Anledning att köpa 3600X eller 3700X över 3600 ?

Permalänk

Anledning att köpa 3600X eller 3700X över 3600 ?

Hej!

Vet att det som vanligt kommer en ny gen ryzen varje vår / sommar, men har ändå funderat på en 3600 för spel , men även för photoredigering i Capture One och kanke lite videoredigering (1080, 4K men genom proxy). Mest spelande i alla fall. Just nu äldre spel, eller spel som inte använder senste grafik osv: X-Plane 11, Assetto Corsa (inte AAC), samt lite andra mer moderna spel.

Funderar på vad jag ska köpa! 1600 OC'ad till 3.8Ghz, GTX 1070, 2 x 8 3000mhz, 2 X SSD. Känns som att sytemet är rätt jämt just nu på vågskålen, eller skulle jag få ut något av att byta CPU eller måste jag dra och köpa ny GPU med? Det har jag inte planerat riktigt...

Klockas 1600? Alltså, ger det något att klocka den? Har läst att så ej är fallet?

Kom gärna med input! Spelar förresten i Full HD och inget annat just nu, men en 1440 skärm och freesync hade varit trevligt...någon gång, alltså. Men just nu: Full HD.

Tjo!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

För spelande ser jag inte riktigt poängen med att uppgradera processor öht. Bättre att spara på slantarna och lägga dem på en framtida uppgradering istället. Du bör vara grafikkortsbunden i de allra flesta spelscenarior.

Att uppgradera för sådant som "kanske" kommer ske känns generellt som dåligt nyttjade pengar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

En 1600 ska ju räcka till 80+ fps i de allra flesta spel, efter det är det upp till gpu och skärm att ge dig rätt upplevelse. Uppgradera skärmen till 1440p och om du inte gillar flytet kan du köra gpu i sommar när nya serierna kommer. Ett 1070 är ett bra kort även idag, och din processor är snabbare än grafikkorten är på höga inställningar i över fullhd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@medbor: Ok, bra svar där. Tack! En annan fråga: Om jag klockat min cpu till 3.8, och 3.9 får den att krascha (hjälper inte att ändra volten), borde jag då lägga mig under 3.8 för att inte ligga på någon "gräns" ? Har fått för mig att jag har microstutters pga av detta, men har egentligen ingenting på fötter att så är fallet. Nojjar jag bara eller bör ja sänka? Funkar annars bra i tester, spel osv...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Ofta är 3600x bara en hundring dyrare på reor, då kan det vara värt.
3600 lyfter dig kanske 30 - 40 fps i fps spel när du sänkt grafiken och gpun inte flaskar (vilket är vanligt i typ Modern warfare eller BF).

Jag gick ifrån 1600 - 3600, en tusenlapp i mellan när du säljer den gamla typ. Värt varje krona

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag sitter idag på en 3600 och satt innan den på en 1600 som var klockad till 3.8GHz och kan säga att det faktiskt är en rätt så stor skillnad. Vet inte hur det är med spelen du skall spela då jag inte lirar just dom, men jag lirar CSGO, BF:V Och lite annat och det blev en riktigt trevlig uppgradering kan jag säga.

Jag sitter även jag på ett 1070 och märkte att det fick sträcka lite mer på benen med nya CPUn. Jag hade nog sagt att du skall gå upp på 3000 serien då den är mkt snabbare än 1000 serien. Grabben sitter på en 2600X som är snabbare än 1600 och min 3600 presterar bättre än den, så du bör märka av en skillnad, sen om den är värd det är nog egentligen bara du som kan svara på.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spacedebree:

Hej!

Vet att det som vanligt kommer en ny gen ryzen varje vår / sommar, men har ändå funderat på en 3600 för spel , men även för photoredigering i Capture One och kanke lite videoredigering (1080, 4K men genom proxy). Mest spelande i alla fall. Just nu äldre spel, eller spel som inte använder senste grafik osv: X-Plane 11, Assetto Corsa (inte AAC), samt lite andra mer moderna spel.

Funderar på vad jag ska köpa! 1600 OC'ad till 3.8Ghz, GTX 1070, 2 x 8 3000mhz, 2 X SSD. Känns som att sytemet är rätt jämt just nu på vågskålen, eller skulle jag få ut något av att byta CPU eller måste jag dra och köpa ny GPU med? Det har jag inte planerat riktigt...

Klockas 1600? Alltså, ger det något att klocka den? Har läst att så ej är fallet?

Kom gärna med input! Spelar förresten i Full HD och inget annat just nu, men en 1440 skärm och freesync hade varit trevligt...någon gång, alltså. Men just nu: Full HD.

Tjo!

