fungerar ju baserat på din uppkoppling och dess latens, finns ingen vinning med nyare konsoller i den bemärkelsen, däremot kanske ms/sony lagt till nya verktyg för spelutvecklarna att använda?

Om lokal hårdvara är meningslös som han säger så kan vi väl streama alla spel istället? Det är väl dit konsolspel är på väg inför generationen efter denna, men känns främmande att alla skulle vilja dit.

Har dock länge varit hundratals ms i latens även lokalt på konsol så streaming kanske till och med kan ha mindre latens?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Microsoftreklam för Ass-ur?

Personligen föredrar jag att ha fötterna på jorden istället för huvudet i molnen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är ändå spännande. Men jag fattar inte.
Vad är nytt på den här fronten från xbox one?
Den konsolen lanserades väl med samma löften om stöd från molnet för att ge mer beräkningskraft?
Men något skiljer här som gör att det anses vara nytt för nästa generation. But what is it?

https://www.sweclockers.com/nyhet/17070-xbox-one-kan-utfora-g...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@CymbalCrasher @Hulle förtydligat!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Söderbäck: Ja Xbox One skulle ha samma kapacitet, men de lyckades inte riktigt där (Crackdown 3 blev ju långt ifrån vad de lovade med förstörbara miljöer helt beräknat i Azure-molnet). Men Microsoft har väl lärt sig en del sedan dess, om hur man tillämpar det på rätt sätt i spel och fått ner saker som latens i och med arbetet med Project Xcloud. Misstänker att det finns en anledning till att Sony hoppade i säng med Microsoft, det arbete MS gjort med Azure-molnet är inget man uppfinner i en handvändning direkt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Försöker de ge en faktiskt anledning till Microsofts idiotiska "you must have internet connection to play" när de presenterade XBOX One förut?

Permalänk
Medlem

Någon mer som minns Simcity (2013) och lögnerna från EA att stora delar av beräkningarna i spelet gjordes i molnet? ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Söderbäck: Ja Xbox One skulle ha samma kapacitet, men de lyckades inte riktigt där (Crackdown 3 blev ju långt ifrån vad de lovade med förstörbara miljöer helt beräknat i Azure-molnet). Men Microsoft har väl lärt sig en del sedan dess, om hur man tillämpar det på rätt sätt i spel och fått ner saker som latens i och med arbetet med Project Xcloud. Misstänker att det finns en anledning till att Sony hoppade i säng med Microsoft, det arbete MS gjort med Azure-molnet är inget man uppfinner i en handvändning direkt.

Undrar hur dessa saker kommer stå sig om några år. Kommer man likt nes eller annat ens kunna köra spelen när detta moln inte längre är kvar? Tycker personligen att det känns idiotiskt och konstigt att gå den här vägen, men företagen får ju mer makt och kontroll, det är väl det dom vill ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Molntjänster är säkert bra. Men är rädd att det blir som med strömningstjänster för film/serier idag. En massa olika aktörer kräver abbonemang för sina egna spel. Inget problem på konsoler då man redan är inlåst i ett ekosystem, men för PC?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Försöker de ge en faktiskt anledning till Microsofts idiotiska "you must have internet connection to play" när de presenterade XBOX One förut?

Mestadels gamers, som inte insåg potentialen med det.... Otroligt synd att de ändrade sig på den punkten..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Det finns inget moln, det är bara någon annans dator.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loevet:

@Söderbäck: Ja Xbox One skulle ha samma kapacitet, men de lyckades inte riktigt där (Crackdown 3 blev ju långt ifrån vad de lovade med förstörbara miljöer helt beräknat i Azure-molnet). Men Microsoft har väl lärt sig en del sedan dess, om hur man tillämpar det på rätt sätt i spel och fått ner saker som latens i och med arbetet med Project Xcloud. Misstänker att det finns en anledning till att Sony hoppade i säng med Microsoft, det arbete MS gjort med Azure-molnet är inget man uppfinner i en handvändning direkt.

Hmm. Ja.
Alltså konsolplattformen är ju vad den är vid lansering.
Molnsidan är väl däremot högst anpassningsbar med tiden. Så på molnsidan borde det kunna göras allehanda anpassningar.

