Böjda pinnar på sprillans ny ryzen 7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kan inte AMD skippa sina Pins, och köra ala Intel istället, skulle ju underlätta och sånna här problem skulle vara borta.

där är ju moderkortet ömtåligt som fan istället är inte amd's pins på cpun lite kraftigare änn intels på mobos?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Jag monterade nyligen en AMD-cpu som saknade pins. Det var en Opteron 6378 för G34-sockel, så nog har AMD den varianten också.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser väldigt konstigt ut om det skulle vara självförvållat. Bara 2 pins? Exakt lika böjda? Ingen i yttre raden? Även om det är ovanligt så ser det där mer ut att vara fabriksfel eller nåt.

Permalänk
Medlem

Till TS: Oavsett vad folk här på forumet tror sig veta om vad inet tycker om din reklamation, att du skulle bära skuld eller inte, så är det irrelevant. Det enda som betyder nåt är vad lagen säger. Konsumentköplagen i det här fallet.

Felet på produkten skall vara ursprungligt för att reklamation skall anses motiverad.
De första 6 månaderna efter varans mottagande bär säljaren bevisbörda för att felet inte skulle vara ursprungligt, de resterande 30 månaderna ligger det på köparen att bevisa att så är fallet.

Butiken kan inte bevisa att felet inte är ursprungligt med mindre än att de personligen levererade varan till dig och fick fotograferat den felfria varan i din hand, så du har en solklar reklamation. Bara att tacka det oerhört starka konsumentskyddet i Sverige och njuta av din ersättningsvara alternativt din, av säljaren reparerade vara, eller pengar tillbaka så du kan köpa ny vara var du vill.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kan inte AMD skippa sina Pins, och köra ala Intel istället, skulle ju underlätta och sånna här problem skulle vara borta.

Då skulle pinsen hamna på moderkortet istället, jag vet inte varför AMD valt som dom gjort men det lär i alla fall göra moderkortstillverkarna glada eftersom dom då slipper RMA. Kan vara en konkurrensfördel gentemot Intel för att få design wins.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av whisky:

Jag monterade nyligen en AMD-cpu som saknade pins. Det var en Opteron 6378 för G34-sockel, så nog har AMD den varianten också.

Åfan så bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

där är ju moderkortet ömtåligt som fan istället är inte amd's pins på cpun lite kraftigare än intels på mobos?

Njäe, pinsen är mycket kortare och ”fjädrar” lite, och moderna intelproppar lägger du inte på plats själv (iaf inte serverproppar) dom glider ner i hållaren, som du sen viker ner och spänner fast, easy.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

där är ju moderkortet ömtåligt som fan istället är inte amd's pins på cpun lite kraftigare änn intels på mobos?

Mjo finns ju en del på nätet som sabbat sina moderkorts pinnar och jag är alltid rädd när jag sätter i en intel men aldrig på en amd för deras pinnar har jag aldrig lyckats böja
Finns nog så många videos på intel och böjda pinnar för att deras är känsligare, tror det var linustechtips som sa att man ska böja intels pinnar försiktigt annars är det kört men på amd kan man ju ta ett bankkort och köra emellan om någon pinne är lite sne 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kan inte AMD skippa sina Pins, och köra ala Intel istället, skulle ju underlätta och sånna här problem skulle vara borta.

Då blir sockeln väldigt ömtålig istället.