3600 sen uppgradera till ryzen3 senare i år
det är ca 30% ipc skillnad mellan en 1600 och en 3600.
Siffror som visar hur bra amd utvecklat sina ryzens

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

@Flopper: Kör ni er 3600 med automatisk klockning då? Fått lite nog av att pille med klockning, volter osv. Vill bara att det ska funka direkt så jag kan jobba med datorn. Är det 3600X som gäller då? =P (lär finnas tusen trådar om detta, men just nu trivs jag att ställa frågan här).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@Flopper: Kör ni er 3600 med automatisk klockning då? Fått lite nog av att pille med klockning, volter osv. Vill bara att det ska funka direkt så jag kan jobba med datorn. Är det 3600X som gäller då? =P (lär finnas tusen trådar om detta, men just nu trivs jag att ställa frågan här).

Den automatiska fungerar bra, en polare kör med det, jag har satt min i 4250MHz nu manuellt, men skall nog ställa om så att den får sköta detta själv.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@Flopper: Kör ni er 3600 med automatisk klockning då? Fått lite nog av att pille med klockning, volter osv. Vill bara att det ska funka direkt så jag kan jobba med datorn. Är det 3600X som gäller då? =P (lär finnas tusen trådar om detta, men just nu trivs jag att ställa frågan här).

Har ditt moderkort stöd för 3600? Långt från alla gamla kort som kommer fungera.

Om du byter kommer du få högre FPS i låga inställningar och upplösningar, kommer göra väldigt liten skillnad i 1440p eller högre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En 1600 ska ju räcka till 80+ fps i de allra flesta spel, efter det är det upp till gpu och skärm att ge dig rätt upplevelse. Uppgradera skärmen till 1440p och om du inte gillar flytet kan du köra gpu i sommar när nya serierna kommer. Ett 1070 är ett bra kort även idag, och din processor är snabbare än grafikkorten är på höga inställningar i över fullhd.

Skickades från m.sweclockers.com

80fps i de flesta spel? Droppar under 60fps i 3 av 5 spel i sweclockers tester. Eller t ex digital foundry, inte ens 2700x klarar hålla 60fps, endast i en titel klarar den att ligga över. Gen 1 och till viss mån gen 2 Ryzen åldras imo rätt dåligt, tredje gen är ofta rejält mycket snabbare.

Jag kör med en 4770k och ett 1070, (höftar på att den inte ligger allt för långt bort från en 1600). Och de ligger ganska jämnt till i belastning, bägge får jobba hårt för att ligga över 60fps.

Och till frågeställningen, skulle vilja vända på det, finns det någon anledning att inte gå på 3700x? Både högre klockad och mer kärnor, köper man en snabb CPU så kan dom hålla i evigheter, hundralappar spelar mindre roll. Du snålade förra köpet och tittar nu redan på ett byte...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av spacedebree:

Är det 3600X som gäller då?

Om du skall köra Wraith kylare så 3600X,om du har tredjepartskylare och skall överklocka så skulle jag nöjt mig med en 3600.

Skrivet av medbor:

Har ditt moderkort stöd för 3600? Långt från alla gamla kort som kommer fungera.

A320 kort eller några få dåligt uppdaterade B350 kanske.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

80fps i de flesta spel? Droppar under 60fps i 3 av 5 spel i sweclockers tester. Gen 1 Ryzen åldras imo rätt dåligt, tredje gen är ofta rejält mycket snabbare.

Jag kör med en 4770k och ett 1070, (höftar på att den inte ligger allt för långt bort från en 1600). Och de ligger ganska jämnt till i belastning, bägge får jobba hårt för att ligga över 60fps.

Och till frågeställningen, skulle vilja vända på det, finns det någon anledning att inte gå på 3700x? Både högre klockad och mer kärnor, köper man en snabb CPU så kan dom hålla i evigheter, hundralappar spelar mindre roll. Du snålade förra köpet och tittar nu redan på ett byte...

Vilka inställningar och upplösning? Jag menar att CPU är kapabel till 80FPS parat med rätt gpu och upplösning, för att nå det i de flesta spelen med 1070 kanske man ska sikta på fullhd och medium, kör man 2080ti borde den klara det med high på 1440p.

Grafikkortet är största begränsningen när det kommer till spel.

6c/12t i 3.8GHz är fortfarande en riktigt rapp cpu, självklart kan man vinna på att uppgradera, det var inte det jag svarade. Jag sa att jag skulle prioriterat skärm och gpu för en bättre upplevelse. Nästa uppgradering efter det kan vara dags för cpu för ett ännu större hopp i prestanda.

Alla är olika i vad de prioriterar. Om moderkorter som TS har stödjer ryzen 3700X är en sådan mycket mer relevant än om kortet inte gör det, men det har vi inte fått svar på. Fortfarande inte min bästa rekommendation att göra det valet om man har en begränsad budget (vilket de flesta har)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om du skall köra Wraith kylare så 3600X,om du har tredjepartskylare och skall överklocka så skulle jag nöjt mig med en 3600.
A320 kort eller några få dåligt uppdaterade B350 kanske.

Inte uppenbart för mig att kortet är bättre än så, dessutom fick många kort i 300 serien bara en beta-release av bios och inte alla nya agesa versioner. Vi vet inte vilket kort han har

Skickades från m.sweclockers.com

@spacedebree