Det man undrar lite över är väl vad som saknades på konsolsidan för xbox one för att tillåta arbetsfördelning mot molnet - och vad nästa generation kommer få som saknades innan. För molnintegrationen alltså.
Förvirrande - yes ;). Och svårt att förstå. Men intressant!

Edit:

Handlar det kanske varken om konsolens hårdvara eller mjukva - och inte heller om molnets hårdvara eller mjukvara?
Utan istället om att ha rätt verktyg för spelutvecklingen som tillåter att man faktiskt utvecklar spelen på ett bra sätt för att dela upp beräkningar på olika platser samtidigt?
Är nyheten här kanske snarare nya utvecklarverktyg för spelprogrammerarna?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Märkliga uttalanden. Väldigt luddigt.
Såvida man inte offloadar spel likt Stadia och GeForce now så kommer ändå den lokala hårdvaran ha stor betydelse för den grafiska delen.
Men dom kanske ändå ”gett upp” på den delen gällande konsoler (eftersom deras livscykel ändå kommer lägga begränsningar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Söderbäck: Ja Xbox One skulle ha samma kapacitet, men de lyckades inte riktigt där (Crackdown 3 blev ju långt ifrån vad de lovade med förstörbara miljöer helt beräknat i Azure-molnet). Men Microsoft har väl lärt sig en del sedan dess, om hur man tillämpar det på rätt sätt i spel och fått ner saker som latens i och med arbetet med Project Xcloud. Misstänker att det finns en anledning till att Sony hoppade i säng med Microsoft, det arbete MS gjort med Azure-molnet är inget man uppfinner i en handvändning direkt.

Är det redan ett multiplayerspel så har man redan latens till servrarna och att då flytta en del av beräkningarna till en delad server skulle kunna bli en win-win.
Det är väl den enda positiva saken som kommit ut ur Stadia?

Men samtidigt kräver det ju att man bygger spelet från grunden med det i baktanken, microsoft har ju inte heller något bra track-record på bra apier och backends utan det är nog upp till varje spelutvecklare eller kanske om/när spelmotorn de använder stöder det.

Personligen vill jag nog även i den digitala eran äga något jag köper, om man avlastar något till molnet vill jag nog ändå kunna spela spelet lokalt den dagen som servrarna stängs ner. Så om microsoft kan presentera en garanti för att 'molnet' finns kvar på samma sätt som du kan ladda ner digitala spel från förrförra generationens xbox så skulle det vara förtroendeingivande. Det får så klart fortfarande finnas multiplayerspel med säsonger som dör så fort folk slutar spela, bara jag slipper betala för det.

Minecraft är väl ett bra exempel på ett spel där servern måste beräkna alla effekter av de inloggade spelarna på världen, men där det samtidigt går att starta samma värld lokalt... Det skulle säkert också behöva skrivas om från grunden för att skala till hundratals inloggade spelare på ett bra sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Molntjänster är säkert bra. Men är rädd att det blir som med strömningstjänster för film/serier idag. En massa olika aktörer kräver abbonemang för sina egna spel. Inget problem på konsoler då man redan är inlåst i ett ekosystem, men för PC?

Skickades från m.sweclockers.com

En dag kommer Gamers inte sitta och tävla om vilka Dator delar eller Console och PC som är bäst utan vilken Strömnings Tjänst som är bäst och ger bäst prestanda och bild till spelarna

Permalänk
Medlem

@pacc: jag tänker precis samma. Och utöver allt du konstaterar så måste ju någon betala för kalaset också. Med ett uttalande om att next-gen konsolerna inte kommer vara starka nog så ska det alltså behövas mer hårdvara / spelare än själva konsolen. Lär inte kosta gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

En dag kommer Gamers inte sitta och tävla om vilka Dator delar eller Console och PC som är bäst utan vilken Strömnings Tjänst som är bäst och ger bäst prestanda och bild till spelarna

Då är det bäst att Intel, AMD och Nvidia startar strömningstjänster så vi kan fortsätta fanboya i sedvanlig anda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag ser verkligen fram emot dagen då man inte kan spela delar av sitt spel pga moln-servicen slutat fungera

