Permalänk
Medlem

Installera genom RDP?

Jag tänkte köpa en gammal dator av en polare, för att sen ha som nätverkslagring. Ett litet praktiskt problem då är att installera och konfigurera allt. Alltså, koppla in allt på en provisorisk för att installera allt, sen flytta till hallen där datorn ska stå. Bökigt.

Finns det någon live-usb man kan boota ifrån för att sen RDP;a in och sköta allt den vägen?

Permalänk
Medlem

Räcker inte SSH för något sånt här?

EDIT: Beror väl iofs lite på vad du ska installera, tänkte inte så långt

Permalänk
Medlem

Ransomware Deployment Protocol?

Vad vill du installera?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha för något på den än. Har inte kommit så långt, men bara man kan komma in i en live-usb miljö brukar det ju gå att installera det mesta.

Permalänk
Medlem

Du tänker att du bootar en linux som du sedan vill fjärrstyra? Vnc borde fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du tänker att du bootar en linux som du sedan vill fjärrstyra? Vnc borde fungera

Alltså, när jag får den nya burken vill jag koppla in den med en strömkabel och nätverkskabel och starta med en USB-sticka i. Därefter vill jag komma åt den från min huvuddator för att installera vad jag nu kan tänkas vilja ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alltså, när jag får den nya burken vill jag koppla in den med en strömkabel och nätverkskabel och starta med en USB-sticka i. Därefter vill jag komma åt den från min huvuddator för att installera vad jag nu kan tänkas vilja ha.

Du behöver installera OS först. Efter det kan du fjärrstyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alltså, när jag får den nya burken vill jag koppla in den med en strömkabel och nätverkskabel och starta med en USB-sticka i. Därefter vill jag komma åt den från min huvuddator för att installera vad jag nu kan tänkas vilja ha.

Jag använder SystemRescueCd att boota något headless och sedan kollar jag bara IP, sätter pw och kör SSH mot den. Om det är Linux du önskar alltså. Windows vet jag inte. (SSH fungerar fint från Windows, men kräver ibland konfig av CMD att köra "legacy mode" för att lira med teckentabeller och liknande.)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Installera valfri dist med ssh-server till usbminnet så är det klart.
Ssh:a till burken med X11 forwarding funkar bättre än vnc/rdp och sånt.
Från usbinstallationen kan du tex köra debootstrap till datorns hårddisk.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tolkade frågan att göra en 'headless' installation. Ingen skärm, inget tangentbord, bara nätverk och ström.

Finns inte så många preppade distributioner och de brukar inte vara så bra, merav hack/remasters. Betydligt fler raspberry pi distributioner, för IOT-enheter som man når med hostname.local antingen via web eller SSH för initial konfiguering.

Annars får man TV-kocka med en kickstartfil (Red Hat, CentOS, Fedora), preseed (Debian/Ubuntu), eller Autoyast (SuSE). Mycket mer jobb att göra en sådan mall, som definerar hur OS skall installeras. Om det nu bara är en enstaka dator, brukar det räcka att man kopplar in skärm och tangetbord. Ser till att nätverk, SSH och nyckel (eller i värsta fall lösenord är på plats).

RDP, VNC etc tenderar att vara överflödigt och bara slöseri med resurser.

FreeNAS är kanske något: https://www.mondaiji.com/blog/other/it/10210-the-hunt-for-the... ?

Permalänk

Steg 1: Välj det operativsystem du vill ha på datorn och installera detta.
Steg 2: Använd något utan de tusentals sätt som det går fjärrstyra igenom. Smart är kanske fixa en permanent lösning och vad är en sådan permanent lösning som även är driftsäker?
RDP utan något mer är vansinne, de säger RDP med en RDP gateway inte heller är så bra.
Men hallen där datorn ska stå kanske har en vpn server, då kan du låta den står för säkerheten.

För snabbt och enkelt kör många idag teamviewer, jag vet dock ej hur säkert det är med en sådan igång 24h för trafik om dygnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alltså, när jag får den nya burken vill jag koppla in den med en strömkabel och nätverkskabel och starta med en USB-sticka i. Därefter vill jag komma åt den från min huvuddator för att installera vad jag nu kan tänkas vilja ha.

Vet inte om freenas har en sådan, så att den bootar och får en IP-adress och att du sedan kan surfa in och konfigurera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Jag tolkade frågan att göra en 'headless' installation. Ingen skärm, inget tangentbord, bara nätverk och ström.

Finns inte så många preppade distributioner och de brukar inte vara så bra, merav hack/remasters. Betydligt fler raspberry pi distributioner, för IOT-enheter som man når med hostname.local antingen via web eller SSH för initial konfiguering.

Annars får man TV-kocka med en kickstartfil (Red Hat, CentOS, Fedora), preseed (Debian/Ubuntu), eller Autoyast (SuSE). Mycket mer jobb att göra en sådan mall, som definerar hur OS skall installeras. Om det nu bara är en enstaka dator, brukar det räcka att man kopplar in skärm och tangetbord. Ser till att nätverk, SSH och nyckel (eller i värsta fall lösenord är på plats).

RDP, VNC etc tenderar att vara överflödigt och bara slöseri med resurser.

FreeNAS är kanske något: https://www.mondaiji.com/blog/other/it/10210-the-hunt-for-the... ?

Precis, jag vill göra en headless installation.

FreeNAS är klart intressant. Om jag förstått det rätt kan man konfigurera det innan man slänger över det på en USB-sticka och sen bootar den nya datorn därigenom? Nu påstås det iof att FreeNAS kräver en del RAM med ZFS. Jag vet inte riktigt vad det är för hårdvara i den nya burken, men det är nån gammal gaming-rigg som kanske har 6-7 år på nacken - tror jag (polaren fick den av sin bror som jobbade så mycket hemifrån att han inte hade tid att spela, sen har den fått tugga Netflix typ). Med tanke på att priset är sånt att bara chassit är värt det har jag inte försökt undersöka hårdvaran vidare.

Permalänk
Medlem

Det stämmer.

Men som sagt, inte riktigt värt och börja göra någon specialare för en enstaka maskin.

Koppla in skärm+tangentbord. Installera, skapa användare, aktivera SSH server. Så kan du komma åt den sedan via nätverket med någon SSH klient. Och konfiguera resten i lugn och ro från din ordinarie dator.
t.ex. Putty finns till windows, även om det är en ganska hemskt upplevelse jämfört med nativa terminaler. Windows Terminal med SSH från linux subsystem kanske är trevligare, men har ej testat själv.

Samt det där med RAM stämmer, ZFS är ju ett häftigt filsystem. Den behöver inte filesystem checks då du kan scrubba live, och kontrollera filsystemets integritet med checksums utan att behöva ta ner systemet.

Men just en av orsakerna att den vill ha mycket RAM är ARC (Adaptive Replacement Cache), som eftersträvar att hålla data som accessas regelbundet i denna cache. Ganska avancerat då den inte bara håller koll på vad som användes senast eller mest, utan även om något åker in och ut flera gånger i cachen så vill den gärna cacha det med.