hjälp bota speltorka

Permalänk

life is strange spelen är jag allt för bekant med, life is strange, life is strange before the storm, captain spirit, life is strange 2, vet inte hur många gånger som jag har varvat de spelen nu, men många, och den som kan komma på ett spel som är en värdig ersättare till denna spelserien, är för mig guld värd, har sökt efter ett spel som kan fylla tomrummet som life is strange lämnar efter sig.
har lirat the walking dead, heavy rain, detroit, oxygen etc och alla de är bra, men inte i samma klass som life is strange spelen, enligt min åsikt då såklart.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

@mangemani: Mjo storyn framkallade ju känslor och kändes lite nyskapande även walking dead, wolf among us etc är bra men lite annorlunda. På slutet av life is strange så mättade det mitt behov ivf, story mässigt gav mig mass effect trilogin enormt mycket mer (gameplay mässigt är det ju dock ingen höjdare kanske), även gamla Assasins Creed med Ezio Auditore även här story mässigt väldigt mäktigt (finns bundlat som Assasins Creed Ezio Trilogy), båda dom är ju lite offtopic då det är AAA/kända titlar men jag har ivf inte hittat en story mässig/cinematisk upplevelse som matchar båda dom trilogierna ännu inkluderat life is strange

Permalänk
Medlem

rimworld säger jag bara.

Ladda ner ett mod som göra om spelet till en zombie survial. Warhammer universe, star wars universe etc med sina katastrofer och uppdrag.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

kikar på "how to play" på rimworld nu på youtube. satan vad detaljerat, stort och komplicerat det verkar, nästan som ett manager spel. verkar som att gör man 1 misstag från början så kommer resten att skita sig med tiden. intressant verkar det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

kikar på "how to play" på rimworld nu på youtube. satan vad detaljerat, stort och komplicerat det verkar, nästan som ett manager spel. verkar som att gör man 1 misstag från början så kommer resten att skita sig med tiden. intressant verkar det.

Det är fantastiskt, men komplexiteten kommer med tiden. Prio är alltid mat och bra ställe att sova på, sen bygger man en sak i taget till allt blir kaos och halva kolonin blir bortrövad i en attack...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

kikar på "how to play" på rimworld nu på youtube. satan vad detaljerat, stort och komplicerat det verkar, nästan som ett manager spel. verkar som att gör man 1 misstag från början så kommer resten att skita sig med tiden. intressant verkar det.

Tycker du spelet är komplicerat nu ? och detta är innan du lagt in mods med fler saker att göra/ bygga etc

Men hur spelet utveckla sig, beror väldigt mycket på hur du ställer in " svårighetsgraden på random event som ske under spelets gång. Jag kan lovar att spelet kan göra det extremt svårt VÄLDIGT, snabbt om du bara vill, eller ha otur beror på hur man ser det

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

SOMA är ett spel som lämnade ett bestående intryck i mig. Mycket tankeväckande och atmosfäriskt. Och såklart läskigt, men inte på ett billigt sätt.

Inside är också tankeväckande, om än ganska kort spel.

Mutant Year Zero: Road to Eden är fantastiskt. Bra stämning, avskalad (mestadels positivt) XCOM-combat blandat med stealth och kanske den bästa voice acting och dialog jag hört senaste åren.

Banner Saga 1, 2 och 3 är bra om du gillar strategi, nordisk-inspirerad mytologi och att ta beslut som påverkar de flesta karaktärer du träffar på, om de lever eller dör framförallt.

Kan även stämma in i kören och säga Subnautica. Mitt favoritspel från det året helt klart.

DOOM (2016) är förstås fantastisk men den känner du säkert till.

Permalänk
Medlem

Jag tog hem Frostpunk idag. Det va ett bra rts spel får jag lov att säga. Relativt svårt.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

gillar ju utmaning så jag tror faktiskt jag tar och testar på rimworld, tillsammans med en hel del andra spel som ni nu har tipsat om.

hört väldigt många prata om Subnautica när det var nytt, men det föll på döva öron när det gäller mig. är det inte det spelet man är under vatten och samlar saker?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Knights of the old republic 1 & 2
Neverwinter Nights 1 & 2
Dragon Age: Origins
Mass Effect 1-3

Här ovan har du ca 400h spel i världsklass

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

gillar ju utmaning så jag tror faktiskt jag tar och testar på rimworld, tillsammans med en hel del andra spel som ni nu har tipsat om.

hört väldigt många prata om Subnautica när det var nytt, men det föll på döva öron när det gäller mig. är det inte det spelet man är under vatten och samlar saker?

