Permalänk
Medlem

Ett gött bad var de bästa.
Men har inte haft badkar på många år

För koppla ner allt går jag ut och går i lugn ro, och oftast på kvällen när det blivit mörkt.
(Nu bor jag i en liten by där jag aldrig känner mig orolig dock), detta gick inte innan när jag bodde i en större stad, då stötte man på grupper av X individer då och då och ja, svårt o koppla bort allt då.

Annars sätta på musik jag gillar och lägga mig i sängen och bara blunda.

Detta är saker jag gör pga stress, ångest.

Permalänk
Medlem

Fyra tips från mig:

1. Bygga pussel, minst 1000 bitar, helst 2000+ bitar så det tar en stund. Avkopplande.

2. Bygga Lego, större sets, är som att bygga pussel fast i 3D form.

3. Långa promenader med podcast / ljudböcker.

4. Köp en pall som klarar av vatten, ställ den under duschen (om du inte har badkar) sätt dig på pallen och låt vatten falla över dig som regn.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pnorberg:

Fyra tips från mig:

1. Bygga pussel, minst 1000 bitar, helst 2000+ bitar så det tar en stund. Avkopplande.

2. Bygga Lego, större sets, är som att bygga pussel fast i 3D form.

3. Långa promenader med podcast / ljudböcker.

4. Köp en pall som klarar av vatten, ställ den under duschen (om du inte har badkar) sätt dig på pallen och låt vatten falla över dig som regn.

Är man utbränd så ska man helst inte lyssna på nått då man är ute och går, man måste lära sig att leva här och nu, stanna upp och ta in alla intryck som finns, titta, lukta, lyssna, helt enkel leva här och nu, lyssnar man på musik/ljudböcker blir man distraherad och man lever inte i stunden utan man är koncentrerad på de man lyssnar på, ett tips jag fick från stress medicin då jag gick där under 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Är man utbränd så ska man helst inte lyssna på nått då man är ute och går, man måste lära sig att leva här och nu, stanna upp och ta in alla intryck som finns, titta, lukta, lyssna, helt enkel leva här och nu, lyssnar man på musik/ljudböcker blir man distraherad och man lever inte i stunden utan man är koncentrerad på de man lyssnar på, ett tips jag fick från stress medicin då jag gick där under 2 år.

Aldrig varit där men de gånger jag varit riktigt stressad och inte riktigt nöjd med tillvaron så har det varit avkopplande att bara gå ut ur bostaden, ta sig en lång promenad och lyssna på något. Dock skulle jag gå ut i naturen eller med barnvagnen så stannar hörlurarna hemma.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pnorberg:

Aldrig varit där men de gånger jag varit riktigt stressad och inte riktigt nöjd med tillvaron så har det varit avkopplande att bara gå ut ur bostaden, ta sig en lång promenad och lyssna på något. Dock skulle jag gå ut i naturen eller med barnvagnen så stannar hörlurarna hemma.

De förstår jag men de är skillnad på att vara lite stressad och att vara utbränd, stressad är väl alla till och från.

Permalänk
Medlem

@anon301768:
Ja fast trådskaparen ville ha tips på avkoppling från stress, inte utbrändhet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst några inlägg mer än första.
Jag är ingen som stressar upp mig eller orolig i själen.
Men jag kan ändå säga om jag vill känna harmoni och välmående.
Jag spelar datorspel/tv-spel
Tränar -nu menar jag inte träning på nått fancy gym där man tränar lite och pratar mest i loungen. Utan verkligen träna så man tar ut sig. (Går att göra på fancy gym )
Bygger datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

För min egen del fann jag inte harmoni i mitt liv förrän jag helt enkelt accepterade saker och ting som de är, och aktivt fick mig att ändra uppfattningen om hur ett bra liv måste vara.

Förhållande gör inte livet bättre i sig och det går lika bra att leva ett liv i glädje utan en hjärtevän. Man ska först lära sig att finna ro i tillvaron utan någon annan innan man satsar på ett förhållande.

Pengar gör en inte lycklig, det är en kliché men en sann sådan. Självklart behövs inkomst som täcker räkningar och ger mat på bordet, utöver det ger det inte så mycket att det är värt att arbeta sig in i väggen. Jag mår bra och har allt jag behöver (nästan) men har en inkomst på runt 13.000 kr i månaden. Visst kan jag inte köpa nya datorprylar hur som helst, men när jag köper saker så försöker jag få bästa möjliga kvalitet och prestanda för det jag har råd med och det gör att det är mer värt än om nån bortskämd person köper ett sprillans 2080ti för att spela harpan

Vardagen behöver inte vara något speciell, jag accepterar att jag inte har råd med utlandsresor och det är inte heller något som gör en lycklig per automatik. Vänner som är utomlands flera gånger om året lever ett mycket mer stressigt och mycket mindre lyckligt liv än jag.