Jag skulle bara tagit en fin ’pyssel-pincett’ eller egentligen vad som helst som är litet nog. Inga problem alls att fixa så länge du tar det lungt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja polaren här, ville bara uppdatera er. Slutade med att Inet tog emot CPUn och skickade en ny. Dem tyckte nog att eftersom det är pinnsen som är på andra raden så kan det inte vara vårat fel utan troligtvis fabriken( även ifall det låter konstigt att den skulle kunna lämna fabirken trasig). Så segt att behöva vänta nästan en vecka, men sammtidigt är det värt det istället för att försöka böja själv och ev förstöra mera. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimow:

Tja polaren här, ville bara uppdatera er. Slutade med att Inet tog emot CPUn och skickade en ny. Dem tyckte nog att eftersom det är pinnsen som är på andra raden så kan det inte vara vårat fel utan troligtvis fabriken( även ifall det låter konstigt att den skulle kunna lämna fabirken trasig). Så segt att behöva vänta nästan en vecka, men sammtidigt är det värt det istället för att försöka böja själv och ev förstöra mera. Mvh

Tack för uppdateringen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet att det löste sig ändå, men:

Skrivet av Scerio:

Precis pratat med inet. Fått skicka in bilder till deras service avdelning så ska de bedöma om de tar tillbaka processorn. Bifogar lite bilder på hur det ser ut.

foton

Dessa pinnarna är så fruktansvärt lite böjda att det hade varit busenkelt att fixa själv.

Har själv tidigare jobbat i datorbutik i 8 år och har böjt tillbaka pins på hundratals olika moderkort i mina dagar. De där hade man lättast fixat genom att grabba tag i hela pinnen ovanifrån med en tång av denna modell:

och därefter helt enkelt bara klämt till den så att den blir rak igen.

... så om nån nu skulle råka googla sig fram till denna tråd så vet ni

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ninjaflipp:

Vet att det löste sig ändå, men:

Dessa pinnarna är så fruktansvärt lite böjda att det hade varit busenkelt att fixa själv.

Har själv tidigare jobbat i datorbutik i 8 år och har böjt tillbaka pins på hundratals olika moderkort i mina dagar. De där hade man lättast fixat genom att grabba tag i hela pinnen ovanifrån med en tång av denna modell:
https://www.sportfiskeprylar.se/bilder/artiklar/102369NO.jpg

och därefter helt enkelt bara klämt till den så att den blir rak igen.

... så om nån nu skulle råka googla sig fram till denna tråd så vet ni

Dold text

Är det bara jag eller ser det verktyget ut som ett bredsvärd när det behövs en skalpell?! 😱

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:
Dold text

Är det bara jag eller ser det verktyget ut som ett bredsvärd när det behövs en skalpell?! 😱

Det hade fungerat med en husnyckel eller kökskniv också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Stiftpenna är väl vanligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ett (kredit)kort hade väl varit bäst i det här fallet? Ingen chans att det blir för mycket eller går av etc då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Till TS: Oavsett vad folk här på forumet tror sig veta om vad inet tycker om din reklamation, att du skulle bära skuld eller inte, så är det irrelevant. Det enda som betyder nåt är vad lagen säger. Konsumentköplagen i det här fallet.

Felet på produkten skall vara ursprungligt för att reklamation skall anses motiverad.
De första 6 månaderna efter varans mottagande bär säljaren bevisbörda för att felet inte skulle vara ursprungligt, de resterande 30 månaderna ligger det på köparen att bevisa att så är fallet.

Butiken kan inte bevisa att felet inte är ursprungligt med mindre än att de personligen levererade varan till dig och fick fotograferat den felfria varan i din hand, så du har en solklar reklamation. Bara att tacka det oerhört starka konsumentskyddet i Sverige och njuta av din ersättningsvara alternativt din, av säljaren reparerade vara, eller pengar tillbaka så du kan köpa ny vara var du vill.

Det är också dumt att uttala sig bombsäkert när man omöjligt kan vara det.

Många tillverkare fotograferar ju automatiskt sina produkter i fabrik just för att kunna bevisa att de inte är trasiga vid produktion, finns det så är det ingen "solklar reklamation" som TS "kan njuta av".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det är också dumt att uttala sig bombsäkert när man omöjligt kan vara det.

Många tillverkare fotograferar ju automatiskt sina produkter i fabrik just för att kunna bevisa att de inte är trasiga vid produktion, finns det så är det ingen "solklar reklamation" som TS "kan njuta av".

