Permalänk
Medlem

SCCM fråga.

Hejsan.

Det är så att jag har tagit på mig att försöka uppgradera ett par (Många) Windows 7 Burkar. Dessa rullar på Windows 7 PRO 32Bit och vi vill ha dessa till Windows 10 ENT 64Bit.

Jag har labbat med In-place upgrade hela dagen, men det enda som verka kunna funka är om man kör till Windows 10 Pro 32Bit.

Det vi vill är att användarna själv skall kunna starta denna installation, så vi behöver på något sätt att deras filer blir kvar. Då vi skall gå från PRO till ENT samt 32-64Bit så är det ju en ren installation som gäller, men kan man på något enkelt sätt få så att filerna sparas och sedan läggs tillbaka på burken? Eller är detta något som är betydligt mycket mer jobb än jag har räknat med?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att du är utefter Use State Migration Tool (USMT): https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/usmt/usmt...

Hur mycket jobb etc det är att sätta upp vågar jag inte svara på.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

Som du har märkt så funkar det inte med inplace upgrade i ditt scenario utan du är inne på rätt spår med wipe and replace.

USMT är rätt verktyg för användardata men den är inte helt kul att sätta upp.
Ett tips är att ladda ned MDT och integrera med SCCM.
MDT:s tasqsequence för SCCM stoppar in USMT bland annat

För att fixa självservicen så kan du nyttja SCCM:s software center för att låta användarna sparka igång installationssekvensen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av bOfInK3n:

Jag gissar på att du är utefter Use State Migration Tool (USMT): https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/usmt/usmt...

Hur mycket jobb etc det är att sätta upp vågar jag inte svara på.

Det är nog det jag letar efter. får kolla vidare på den, tackar för att du tog dig tiden att svara.

Skrivet av mats42:

Som du har märkt så funkar det inte med inplace upgrade i ditt scenario utan du är inne på rätt spår med wipe and replace.

USMT är rätt verktyg för användardata men den är inte helt kul att sätta upp.
Ett tips är att ladda ned MDT och integrera med SCCM.
MDT:s tasqsequence för SCCM stoppar in USMT bland annat

För att fixa självservicen så kan du nyttja SCCM:s software center för att låta användarna sparka igång installationssekvensen

MDT har vi redan idag integrerat i våran SCCM så den biten är ju klar Så jag får ta nya tag i morgon och börja kolla på USMT för detta projektet.

Jag får tacka för att du tog dig tiden att svara.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@mats42 En fråga till.

Jag har börjat kolla på USMT nu och det verkar kunna gå att sätta upp utan allt för stora ingrepp. Men det jag funderar på är applikationer som är installerade idag, dessa lär ju försvinna och det är väll kanske det bästa då det är lite skillnad på 32 och 64Bit. Jag tänker så att man då låter användarna installera detta sjävla via Software Center när installationen av Windows är klart. Är jag inne på rätt spår då?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Hejsan.

Det är så att jag har tagit på mig att försöka uppgradera ett par (Många) Windows 7 Burkar. Dessa rullar på Windows 7 PRO 32Bit och vi vill ha dessa till Windows 10 ENT 64Bit.

Jag har labbat med In-place upgrade hela dagen, men det enda som verka kunna funka är om man kör till Windows 10 Pro 32Bit.

Det vi vill är att användarna själv skall kunna starta denna installation, så vi behöver på något sätt att deras filer blir kvar. Då vi skall gå från PRO till ENT samt 32-64Bit så är det ju en ren installation som gäller, men kan man på något enkelt sätt få så att filerna sparas och sedan läggs tillbaka på burken? Eller är detta något som är betydligt mycket mer jobb än jag har räknat med?

Tja

Kör ni onedrive? folder redirection? USMT behövs inte alltid men det beror på vilka typer av data du behöver spara.
Sen går det inte att göra inplace ifrån 32 till 64 bitars då behövs det format av disken.

Sen bör du titta på att ställla om bios också med hjälp av hårdvarutillverkarens BIOS hanterings system, vad är det för maskiner du skall installera om HP?

Detta är för att säkerherhetsställa att du ändrar ifrån Legacy BIOS till UEFI så att du får Secure boot osv, skulle också titta på att ta fram drivers samt BIOS uppdateringar samtidigt.

Gjort detta vääldigt många ggr säg till om du har frågar eller exempel

kolla även in denna grupp på FB:

https://www.facebook.com/groups/241438124169/?ref=bookmarks

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tja

Kör ni onedrive? folder redirection? USMT behövs inte alltid men det beror på vilka typer av data du behöver spara.
Sen går det inte att göra inplace ifrån 32 till 64 bitars då behövs det format av disken.

Sen bör du titta på att ställla om bios också med hjälp av hårdvarutillverkarens BIOS hanterings system, vad är det för maskiner du skall installera om HP?

Detta är för att säkerherhetsställa att du ändrar ifrån Legacy BIOS till UEFI så att du får Secure boot osv, skulle också titta på att ta fram drivers samt BIOS uppdateringar samtidigt.

Gjort detta vääldigt många ggr säg till om du har frågar eller exempel

kolla även in denna grupp på FB:

https://www.facebook.com/groups/241438124169/?ref=bookmarks

Skall absolut kolla in den gruppen.

Det är DELL som det gäller för oss. Vi har dock nyss framställt ett dokument för att se modeller som det gällde och fick då fram att listen krympte till ca 20burkar och detta löser vi nog enklast genom att plocka in dom till oss för ominstallation, dom andra burkarna ca 150st är för gamla och för dåliga för denna typ av uppgradering, blir ingen trevlig resa för användarna. så där skall vi nu ta en diskussion om att byta ut dessa helt

Jag skall dock fortsätta jobba med att ta fram en sätt att göra våra installationer på smidigare och så att om det strular för en användare så kan dom köra om burken själv, istället för att komma in med denna till oss, så tipsen här blir ju även applicerbara för detta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

@mats42 En fråga till.

Jag har börjat kolla på USMT nu och det verkar kunna gå att sätta upp utan allt för stora ingrepp. Men det jag funderar på är applikationer som är installerade idag, dessa lär ju försvinna och det är väll kanske det bästa då det är lite skillnad på 32 och 64Bit. Jag tänker så att man då låter användarna installera detta sjävla via Software Center när installationen av Windows är klart. Är jag inne på rätt spår då?

Nu blir det diplomatsvaret: Det beror på

Ska alla användare ha programet, tex office så skulle jag trycka på det i TS på en gång.
Är det en större grupp som ska ha det så skulle jag nog skicka på det via TS om jag kan hantera det via ett vilkor. Alternativt lägga det som mandatory mot en collection och "fånga" relevanta burkar via en query

Friviliga program är definitivt software centers jobb

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415