Mitt tips är att finna glädjen i småsakerna i vardagen, sånt som kan tyckas obetydligt men som DU tycker om ändå. Ett intresse som man inte vill vara utan och man brinner för är viktigare än en flickvän/pojkvän som komplicerar ens liv.

Hoppas det går bra på arbetsfronten i framtiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tintinj:

För min egen del fann jag inte harmoni i mitt liv förrän jag helt enkelt accepterade saker och ting som de är, och aktivt fick mig att ändra uppfattningen om hur ett bra liv måste vara.

Förhållande gör inte livet bättre i sig och det går lika bra att leva ett liv i glädje utan en hjärtevän. Man ska först lära sig att finna ro i tillvaron utan någon annan innan man satsar på ett förhållande.

Pengar gör en inte lycklig, det är en kliché men en sann sådan. Självklart behövs inkomst som täcker räkningar och ger mat på bordet, utöver det ger det inte så mycket att det är värt att arbeta sig in i väggen. Jag mår bra och har allt jag behöver (nästan) men har en inkomst på runt 13.000 kr i månaden. Visst kan jag inte köpa nya datorprylar hur som helst, men när jag köper saker så försöker jag få bästa möjliga kvalitet och prestanda för det jag har råd med och det gör att det är mer värt än om nån bortskämd person köper ett sprillans 2080ti för att spela harpan

Vardagen behöver inte vara något speciell, jag accepterar att jag inte har råd med utlandsresor och det är inte heller något som gör en lycklig per automatik. Vänner som är utomlands flera gånger om året lever ett mycket mer stressigt och mycket mindre lyckligt liv än jag.

Mitt tips är att finna glädjen i småsakerna i vardagen, sånt som kan tyckas obetydligt men som DU tycker om ändå. Ett intresse som man inte vill vara utan och man brinner för är viktigare än en flickvän/pojkvän som komplicerar ens liv.

Hoppas det går bra på arbetsfronten i framtiden.

Helt rätt inställning, lever på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Träning, fiske, Subnautica

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Musikälskare

Träning

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

För mig är det att göra något som inte kräver koncentration som t ex gå, springa. Och vill man verkligen känna hur bra man faktiskt mår ska du ge dig ut på långturer på löpning, rullskidor, eller cykling. Våga ta ut dig och under en längre tid. Börjar nästan alltid gråta efter 90-100 min hård matande på rullskidorna. Då frigörs så mycket endorfiner och jag inser hur fina mina två pojkar är och min fru. Vilken känsla!

Permalänk
Medlem

Levla i WoW Classic. Total zen.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Fiske på sommaren, skidåkning på vintern. Generellt, vara ute i naturen hjälper mig jätte mycket.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inaktiv

Meditation kan jag rekommendera, finns en bra app som heter Calm som jag använder varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

minst 1 timmes långa promenader utomhus per dag oavsett väder, eller 2x30min
minst 8 timmars ostörd sömn per dygn
Läggdags senast kl 23.00, gärna 22.00 (beror lite på när arbetet börjar).
Minst 3 ordentliga måltider per dygn: frukost, lunch, middag.
Inget surfande/tv tittande/arbetande under matintagen.
Avaktivera alla pushnotiser, speciellt mejl.

Skärmförbud minst 1 timme innan läggdags. Gäller alla skärmar.

Detta! Exakt så gör jag. När jag bodde i Helsingborg för hundra år sedan hade jag till och med ett elsanerat sovrum Inte professionellt sanerat, utan bara helt dator/tv-löst. En sänglampa var det enda som gick på ström där inne. Ljuvligt.

Mörkläggningsgardiner slår jag ett slag för också. Guld på ljusa halvåret.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Detta! Exakt så gör jag. När jag bodde i Helsingborg för hundra år sedan hade jag till och med ett elsanerat sovrum Inte professionellt sanerat, utan bara helt dator/tv-löst. En sänglampa var det enda som gick på ström där inne. Ljuvligt.

Mörkläggningsgardiner slår jag ett slag för också. Guld på ljusa halvåret.

Och hur mår du?
Deppad? Ångestfylld? Rastlös?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

För min egen del fann jag inte harmoni i mitt liv förrän jag helt enkelt accepterade saker och ting som de är, och aktivt fick mig att ändra uppfattningen om hur ett bra liv måste vara.

Förhållande gör inte livet bättre i sig och det går lika bra att leva ett liv i glädje utan en hjärtevän. Man ska först lära sig att finna ro i tillvaron utan någon annan innan man satsar på ett förhållande.