Du menar att AMD skulle kunna leta upp ett foto på exakt denna processorn där man ser att den är ok precis när den packas?

Inte en chans att dom har det systemet.

Möjligtvis på deras absolut dyraste processorer som inte tillverkas i dom mängderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Du menar att AMD skulle kunna leta upp ett foto på exakt denna processorn där man ser att den är ok precis när den packas?

Inte en chans att dom har det systemet.

Möjligtvis på deras absolut dyraste processorer som inte tillverkas i dom mängderna.

Deras dyra processorer har väl inte pinnar dock?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det är också dumt att uttala sig bombsäkert när man omöjligt kan vara det.

Många tillverkare fotograferar ju automatiskt sina produkter i fabrik just för att kunna bevisa att de inte är trasiga vid produktion, finns det så är det ingen "solklar reklamation" som TS "kan njuta av".

Intressant premiss. Du är alltså en av de som tror att en film på packning eller uppackning av en vara håller som bevis för att varan inte har påverkats utanför din kontroll?

Angående hur jag kan uttala mig ”bombsäkert” så är det baserat på min erfarenhet av att ha jobbat med reklamationer i detaljhandeln i ca 6 år. Jag kan konsumentköplagen, har du läst den nån gång?

Som avslutning kan jag berätta att huruvida nån tillverkare ”automatiskt fotograferar sina produkter i fabrik” , vilket jag starkt tvivlar på, har det ingen betydelse för reklamationen då skador kan ha uppstått på produkten efter den lämnat fabriken. Därför sa jag att de i princip måste ha en film på dig när du packar upp varan och godkänner den. Gissa hur ofta det händer.

Bara för att du är oinformerad är inte andras uttalanden dumma.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Intressant premiss. Du är alltså en av de som tror att en film på packning eller uppackning av en vara håller som bevis för att varan inte har påverkats utanför din kontroll?

Angående hur jag kan uttala mig ”bombsäkert” så är det baserat på min erfarenhet av att ha jobbat med reklamationer i detaljhandeln i ca 6 år. Jag kan konsumentköplagen, har du läst den nån gång?

Som avslutning kan jag berätta att huruvida nån tillverkare ”automatiskt fotograferar sina produkter i fabrik” , vilket jag starkt tvivlar på, har det ingen betydelse för reklamationen då skador kan ha uppstått på produkten efter den lämnat fabriken. Därför sa jag att de i princip måste ha en film på dig när du packar upp varan och godkänner den. Gissa hur ofta det händer.

Bara för att du är oinformerad är inte andras uttalanden dumma.

De flesta stora komponenttillverkare gör avancerad kvalitetskontroll på alla komponenter, resultaten sparas.

https://youtu.be/cnAFTMaS5R0?t=665

En enkel överskådning av Gigabytes fabrik där just denna RMA proccess diskuteras kort.

Huruvida detta spelar någon roll inom lagens ramar kan jag inte svara på, men produkterna brukar vara förseglade från fabrik där inspektionen skedde. Jag kan tycka att en genomgående bevisbar kvalitetskontroll kan innan försegling kan anses vara rimligt som bevis på handhavandefel om personen som ansöker om retur har medgett att dem brutit förseglingen och att förpackningen inte påvisar yttre påverkan.

Har som sagt ingen större koll på vad som hade hänt i en rättegång om frågan, men ett företag hade haft nog bevis i ryggen för att neka en retur.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Intressant premiss. Du är alltså en av de som tror att en film på packning eller uppackning av en vara håller som bevis för att varan inte har påverkats utanför din kontroll?

Angående hur jag kan uttala mig ”bombsäkert” så är det baserat på min erfarenhet av att ha jobbat med reklamationer i detaljhandeln i ca 6 år. Jag kan konsumentköplagen, har du läst den nån gång?