Rimworld är en riktig story generator, se till att bry dig om dina överlevare och investera dig sen kommer du märka hur du börjar berätta för andra om stora händelser. Fantastiskt men tidskrävande. Svårt att få ut mycket av spelet om man inte kan lägga en timme i sträck minst (för att komma in i mindset från förra rundan och hitta ett bra tillfälle att pausa)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Supraland! Äventyrsspel där du ska lösa pussel för att ta dig till slutmålet. Har inte spelat zelda men folk säger att det finns vissa likheter. Väldigt bra gjort och utvecklaren bryr sig och svarar på frågor i forumet.

https://store.steampowered.com/app/813630/Supraland/

Permalänk

KOTOR har jag hört extremt mycket om, men aldrig testat, konstigt nog. men är inte KOTOR gammalt? jag tänkte på om det är kompatibelt med win 10, som alltid brukar tjura när jag ska dra igång ett äldre spel. tack för det tipset,

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

KOTOR har jag hört extremt mycket om, men aldrig testat, konstigt nog. men är inte KOTOR gammalt? jag tänkte på om det är kompatibelt med win 10, som alltid brukar tjura när jag ska dra igång ett äldre spel. tack för det tipset,

Jag körde det för några månader sedan, fungerade fint. Kanske var en nyutgåva men tror inte det. Orginalen är mer än 15 år gamla dock så förbered dig på låg upplösning om jag minns rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

The witness, supaplex, roller coaster tycoon 2, openttd, the incredible mashine, chips challenge, cities skyline, kerbal space program, factorio, minecraft, grim fandango, monkey island (första tre iaf), psychonauts,

Skickades från m.sweclockers.com

monkey island spelen å The Day of tentacle! fy fan va bra spel att bara försvinna in i! FORTFARANDE!!

körde Monkey Island för några år sedan, de var nån typ av ReMaster version. funkar, men hade hoppats på en remaster som var lite mer genom-arbetad.

De har en Collection på Steam, å de är dem med lite bättre grafik originalen, iaf 1an och / eller tvåan
https://store.steampowered.com/bundle/6588/Monkey_Island_Coll...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

KOTOR har jag hört extremt mycket om, men aldrig testat, konstigt nog. men är inte KOTOR gammalt? jag tänkte på om det är kompatibelt med win 10, som alltid brukar tjura när jag ska dra igång ett äldre spel. tack för det tipset,

Kör du via steam så är det inga problem. De har till och med stöd för 4k upplösning idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag har extrem speltorka just nu, känns som att man bara spelar igenom spel man redan har klarat ut och kan inte hitta nya spel då jag inte vet om titlarna.
så tips på alla möjliga spel sökes. de större mer kända titlarna som tex GTA, farcry, assassins creed etc, behövs ej då jag redan vet om dem, men typ spel som kanske inte så många pratar om men som ändå är bra, gamla som nya, små som stora, alla genrer, ös på, så kan jag välja de som låter intressant. fighting och racing, de kan ni också utelämna.

Warframe - PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

hört väldigt många prata om Subnautica när det var nytt, men det föll på döva öron när det gäller mig. är det inte det spelet man är under vatten och samlar saker?

Det är ett spel där man utforskar en undervattensvärld på en främmande planet. Du kraschlandar på planeten och i början handlar det mycket om att överleva genom att samla mat, drickbart vatten och bygga någon form av bas. Sedan övergår spelet i utforska världen och storyn som för mig var förvånansvärt bra.