Pengar gör en inte lycklig, det är en kliché men en sann sådan. Självklart behövs inkomst som täcker räkningar och ger mat på bordet, utöver det ger det inte så mycket att det är värt att arbeta sig in i väggen. Jag mår bra och har allt jag behöver (nästan) men har en inkomst på runt 13.000 kr i månaden. Visst kan jag inte köpa nya datorprylar hur som helst, men när jag köper saker så försöker jag få bästa möjliga kvalitet och prestanda för det jag har råd med och det gör att det är mer värt än om nån bortskämd person köper ett sprillans 2080ti för att spela harpan

Vardagen behöver inte vara något speciell, jag accepterar att jag inte har råd med utlandsresor och det är inte heller något som gör en lycklig per automatik. Vänner som är utomlands flera gånger om året lever ett mycket mer stressigt och mycket mindre lyckligt liv än jag.

Mitt tips är att finna glädjen i småsakerna i vardagen, sånt som kan tyckas obetydligt men som DU tycker om ändå. Ett intresse som man inte vill vara utan och man brinner för är viktigare än en flickvän/pojkvän som komplicerar ens liv.

Hoppas det går bra på arbetsfronten i framtiden.

Detta med pengar:
Jag minns hur jag och min fru levde i en hyresrätt på mitt CSN lån ca 9000kr/månad.
Lyckliga.
Nu många år senare tjänar vi båda bra, har köpt en bostadsrätt, fin bil mm. Är vi lika lyckliga som då? Nej.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Och hur mår du?
Deppad? Ångestfylld? Rastlös?

Jag mår bra, mycket tack vare strikta rutiner anl. inlägget du skrev. Det finns mer, jag mediterar samt motionerar lite mer än exemplen dock. Låter bli alkohol och äter inte kött heller.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

bytt jobb två ggr inom ett år och fått lönen dit man inte trodde skulle nå. avundet har vändt från pengar till att försöka få ett lugn och glädje över vad man har framför sig.
- kanske kommer dit

Permalänk

För mig är det viktigt med verklighetsflykt, det är därför jag ser så mycket film.

Permalänk
Medlem

Hittar/snubblar du på kärleken (äkta) (helst en rackare med humor) så kan ni skaffa hund tillsammans och promenera I skogen.
Träna tipset borde jag nog börja med själv, för att det funkar, på mig iaf, bara det där med att komma igång igen som ska vara så himmla envist "far-åt-bokskogen-svårt" *meh*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Detta med pengar:
Jag minns hur jag och min fru levde i en hyresrätt på mitt CSN lån ca 9000kr/månad.
Lyckliga.
Nu många år senare tjänar vi båda bra, har köpt en bostadsrätt, fin bil mm. Är vi lika lyckliga som då? Nej.

Jag känner igen mig i det du säger. Idag har vi ca 50’000kr efter skatt, förr hade vi ca 12’000kr och jag kände mig betydligt lyckligare då! 😫

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Vad som funkar för mig.

Ingen väckarklocka
Röra på sig minst 60min per dag(ta en promenad eller träna)
Inte ätit frukost på snart ett år och kör enligt periodisk fasta(gjort under för min mage)
En timme spenderandes på en bra serie följt av 30min bokläsning innan läggdags.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har skaffat en del växter (ägde bara en liten plastblomma innan) och det har fått hemmet att kännas som en mer avkopplande miljö.

Att umgås med vänner när det är stressigt brukar också kunna hjälpa. Då kan man prata av sig om allt som är jobbigt

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att fundera på vad som gör att man blir glad och få in mer av det. Målet bör vara att varje dag skall kännas bra och det skall inte vara gigantisk skillnad mellan dagar. Märker man att det är något i livet som återkommande drar ned humöret så får man försöka minimera förekomsten av det elementet.

Man bör helt enkelt bygga upp livet så att vardagen är rolig, har man t.ex. söndagsångest så behöver man ändra något i sitt arbetsliv. Vad förändringen skall vara är högst individuellt men om man känner sig nedstämd över att behöva gå till jobbet så är det något med just det arbetet som är fel.

Se också upp för att leva i framtiden för mycket, ha en plan men det är just nu som är viktigast, alla nu är ett tidigare sen.