Som avslutning kan jag berätta att huruvida nån tillverkare ”automatiskt fotograferar sina produkter i fabrik” , vilket jag starkt tvivlar på, har det ingen betydelse för reklamationen då skador kan ha uppstått på produkten efter den lämnat fabriken. Därför sa jag att de i princip måste ha en film på dig när du packar upp varan och godkänner den. Gissa hur ofta det händer.

Bara för att du är oinformerad är inte andras uttalanden dumma.

Bara 6 år? Själv jobbade jag med det i 9 år (som om det skulle göra någon som helst skillnad).

Ja, jag tror definitivt att ett foto/filmbevis på en oskadad produkt sparad utifrån serienummer som sedan förpackats på ett sätt som gör att det inte är möjligt att skador uppstår utan att emballaget demoleras skulle räcka för att det inte skulle bli någon självklart godkänd reklamation, min gissning är att reklamationen skulle avslås.

Nu skrev du inte vad du jobbat med i detaljhandeln, men om du jobbat med konsumentelektronik och liknande produkter så borde du veta att det knappt finns några "självklara" reklamationer.

Så ja, droppa attityden and have some humble pie.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Som ni sett från tidgare inlägg fick vi en ny.
Nu är datorn moterad och jag är ännu mer övertygad om att den kom med böjda pins. Var stor skillnad vid installation idag då den enkelt gled ned i socket direkt.
I övrigt är vi mycket nöjda met Inets support och datorn nu när den rullar.
Vill tacka för alla svar och support som kommit de senaste dagarna!

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scerio:

Som ni sett från tidgare inlägg fick vi en ny.
Nu är datorn moterad och jag är ännu mer övertygad om att den kom med böjda pins. Var stor skillnad vid installation idag då den enkelt gled ned i socket direkt.
I övrigt är vi mycket nöjda met Inets support och datorn nu när den rullar.
Vill tacka för alla svar och support som kommit de senaste dagarna!
https://i.gyazo.com/5bf194930ee33cc747ec521dfb33d424.jpg

Grattis! Hoppas allt annat går bra nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Scerio:

Som ni sett från tidgare inlägg fick vi en ny.
Nu är datorn moterad och jag är ännu mer övertygad om att den kom med böjda pins. Var stor skillnad vid installation idag då den enkelt gled ned i socket direkt.
I övrigt är vi mycket nöjda met Inets support och datorn nu när den rullar.
Vill tacka för alla svar och support som kommit de senaste dagarna!
https://i.gyazo.com/5bf194930ee33cc747ec521dfb33d424.jpg

Gott mos!
Vad är det för CPU, gissar på en 3700x.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gott mos!
Vad är det för CPU, gissar på en 3700x.

Med tanke på att tråden heter:
"Böjda pinnar på sprillans ny ryzen 7 3700X"

Så bör det vara en 3700x.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Netonnet är väl lite halvkända för att sälja "nya CPUs" med både böjda pinnar och kylpasta på så det är inte helt omöjligt att den varit hos någon annan även om man förväntar sig lite mer av Inet jämfört med Netonnet.

Edit: missade sida 2, trevligt att Inet tog på sig detta.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av The_St1g:

Med tanke på att tråden heter:
"Böjda pinnar på sprillans ny ryzen 7 3700X"

Så bör det vara en 3700x.

Åhhh, vad pinsamt!
<gömmer sig bakom skämskudden>

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fick 1 5700X från Inet förra veckan. Det var 2 böjda pinnar på den men de var båda i det pilmärkta hörnet men inte intill varandra.
För min del ser jag inte varje pinne men ser en viss färgskillnad där de böjda pinnarna är. Inte ville inte ta tillbaka den utan tyckte att man kunde böja tillbaka dom. Vet inte hur man ska göra då man inte ser varje pinne.
Tar man tång så lär den böja en massa andra pinnar.
Penna nål synål kan jag tänka mig men vill kunna se att jag går på rätt pinne också. Man skulle behöva ett mikroskop med mindre förstoring typ 20 - 30 ggr.