Nvidia lanserar speltjänsten Geforce Now

Permalänk
Medlem

Testade Geforce now på chromebooken, har spenderat 20-30 minuter men har inte lyckats få igång något spel. Bilden fryser fast på steamloggan när jag försöker starta något sedan händer inget mer. Så mitt första intryck är extremt dåligt. Ska se ifall jag orkar testa GFN på någon annan enhet.

Uppdatering
Testade på en windows 10 laptop och här fungerade det fint.
Två spel hann jag testa, destiny 2 och diablo 3.
Destiny två så var det en märkbar fördröjning även med handkontroll men annars rullade det på fint.
I diablo så märkdes det mindre med fördröjningen. Jag sorterade lite loot men så skapade jag även en ny gubbe på nya säsongen och fick lite boost av en snubbe så jag han nå lvl 70 samt att få lite legendariska dropps. Så jag kommer nog att lira mer på geforce now. Det som var jobbigast var att texten blev så liten i diablo 3 på min 14" laptop så det var lite svårt att läsa vad det stod. När det är 10 min kvar så kommer det upp en klocka som tickar ner och när tiden är slut så stängs spelet av. Därefter går det fint att direkt efter starta spelet igen och det gjorde jag och jag hade kvar den looten som jag plockade upp några sekunder innan spelet stängdes av.

Permalänk
Medlem

Testade Star Trek Online på gratiskonto. Fick grafikhack vid stora explosioner samt lagg samt att det det är ingen direkt fördel av att ha en 4K-skärm samt köra 1080p i spelen. Ganska gryning upplevelse.

Permalänk
Medlem

Activision Blizzard optade nu ut från Geforce Now. Bland annat försvann Overwatch antar jag då.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/gfn-announcements...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Activision Blizzard optade nu ut från Geforce Now. Bland annat försvann Overwatch antar jag då.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/gfn-announcements...

Sådant här väcker oro för tjänstens framtid. Om spelen man betalat dyra pengar för helt plötsligt inte längre går att spela pga att utvecklarna inte är på humör så kommer förtroendet för tjänsten vara helt borta och folk fortsätta äga sina egna speldatorer.

Nvidia behöver lösa detta och snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Sådant här väcker oro för tjänstens framtid. Om spelen man betalat dyra pengar för helt plötsligt inte längre går att spela pga att utvecklarna inte är på humör så kommer förtroendet för tjänsten vara helt borta och folk fortsätta äga sina egna speldatorer.

Nvidia behöver lösa detta och snabbt.

Vi borde kunna slå fast en lag som hindrar att detta händer. Jag menar att man borde ha fri tillgång till att streama sina köpta digitala prylar. Nvidia tillhandahåller hårdvara och Blizzard borde inte ha något att säga till om ifall man konsumerar deras produkter på en lokal dator eller via en strömmad dator på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vi borde kunna slå fast en lag som hindrar att detta händer. Jag menar att man borde ha fri tillgång till att streama sina köpta digitala prylar. Nvidia tillhandahåller hårdvara och Blizzard borde inte ha något att säga till om ifall man konsumerar deras produkter på en lokal dator eller via en strömmad dator på nätet.

Jag kan bara hålla med. Jag har köpt en licens som ger mig rätten att spela ett spel på en plattform, hur och var borde vara helt upp till mig som konsument.
Vad är annars nästa steg, att licensen är knuten till min specifika hårdvara i datorn jag äger så att jag måste köpa licensen att spela pånytt när jag byter dator?

Permalänk
Medlem

Någon som har en länk till vilka spel som stöds? hittar bara denna sida men då får man manuellt söka efter vilka titlar som stöds: https://www.nvidia.com/en-us/geforce-now/games/

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Någon som har en länk till vilka spel som stöds? hittar bara denna sida men då får man manuellt söka efter vilka titlar som stöds: https://www.nvidia.com/en-us/geforce-now/games/

Vet inte om du mena exakt alla spel som går att köra i GN eller gratis liren.
Här är en skärmdump från min Win-klient över gratis spelen just nu:
https://flic.kr/p/2j2Jpk2

Om du menar de spelen som har full support och går att spara game progress så håller med om att en sån lista hade ju varit bra.