Permalänk
Inaktiv

Byta jobb borde nog fler göra, jag tror att många mår dåligt av sina jobb och jag har många kompisar som har jobb med hög lön men dom trivs inte men är ändå kvar för att dom har skapat ett liv där dom behöver den höga inkomsten för att klara sig.
Jag har aldrig haft ett jobb med särskild hög lön, har jobbat +35 år och aldrig haft mer en 25-26 tusen i bruttolön och nu har jag varit utbränd (2016) och inte jobbat alls på drygt 3 år, jag har lärt mig att leva på ca 10 tusen i månaden vilket går bra och jag kommer snart börja arbetsträna och så fort jag känner att jag kan orka jobba igen så har jag några jobb som väntar, jag har haft funderingar på att INTE jobba heltid, jag skulle kunna leva på en lön på 50% vilket jag i princip gör nu men jag får se vad de blir, pengar har inte blivit lika viktigt numera utan min hälsa går före allt, skulle jag börja jobba nu och få en normal lön på 25-30 tusen skulle de kännas som jag hade vunnit på lotto men som sagt pengar blir man inte lycklig över, jo om jag fick så pass att jag klarade mig så skulle jag inte jobba mera, trivs bra med att vara ledig just nu och de har gjort underverk för min hälsa.

För er med plus tjänst på Aftonbladet så skriver dom idag om att många mår dåligt på sina jobb.

Ångesten breder ut sig på landets arbetsplatser. Varannan svensk mår psykiskt dåligt kopplat till jobbet, enligt en ny undersökning. Här är psykologens tips för att undvika att hamna i samma läge.

Permalänk
Inaktiv

Jag minns när strömmen gick och inte ens mobilmasterna fungerade. Ingen kunde ringa eller använda nätet.
folk la undan telefonerna, till och med på kvällen så blev det att tända ljus och ta fram brädspel för ingenting fungerade. Folk verka bli levande igen
Jag sov som en stock den kvällen för hjärnan var inte distraherad på onödiga nyheter/notiser som inte förändrar nånting för en iaf.

Och så gick tankarna "det här ska vi göra om, det måste bli bättring kring mobil/internet användandet, men så är man tillbaka i gamla spår igen fast jag sakta har förändrat till det bättre.
Ta bort allting som kan uppröra hjärnan 1 timme innan läggdags. spel, nyheter, sociala medier.
Vara ute minst 1timme, jag försöker köra 50minuters gång utomhus varje dag.
Ta bort onödig konsumtion, förr kunde jag bli beroende av att behöva veta allt som händer för att inte missa nånting när kollegerna prata om vissa händelser.
Håll jämna sovtider, jag lägger mig 22.10, somnar senast 22.30. Går upp 05.30 vardagar, senast 07 på helger.
När jag tar bort ren "skit" som inte gör nån nytta för mig att veta om, utan som bara är onödig konsumtion så mår jag bättre.
Jag har också byggt upp nån slaggs inre oro utan att tänka på det. Men till slut så kommer den där oron fram för eller senare och då blir det sömnproblem, migrän, ofokuserad och spänningar i kroppen som kan bli olidliga.
Nyheterna kan jag slå på ibland, men det är så hård retorik och allting är bara extremt negativt. så har minimal konsumtion av det. Varje dag är det klimatkollaps, om rån som saknar gränser, våldtäkter och skjutningar, brinnande bilar och allt är Mäns fel.
Spyr bara jag tänker på det.

Får jag bort det där och väljer att inte hänga med i alla "världsnyheter" eller "hur jag ska leva" så flyter livet på bättre. Dock fortfarande en känsla av tomhet, men en bättre tomhet och lättare att fokusera på saker som är positivt.

Permalänk
Medlem

Saker som får mig att fungera bra är
- ett intensivt träningspass (1-3 timmar) 5 dagar i veckan
- minst 1,5 timme promenad per dag
- musik, ljudböcker
- ett par glas öl eller vin några gånger i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Nyheterna kan jag slå på ibland, men det är så hård retorik och allting är bara extremt negativt. så har minimal konsumtion av det. Varje dag är det klimatkollaps, om rån som saknar gränser, våldtäkter och skjutningar, brinnande bilar och allt är Mäns fel.
Spyr bara jag tänker på det.

Får jag bort det där och väljer att inte hänga med i alla "världsnyheter" eller "hur jag ska leva" så flyter livet på bättre. Dock fortfarande en känsla av tomhet, men en bättre tomhet och lättare att fokusera på saker som är positivt.

Håller med, nyheterna ger bara ångest.
Jag har slutat att konsumera världs-, riks- och lokala nyheter. Läser bara en del nöjes och sport och teknik nyheter.

I övrigt så har jag bytt jobb, från ett med hyfsad inkomst som jag vantrivdes på till ett skitigt, tungt jobb moch sämre lön, men ett jobb som jag trivs väldigt bra på och är på gång avstånd från där jag bor.

Lönen är inte viktigast, så länge man klarar sig är det bättre att ta ett jobb som man trivs på.
Men något som är viktigt är att ha en budget och koll på ekonomin.
Då kan man hålla sig lugn och slippa oro över ekonomin.

Skickades från m.sweclockers.com