Något som för mig var mycket intressant var hur de löst problemet med att du kan hitta delar av storyn i olika ordning beroende på var du väljer att utforska. Det var riktigt kul att försöka pussla ihop ett historisk händelseförlopp genom lösryckta episoder.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Klassiker:
elasto mania (föregångaren across finns också)
Liero
worms fram till armageddon och world party
Achtung die kurve (8 player split screen)
Jump n’ bump (4(8?) player split screen)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dungeon Siege 1 & 2, speciellt 2:an e riktigt kul speciellt i co:op.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Civilization VI

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Dungeon Keeper

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken på om någons speltorka fått lite väta på sig från den tråden... Låt oss höra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

Stardew valley är ett perfekt "speltorka"-spel. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ja det är väl att bita ihop och vänta på Cyberpunk 2077

Permalänk

snubblade över ett annat spel i mitt sökande, buss simulator 18, så, why not, testade det med, gillade ju euro truck spelen.

istället för att skapa en ny tråd så ställer jag frågan här. jag har nu kört några turer, lär mig fortfarande kontrollerna, biljetterna och allt det där, men hur får jag tyst på passagerarna som ständigt klagar över att mina ljus inte är påslagna, trotts att både ljusen i bussen samt strålkastare och allt är på? har prövat att växla mellan hel/halv ljus, men de klagar ändå. har lämnat bussen och sprungit några varv runt den för att se om det är nått felande ljus, men allt ser ut att vara i sin ordning, men de bara klagar och klagar, högst irriterande när man samtidigt ska hålla utkik över trafiken, trottoar kanter, fartgränsen, berusade(tror nästan att de är det) förare, GPSen etc.
är det någon som vet vilket ljus det är de tjatar om så att jag kan få tyst på dem?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkiii:

Jag tog hem Frostpunk idag. Det va ett bra rts spel får jag lov att säga. Relativt svårt.

https://www.youtube.com/watch?v=mRLU5DuZHr8&ab_channel=IGN

Jag kan instämma med Frostpunk. Det är gripande i början och samma utvecklare som This War of Mine.

Båda spelen har fått bra kritik, det är känslor inblandat och moraliska beslut som ska fattas.
Det kan få en att tänka till lite.

Permalänk

frostpunk är skaffat, installerat och testat, dock har jag inte investerat tid och själ i spelet (än), har mängder med spel kvar som alla har tipsat om som jag just nu håller på att testar lite snabbt, men jag kommer att investera mer tid i spelet snart.

utav de fjuttiga 30 min jag testade frostpunk, så verkar det inte vara ett sånt där klassiskt stad byggar spel, utan det verkar vara ett enormt djup i spelet. aldrig spelat ett stad byggar spel med svåra val som sedan påverkar spelet, för mig är det unikt, visst påverkar ens val i vanliga byggar spel med, typ om man demolerar en del utav staden så blir ditten och datten i resten utav staden temporärt lidande, men det är inte samma sak som i frostpunk. ska bli intressant när jag börjar att spela seriöst.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

ett spel jag kan tipsa om btw (om ni inte redan har hört talas om det) är stoneshard. turn baserat RPG
indie spel. en polare tipsade mig om det och jag jublade inte precis när jag testade det, men efter ett tag så märkte jag, att det faktiskt var rätt så bra, men svårt, fan jag har inte ens tagit mig förbi första bossen än.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

frostpunk är skaffat, installerat och testat, dock har jag inte investerat tid och själ i spelet (än), har mängder med spel kvar som alla har tipsat om som jag just nu håller på att testar lite snabbt, men jag kommer att investera mer tid i spelet snart.

utav de fjuttiga 30 min jag testade frostpunk, så verkar det inte vara ett sånt där klassiskt stad byggar spel, utan det verkar vara ett enormt djup i spelet. aldrig spelat ett stad byggar spel med svåra val som sedan påverkar spelet, för mig är det unikt, visst påverkar ens val i vanliga byggar spel med, typ om man demolerar en del utav staden så blir ditten och datten i resten utav staden temporärt lidande, men det är inte samma sak som i frostpunk. ska bli intressant när jag börjar att spela seriöst.

Det finns ett djup i spelet och det gäller att göra rätt saker vid rätt tillfälle. Jag failade mitt första försök. Sen kollade jag faktiskt en tips/tricks video. Det underlättade lite. Men det är riktigt kul tycker jag faktiskt. Det tar ju en liten stund att komma in i det såklart, men sen faller alla bitar på plats.

Om du gillar stadsbyggar-spel, så kan jag även rekommendera Anno 1800, det är kul. Där kan vi snacka om ett spel som har djup. Det är riktigt svårt faktiskt. Men det blir väl också lättare, när man väl förstår sig på allt.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]