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

En dag kommer Gamers inte sitta och tävla om vilka Dator delar eller Console och PC som är bäst utan vilken Strömnings Tjänst som är bäst och ger bäst prestanda och bild till spelarna

Har svår att se det ske närmsta tiden om ens någonsin. Med önskan om snabb respons (låg ”input lag”) och hundratals bildrutor per sekund kommer lokal beräkning av spel nog alltid ha en plats för många. Att strömma spel lär dock funka fint för många speltyper där lite latens inte spelar så stor roll. Att ha låg ”input lag” är dock alltid att föredra, men sedan är det väl upp till varje individ hur stor roll det spelar och även beroende på spelet som spelas.

Testade själv GeForce Now härom dagen och det kändes okej med spelet Stellaris, men att köra Apex Legends var inte någon rolig upplevelse.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Jag ser verkligen fram emot dagen då man inte kan spela delar av sitt spel pga moln-servicen slutat fungera

Konsumenten har verkligen mindre och mindre kontroll över sina spel varje år som passerar.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk

Bara för att Microsoft inte lyckats med molnberäkningar med Xbox One betyder det inte att de kommer att misslyckas med nästa generations Xbox. Se bara på Wii U, vilken fantastisk produkt det kommersiella fiaskot utvecklades till (Nintendo Switch). Personligen är jag mer orolig för hur Nintendo kommer att klara av detta generationsskifte, då de har vart helt hopplösa på allt som har med online-funktionalitet att göra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Konsumenten har verkligen mindre och mindre kontroll över sina spel varje år som passerar.

Är det verkligen så stor skillnad egentligen?

Satt på 90-talet med 18 disketter för att installera ett spel och det kommer jag aldrig spela igen. Kunde knappt installera för en diskett höll på att bli korrupt. Poängen är att jag har inte haft diskettstation på säkert 15 år så jag kan inte även om jag vill.

Frågan är väl hur lång livscykel ett spel har och hur lång det bör ha för konsumenten?

Permalänk
Medlem

Spel beroende av "molnet", dvs annan hårdvara än sin egen, är vad som fått mig att köpa och spela mindre och mindre spel varje år. Ok, microtransactions och lootboxes har också spelat in en del... men mängden spel som kräver någon onlinekomponent och något/några år senare inte gå ratt spela alls längre är skrämmande. Mitt Steam-bibliotek med 1500-2000 spel innehåller flertalet spel som inte GÅR att spela idag.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

"Möjligheten att avlasta beräkningar till molnet möjliggör en typ av skala och bestående spelvärldar som nästa generations spelkonsoler inte kan hantera lokalt, oavsett vad specifikationerna landar i."

Jasså, vad händer när molnet blåser bort dvs ett spel anses inte lönsamt längre och stödet plockas bort till fördel för andra spel?
Känns inte så bestående...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Är det verkligen så stor skillnad egentligen?

Satt på 90-talet med 18 disketter för att installera ett spel och det kommer jag aldrig spela igen. Kunde knappt installera för en diskett höll på att bli korrupt. Poängen är att jag har inte haft diskettstation på säkert 15 år så jag kan inte även om jag vill.

Frågan är väl hur lång livscykel ett spel har och hur lång det bör ha för konsumenten?

Hur lång livscykel ett spel har beror väl på vilken tur man har på hur länge grejerna håller?
Jag som vissa andra spelar ju fortfarande spel via Skiva och kan inte tycka att det är så illa att sätta in skivan i spelaren och installera ett spel. Hade jag fått välja mellan att behålla skivorna eller köra allt via en Streaming Tjänst så väljer jag hellre skivorna för dem kan jag ju åtminstone göra vad jag vill med.
Har gamla spel där skivan blivit repad och det har inte varit några större problem och dra ut filerna och bränna ut dem på en ny skiva eller installera dem via en map och lägga till en crack så slipper man skivan.
Den friheten har man inte via en Digital tjänst och det är tråkigt kan jag tycka

Permalänk
Medlem

Jag absolut hatar spel där man måste vara online , jag vill ha nåt som fungerar även om uppkopplingen dör.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag absolut hatar spel där man måste vara online , jag vill ha nåt som fungerar även om uppkopplingen dör.

Internet is the future