Har inte läst hela tråden men såg bara några poster över denna att några var mindre nöjda.
Jag tänkte att det kanske kunde vara av intresse för några om jag delar med mig av mina erfarenheter av GeforceNow tjänsten.

Jag har överlag haft positiv erfarenheter av tjänsten men jag är ingen super gamer så de e möjligt att man skulle va mindre nöjd om man var mer entsuast. Jag stog först i kö några månader för betan och blev insläppt och körde GN på PC:n som vid det här laget hade ett ganska sunkigt grafikkort som gjorde att ja inte kunde njuta riktigt av gameandet.
Här blev GN ett bra alternativ för mig då jag inte hade ekonomi för ett nytt GPU just då.
Jag ville spela QuantumBreak och köpte det via GeForceNows egen butik i klienten. Där fick man upp flera alternativ på samma titel. I det här fallet kunde man köpa QB som en GeforceNow titel eller GeforceNow titel med Steam stöd. Jag köpte den med Steam stöd. Tog en titt i klienten nyss och såg att de även har titlar från Uplay nu.
Det gick sen väldigt smidigt att lira spelet genom GN som aldrig hade flytit på lika bra o snyggt med mitt dåvarande grafikkort.

Ytterliggare några månader senare så fick jag ett ryck och inhandla ett bättre grafikkort, ett gtx1080-ti. Jag kunde fortsätta spela QuantumBreak från där jag lämnat av på GN genom att nu lira det helt lokalt på datorn. QB dök upp som en köpt titel på mitt Steam konto eftersom jag köpt versionen med stöd för steam och jag installerade det lokalt på datorn.
Jag skulle säga att grafiken lokalt med 1080ti var så klart lite bättre men ändå att GN versionen gav ungefär 90-95% av den upplevelsen om man körde på högsta inställningen. Dock så tror jag att mer etablerade spelare o fans av online multiplayer spel skulle ha något att säga här angående respons och så men för single player spel så fanns det inget att klaga på där enligt min mening.

Så kan man fixa titlar med fullt steam stöd så funkar det fin fint.
Det finns ingen begränsning på vad för titlar som kan spelas på GN vad jag vet, man kan installera titlar som inte finns i deras utbud men ingen game progress kan sparas då. Jag hade en Shooter, SOMA, på Steam som inte ingick i GN's utbud, den kunde jag installera och köra på GN men som sagt utan att kunna spara

Tänkte också passa på att tipsa om det är någon som gått i tankarna på att köpa en Nvidia Shield TV och är sugen på GeForce Now att det kan vara värt att slå till. Kan inte garantera det men är inte omöjligt att man får lite bättre kötider på gratis tjänsten då + att man får några extra gratis titlar man kan spela. Det exklusiva gratis Shield utbudet varierar lite med tiden. Just nu är det: Tomb Raider, Sonic & all-stars racing, Spec Ops the Line, the Bureau XCOM, BioShock remastered, Borderlands, Sniper Elite v2 & Saints Row the third.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abvmoose:

Vet inte om du mena exakt alla spel som går att köra i GN eller gratis liren.
Här är en skärmdump från min Win-klient över gratis spelen just nu:
https://flic.kr/p/2j2Jpk2

Om du menar de spelen som har full support och går att spara game progress så håller med om att en sån lista hade ju varit bra.

Hittade en databas med vilka spel som stöds faktiskt. nästa får bli control nu när de har rea på det. https://www.gfnlist.com/. Tomb Raider var riktigt bra och flöt på helt okej för det mesta. FPS passar bäst direkt på PC skulle jag säga (använder bara GFN på nvidia shield).

Skrivet av abvmoose:

Så kan man fixa titlar med fullt steam stöd så funkar det fin fint.
Det finns ingen begränsning på vad för titlar som kan spelas på GN vad jag vet, man kan installera titlar som inte finns i deras utbud men ingen game progress kan sparas då. Jag hade en Shooter, SOMA, på Steam som inte ingick i GN's utbud, den kunde jag installera och köra på GN men som sagt utan att kunna spara

Nja, GFN stöder väl bara titlar som finns hos dem? visserligen kan du spela alla dina steam spel men då är det via lokal strömning mot egen dator? Så har jag fattat det som iaf.